Acer skrotar Emachines

Permalänk
Melding Plague

Acer skrotar Emachines

Datortillverkaren Acer ser över sina varumärken och produktstrategier och beslutar att stoppa användningen av namnet Emachines.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Sålänge dem inte gör ännu ett budget märke.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Acer är väl (iaf hos mig) förknippat med värmeproblem,strul kvalitetsbrister i bärbara datorer.

Förtroende tar lång tid att reparera om det ens går.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk

Acer i sig är väl ett budgetmärke? Har inte sett något annat än skit från dom.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Sålänge dem inte gör ännu ett budget märke.

Ja, det vore ju logiskt när Acer försöker bli av med stämpeln

Å andra sidan slutar man aldrig att förvånas.

Permalänk
Medlem

Acer får mig alltid att tänka på Asus. Hmmf.

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem

Har en eMachines laptop som tjänat mig bra sedan våren 2010. Köpte den efter att fått tips om den här på SweClockers, hade vettiga prestanda till ett bra pris. Nu bröjar dock batteritiden bli dålig, men i övrigt funkar den fint fortfarande.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Skrivet av Asteroid:

Acer är väl (iaf hos mig) förknippat med värmeproblem,strul kvalitetsbrister i bärbara datorer.

Förtroende tar lång tid att reparera om det ens går.

Min Acerlaptop från 2008 är jättetyst och har absolut inga problem värmeproblem och det är trots att den har ett AMD 5670 och inte integrerad grafik.

Alla andra laptops jag sett, Dell, Apple och HP har alla problem.

Nu kan jag ha haft tur och alla andra laptopägare jag sett kan ha haft otur, men det är irrelevant. Du kan inte ta din egen erfarenhet som sanning.

Permalänk
Medlem

Om Acer kan börja stå för kvalité skulle det ju vara bra.
Visserligen var jag riktigt nöjd med Liquid men annars har jag inte sett något vettigt från dem.
En tv vi hade gick sönder (gröna sträck över hela bilden), efter att den varit inne på lagning i två månader kom den tillbaka med samma fel så den åkte in direkt igen. Då var den inne i 6 månader och kom tillbaka med felet åtgärdat men med en stor repa över hela skärmen så den åkte in igen, i 1 månad. Den kom tillbaka tillsammans med en faktura på lagningen av repan...

Acer hade den tvn längre än vi...

Permalänk
Skrivet av blomqvist:

Acer i sig är väl ett budgetmärke? Har inte sett något annat än skit från dom.

Där har du fel (min personliga erfarenhet!). Köpte en Acer TimeineX 5820tg år 2010 och den håller än. Batteriet håller i ca 3-4 timmar vid normalt användande och kan göra det mesta på den. Men jag måste väll ha fått ett Onsdagsexemplar eller så ?

Edit: Ska tillägga att jag använt den som skoldator under dessa 3 år så har släpat runt på den i princip varje dag. Har tappat den i golvet nån gång och så så har väll inte varit snäll mot den. Men har inte fått några problem alls mer än att vänteläget låser sig nån enstaka gång och att DVD-läsaren sticker ut lite efter ett olyckligt fall i golvet (fungerar dock fortfarande!)

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Skrivet av Vattensaft:

Min Acerlaptop från 2008 är jättetyst och har absolut inga problem värmeproblem och det är trots att den har ett AMD 5670 och inte integrerad grafik.

Alla andra laptops jag sett, Dell, Apple och HP har alla problem.

Nu kan jag ha haft tur och alla andra laptopägare jag sett kan ha haft otur, men det är irrelevant. Du kan inte ta din egen erfarenhet som sanning.

Var det inte radeon 3870 o gf 8800 som var aktuellt 2008 ? Eller har du bytt ut själv?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv

Just märket Emachines låter ju budget om något, som när allt skulle heta något med "@" eller "e-" för att visa att internets är här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Var det inte radeon 3870 o gf 8800 som var aktuellt 2008 ? Eller har du bytt ut själv?

Skickades från m.sweclockers.com

han har ju såklart plockat isär hela datorn och lödat in en ny gpu som egentligen borde vara omöjligt för en privatperson i en laptop för 5600m serien släpptes januari 2010

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

han har ju såklart plockat isär hela datorn och lödat in en ny gpu som egentligen borde vara omöjligt för en privatperson i en laptop för 5600m serien släpptes januari 2010

Hört talas om MXM?

Rätt enkelt att byta grafikkort m.m i datorer sedan ett par år tillbaka nu!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

han har ju såklart plockat isär hela datorn och lödat in en ny gpu som egentligen borde vara omöjligt för en privatperson i en laptop för 5600m serien släpptes januari 2010

Du är medveten om att det inte är helt ovanligt att man kan byta gpu själv i alla fall på lite större laptops. Men vet ej om just 5600m kom som ett sådant.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krimsarn:

Acer får mig alltid att tänka på Asus. Hmmf.

Mm, lika namn, olika kvalité!

Visa signatur

Tips: Använd vänsterställd layout på SweClockers! Profil->Inställingar->Alternativ->Layout
### Fin färg: rgb# 3553ff / 35, 35, 255 ###

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Du är medveten om att det inte är helt ovanligt att man kan byta gpu själv i alla fall på lite större laptops. Men vet ej om just 5600m kom som ett sådant.

brukar oftast bara gå och genomföra på "gaming" laptopsen och 5670m är inte gjort för det så det är garanterat fastlött i moderkortet

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Snusfri

Har en Acer skärm (20" med TN-panel) som varit helt okej under den tiden jag använde den samt hade en eMachines EM250 Netbook som jag var riktigt nöjd med tills den blev för gammal och seg och såldes då vidare.

Visst har Acer känts lite mer budget än tex Asus, Dell, HP osv, men de gör helt klart okej produkter och om de vill gå mot mer premium så är det inte alls dumt, speciellt i dagens läge med snygga ultrabooks där design och kvalitétskänsla är viktigare än någonsin.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Hört talas om MXM?

Rätt enkelt att byta grafikkort m.m i datorer sedan ett par år tillbaka nu!

finns ju listor på nätet på vilka kort som passar i MXM slots och 5670m är inte en av dom

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Har inte Emachines varit dött i över 5års tid? eller köper folk fortfarande den skiten?

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Har inte Emachines varit dött i över 5års tid? eller köper folk fortfarande den skiten?

jag råkade köpa en sommaren 2010, sämsta laptopen jag haft i hela mitt liv, den överhettade.. knapparna på tangentbordet ramlade av ändå om jag inte hade misshandlat datorn på något sätt och datorn var av 100% plast

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Det är alltid tråkigt när högkvalitativa superdatorer läggs ner.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Bra det finns budget, så de som bara ska surfa tycker det är värt att lägga dom där 3-4k för en surf laptio, Medans andra som vill ha gaming laptop kan punga ut 15k

Permalänk
Medlem

Har haft min Acer Aspire 6920 Gemstone i sen 2008 och använder den i princip varje dag. Den funkar fortfarande klockrent och jag har inte haft några problem alls

Visa signatur

SG09, 760g, FX8350, H80i, HD7870, 8Gb, 2Tb, 630watt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Om Acer kan börja stå för kvalité skulle det ju vara bra.
Visserligen var jag riktigt nöjd med Liquid men annars har jag inte sett något vettigt från dem.
En tv vi hade gick sönder (gröna sträck över hela bilden), efter att den varit inne på lagning i två månader kom den tillbaka med samma fel så den åkte in direkt igen. Då var den inne i 6 månader och kom tillbaka med felet åtgärdat men med en stor repa över hela skärmen så den åkte in igen, i 1 månad. Den kom tillbaka tillsammans med en faktura på lagningen av repan...

Acer hade den tvn längre än vi...

Tvekar starkt på att Acer lagade er TV. De har avtal med serviceverkstäder som utför deras service/reparationer. Men med tanke på rep. tiden ni hade så kanske du postade teven till Taiwan.

Permalänk

Blev väldigt uppmuntrad där ett tag då jag läster "acer skrotas".

Permalänk
Skrivet av Dunde:

Tvekar starkt på att Acer lagade er TV. De har avtal med serviceverkstäder som utför deras service/reparationer. Men med tanke på rep. tiden ni hade så kanske du postade teven till Taiwan.

Brukar väl vara infocare som tar hand om servicen och deras kompetens är inte alltid på topp.

Permalänk
Medlem

För min del har Acer varit ett helt okej märke. Har haft en färdigbyggd stationär som funkat alldeles utmärkt i några år. Skall dock byta upp mig inom kort men måste ändå säga att Acer-datorn har funkat prima hittils. Även den bärbara jag har är av hyffsad kvalite. Kan väl inte säga att det är någon högre premiumkänsla men föredrar nog ändå Acer framför t.ex. HP och Lenovo m.f.

Permalänk
Medlem

För min del har jag länge haft något emot Acer.
Börjar med en dator tillhörande en kompis som ville byta operativsystem till Linux. Hans BIOS hade dock sats till att alltid starta från HDD, och hans BIOS hade också fått för sig att det hade ett lösenord (något när man googlat runt märkt fler med Acer-datorer råkat ut för, nvram blir groggy och pw-flaggan sätts). Att återställa det hela visade sig lätt, var bara att lyfta på plastbiten ovanför tangentbordet, så satt det en dip-switch där. Tur att Acer INTE dokumenterat detta någonstans.
Fortsätter med en dator jag fick från släkting, en Acer Ferrari 5000 (vilket som jag fattat det inte är en av deras budgetmodeller?). Påstås enligt Acers supportsida att den ska stödja Win7. De har till och med ett paket med drivrutiner på supportsidan för den modellen de påstår ska fungera med Windows7. Och det gör de också, problemet är att de inte är för grafikkretsen i den omnämnda datorn. Så jag har fått hacka ett par av ATIs referensdrivrutiner så de ska fungera på den datorn (eftersom Acers avtal med ATI inte tillåter ATI att släppa referensdrivrutiner som "bara fungerar"), vilket bryter signaturen och ibland kan kräva en ominstallation eller två innan allting fungerar som det ska. Jag har haft lite allmänna problem med den för övrigt (till exempel att den andra HDDn i livshistorien av den datorn håller på att ge upp, antagligen på grund av det ökade slitaget till följd av överhettning). Att BIOSet är ostabilt, vilket gett både problem i Win och Linux är något som känns som jag börjar bli van vid med Acer över lag.
Sedan att jag inom ett halvår "fixade" två kompisars datorer (båda vid tillfället två-tre år gamla) från att krasha genom att avdamma dem invändigt är en annan historia. Och att en av dem verkligen behövde plockas isär i smådelar för att komma åt den igensatta kylflänsen (man kan dammsuga hur mycket man gill, men sitter skiten "fastblåst" mot insidan av kylflänsen måste man tyvärr rengöra från den sidan) mig inte mycket gladare. Som tur är räcker det på de flesta modeller att lyfta på tangentbordet så kommer man åt fläkten direkt därifrån.
Detta är inte de enda Acer (en av mina kompisar har en eMachine och jag kunde identifiera att det var Acer bakom den modellen bara på det problemet jag sprang på) jag sprungit på med liknande problem i alla kategorier (där de största hittils är filer saknas på deras supportsida för modeller och windows-versioner de påstår sig stödja tillsammans, bråkiga BIOS, överhettningsproblem). Så för mig blir det ingen med Acer. Någonsin. Eller att jag sprungit på en modell som jag faktiskt märker jag kan lita på.

Jag har bättre erfarenhet av IBMs ThinkBooks, men de gick ner sig efter Lenovo tog över.
HP är relativt bra när det inte gäller deras budgetdatorer, eller deras 1,5-2 år gamla ultratunna. Vet inte om de blivit bättre, har inte behövt supportera dem på snart ett år.
De Asus-modeller jag sprungit på har över lag varit stabila.
Likadant med de flesta Dell, med reservation för en nu mycket gammal en för hemmarknaden där de släppte ett BIOS som bland annat inte ville hitta det medföljande batteriet. På Latitude-sidan verkade de ha problem med Intels integrerade grafik senast jag pillade på det (ungefär ett halvår sedan), men för övrigt inte mycket jag sprungit på som inte varit PEBKAC.
Fujitsus datorer är jag lite blandad över, jag har mycket goda erfarenheter från företagsdelen (typ S751 och E751, P serien lite sämre), men har sprungit på en modell en kompis köpte löst från sitt företag som började bråka nog efter nån månad (då ungefär tre år gammal) för att göra mig lite avskräckt ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xake:

Jag har bättre erfarenhet av IBMs ThinkBooks, men de gick ner sig efter Lenovo tog över.
HP är relativt bra när det inte gäller deras budgetdatorer, eller deras 1,5-2 år gamla ultratunna. Vet inte om de blivit bättre, har inte behövt supportera dem på snart ett år.
De Asus-modeller jag sprungit på har över lag varit stabila.

IBM/Lenovo är i topp även idag. Visst, det är inte lika lätt att få support/reservdelar som på IBM-tiden, men mjukvarusupporten är fortfarande grym. Har en gammal Thinkpad T43p (över 6 år gammal) som fått nya uppdateringar i år! Annars är Asus det märket jag gillar mest på PC-sidan.

Apple är fortfarande i en klass för sig och är värd varenda krona sett till kvalitet, programvaror och support. Tyvärr tappar Apple i ren prestanda.