Intel Haswell introduceras på Computex

Permalänk
Medlem

några frågor till nån som vet:
kommer intel att göra nån haswell soc eller blir det först broadwell som blir soc?

får alla haswell inbyggd vrm eller är det bara de mobila varianterna som får det?

får alla haswell s0ix, eller är det bara mobila varianterna, får alla mobila varianter det eller är det bara ulv modellerna?

jag är iaf peppad på haswell, har redan förpassat ib i5 3550an till serverskåpet

Permalänk
Medlem

Intressant att den 2 generation äldre Sandy Bridge-E fortfarande kommer vara den Intel CPU med mest beräkningskraft, minnes kanaler och pci kanaler i konsument segmentet när Haswell släpps. :/ Har Intel verkligen struntat i oss som behöver fler kärnor och mycket minne som för rendering, media-editering etc.?

:'(

Permalänk
Skrivet av SolidReactor:

Intressant att den 2 generation äldre Sandy Bridge-E fortfarande kommer vara den Intel CPU med mest beräkningskraft, minnes kanaler och pci kanaler i konsument segmentet när Haswell släpps. :/ Har Intel verkligen struntat i oss som behöver fler kärnor och mycket minne som för rendering, media-editering etc.?

:'(

Kanske sparar det bästa tills sist?

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Skrivet av RedNet:

I och med att det byter Socket till 1150, så kommer inte dagens kylare att passa utan nya monteringskit?

1156 och 1155 har samma "monteringshål" så skulle absolut inte förvåna mig att 1150 har samma som 1156/1155

Permalänk

=rätt

Skrivet av deppan:

"Ökad popularitet för Windows 8" Haha, de kanske syftar på ökad påtvingning av Windows 8?

Jag håller med!
Så jäkla bra sagt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tartaros:

Kanske sparar det bästa tills sist?

Skrotar ivy.b-e och kör haswell-e?

Permalänk
Skrivet av SolidReactor:

Skrotar ivy.b-e och kör haswell-e?

Vem vet

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Det jag är intresserad av mest är överklockningsmöjligheterna med tanke på GeForce Titan, skulle inte sitta fel med 5.5GHz+ Haswell och 2st överklockade GeForce Titan

Samt ett kärnkraftverk.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte ha läst ordenligt, och är inte riktigt med i matchen: är detta tick eller tock? Men som någon skrev: Haswell samt Geforce Titan verkar bli en het kandidat till min nästa uppgradering!

Hmmm... Geforce Titan... Undrar om har Intel inlett samarbete med Activision-Blizzard måntro?

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av epatnor:

Jag kan inte ha läst ordenligt, och är inte riktigt med i matchen: är detta tick eller tock? Men som någon skrev: Haswell samt Geforce Titan verkar bli en het kandidat till min nästa uppgradering!

Haswell och titan låter som en lite motsägande kombo. Å ena sidan har du Nvidias kommande overkill-flaggskepp, kungen på GPGPU och plånboksätare nummer ett. Och sen parar du det med intels leksaksplattform baserad på haswell, riktad åt budget, bärbart och strömsnålt. Men haswell kommer ju räcka och bli över, speciellt för spel. Bara det att det klingar lite skumt.

Men skrytbyggena lär kombinera Titan med Sandy-E/Ivy-E.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Skrivet av Robin2:

Jag har aldrig fattat vad poängen är med att hålla upp en jävla platta inför en publik för att presentera en ny processor-arkitektur. Som om vi ska se hur bra produkten är från plattan? De ser väl alla likadana ut ändå? Som att hålla upp spenen från en ko för att visa hur god Arlas nya mjölk är.

Jag funderar på om det är någon prototyp platta med usel yeild, det är ju en jäkla massa cpuer där som förvisso saknar "förpackning".

Permalänk

Jag köpte en 3770K istället för att vänta på sju watt högre TDP och ingen annan större förändring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Haswell och titan låter som en lite motsägande kombo. Å ena sidan har du Nvidias kommande overkill-flaggskepp, kungen på GPGPU och plånboksätare nummer ett. Och sen parar du det med intels leksaksplattform baserad på haswell, riktad åt budget, bärbart och strömsnålt. Men haswell kommer ju räcka och bli över, speciellt för spel. Bara det att det klingar lite skumt.

Men skrytbyggena lär kombinera Titan med Sandy-E/Ivy-E.

Tack för svaret! Sådärja, då får jag sitta med dumstruten en stund på forat: jag har uppenbarligen ingen koll just nu! Jag tänkte nog på ivy brigdes efterträdare, och fick i all hast för mig att det var haswell!

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av epatnor:

Tack för svaret! Sådärja, då får jag sitta med dumstruten en stund på forat: jag har uppenbarligen ingen koll just nu! Jag tänkte nog på ivy brigdes efterträdare, och fick i all hast för mig att det var haswell!

Ta av dig dumstruten igen! Haswell är en utmärkt kombination med Geforce Titan. Sandy/Ivy Bridge E har inga som helst prestandafördelar i spel om du inte har flera grafikkort. Haswell däremot har högre IPC och kan mycket väl slå Ivy Bridge E ganska bra i spel.
Ivy Bridge är ju t.ex. bättre för spel med ett grafikkort än vad Sandy Bridge E är. Och då är ändå Ivy Bridge en Tick, Haswell som är en Tock kommer ha större prestandafördel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Jag köpte en 3770K istället för att vänta på sju watt högre TDP och ingen annan större förändring.

Haswell har högre IPC, högre klock, och bättre prestanda per watt. Vad mer kan man begära?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Haswell har högre IPC, högre klock, och bättre prestanda per watt. Vad mer kan man begära?!

Fler cores än de 6st SB-E har :/

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Haswell har högre IPC, högre klock, och bättre prestanda per watt. Vad mer kan man begära?!

Jag hade faktiskt förväntat mej en fördubblad L3 cache.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Jag hade faktiskt förväntat mej en fördubblad L3 cache.

Vad behöver du det till? Det finns redan Xeons med 3MB per kärna.

Permalänk
Skrivet av Herr Andersson:

Jag hade faktiskt förväntat mej en fördubblad L3 cache.

Skrivet av lorgix:

Vad behöver du det till? Det finns redan Xeons med 3MB per kärna.

Xeon är väll dyr (?) och dessutom 4MB per kärna var min förväntning på Haswell.