AMD släpper Catalyst 13.1 – lovar högre prestanda i populära spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcus h:

bara jag som inte hittar 13.2 beta?

Inte släppt ännu? Men du kan ju alltid pröva: http://www.guru3d.com/files_details/amd_catalyst_13_2_beta_do...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Avstängd

Garanterat bättre flyt i skyrim med 5770, kul att nya drivisar fortfarande ger effekt på så gammal hårdvara. Bra jobbat AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vexo:

Fail av AMD. HDMI ljud drivrutinerna installerade inte som de skulle. Windows 8 x64 här. Har läst på andra forum att folk har samma problem. Som tur var använder jag inte HDMI ljudet. Så varning till alla som använder ljud via HDMI från kortet.

Samma problem här. Plus att BF3 får Remove Device error efter 5 sekunder nu. Hände "bara" efter ett par minuter innan. Jävla piss!

Visa signatur

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o

Permalänk
Medlem
Skrivet av MurdinE:

Jag skulle vilja se deras prioritering av backlog. Skit i prestandaförbättringar nästa release. Låt utvecklarna gå all in på att fila bort viktiga buggar som ex microstuttering och andra fails.

Inte ett ord om att drivaren tar 100% minne i Battlefield 3 och 64-bitars Windows 8 heller. Inte skoj när man får <1fps efter några kartors spelande och man är inte ensam om man googlar på problemet.

Önskar att jag inte snålade vid inköp av grafik utan tog det andra lagets kort istället. Att man aldrig lär sig.

Jag ahr med mina HD7970 stora problem med directx crasher på BF3. Eftersom jag suttit i veckor o Googlat detta så kan det vara intressant att 90% av alla som klagat över detta sitter med Nvidia kort. Så jag torr faktiskt inte det hjälper vilket lag man använder. Skit alltihopa.

Visa signatur

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o

Permalänk
Medlem

Om ni ej har sett det så:

Citat:

Andrew D ‏@CatalystCreator - 2h
Win 8 users with HDMI audio issues - we've re-packaged the 13.1 Package with the proper files on http://amd.com ; problem is solved.

Jag har inte upplevt några problem hittills med 13.1 på mitt HD 5970, men samtidigt så har jag inte hunnit köra det så länge.

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Medlem

Lite fundersam

Varje gång AMD släppt en ny drivrutin så står det alltid att tex Battlefield 3 har fått ca 10% bättre prestanda, nu har det släppts typ tolv drivrutiner sedan BF3 första ggn och prestandan med dagens drivrutiner vs de som fanns när BF3 släpptes borde ligga en bra bit över 100% i bättre prestanda, ändå märker man knappt någon skillnad med drivrutiner som är ett år gamla och vilka FPS man hade då och nu på samma hårdvara. jag märkte en viss skillnad när AMD släppte Catalys 12.10.

Det här borde någon forska i lite djupare.

AMD borde igentligen visa exakt vilken hårdvara de mäter på, så alla vet vilken grund deras värden baseras på.

När det står typ upp till 20% förbättring brukar det innebära max 3-5 fps bättre.

Vore kul om Sweclockers kunde göra ett enklare test mellan tex ett Radeon 7870 och ett GTX 670 med senaste drivrutinerna de båda och se hur pass mycke bättre AMDs drivirtiner blivit så man får en fingervisning. Radeon korten har ju börjat komma i kapp Nvidia i BF3 med de senare drivrutinerna, frågan är bara hur nära de kommit. BF3 presterar väl fortfarande lite bättre på Nvidias motsvarande kort till Radeon antar jag. Gissar att gapet minskat mellan dem nu.

Tycker även det är intressant om det skalats bort detaljer som man inte märker vid en snabb titt. Eller om det bara är smartare programmerat i de nyare drivrutinerna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk

13.2 Beta, fixar frame latency, http://techreport.com/review/24218/a-driver-update-to-reduce-...

Notera att ni INTE ska installera någon CAP när ni använder 13.x drivare, det kommer bugga satan då.

Permalänk
Medlem

Skall man tro techreview och det skall man antar jag så ligger det mer i pipe'n från AMD, vilket betyder att ni med nyare kort borde kunna förvänta er fler förbättringar inom ett par veckor.

Citatet är taget från länken bla thereal_twisted tipsade om.

"So what we have in Cat 13.2 is a series of targeted tweaks that appear to work quite well for the games in question. However, Dodd says additional improvements are coming down the pike, including a rewrite of the software memory manager for GPUs based on the Graphics Core Next architecture that should bring a more general improvement:

The driver does not yet contain the new video memory manager. Our intention is release a new driver in a few weeks, which does include the new Video memory manager, which will help resolve latency issues for DX11/DX10 applications."

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Varje gång AMD släppt en ny drivrutin så står det alltid att tex Battlefield 3 har fått ca 10% bättre prestanda, nu har det släppts typ tolv drivrutiner sedan BF3 första ggn och prestandan med dagens drivrutiner vs de som fanns när BF3 släpptes borde ligga en bra bit över 100% i bättre prestanda, ändå märker man knappt någon skillnad med drivrutiner som är ett år gamla och vilka FPS man hade då och nu på samma hårdvara. jag märkte en viss skillnad när AMD släppte Catalys 12.10.

Det här borde någon forska i lite djupare.

AMD borde igentligen visa exakt vilken hårdvara de mäter på, så alla vet vilken grund deras värden baseras på.

När det står typ upp till 20% förbättring brukar det innebära max 3-5 fps bättre.

Vore kul om Sweclockers kunde göra ett enklare test mellan tex ett Radeon 7870 och ett GTX 670 med senaste drivrutinerna de båda och se hur pass mycke bättre AMDs drivirtiner blivit så man får en fingervisning. Radeon korten har ju börjat komma i kapp Nvidia i BF3 med de senare drivrutinerna, frågan är bara hur nära de kommit. BF3 presterar väl fortfarande lite bättre på Nvidias motsvarande kort till Radeon antar jag. Gissar att gapet minskat mellan dem nu.

Tycker även det är intressant om det skalats bort detaljer som man inte märker vid en snabb titt. Eller om det bara är smartare programmerat i de nyare drivrutinerna.

Snackar du för skit?

Det har varit typ en drivrutin som har förbättrat prestandan ytterst lite, det här är den enda stora vi har haft.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som haft problem vid installation på Windows 8? Trodde först att jag skulle tvingas installera om hela windows efter konstiga hängningar och omstarter.

Visa signatur

Min data e snabbare än din.

Permalänk
Medlem

värt att uppgradera drivrutinerna? (7970)
kör just nu med 12.11 beta, dem som gav en sjuk boost för ett tag sen

om man ska uppgradera, ska det vara till 13.1 eller 13.2?

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nivius:

värt att uppgradera drivrutinerna? (7970)
kör just nu med 12.11 beta, dem som gav en sjuk boost för ett tag sen

om man ska uppgradera, ska det vara till 13.1 eller 13.2?

Det är de som åkallar micro stutterlng? Kör in 13.2 direkt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Varje gång AMD släppt en ny drivrutin så står det alltid att tex Battlefield 3 har fått ca 10% bättre prestanda, nu har det släppts typ tolv drivrutiner sedan BF3 första ggn och prestandan med dagens drivrutiner vs de som fanns när BF3 släpptes borde ligga en bra bit över 100% i bättre prestanda, ändå märker man knappt någon skillnad med drivrutiner som är ett år gamla och vilka FPS man hade då och nu på samma hårdvara. jag märkte en viss skillnad när AMD släppte Catalys 12.10.

Det här borde någon forska i lite djupare.

AMD borde igentligen visa exakt vilken hårdvara de mäter på, så alla vet vilken grund deras värden baseras på.

När det står typ upp till 20% förbättring brukar det innebära max 3-5 fps bättre.

Vore kul om Sweclockers kunde göra ett enklare test mellan tex ett Radeon 7870 och ett GTX 670 med senaste drivrutinerna de båda och se hur pass mycke bättre AMDs drivirtiner blivit så man får en fingervisning. Radeon korten har ju börjat komma i kapp Nvidia i BF3 med de senare drivrutinerna, frågan är bara hur nära de kommit. BF3 presterar väl fortfarande lite bättre på Nvidias motsvarande kort till Radeon antar jag. Gissar att gapet minskat mellan dem nu.

Tycker även det är intressant om det skalats bort detaljer som man inte märker vid en snabb titt. Eller om det bara är smartare programmerat i de nyare drivrutinerna.

Nu är de ju dags att tänka till lite också!
Om det står upp till 20% och du får ut ca 45fps på ultra så får du ju ut _max_ 9 fps till, "upp till" betyder inte att du kommer få det över tiden. Det kan vara t.ex om du stirrar in i en vägg, t.ex.
Det var en drivrutin, ca 3 släpp tillbaka som faktiskt gav ett skjut som kändes ordentligt i BF3!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Det är de som åkallar micro stutterlng? Kör in 13.2 direkt!

Skickades från m.sweclockers.com

oh rly? 13.1 har microstuttering problem även på singel kort?
kanske väntar tills 13.2 finns ute mer officiellt då.

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem

Är inte problemet med Microstuttering grovt överdrivet eller åtminstone väldigt personberoende, om man som du (Nivius) i nuläget kör 12.1 och inte känner av problemet vilket du inte verkar göra i någon högre grad så är det ju egentligen inget problem.
Därmed inte sagt att du inte skall uppgradera utan det skall du givetvis göra.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Är inte problemet med Microstuttering grovt överdrivet eller åtminstone väldigt personberoende, om man som du (Nivius) i nuläget kör 12.1 och inte känner av problemet vilket du inte verkar göra i någon högre grad så är det ju egentligen inget problem.
Därmed inte sagt att du inte skall uppgradera utan det skall du givetvis göra.

12.11 beta. har inga microstutterings problem (jag vet vad det är och hur det känns, hade det med mina 2x5850)

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk

Prova 13.2 säger jag bara.. ökad prestanda och jämnare frametimes. Känns riktigt polerad, nyttt GUI i CCC också.

Gick själv tillbaks till 12.11 Beta pga att downsampling inte ville funka med 13.2, men lär komma fix för det inom kort.

Permalänk
Medlem

För er med Windows8 64bit.
Kör installationen i kompatibilitetsläge för Windows7, sen kommer allt att fungera som vanligt igen med ljud osv.

Permalänk
Medlem

Väntat i 2månader på en ev bättre drivrutin, men så är det bara 12.11 beta11 rutinen som funnits en längre tid med en whql stämpel, jippi, då får laptopen ligga och damma ett tag till.

Bättre om dom struntar i dom jädra prestanda förbättringarna där man kan tjäna en %, gör dom stabila och utan buggar istället!

Permalänk
Medlem

Jag får krascher i Planetside 2 med 13.1. Max 1 minut klarar det innan spelet och grafikdrivaren går i golvet. När jag gått tillbaka till 12.11Beta11 kraschar det inte längre. Någon som har samma problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Drygt när dom envisas med bara vissa titlar istället för allmäna prestandaboostrar.

För det går inte sådär. Dessa prestandaförbättringar är för att dom specifikt skapar profiler för varje spel i drivrutinen som hanterar grafikkortet olika beroende hur titlen/spelet använder kortet för sin rendering.

Samma sak med Crossfire profiler, finns olika sätt att använda två kort och funkar olika bra där vissa ibland kan ge negativ skalning och andra bara crashar. Detta kräver profiler för just det spelet för att fungera.

Detta är också till stor anledning varför de droppar support för äldre grafikkort eftersom att testa varje kort ur varje serie för varje profil och spel när korten kan skilja ganska stort i arkitekturen där kanske en ändring hjälper 6serien men motverkar 5serien är en hemsk sak att göra, även om man undrar om AMD har Q/A team och man börjar verkligen fråga varför Microsoft har WHQL då den är totalt värdelös.

Värt att notera att denna lansering också gav första Release Notes på Linux sidan sedan jorden skapades av gudarna, även om ganska disappointing sådan så är det ett steg i rätt riktning.
Var lite when pigs fly moment men dra mig baklänges när jag läste detta. http://support.amd.com/us/kbarticles/Pages/AMDCatalyst131Prop... XServer 1.13 support! Bara 3 månader efter att det lanserade, får se om de hinner för 1.14 supporten detta året.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Hjälpsam

Många frågor om vi som har HD6000 serien, också kommer samma prestandaförbättring, svaret är nog nej, våra kort har redan optimerats ganska väl, nu är det 7000 serien som gäller.
Jag kommer ändå att uppdatera då och då, vissa saker får kanske även gammal hårdvara ta del av, men någon brådska är det inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Många frågor om vi som har HD6000 serien, också kommer samma prestandaförbättring, svaret är nog nej, våra kort har redan optimerats ganska väl, nu är det 7000 serien som gäller.
Jag kommer ändå att uppdatera då och då, vissa saker får kanske även gammal hårdvara ta del av, men någon brådska är det inte.

Nej, typ inget för 6 serien eller lägre, Ny arktitektur i 7 serien du vet.

Däremot är CCC förbättrat i 13.x, annat UI osv.

7 Serien borde fortsatt få uppdateringar när 8 serien finns då arktitekturen är den samma.

Permalänk
Skrivet av Orici:

Du kan börja här: http://techreport.com/review/24218/a-driver-update-to-reduce-...
Det finns ganska mycket att finna om du använder en sökmotor. Ursäkta för det sena svaret, jag är inte här dagligen.