Göra back-up på game saves?

Permalänk
Medlem

Göra back-up på game saves?

Hej

Jag behöver ominstallera min dator p.g.a virus. Jag undrar hur man backar up några saves på spel. Kan de vara så enkelt att man går in på save mappen av sagt spel och sparar den, sedan när man intallerat om lägger man bara in dessa filer i mapen igen?

Ska notera att jag använder steam.

Mvh

Permalänk
Medlem

Steam sparar saves i molnet, men för säkerhetsskull kan du kopiera hela din "Mina dokument" mapp till ominstallationen så ska du få med allt och vara helt säker.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Steam sparar saves i molnet, men för säkerhetsskull kan du kopiera hela din "Mina dokument" mapp till ominstallationen så ska du få med allt och vara helt säker.

Inte alla spel, för att nämna ett exempel försvann alla framsteg jag gjort i Super meat boy när jag installerade om.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Högerklicka på spelet och om fliken Steam Cloud finns ska allt vara sparat i molnet. Bara vissa nya spel som gör det vad jag vet. Annars får du göra det manuellt precis så som du beskriver. Dock långt ifrån alla spel som sparar filer i sin egen mapp utan de kan ligga lite var som helst på datorn t.ex. AppData eller Mina Dokument.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Skrivet av straydog:

Hej

Jag behöver ominstallera min dator p.g.a virus. Jag undrar hur man backar up några saves på spel. Kan de vara så enkelt att man går in på save mappen av sagt spel och sparar den, sedan när man intallerat om lägger man bara in dessa filer i mapen igen?

Ska notera att jag använder steam.

Mvh

Om du vill vara säker att alla sparade spel följer med bör du söka på Google för varje spel och dess filer. Många program/spel sparar filer under C:\Users\X\AppData\Local eller C:\Users\X\AppData\Roaming

Samtidigt kan du spara inställningsfilerna så slipper du sitta och ändra allt igen.

Permalänk
Inaktiv

finns ett program för det också, har inte testat själv men ska fungera fint.
Dock fungerar det bara för spel som det har stöd för, men det är gratis och en bit på vägen iaf

http://www.gamesave-manager.com/?s=support&c=synclink

Permalänk
Hedersmedlem

Många spel lägger save-filerna i "My games" i Mina Dokument el. motsv. Det finns dock många undantag - det enda säkra är att googla fram info för varje spel. Vissa spel har nu för tiden som redan nämnts saves i molnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av straydog:

Hej

Jag behöver ominstallera min dator p.g.a virus. Jag undrar hur man backar up några saves på spel. Kan de vara så enkelt att man går in på save mappen av sagt spel och sparar den, sedan när man intallerat om lägger man bara in dessa filer i mapen igen?

Ska notera att jag använder steam.

Mvh

Oftast är det så enkelt ja. Den kan dock vara lite klurigt att veta var nånstans programmerarna har valt att spara filerna men det ska nog gå bra. Om man inte hitta det själv så finns Google som man kan fråga typ "save files Minecraft" så får man nog upp relevant information eftersom man oftast inte är ensam om att vilja ta backup på sina sparfiler...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon4992:

finns ett program för det också, har inte testat själv men ska fungera fint.
Dock fungerar det bara för spel som det har stöd för, men det är gratis och en bit på vägen iaf

http://www.gamesave-manager.com/?s=support&c=synclink

Perfekt program. Är inte det gamla SaveGameBackup.net vilket jag letat efter länge. Tack i alla fall för att du löste ett stort problem för mig nu när jag ska ominstallera.