Corsair lanserar Hydro H90 och H110

Permalänk
Melding Plague

Corsair lanserar Hydro H90 och H110

Corsair släpper två nya vätskekylningssystem med uppskalade radiatorer på 140 och 280 millimeter, av allt att döma baserade på den fjärde generationens Asetek.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

snart dags för SweC att plocka fram alla och göra lite tester

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

Skulle vara kul att se h110 på ett 7970 och se temps!
Kanske någon fin själ på hemsidan här som vill pröva.

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem

Det verkar som NZXT Kraken lade lite press på Corsair. Leap-frogging ftw!

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Fasiken vad trevligt. Bra att de fick tummen ur och gjorde lite 140mm.
Dumsnålt att inte inkludera Corsair link.
Kommer väl om ett halvår för att mjölka pengar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedSparowes:

Skulle vara kul att se h110 på ett 7970 och se temps!
Kanske någon fin själ på hemsidan här som vill pröva.

Vore sjysst! Faktiskt en bra idé. HD7970 även med gigabytes kylare låter ganska illa när det går på 100% ett tag.

Inga superstarka p12-leds? Då är det minsann dags att köpa! Corsairs kylare brukar hålla en bra nivå i övrigt. Bara att det blir lite pinsamt när det ska blinka eller lysa superstarkt, gärna i blått av allt nuförtiden.

Permalänk
Medlem

Trevligt trevligt.
Närmre och närmre riktigt låga fläkthastigheter på slutna system nu.
Nu bara att de slänger upp en 200mm variant oxå.

Så givetvis ger sig in i grafikkortskylningen oxå.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Nu vill man ju byta ut sin H100 mot en ännu fetare H110, tur att man har en massivt chassi i fall att ;).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Undrar om man kan få in en h110 i en FD R3... Vore kanontüfft

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Crucial 32GB (4x8192MB) CL8 1600MHz Ballistix Tactical | Intel Core i5 2500K @ 4,3 GHz | Noctua NH-D14 | GeForce GTX 970 | FD 1000W | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Citat:

Corsair Hydro H110 passar till alla moderna socklar och ska finnas ute i handeln inom kort till ett rekommenderat pris på 129,99 USD, motsvarande cirka 1 110 kronor inklusive moms.

Frågan är inte till vilka socklar den passar! Frågan är väl ändå till vilka chassin den passar!!!

Var tvungen att gå ner från H100 till H80i, eftersom det inte finns så mycket mellanrum mellan mitt moderkort och chassitaket... Ändå tycker jag att min låda är riktigt stor (51.5cm (H) x 20.5cm (W) x 59.3cm (D)

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | CPU: Intel Core i7-10700K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15 | Memory: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2070 SUPER OC 8GB GDDR6 | SDD: Samsung 980 1 TB GB M.2 PCIe Gen3 x4 NVMe | HDD: 2 x WD Blue WD10EZEX 64MB 1TB | Audio: Sound Blaster X-Fi Titanium | Case: Corsair 7000D AIRFLOW | PSU: EVGA SuperNOVA 850 G2 | Monitor: ASUS TUF Gaming VG27BQ | OS: Windows 11 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Nu börjar det likna något, kanske en H110 till nästa bygge om man hittar nått trevligt chassi med 2x140 utblås,

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av S2:

Frågan är inte till vilka socklar den passar! Frågan är väl ändå till vilka chassin den passar!!!

Var tvungen att gå ner från H100 till H80i, eftersom det inte finns så mycket mellanrum mellan mitt moderkort och chassitaket... Ändå tycker jag att min låda är riktigt stor (51.5cm (H) x 20.5cm (W) x 59.3cm (D)

Håller med.
Men jag är ganska säker på att det kommer göras fler chassin som matchar vattenkylning bättre och bättre.
Förberett för radiatorer och lagom avstånd till saker och ting för både radiator och fläkt (nu är det ju oftast bara plats för fläkt).

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Hmm perfekt för R4, H90 blir nog ett köp.

Visa signatur

Chassi. Fractal Define R4 | Mobo. ASUS CrossHair Formula IV | CPU. FX-8350 @ 4.2! | Ram. Corsair 16GB LP | PSU. Corsair AX 850W | Kylare. Noctua NH-U12P-SE2 | HDD. Samsung 1tb | GPU. MSI GTX 760 | SSD. Corsair Force GT 120GB |

Permalänk

Vad är grejen med att alla börjar köra på 140mm fläktar i stället för 120? Så mycket kan man väl inte tjäna på den lilla extra ytan? Ska man ändå byta standard, så kunde man göra mer förändring än att lägga till 20mm på båda sidor

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _MmattiasS_:

Vad är grejen med att alla börjar köra på 140mm fläktar i stället för 120? Så mycket kan man väl inte tjäna på den lilla extra ytan? Ska man ändå byta standard, så kunde man göra mer förändring än att lägga till 20mm på båda sidor

på en dubbelradd blir det ju 280 istället för 240, det lär nog märkas! Dock skulle jag villa se glesare radiatorer så man kunde köra med 500 rpm fläktar

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Kan dom inte bara dumpa skrotfläktarna då?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Vad är grejen med att alla börjar köra på 140mm fläktar i stället för 120? Så mycket kan man väl inte tjäna på den lilla extra ytan? Ska man ändå byta standard, så kunde man göra mer förändring än att lägga till 20mm på båda sidor

håller inte med, det är ju "bara" ca 30% mer yta på 140 mm fläktar, och dom kan snurra långsammare vilket gör dom tystare utan att förlora luftflöde

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Vad är grejen med att alla börjar köra på 140mm fläktar i stället för 120? Så mycket kan man väl inte tjäna på den lilla extra ytan? Ska man ändå byta standard, så kunde man göra mer förändring än att lägga till 20mm på båda sidor

Det är inte ens 20mm på bägge sidor, utan 10 mm. Men denna lilla ökning ger 36% större area för en 140mm jämfört med en 120mm, därför att area skalar med diameter i kvadrat.

Detta betyder ett antal fördelar över 120. Med samma rotationshastighet (och därmed ljudnivå), kan man istället leverera mer flöde. Eller så kan man leverera samma flöde fast med mindre rotationshastighet (lägre ljudnivå). Hur som så vinner vi på det!

Sen så är mitten av fläkten ett dött område eftersom inga blad finns där. Därför betyder en ökning av diametern i verkligheten att den effektiva arean (som sveps av blad) skalar med lite mer än kvadraten av diametern (36.11% ökad totalarea, 36.16% ökad "effektiv area")!

Detta är nörderi på hög nivå, men det är sällan man får så stora fördelar av så små förändringar. Därför är det värt det:)

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

Synd att bara en handfull chassin har monteringshål för 140mm fläktar i taket. Mitt 800D stöder enbart 120mm i taket och tydligen ska deras 900D inte ha stöd för 140mm?

Visa signatur

Compaq suger

Permalänk
Medlem

Kommer inte ångra att jag köpt H100i förrän det kommer en H110i med hyfsade fläktar Problemet som jag ser det är att en sådan produkt antagligen kommer börja sniffa sig uppåt 1.500:-, vilket då närmar sig ett riktigt vattenkylningssystem.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Det är inte ens 20mm på bägge sidor, utan 10 mm. Men denna lilla ökning ger 36% större area för en 140mm jämfört med en 120mm, därför att area skalar med diameter i kvadrat.

Detta betyder ett antal fördelar över 120. Med samma rotationshastighet (och därmed ljudnivå), kan man istället leverera mer flöde. Eller så kan man leverera samma flöde fast med mindre rotationshastighet (lägre ljudnivå). Hur som så vinner vi på det!

Sen så är mitten av fläkten ett dött område eftersom inga blad finns där. Därför betyder en ökning av diametern i verkligheten att den effektiva arean (som sveps av blad) skalar med lite mer än kvadraten av diametern (36.11% ökad totalarea, 36.16% ökad "effektiv area")!

Detta är nörderi på hög nivå, men det är sällan man får så stora fördelar av så små förändringar. Därför är det värt det:)

På tal om nörderi så är det väldigt enkelt att tillintetgöra motorns dödzon genom att distansera fläktarna från radiatorn. Tar upp en hel del plats, men med ett par gamla fläktramar kan man vinna både tre och fyra grader

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kingrags:

Undrar om man kan få in en h110 i en FD R3... Vore kanontüfft

Nej, prova inte ens

Hade nog problem att få dit fläkten när jag satte in min antec 620 i taket.

Permalänk
Medlem

Ser ut som om dom hade pumpar från gammla H80/H60 liggande och bara gav dom 14o/280 raddar istället för att minimera förlusten.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

På tal om nörderi så är det väldigt enkelt att tillintetgöra motorns dödzon genom att distansera fläktarna från radiatorn. Tar upp en hel del plats, men med ett par gamla fläktramar kan man vinna både tre och fyra grader

Detta är sant! Däremot betyder detta bara en utjämning av flödet bakom fläkten, och inte en ren ökning av flödet som en större area medför. Men det är konstigt att samtliga tornlösningar fäster fläkten i flänsarna, finns inga distanser att finna nånstans (om man inte vill gettomodda).

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefus:

Synd att bara en handfull chassin har monteringshål för 140mm fläktar i taket. Mitt 800D stöder enbart 120mm i taket och tydligen ska deras 900D inte ha stöd för 140mm?

Hade jag ingen aning om. Men mitt 650D stödjer en 280rad i taket.

Det jag tycker är konstigt är varför dem inte kör på deras nya pump utseende. Eller är den här bilden bara en prototyp?

Visa signatur

Chassi Corsair Carbide Air 240 | Moderkort ASRock Z87M Pro 4 | Proccesor Intel Core i7 4770K 3,5GHz | CPU Kylare Corsair H60 v2 | Grafikkort GeForce RTX 2070Super 8GB | RAM Corsair Dominator Platinum 16GB 1866Mhz | SSD Samsung 840 Evo 250GB | Hårddisk WD Green 2TB | Nätaggregat Corsair AX 750w 80+ Gold | Ljudkort ASUS Xonar Phoebus 7.1

Permalänk
Medlem

H110 är intressant helt klart!

Men frågan är om inte Swiftech H220 är ännu mer intressant. Visserligen lite mindre radiator men sådär 5x kraftigare pump och möjligheter att själv koppla in prylar i slingan mm.
En trevlig genomgång av Linus här (där slår den H100 på fingrarna): https://www.youtube.com/watch?v=tZgctchIQ7M

Inte direkt opartiskt test men Swiftechs snubbe är ju störtskön!

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av jetblack:

Det är inte ens 20mm på bägge sidor, utan 10 mm. Men denna lilla ökning ger 36% större area för en 140mm jämfört med en 120mm, därför att area skalar med diameter i kvadrat.

Detta betyder ett antal fördelar över 120. Med samma rotationshastighet (och därmed ljudnivå), kan man istället leverera mer flöde. Eller så kan man leverera samma flöde fast med mindre rotationshastighet (lägre ljudnivå). Hur som så vinner vi på det!

Sen så är mitten av fläkten ett dött område eftersom inga blad finns där. Därför betyder en ökning av diametern i verkligheten att den effektiva arean (som sveps av blad) skalar med lite mer än kvadraten av diametern (36.11% ökad totalarea, 36.16% ökad "effektiv area")!

Detta är nörderi på hög nivå, men det är sällan man får så stora fördelar av så små förändringar. Därför är det värt det:)

Jo, jag menade 20mm på långsidan och 20 på bredsidan Jag förstår fördelarna med större fläktar, men det känns dumt att gå från 120 till 140. Man kan ju inte ha hur stora fläktar som helst. Frågan är vad som är en bra kompromiss mellan storlek, prestanda och ljudnivå. Min poäng var att det känns omotiverat att ändra standarden när man knappt vinner något på det. Tänk vilka förändringar man skulle fått med 160mm-fläktar. Eller varför inte 200? Just nu känns det bara förvirrat med alla 140mm-platser med skruvhål för 120mm osv, bara för att standarden för radiatorer är 120, medans de vill förstora fläktarna till 120

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Jo, jag menade 20mm på långsidan och 20 på bredsidan Jag förstår fördelarna med större fläktar, men det känns dumt att gå från 120 till 140. Man kan ju inte ha hur stora fläktar som helst. Frågan är vad som är en bra kompromiss mellan storlek, prestanda och ljudnivå. Min poäng var att det känns omotiverat att ändra standarden när man knappt vinner något på det. Tänk vilka förändringar man skulle fått med 160mm-fläktar. Eller varför inte 200? Just nu känns det bara förvirrat med alla 140mm-platser med skruvhål för 120mm osv, bara för att standarden för radiatorer är 120, medans de vill förstora fläktarna till 120

Jag tror man gör dem större av samma anledning som man gör allt annat här i världen.

För att man kan! Sen om det är så jävla mycket bättre eller inte, är mindre viktigt

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Skrivet av _MmattiasS_:

Vad är grejen med att alla börjar köra på 140mm fläktar i stället för 120? Så mycket kan man väl inte tjäna på den lilla extra ytan? Ska man ändå byta standard, så kunde man göra mer förändring än att lägga till 20mm på båda sidor

De flesta chassin (som jag har sett iallafall) har fler/endast 140mm fläktplatser. Jag tycker att det ser riktigt fult ut när man använder 120mm fläktar på 140mm platser.

Visa signatur

- i7 3770K & P8Z77-V Pro - MSI GTX 680 - Vengeance 16GB 1600Mhz -

- The horror... the horror... -

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Jo, jag menade 20mm på långsidan och 20 på bredsidan Jag förstår fördelarna med större fläktar, men det känns dumt att gå från 120 till 140. Man kan ju inte ha hur stora fläktar som helst. Frågan är vad som är en bra kompromiss mellan storlek, prestanda och ljudnivå. Min poäng var att det känns omotiverat att ändra standarden när man knappt vinner något på det. Tänk vilka förändringar man skulle fått med 160mm-fläktar. Eller varför inte 200? Just nu känns det bara förvirrat med alla 140mm-platser med skruvhål för 120mm osv, bara för att standarden för radiatorer är 120, medans de vill förstora fläktarna till 120

Av samma anledning som man hoppade ifrån 80/92mm fläktarna.