Permalänk

Jag har haft min i ett par dagar nu, bilden är bra. Verkar inte gå att stänga den dynamiska kontrasten men antar att det bara är en vanesak.

Dock har den mycket backlight bleeding, är det någon annan som har samma problem på den här skärmen? Syns rätt väl i mörkare senare.

Ber om ursäkt för den gryniga bilden, min mobilkamera har sett bättre dagar

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lilljohan:

Jag har haft min i ett par dagar nu, bilden är bra. Verkar inte gå att stänga den dynamiska kontrasten men antar att det bara är en vanesak.

Dock har den mycket backlight bleeding, är det någon annan som har samma problem på den här skärmen? Syns rätt väl i mörkare senare.

Ber om ursäkt för den gryniga bilden, min mobilkamera har sett bättre dagar
http://www.tinyrocket.se/backlight.jpg

Tyvärr så är det så det är med edge LED belysning.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Ett tips för alla med denna skärm är att gå in på Menu och sänka response time från Fast till Normal. Detta eliminerar problemet med ghost/eftersläpning i bilden. Jag var på god väg att skicka tillbaka min skärm, men detta löste faktiskt problemet.

Permalänk

Kan tipsa om att 23"-varianten nu endast kostar 1690:- i medlemspris:
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/158002-lg_23_ips237l_...

Passar på och fråga om någon känner till någon skärm med liknande design (tunn, tunna ramar osv) fast med högre upplösning, priset har ingen större betydelse?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full Strike:

Kan tipsa om att 23"-varianten nu endast kostar 1690:- i medlemspris:
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/158002-lg_23_ips237l_...

Passar på och fråga om någon känner till någon skärm med liknande design (tunn, tunna ramar osv) fast med högre upplösning, priset har ingen större betydelse?

Najs! Nästan värt att köpa 2st för att se om det inte går att "modda på" ett VESA-fäste ju.

Permalänk
Medlem

Sitter och funderar på att beställa denna (IPS277L) då man hört mycket gott om den.

Har tänkt använda den för surfning/spel men framförallt film och serier. Har någon koll på om man kan spendera 2500-3000kr bättre på en 27" skärm om film är absoluta prion. Vill dvs inte ha backlight bleed och en bra svärta.

Har även tittat på LG E2722PY (prisjakt). Även denna IPS, ser ut att vara väldigt lika med skillanden att denna ej har HDMI, men DVI istället. Tappar man något kvalitetsmässigt på att köra DVI istället för HDMI? Har endast 1 hdmi port på grafikkortet men 2 DVI, så fördelaktigt om man ej tappar bildkvalitet.
I övrigt är fördelarna med den är att den är höj och sänkbar, har pivot funktion samt att den går att hänga på väggen (VESA). har även 50cd/m² mer än IPS277L.

Någon som har annat förslag på bra 27" filmskärm

Edit: Vet någon om LG DM2792D LED (första sidan i denna tråden finns en engelsk recension) går att köpa i Sverige?

Visa signatur

MSI P67A-C45 | Intel Core i5 2500K | Gigabyte GeForce GTX 460 1GB | Corsair 2x2GB 1600MHz | 90+120 SSD | Fractal Tesla 550W 80+ | Fractal Define R3 Titanium

Permalänk
Medlem
Skrivet av MammasNK:

Har även tittat på LG E2722PY (prisjakt). Även denna IPS, ser ut att vara väldigt lika med skillanden att denna ej har HDMI, men DVI istället. Tappar man något kvalitetsmässigt på att köra DVI istället för HDMI?

Nej, båda signalerna är digitala, skillnaden är att HDMI även kan föra över ljud. Vissa DVI kontakter kan detta också men förmodligen inte i en skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Nej, båda signalerna är digitala, skillnaden är att HDMI även kan föra över ljud. Vissa DVI kontakter kan detta också men förmodligen inte i en skärm.

Ok, men då har det mindre betydelse då, i och med att IPS277L ändå inte har inbyggda högtalare, vilka man i vilket fall ändå inte skulle använda.

Visa signatur

MSI P67A-C45 | Intel Core i5 2500K | Gigabyte GeForce GTX 460 1GB | Corsair 2x2GB 1600MHz | 90+120 SSD | Fractal Tesla 550W 80+ | Fractal Define R3 Titanium

Permalänk
Medlem
Skrivet av MammasNK:

Ok, men då har det mindre betydelse då, i och med att IPS277L ändå inte har inbyggda högtalare, vilka man i vilket fall ändå inte skulle använda.

Just HDMI/DVI ska inte spela någon roll bildmässigt, däremot kanske det finns annat som skiljer bilkvalitén åt de olika modellerna. Jag vet inte om det är exakt samma panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Just HDMI/DVI ska inte spela någon roll bildmässigt, däremot kanske det finns annat som skiljer bilkvalitén åt de olika modellerna. Jag vet inte om det är exakt samma panel.

E2722PY har den senaste AH-IPS panelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mejseln:

E2722PY har den senaste AH-IPS panelen.

Ok, och man ska då kunna anta att denna är bättre?

Visa signatur

MSI P67A-C45 | Intel Core i5 2500K | Gigabyte GeForce GTX 460 1GB | Corsair 2x2GB 1600MHz | 90+120 SSD | Fractal Tesla 550W 80+ | Fractal Define R3 Titanium

Permalänk
Medlem

Jag sitter också i funderingar på denna skärm, men det skrämmer mig lite med den massiva back light bleeding den verkar ha utifrån era bilder.

Är det så att alla skärmar beter sig på detta viset?

Är det också så att de står väldigt instabilt på den lilla foten?

/More10

Permalänk
Medlem

Tycker inte min har riktigt lika mycket backlight bleed som på bilden tidigare i tråden.
Själva foten är ganska stabil, det är mer infästningen på baksidan av skärmen som verkar vara den svaga länken.
Den känns väldigt klen där.

Visa signatur

pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av More10:

Jag sitter också i funderingar på denna skärm, men det skrämmer mig lite med den massiva back light bleeding den verkar ha utifrån era bilder.

Är det så att alla skärmar beter sig på detta viset?

Är det också så att de står väldigt instabilt på den lilla foten?

/More10

Var och kollade på den i butik, dum som jag var bad jag dem inte plocka fram en svart bild eller dra igång någon film så man kunde få kolla back light bleed.
Jag tycker att den kändes instabil och lite svajig på foten, gick att gunga på den.

Visa signatur

MSI P67A-C45 | Intel Core i5 2500K | Gigabyte GeForce GTX 460 1GB | Corsair 2x2GB 1600MHz | 90+120 SSD | Fractal Tesla 550W 80+ | Fractal Define R3 Titanium

Permalänk
Medlem
Skrivet av More10:

Jag sitter också i funderingar på denna skärm, men det skrämmer mig lite med den massiva back light bleeding den verkar ha utifrån era bilder.

Är det så att alla skärmar beter sig på detta viset?

Är det också så att de står väldigt instabilt på den lilla foten?

/More10

Det är så det ska vara, har en bild upplagd rätt långt bak i tråden jag med, dessutom har jag kontaktat LG och det är tydligen normalt.

Skrivet av fonzeka:

Tycker inte min har riktigt lika mycket backlight bleed som på bilden tidigare i tråden.
Själva foten är ganska stabil, det är mer infästningen på baksidan av skärmen som verkar vara den svaga länken.
Den känns väldigt klen där.

Också normalt, har också så.

Skrivet av MammasNK:

Var och kollade på den i butik, dum som jag var bad jag dem inte plocka fram en svart bild eller dra igång någon film så man kunde få kolla back light bleed.
Jag tycker att den kändes instabil och lite svajig på foten, gick att gunga på den.

Som standard är brightness på absolut max vilket gör BLB lite värre men det är LED teknikens fel egentligen.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Det är så det ska vara, har en bild upplagd rätt långt bak i tråden jag med, dessutom har jag kontaktat LG och det är tydligen normalt.

Också normalt, har också så.

Som standard är brightness på absolut max vilket gör BLB lite värre men det är LED teknikens fel egentligen.

Tack för er input!

Det är synd att denna ovanligt snygga skärm dras med de (för mig stora problemen), så jag satsade på en annan skärm med VA panel ist.

Mvh

Permalänk
Medlem

Ja känns som att använda den föra att se film då är att utesluta om det är så pass backlight bleed.

Visa signatur

MSI P67A-C45 | Intel Core i5 2500K | Gigabyte GeForce GTX 460 1GB | Corsair 2x2GB 1600MHz | 90+120 SSD | Fractal Tesla 550W 80+ | Fractal Define R3 Titanium

Permalänk
Medlem

Var precis ner till webhallen och inhandlade mig ett stycke 27"

Dock får jag inte true color finder att kalibrera, Kan ej välja något i "Select the device"-listan, samt i skärm-menyn så står det nått om att TCF inte kan användas. Någon som lyckats lösa detta?

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av katanaa:

Var precis ner till webhallen och inhandlade mig ett stycke 27"

Dock får jag inte true color finder att kalibrera, Kan ej välja något i "Select the device"-listan, samt i skärm-menyn så står det nått om att TCF inte kan användas. Någon som lyckats lösa detta?

Om du startar TCF och sedan klickar du på HELP --> Help Manual --> Help HTML så står det lite vad man ska göra för att aktivera denna funktion. Vet inte om detta hjälper då jag själv inte testat detta.

Permalänk
Medlem

Jaha.. kaliberingsmojen är om man har nån extern manick man sätter på skärmen som läser av färgerna å håller på?

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

Va och köpte ett ex idag jag med. Första intrycket är bra, väldigt bra ! Enda som jag upplever som ett minus är att den står lite ostabilt på foten. Om man råkar putta till skrivbordet så står den och svajjar i 5 sek men jag skruvade i fästet med en kniv så skruvarna är inte supertighta direkt. Va lite orolig att 27 tumm skulle vara för stort för 1920 men tycker inte alls det är nåt man stör sig på. Tycker svärtan är bra, färgerna är helt ok med fabriksinställningar.

Nån som vet nån inställning som bör ändras ?

Permalänk
Medlem

Någon som slitit bort anti-glair-filtret förresten? Vet inte hur pass man vill göra't, om det är värt att få lite klarare bild men ha en spegel till bildskärm

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

Du riskerar nog att dra med polariseringsfiltret om du försöker slita bort den matta filmen, eller iaf bitar av polariseringsfiltret så du får snygga vita streck över hela skärmen. Anti-glare är bra, det är inte så kul att sitta och titta på sig själv om du har belyst rum och spelar mörka spel.

Permalänk

Köpte min för två dagar sedan och upptäckte att det byter färgtemp automatiskt, typ den går från Varm till kall ..... ??
Kan det vara fel i skärmen eller är det någon inställning som måste ändras?

Tack!

Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |

Permalänk
Medlem

Någon som har jämfört denna IPS-panel med den från Dell u2412m brevid varandra?

Denna säga ha bättre IPS-panel men dell erbjudern 16:10, pivot, bättre fot och ser stadigare ut.

Någon som testat dem brevid varandra och kan ge utlåtande om färg, vinklar m.m?

Permalänk

Någon som vet ifall det finns ett "scratch skydd" att ta av?
Har en sån här skärm fast det känns som att det finns något att ta av:S

Permalänk
Medlem

Gillar denna skärmen, haft den ett tag nu. Väl värd sina pengar för en relatvit "medium high end" skärm.

Dock så undrar jag om någon har satt fast den på väggen? Det ska väl gå? Vad behöver jag isf?

Kollar man på deras hemsida; http://www.lg.com/se/bildskarmar/lg-IPS277L så ska det stödja VESA
men enligt prisjakt så gör det inte det. >.< Hur vet man om den gör det eller inte?

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Massy:

Just HDMI/DVI ska inte spela någon roll bildmässigt, däremot kanske det finns annat som skiljer bilkvalitén åt de olika modellerna. Jag vet inte om det är exakt samma panel.

De har olika bandbredd, så HDMI klarar inte av 1440p upplösning, till exempel, men på denna låga upplösning spelar det ingen roll.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Min skärm ändrar ljusstyrka lite så där titt som tätt. Den blir ibland mycket mörkare och ibland mycket ljusare. Någon som vet vad det kan bero på?

Visa signatur

Har du ett eget företag som skulle vilja ha en egen applikation?
Vill du veta vad man kan ha en egen applikation till som egen företagare?

Tveka inte att höra av dig till mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FelixNilsson:

Min skärm ändrar ljusstyrka lite så där titt som tätt. Den blir ibland mycket mörkare och ibland mycket ljusare. Någon som vet vad det kan bero på?

Skärmen stänger av LEDs beroende på hur mörk bilden bilden är, ett litet fusk från LGs sida för att få bättre specs. Så till exempel en helt svart skärm kommer den att stänga av alla LEDs antar jag. Sen om man har en muspekare igång o viftar så kanske ljusstyrkan ändras? Vet inte om detta hjälper dig.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4