En liten recension Audio Technica ATH-M50

Permalänk

En liten recension Audio Technica ATH-M50

Eftersom många på forumet är intresserade av dom, skriver jag lite snabbt om mina intryck efter drygt en veckas lyssning.

Jag köpte dom vita

eftersom jag tyckte dom var grymt snygga. Och efter att ha läst runt på olika forum, där kritiken till 95% var väldigt positiv, många "hifi" tidningar runt om i världen har dessutom utsett dom till dom bästa i sin prisklass.

Så jag köpte du utan att första ha lyssnat på dom, det första jag märkte var att diskanten spelade väldigt dåligt, den var en odåga för öronen. metallisk och väldigt ljus och skrikig, blev så klart besviken och tänkte att det krävs nog lite inspelning , 50 timmar eller vad dom säger.

Så efter 50 timmar märkte jag knappt en märkbar skillnad, och tänkte to hell med dom. Men så idag helt plötsligt så lätt diskanten bättre, det kom successivt över 2 timmar, och nu låter det bra. Folk säger att det är en myt med inspelning (iaf. när det gäller lurar och inte högtalare) och att hjärnan vänjer sig, men jag kan med stor säkerhet säga att så icke är fallet med mig, jag lyssnar extremt mycket på musik runt 8 timmar per dag, all sorts musik utom jazz, mina spellistor på spotify är många många timmar, dessutom använder jag lite olika lurar (gaming, komfort, musik). Kör Spotify premium, men då säger folk spotify är en dålig källa, ja det kanske det är, men jag lyssnar mest på det på grund av det stora utbudet, mina favo artister lyssna jag på Flac.

Ljudkortet jag har är ett xonar D2, om någon undrar.

Komforten kan jag börja med, tycker dom sitter helt okey på mig jag har ett ganska smalt huvud, men kan tänka mig att dom trycker hårt på folk med större och bredare skalle. Jag har inte känt något obehag av bågen som många andra har gjort. Dock blir lurrarn lite svettigt och varmt, kan jämföra med mina andra slutna lurar och dom blir jag aldrig svettig i. Visst dom trycker lite hårdare mot skallen än alla andra lurar jag har testa, men det går säkert att töja ut bågen lite.

Vilken musik tycker jag dom passar till, helt klart house och trance, basen är tight å spelar riktigt bra. Den bästa låten jag har hört med dessa lurar är

Är det en stor uppgradering att gå från 500-700 krs lurar? Nej det är det inte, det är inte någon enorm skillnad mellan mina Siberia v2 (headset), basen är lite bättre, men det skiljer sig lite efter musikgenre.

Då säger ni köp en hörlursförstärkare, då säger jag tvivlar på ett det blir någon större skillnad, då ska man nog ha lite dyrare och bättre lurar. Eller att köpa ett Asus Xonar Essence STX, då det har ganska bra inbyggd hörlursförstärkare.

Går det att hitta riktigt bra lurar för under 2700-3000? Nej troligtvis inte. Och en hörlursförstärkare lönar sig nog bättre med lurar i prisklassen 2700 kr och uppåt.

Är dessa lurar bra overall för vad dom kostar. Ja dom är helt okey, men man ska nog inte förvänta sig förmycket och några underverk.

Musik ska lyssnas på stereo, enligt mig är den upplevelsen vida överlägsen lurar, men eftersom jag har grannar nu att ta hänsyn till blev det lurar.

Vilken musik är dessa lurar mindre bra till. Jag skulle vilja säga metal och rock ala Guns N' Roses, där jag vill påstår att diskanten är det viktigaste och basen mindre viktig, diskanten är fortfarande lite skrikig när det kommer till gunsen. Och då är det väl öppna lurar som gäller?

Är dom prisvärda? Både ja och nej, det är väll ett bra insteg in audiofil världen, men har man pengar är det bara gå på dom tunga sakerna på en gång så slipper man lägga ut 1300 och kan lägga till 1300 för ett par riktigt bra saker. Det är inga dåliga lurar på något sätt. Men vill man ha hyfsat lättdriva lurar så är dom nog ett okey val. Spelar överlag rätt bra till många olika stilar, men som sagt bäst till house/trance.

Ställ gärna frågor.

Mvh. blue

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Tack för recensionen! Alltid roligt med den här typen av initiativ
Skulle vara roligt om du skrev igen om någon månad och talar om ifall dina intryck består.

Kan för övrigt tipsa om att Audio Technica är riktigt billigt i Japan. Köpte ett par brusreducerande lurar där i höstas som skulle kostat det dubbla i Sverige. Inte så ofta man åker till Japan kanske, men om man gör det kan man passa på

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Då säger ni köp en hörlursförstärkare, då säger jag tvivlar på ett det blir någon större skillnad, då ska man nog ha lite dyrare och bättre lurar. Eller att köpa ett Asus Xonar Essence STX, då det har ganska bra inbyggd hörlursförstärkare.

Köpte mina ath-m50 för 2-3 veckor sedan.

Körde 1 dag med ljudkort utan hörlursförstärkare, det var rent skit. Hade bättre ljud i mina a-jays in ear hörlurar.
Köpte sedan ett asus DGX ljudkort(340:-), med hörlursförstärkare.

Ljudet blev som dag och natt, förut när jag hade dom inkopplade på mitt moderkort fick jag nästan köra på maxvolym för att få nån kräm ur m50, med ljudkortet kör jag på 30-40% volym och är riktigt nöjd.

Så denna recension funkar för dom som funderar på att köra dessa hörlurar utan hörlursförstärkare.
Har du hörlursförstärkare så går dessa hörlurar inte att jämföra med andra headset som steel series, razer osv, ath-m50 är helt enkelt i en mycket högre klass.

mvh

Permalänk
Skrivet av Zippzor:

Köpte mina ath-m50 för 2-3 veckor sedan.

Körde 1 dag med ljudkort utan hörlursförstärkare, det var rent skit. Hade bättre ljud i mina a-jays in ear hörlurar.
Köpte sedan ett asus DGX ljudkort(340:-), med hörlursförstärkare.

Ljudet blev som dag och natt, förut när jag hade dom inkopplade på mitt moderkort fick jag nästan köra på maxvolym för att få nån kräm ur m50, med ljudkortet kör jag på 30-40% volym och är riktigt nöjd.

Så denna recension funkar för dom som funderar på att köra dessa hörlurar utan hörlursförstärkare.
Har du hörlursförstärkare så går dessa hörlurar inte att jämföra med andra headset som steel series, razer osv, ath-m50 är helt enkelt i en mycket högre klass.

mvh

Håller helt med dej där. Man märker en stor skilnad när man kör via en hörlursförstärkare. Körde Steelseries 7H och om man jämnför dessa så vinner dom på alla plan. Ljudet är mycket bra för sin prisklass.

Permalänk
Medlem

Låter som ditt par möjligen är defekt?

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Tycker du är lite ute och cyklar i ditt tänk med hörlursförstärkare kan nog lova att m50 skulle blomma ut med lite extra driv, behlöver inte vara ett ST/STX från Asus eller tyngre saker, räcker nog med en Fiio E5/E6 utan dac E7/E17 med dac t.ex eller Asus billigare kort som någon redan har nämnt tror jag..

Bara för att en hörlur är billig betyder det inte att den inte behöver drivas.. finns massor av kombinationer.

Permalänk

Skulle nog också vilja säga att du antingen har ett måndagsex. eller undermålig övrig utrustning. Mina låter underbart tillsammans med en liten sketen Fiio-förstärkare. Klar diskant, rapp bas och ett varmt mellanregister. Kunde inte varit mer nöjd för de 1400kr jag la!

Permalänk
Skrivet av simonw:

Låter som ditt par möjligen är defekt?

Nej absolut inte, men jag noterar att dom låter pytte-lite bättre för varje timme som går, det är då diskanten som blir bättre tvivlar dock på ett den kommer låta "perfekt" en dag.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av Zippzor:

Köpte mina ath-m50 för 2-3 veckor sedan.

Körde 1 dag med ljudkort utan hörlursförstärkare, det var rent skit. Hade bättre ljud i mina a-jays in ear hörlurar.
Köpte sedan ett asus DGX ljudkort(340:-), med hörlursförstärkare.

Ljudet blev som dag och natt, förut när jag hade dom inkopplade på mitt moderkort fick jag nästan köra på maxvolym för att få nån kräm ur m50, med ljudkortet kör jag på 30-40% volym och är riktigt nöjd.

Så denna recension funkar för dom som funderar på att köra dessa hörlurar utan hörlursförstärkare.
Har du hörlursförstärkare så går dessa hörlurar inte att jämföra med andra headset som steel series, razer osv, ath-m50 är helt enkelt i en mycket högre klass.

mvh

Jaha man kanske skulle testa en lurstärkare trots allt, men dock så är asus d2 bra mycket bättre än DGX, och borde kunna driva dom bättre... Får man fråga vad för hörlursförstärkare du har?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av Ast0r:

Tycker du är lite ute och cyklar i ditt tänk med hörlursförstärkare kan nog lova att m50 skulle blomma ut med lite extra driv, behlöver inte vara ett ST/STX från Asus eller tyngre saker, räcker nog med en Fiio E5/E6 utan dac E7/E17 med dac t.ex eller Asus billigare kort som någon redan har nämnt tror jag..

Bara för att en hörlur är billig betyder det inte att den inte behöver drivas.. finns massor av kombinationer.

Jaha man kanske skulle köpa en Fiio E5 då och testa? http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product_link.html&link... 199 kr bra pris, tror jag komemr köpa en i vilekt fall, kan vara bra för mp3 spelaren.

Tror du den gör någon skillnad med min setup?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av Constant3831:

Skulle nog också vilja säga att du antingen har ett måndagsex. eller undermålig övrig utrustning. Mina låter underbart tillsammans med en liten sketen Fiio-förstärkare. Klar diskant, rapp bas och ett varmt mellanregister. Kunde inte varit mer nöjd för de 1400kr jag la!

Vilken Fiio-stärkare kör du med? och vilket ljudkort?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av blue eyed devil:

Vilken Fiio-stärkare kör du med? och vilket ljudkort?

E5 om jag inte minns fel. 199kr på Teknikmagasinet. Försöker jämföra MW600 mot GNexus just nu

Permalänk
Skrivet av Zippzor:

Köpte mina ath-m50 för 2-3 veckor sedan.

Körde 1 dag med ljudkort utan hörlursförstärkare, det var rent skit. Hade bättre ljud i mina a-jays in ear hörlurar.
Köpte sedan ett asus DGX ljudkort(340:-), med hörlursförstärkare.

Ljudet blev som dag och natt, förut när jag hade dom inkopplade på mitt moderkort fick jag nästan köra på maxvolym för att få nån kräm ur m50, med ljudkortet kör jag på 30-40% volym och är riktigt nöjd.

Så denna recension funkar för dom som funderar på att köra dessa hörlurar utan hörlursförstärkare.
Har du hörlursförstärkare så går dessa hörlurar inte att jämföra med andra headset som steel series, razer osv, ath-m50 är helt enkelt i en mycket högre klass.

mvh

Hur låter det när du bara kör dom direkt in i ljudkortet då? utan stärkaren?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av Constant3831:

E5 om jag inte minns fel. 199kr på Teknikmagasinet. Försöker jämföra MW600 mot GNexus just nu

Blir sugen på Fiio E7 efter att ha läst runt lite.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Jaha man kanske skulle köpa en Fiio E5 då och testa? http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product_link.html&link... 199 kr bra pris, tror jag komemr köpa en i vilekt fall, kan vara bra för mp3 spelaren.

Tror du den gör någon skillnad med min setup?

Blir klart ett lyft borde även få lite bättre batteritid för mp3 spelarn.
E7 heter numera Andes E07K.

Permalänk
Skrivet av Ast0r:

Blir klart ett lyft borde även få lite bättre batteritid för mp3 spelarn.
E7 heter numera Andes E07K.

Du menar att det blir ett klart lyft även när jag kör från ljudkortet?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Jaha man kanske skulle testa en lurstärkare trots allt, men dock så är asus d2 bra mycket bättre än DGX, och borde kunna driva dom bättre... Får man fråga vad för hörlursförstärkare du har?

Asus D2 är mycket bättre än DGX på linjeutgången dvs kopplad till en kompetent stereo, men om man kopplar lurar direkt till kortet låter faktiskt DGX väldigt mycket bättre fast det har sämre DAC osv. Dettta för att det har en hörlursförstärkare på ljudkortet och orkar driva de flesta lurar ordentligt, skillnaden i lurarna själva blir otroligt stor till DGX fördel. Men Asus D2 med en extern hörlursförstärkare av hyfsad klass bör låta ytterligare betydligt bättre än DGX. Xonar ST/STX är ytterligare ett kliv uppåt på båda fronterna, därför många som gillar lurar kör med dom.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Proffsmobbare

Du jämför M50 med Siberia och sedan nämner du att man troligtvis inte kan få en bra lur för under 3000 SEK. Vad för erfarenheter inom hörlurar har du egentligen? Har du testat något annat innan, för hela din recension låter som en stor gissning, och att dina lurar absolut inte skulle vara defekta trots beskrivningen du givit ringer en stor varningsklocka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Nej absolut inte, men jag noterar att dom låter pytte-lite bättre för varje timme som går, det är då diskanten som blir bättre tvivlar dock på ett den kommer låta "perfekt" en dag.

Dina beskrivningar pekar rätt bra på att det är något fel med dem i alla fall. Jag hade reklamerat dem så snabbt som möjligt.

Citat:

Så efter 50 timmar märkte jag knappt en märkbar skillnad, och tänkte to hell med dom. Men så idag helt plötsligt så lätt diskanten bättre, det kom successivt över 2 timmar, och nu låter det bra.

Något sådant händer inte om det varit en frisk lur.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Skrivet av Laine:

Du jämför M50 med Siberia och sedan nämner du att man troligtvis inte kan få en bra lur för under 3000 SEK. Vad för erfarenheter inom hörlurar har du egentligen? Har du testat något annat innan, för hela din recension låter som en stor gissning, och att dina lurar absolut inte skulle vara defekta trots beskrivningen du givit ringer en stor varningsklocka.

Har lyssna mycket på Akgs oilka lurar och Sennheiser.

Alla jag känner har typ Akg.

Jag är rätt säker på att dom inte är defekta, men ska förska lyssna på några andra ATH-M50 och jämföra.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Jaha man kanske skulle testa en lurstärkare trots allt, men dock så är asus d2 bra mycket bättre än DGX, och borde kunna driva dom bättre... Får man fråga vad för hörlursförstärkare du har?

Somsagt, asus d2 är inte alls lika bra som DGX om du ska driva ett par hörlurar med ljudkortet.

D2 har ingen inbyggd hörlursförstärkare
DGX Har en inbyggd hörlursförstärkare, vilket gör att man inte behöver något annat en just det ljudkortet.

Så jag har alltså ingen extern hörlursförstärkare vilket du verkar tro, utan ett inbyggt i mitt ljudkort(asus DGX).

Ditt asus d2 hjälper inte med ljudet i headsetet(förutom kvaliten då), det har bättre dac och sådant istället vilket är mycket bättre om man kör det till en stereo tex.

Permalänk
Skrivet av Zippzor:

Somsagt, asus d2 är inte alls lika bra som DGX om du ska driva ett par hörlurar med ljudkortet.

D2 har ingen inbyggd hörlursförstärkare
DGX Har en inbyggd hörlursförstärkare, vilket gör att man inte behöver något annat en just det ljudkortet.

Så jag har alltså ingen extern hörlursförstärkare vilket du verkar tro, utan ett inbyggt i mitt ljudkort(asus DGX).

Ditt asus d2 hjälper inte med ljudet i headsetet(förutom kvaliten då), det har bättre dac och sådant istället vilket är mycket bättre om man kör det till en stereo tex.

Aaa tack kommer köpa en Fiio E5, eller finns det någon annan hysad i den prisklassen?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

Såg att folk snackade lite om FiiO. Själv har jag ett par M50 med en FiiO Alpen (E17) och är hur nöjd som helst. men jag hoppas ni alla förstår att uppspelningsformatet spelar stor roll. Men jag kan rekommendera Alpen! Det är en kanon DAC/AMP ganska dyr men helt klart värt det. Uppgraderade från ett Creative FPS ljudkort till FiiOn och det är STOR skillnad! Sitter med ett par HD598 med men jag gillar stängda lurar bättre du min dator låter som ett ånglok!

Permalänk

Så var iväg och köpte en Fiio E5 och blev väl inge större skillnad (man kan ha lite högre volym) på ljudet och extremt mycket mer störningar och brus blev det iaf.

tror jag ska köpa en NUFORCE UDAC 2 - HEADPHONE AMP/DAC..

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Så var iväg och köpte en Fiio E5 och blev väl inge större skillnad (man ha ha lite högre volym) på ljudet och extremt mycket mer störningar och brus blev det iaf.

tror jag ska köpa en NUFORCE UDAC 2 - HEADPHONE AMP/DAC..

Udac2 skulle jag undvika,har varit lite tekniska fel som kanalobalans osv på den vad jag har läst,dock finns det dem som varit nöjda,bästa är såklart att prova själv,dock är det budget och ingen värsting dac/lurstärkare.
Att det inte blev nån större skillnad kanske beror på att lurarna inte är så krävande,kollar man på akg k701 så krävs det bra förstärkare för att göra dem rättvisa.
En fiio e5 för ca 200kr tror jag inte är lika bra som en riktigt hörlursförstärkare men ska du ha nytta av en sådan så uppgradera lurarna mot nåt mer tungdrivet.

Permalänk

Dom här inställningarna tycker jag ger bäst ljud på mina ATH-M50 på mitt Xonar DG:

Analog out = FP 2 Högtalare istället för FP Hörlurar
DSP Mode = HiFi mode (HF knappen)
Knappen FP = HD Audio

Lyssnar dock inte på speciellt mycket metal numera så om det gör någon skillnad vet jag inte.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Skrivet av Stefanp67:

Dom här inställningarna tycker jag ger bäst ljud på mina ATH-M50 på mitt Xonar DG:

http://img14.imageshack.us/img14/7769/xonardgsettings.jpg

Analog out = FP 2 Högtalare istället för FP Hörlurar
DSP Mode = HiFi mode (HF knappen)
Knappen FP = HD Audio

Lyssnar dock inte på speciellt mycket metal numera så om det gör någon skillnad vet jag inte.

Jo jag brukar kör det dock har jag inge fp=hd knapp.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av Stefanp67:

Dom här inställningarna tycker jag ger bäst ljud på mina ATH-M50 på mitt Xonar DG:

Hur kan du köra med SVN (Smart Volume Normalization)? Den limiterar ju alla ljud och tar bort all dynamik. Hemskt är det.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Skrivet av simonwellander:

Hur kan du köra med SVN (Smart Volume Normalization)? Den limiterar ju alla ljud och tar bort all dynamik. Hemskt är det.

Tack för tipset :D.

SVN har nog varit aktiverad på ren vana, ska provlyssna lite senare utan SVN och se hur det låter.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Analog out = FP 2 Högtalare istället för FP Hörlurar

Men vänta nu, hur har du kopplat lurarna om du använder "FP 2 högtalare" utgången?
Är inte det en oförstärkt line-out utgång?
Varför inte köra på "FP hörlurar" istället?
... Eller missförstår jag dig nu?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.