Forskare lagrar 2,2 petabyte per gram i syntetisk DNA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satakarnak:

DNA är inget annat en ett programmerings språk med 3 baser

Jo, visst! Men hur fungerar det i praktiken med att läsa av koden etc.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av Haptic:

Snart kan man lagra all sin information i tummen xD

Vill du verkligen skriva över nuvarande dna med filer? kanske går det om man implanterar "rent" dna men hur ska det skrivas på? sticka en nål i tummen? trådlöst? hur får man det att förbli i tummen samt att få din kropp att ignorera det främmande materialet? stannar det i tummen?

Bara lite funderingar jag grubblar över med alldeles för mycket koffein i systemet!

Permalänk
Medlem

HDD...SSD...DNA?
Undrar hur dom skulle implementera detta, själv är jag lite skeptisk till att lagra data på detta sätt.
Hur lång "livstid" skulle" en 2.5" DNA-disk" ha innan den börjar förmultna

Permalänk
Medlem

Sådana med zettabyte file system på hade varit fint.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem

Så...när kan jag operera in en USB-port i underarmen?

Hade varit rätt fränt och bara köra in sitt finger datorn när man vill föra över en fil, och samtidigt låta som R2-D2.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Undra hur lång tid det tar att boota windows med dna lagring..

Visa signatur

Sann livsglädje är att få göra så lite som möjligt, på så lång tid som möjligt. För så mycket pengar som möjligt. Åtta timmar varje vardag, med ledig helg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satakarnak:

DNA är inget annat en ett programmerings språk med 3 baser

4 Baser (?)

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

teorin om genetiskt minne fick just en helt ny innebörd...

Permalänk
Skrivet av Aloysius:

Det finns redan. Skatt kallas det.

Vill väl dock inbilla mig att skatten går till lite nyttigare saker än bara in i ett företags ficka.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Så...när kan jag operera in en USB-port i underarmen?

Hade varit rätt fränt och bara köra in sitt finger datorn när man vill föra över en fil, och samtidigt låta som R2-D2.

Skit i usb och kör på något med bättre prestanda, tråkigt om du måste operera om dig pga usb flaskar

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

Ghost in the shell here i come !

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VCUBEVB:

HDD...SSD...DNA?
Undrar hur dom skulle implementera detta, själv är jag lite skeptisk till att lagra data på detta sätt.
Hur lång "livstid" skulle" en 2.5" DNA-disk" ha innan den börjar förmultna

Sitter DNAt i en bit plast eller något så kanske den inte förmultnar men den kanske "ruttnar".
Undrar med hur mycket ström den skulle kräva, lär inte vara mycket i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Jo, visst! Men hur fungerar det i praktiken med att läsa av koden etc.

Troligen så som naturen gör det. Dvs. avläser strängen som ett kassettband.
Inte direkt ngn snabb "genomsökstid" men det fins säkert lösningar på den fronten med.
Fördelen med "kassettbands" avläsningen är ju att man kan ju laga delarna som är trasiga samtidigt som man söker ngt.

Visa signatur

CPU: i7 2600k Moderkort:ASRock Z68 Extreme7 GEN 3 GPU: MSI TF GTX 680 SLi Ram: Corsair (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP Chassi: Fractal Design Define XL PSU: Corsair 1200W HD: SSD: Samsung 840 (256GB) 3x 2TB WD green

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Polomononen:

Och hur står det sig mot virus?

Hmmm, nu är det dock skillnad på virus och 1or och 0or....trodde tekniknördar visste det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Dags att skaffa några husdjur och fler barn då så man får mer lagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Hmmm, nu är det dock skillnad på virus och 1or och 0or....trodde tekniknördar visste det

Skickades från m.sweclockers.com

Förstår inte din poäng.

Dna finns i cell-kärnan och virus (ej datavirus) ändrar kärnans dna för att kopiera sig självt. D.v.s. att om dessa dna kunde bli attackerade av virus (ej datavirus) så skulle du förlora din data.

Med reservation för att jag inte är medicinskt insatt.

Permalänk
Medlem

220 000 000 gigabyte per 100g är inget dåligt näringsvärde!

Visa signatur

mvh eller nått

Permalänk
Medlem

Assassin's Creed någon?

Skrivet av Terihan:

Funderar bara över hur man skriver och läser av datan, och med vilken hastighet de sker i också... Om det går att få med höga hastigheter så jag grymt sugen påden här ttekniken

Det är bara att lägga sig i en Animus så fixar den resten.....

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG X670E Tomahawk WIFI | MSI GTX 1080 Ti Armor | 32GB Kingston Fury Beast Black 6000MHz | Corsair RM1000W | SBx AE-5 | Kingston Fury Renegade m.2 1TB | Samsung 960 250GB (boot drive) | Seagate 2TB HDD | Steelseries Rival 300 | Corsair K95 Platinum | Glorious PC Gaming Race Extended | AOC G2460P + 3x AOC Q2577PWQ | Corsair Carbide Air 540 | Windows 10 Home

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Då behöver man aldrig behöva tänka på lagring, någonsin

Nja, hur många gånger har inte det här sagts?

Visa signatur

01000010011011110101101001101111

Permalänk
Medlem

Man kan ju undra om framtidens Anti-Virus program blir anti-biotica....

Visa signatur

Fraktfritt hos Inet.se för Sweclockers medlemmar: https://www.inet.se/produkt/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Mjo det kan man undra över.
Men vi lagrar ju minne och sådant i huvudet, som är organiskt, hur nu det fungerar vet jag dock inte.

Skrivet av PCWin:

Troligen så som naturen gör det. Dvs. avläser strängen som ett kassettband.
Inte direkt ngn snabb "genomsökstid" men det fins säkert lösningar på den fronten med.
Fördelen med "kassettbands" avläsningen är ju att man kan ju laga delarna som är trasiga samtidigt som man söker ngt.

Jo, jag tänker att det är något liknande sätt det bör avläsas på. Men en DNA-sträng är ju så mkt, mkt mindre än ett kassettband

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yakusha:

Man kan ju undra om framtidens Anti-Virus program blir anti-biotica....

Åh, så underbart torr humor, jag älskar det!

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoZo:

Nja, hur många gånger har inte det här sagts?

Men denna gången stämmer det! Släng i några gram DNA så är de bara att tuta och köra

Permalänk
Skrivet av rockjet:

Det här är nog inget för folk som tycker att hårddiskar är långsamma. Skrivhastigheten för deras DNA-lagring är hisnande 4 B/s och läshastigheten 0,7 B/s om mina beräkningar stämmer. Det skulle alltså ta ca 17 miljoner år att skriva de 2.2 PB som får plats i 1 g DNA. Att sedan läsa det tar ytterligare 98 miljoner år...

Skrivet av xobust:

undrar hur hör läs/skrivhastighet man kan uppnå?

Jag läste på appen "flipboard" tidigare idag att forskarna läste av datan manuellt och att det tog ca. 2 veckor för dem.
Läste också på samma artikel att just denna lagringsteknik är ämnad för långvarig förvaring av data (1000-tals år).
Jag må tillägga att jag inte vet hur tillförlitlig artikeln var då jag inte såg några källor.

Förövrigt är detta en jäkligt häftig upptäckt, thank you science!

Permalänk
Medlem

Nu var det åratal sedan jag såg den filmen. Men säger han inte någonstans att det är typ 300GB data han har i huvuden och han håller på att dö för att det är för mycket?

Skrivet av RainesX:

Riktigt coolt

johnny mnemonic here we come

Jaja, snart sitter man där på BB med en blankett från Skatteverkets folkbokföring och en räkning på Copyswede.

Permalänk
Medlem

Goda tider stundar för mupparna på Copyswede, 1gram extern DNA hårddisk à 2,2 petabyte = 2306867Gb = 2.3 miljoner kr i avgift... Vad är platina priset per gram?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Virusfrågan är *relevant* då retrovirus just skriver in sig själv i DNA:t.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

4 Baser (?)

Fo3

5 baser om det skall fungera att koda om till mRNA som istället för T har ett U (Uracil).

OT:

Förstår inte riktigt hur de har fått fram att det är ett bra sätt att förvara data så länge utan speciell förvaring.

Mutationer sker ju hela tiden i vårt genom, så såvida man inte dessutom utvecklat ett typ av polymeras som är bättre än i verkligheten (ett fel per 10^9 baser) så kommer mutationer uppstå genom diverse strålning och kemiska påverkningar.

För det andra är ju faktiskt kedjan uppbyggd av kol,, och även kol är radioaktivt, så DNA har en ungefärlig halveringstid på ~500 år.

Dessutom så är det exponentiellt mycket svårare att läsa och sekvensiera DNA destu äldre det är, redan vid 10 år gammalt DNA så kan det vara svårt att få en korrekt läsning.

Även om mängden data som kan sparas är hög, är det väldigt svårt att lyckas skriva och läsa datan i tillräckligt hög hastighet om man inte lyckas läsa och skriva flera tusen (kanske flera miljoner) delar samtidigt som sker i vårt genom.

Läste inte allt, men vad jag förstår är det som en CD-skiva, där du bara kan lagra data en gång, för man kan inte bara skriva om en hel DNA sträng bara sådär.

Så en vidare användning i datoranvändandet kan nog bli svårt, även om utvecklingen går väldigt snabbt framåt.
Men oavsett är det intressant läsning, och ändå jäkligt coolt!

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem
Skrivet av CptEasy:

Virusfrågan är *relevant* då retrovirus just skriver in sig själv i DNA:t.

Hahah Epic

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikss0n:

Äntligen en lösning på problemet om var jag skall lagra alla mina WORD-dokument...
Hoppas nu bara inte att COPY-Swede får nys om denna nyhet, då lär det bli dyrt! 8D

Helvete, nu blir det straffavgift; jag har ju DNA!