MSI tillkännager S30 – Ultrabook för lägre prisklasser

Permalänk
Melding Plague

MSI tillkännager S30 – Ultrabook för lägre prisklasser

Dator- och komponenttillverkaren MSI gör ett avtramp från gamingmodellerna och presenterar en ny Ultrabook med Intel Ivy Bridge. MSI S30 blir en av de billigare lättviktarna på marknaden.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tycker fortfarande priset på ultrabooks är tok för högt

Visa signatur

l Antec Three Hundred l Corsair CX 600W l 2x4+2x2=12 gb 1600mhz
l XFX Radeon HD 6950 2Gb l Gigabyte GA-990XA-UD3 l AMD Phenom II x6 3,2ghz
l Noctua NH-U9B SE2 l Verbatim 120Gb ssd l 1tb 7200rpm

Permalänk
Inaktiv

På tok för högt pris när det har tummats på så mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det är bra att det blir "billigare", men varför slänger man inte in 1920x1080?
Tycker det är hemskt att man väljer att stanna kvar på denna upplösning, 1 366 x 768.

Permalänk
Medlem

Det är inte särskilt högt med tanke på vad du får anser jag, bra prestanda i en slimmad design. I vilket fall är det ju bra mycket billigare än äpplets motsvarighet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Dyrt, men det är ju 100% Intels fel, med deras hutlösa straffkostnad för Ultrabook-konceptet.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jämför man med vad man får betala för en smartphone av lite bättre modell så är känns det relativt billigt med de pengarna för en Ultrabook. Men visst vore det trevligt om de sjönk lite i pris, vilket de säkert kommer göra framöver. Oavsett, det är smidigt med en bärbarbar dator som är just liten ochbärbar och inte bara flyttbar.

Permalänk
Avstängd

8000 kr för en dator med i3 och en skärm på 1 366 x 768 pixlar?
Det är inte billigt, det är dyrt!

Vilken skräp dator.

Får man ens kalla en dator för ultrabook om den är så kass?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Koffe_93:

Tycker fortfarande priset på ultrabooks är tok för högt

Skrivet av Segas:

På tok för högt pris när det har tummats på så mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av backfeed:

Dyrt, men det är ju 100% Intels fel, med deras hutlösa straffkostnad för Ultrabook-konceptet.

Skrivet av Batman:

Det är inte särskilt högt med tanke på vad du får anser jag, bra prestanda i en slimmad design. I vilket fall är det ju bra mycket billigare än äpplets motsvarighet

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av DrGixxer:

Jämför man med vad man får betala för en smartphone av lite bättre modell så är känns det relativt billigt med de pengarna för en Ultrabook. Men visst vore det trevligt om de sjönk lite i pris, vilket de säkert kommer göra framöver. Oavsett, det är smidigt med en bärbarbar dator som är just liten ochbärbar och inte bara flyttbar.

Skrivet av rektor:

8000 kr för en dator med i3 och en skärm på 1 366 x 768 pixlar?
Det är inte billigt, det är dyrt!

Vilken skräp dator.

Får man ens kalla en dator för ultrabook om den är så kass?

Vi fick nyligen ett telefonsamtal från MSI angående priset. Första uppgifterna vi fick var att S30 i toppkonfiguration skulle kosta 7 990 kronor men det var förväxlat med en annan modell. Artikeln är nu uppdaterad med det riktiga priset som lägger sig på 5 490 kronor för toppmodellen med Core i3 och 128 GB SSD.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Snusfri

Trevligt med Ultrabooks i mellansegmentet med.
Enda jag har att klaga på är upplösningen, 1366x768 är för lågt idag, de hade åtminstonde kunnat ha 1600x900 eller allra helst 1920x1080.

Detta gör tyvärr att denna ultrabook inte är något för mig eller mina föräldrar som behöver en ny dator.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

ser väldigt samsung-ultrabookig ut

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

En 13" Ultrabook år 2013 med 1366x768? Nej tack.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Jag köper bara MSI när jag letar moderkort, men en windows RT maskin med "secureboot" ska banne mig inte in i mitt hus. Secure boot som det kallas av microsoft är redan crackat och är endast till för att stoppa laglydiga människor från att installera andra OS än windows på maskinerna.
Om MSI börjar med secureboot på sina kort får jag väl leta nån annan stans, även fast mitt absoluta favvomoderkort jag nånsin harf var en quad opteron x4 på deras kaka.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Ok, nu fattar jag varför Linus flippade så.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

En 13" Ultrabook år 2013 med 1366x768? Nej tack.

Man kan inte få värsta hårdvaran på en dator för 5papp....

Permalänk
Medlem

Har inte Intel uppdaterat Ultrabook specsen? Måste det inte vara Touch nu för att det ska få kallas Ultrabook?

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maysay:

Har inte Intel uppdaterat Ultrabook specsen? Måste det inte vara Touch nu för att det ska få kallas Ultrabook?

Tror det var standarden för nya Ultrahbewk.

Visa signatur

faplol.com <- ta en titt på mitt projekt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Man kan inte få värsta hårdvaran på en dator för 5papp....

Hårdvara och hårdvara. Nu kan jag verkligen inte skillnader och hur tekniker ser ut bakom skärmpaneler men kan man få in 2048x1536 i en ipad för 3kakor borde man åtminstone få in 1600x* på en LAPTOP utan problem. Bakåtsträvare.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Kul att de försöker i alla fall. Jag skulle då aldrig mer skaffa en bärbar med den upplösningen.
Å andra sidan kanske jag inte skaffar någon bärbar mer överhuvudtaget

Permalänk

visst är det lite tråkig upplösning men det är ju en budgetmodell vi pratar om.
Tycker folk har blivit liiite kräsna på upplösningen.
13" med 1366x768 har ett ppi på 120.55
och en tex 24" med 1920x1080 har ett ppi på 91.79
(PPI=pixels per inch)
just sayin'

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diablo_Lino:

visst är det lite tråkig upplösning men det är ju en budgetmodell vi pratar om.
Tycker folk har blivit liiite kräsna på upplösningen.
13" med 1366x768 har ett ppi på 120.55
och en tex 24" med 1920x1080 har ett ppi på 91.79
(PPI=pixels per inch)
just sayin'

Visserligen helt sant, men folk bryr sig inte direkt om PPI, snarare saknaden av arbetsyta.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Skrivet av simonw:

Visserligen helt sant, men folk bryr sig inte direkt om PPI, snarare saknaden av arbetsyta.

Har en vän som köpte en bärbar dator med 17" 1366x768 för 3-4 år sedan och den var ganska hemsk så det har du rätt i :/

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Hårdvara och hårdvara. Nu kan jag verkligen inte skillnader och hur tekniker ser ut bakom skärmpaneler men kan man få in 2048x1536 i en ipad för 3kakor borde man åtminstone få in 1600x* på en LAPTOP utan problem. Bakåtsträvare.

Du kan inte jämföra enkla ARM plattor med vanliga x86 datorer prismässigt. De är också för två helt olika ändamål.

Enligt min erfarenhet så är det absolut största problemet på billigare laptops med lägre upplösning, betraktningsvinklar, kontrast, färger osv.

Permalänk
Skrivet av simonw:

Visserligen helt sant, men folk bryr sig inte direkt om PPI, snarare saknaden av arbetsyta.

Jupp, det är väldigt jobbigt att behöva skrolla sidledes i program samtidigt som man flyttar muspekaren.

Nå detta är en billig budgetdator och förhoppningsvis kommer det nog någon mer budgetdator riktade åt oss som kräver minst fullhd.

Skrivet av RobCar:

Du kan inte jämföra enkla ARM plattor med vanliga x86 datorer prismässigt. De är också för två helt olika ändamål.

Visst, men ändå varför inte göra en användbar liten bärbar x86dator också? Liksom väldigt många program kräver minst fullhd för att kunna gå arbeta vettigt i.
Men den stora skaran köpare är svenssons som som enbart har datorn som leksak.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Men den stora skaran köpare är svenssons som som enbart har datorn som leksak.

Jag skulle säga att en surfplatta är en leksak till skillnad från en dator även om dator är för nöje också.

Här har du en smidig 13" med fullhd och hyfsad grafik för 7K.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1464790

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Du kan inte jämföra enkla ARM plattor med vanliga x86 datorer prismässigt. De är också för två helt olika ändamål.

Skrivet av leafbranch:

Jag skulle säga att en surfplatta är en leksak till skillnad från en dator även om dator är för nöje också.

Det är ungefär det här jag ville komma fram till. En enkel ARM-platta som liknas en leksak sitter med 2000x*+ i upplösningen, medan en arbetsmaskin sitter med sketna 13**x.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10