AMD satsar på Windows 8 med Temash – har inga planer för Android

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nu är ju inte Metro bättre bara för att ni har touch. Programmen är fortfarande lika dåliga. Vanliga Windowsprogram (Win32, skrivbordet) är fortfarande inte användbart på en kapacitiv pekskärm. Det är en väldigt liten förbättring, penstödet i Windowsprogram har inte blivit bättre heller. Gestures har man ju trackpaden till. Ge mig aktiv digitizer med stylus så det kan användas produktivt istället. Vill du inte ha tangentbord eller ha skärmtangentbord som går att används ska du ändå inte köpa Windows på några generationer till, det är så uttjatat att säga att det är byggt för touch när det fungerar sämre än alla kan förvänta sig och de stora programmen som ser ut att tillhöra miljön inte ens ens körs (helt) i den nya miljön så som webbläsaren. Ingen kommer sitta och köra program i vad som i praktiken är startskärmen, så det kommer såklart inte vara någon fördel att annonsera om massor features ingen kommer använda och ingen vill ha. Folk som testat både Windows 8 slates och Windows RT slates och konvertibla blir mer hepp vad är meningen med detta allt eftersom. De har inte samma relation till Android och iOS surfplattor. Vill man sälja till ett segment som verkligen är gjort för touch så ska de såklart bygga BSP/drivrutiner till Android. Fast då måste de ju också bygga 50 dollar chip som kan konkurrera med Intel och ARM.

Det är ju på dåliga pekskärmsdatorer det släpar efter på, inte på stationära och bärbara utan pekskärm. Du går på samma lögn som marknadsföringsfolket om du tror att pekskärm och Windows 8 kommer innebära någon revolution. Konsumentfältet med kapacitiv pekskärmsburkar med Windows kommer inte öka till skyn för de är inte bra. Du behöver inte pekskärm för att navigera startskärmen eller för att köra Windowsprogram utöver att maskinerna inte är något bra.

Tycker mannen som inte gillar Windows överhuvudtaget.
Tack för din åsikt återigen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Tycker mannen som inte gillar Windows överhuvudtaget.
Tack för din åsikt återigen.

Tycker om Windows, tycker det är ett bra operativsystem och kör Windows. Tycker t o m om pekskärmar. Har däremot ingen användning av Windows Runtime-körmiljön, två .NET 4.5-versioner och att man inte bygger bra apier för pekskärmar till vanliga Windowsprogram – Win32, Windows API som det hette förr och Microsoft numera kallar Desktop App i kontrast till Windows Store App. Dålig hårdvara kommer inte göra det bättre. Att man inte kan leverera vanliga Windowsprogram via Windows Store gör det hela löjligt. På Mac App Store finns ändringar och sandlådeteknik också, kopieringsskydd du kan använda dig av och grejer. Fast det är ändå i stort sett samma program som du skulle levererat utanför Mac App Store. En schizofren plattform visst det kanske går, men det blir inte bättre av dåliga burkar och annonsera om användningssätt som helt enkelt inte existerar. En X220t fungerar utmärkt, men Windows 8 över W7P ger väldigt lite där eftersom man i huvudsak använder penna.

Vill AMD sälja i budgetsegmentet får de ju tänka på att de konkurrerar med Ntrig eller Wacom-kompatibla produkter som Samsung Galaxy Note 10.1 som är billigare än Windows 8-burkar med bara kapacitiv oavsett om de vill rikta in sig på Windows 8 eller Android. Android är ett utmärkt alternativ om man verkligen vill göra surfplattor däremot. Oavsett om du stödjer stylus eller inte dessutom. Vill man sälja finns marknaden där, men till lägre ASP som sagt.

Permalänk
Skrivet av Mr. Bravo:

[...]
I takt med att Win8 blir mer populärt i samband med kommande mobila plattformar så kommer även en stor del av mjukvaran att anpassa sig med tex speciella lägen för just touch/penna och mindre bildskärmar, vilket många program faktiskt redan är via en mängd ui-inställningar.

Android har full fokus på surfning och socialt media, vilket är ett helt annat område och en annan målgrupp. Personligen tycker jag det har skapat en instängd och barnslig plattform som mest känns tråkig för min del. Perfekt för svenssons, men jag tycker att plattan har så mycket mer potential än för att bara användas för facebook/instagram/youtube och angry birds.

De enda anledningarna till varför jag fortförande har min tablet laptop istället är för att plattorna inte har varit tillräckligt kraftfulla än och för att Android och iOS bara har satsat på den hjärndöda massan. Men med kommande generation så är plattorna riktigt kraftfulla, och med Windows så hoppas jag på att få den funktionalitet jag har på min tablet laptop idag, och lite till

Säger du inte samtidigt att Windows är bra för att de också satsar på den hjärndöda massan? Jag menar, du går in på att Windows kommer bli bättre nu när de satsar på surfplattor och mobiler och samtidigt avslutar du med att Android/iOS som bara satsar på surfplattor och mobiler är till för den hjärndöda massan. :S