Intel drar sig ur moderkortsmarknaden

Permalänk
Medlem

Många har nog missat att Intel kommer fortsätta tillverka server moderkort.

Citat:

Intel said that they will produce motherboards for the upcoming 4th gen Core processors (Haswell) that is expected to happen this June, but that will be the final platform with boards that were made entirely by Intel. This only impacts the end user, channel, and desktop board business teams. Intel will continue to make server and workstation boards for enterprise and business customers.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman1337:

Jaha, Intel har gjort egna moderkort.

Oj. Levt under en sten?;)

Både HP och Dell har på de klientdatorer jag djupdykt i visat sig haft re-brandade intel-kort, och på serversidan verkar det vara samma.

Permalänk
Medlem

Detta kan ju inte stämma om intel i framtiden kommer enbart sälja cpuer fastlödda på moderkort?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

Detta kan ju inte stämma om intel i framtiden kommer enbart sälja cpuer fastlödda på moderkort?

Det är inte deras egna moderkort de kommer att vara fastsatta på.

Permalänk
Medlem

Intel tillverkar inte sina moderkort, det är Foxconn som tillverkar korten åt Intel vad jag vet.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Innovationen har dött ut på desktop marknaden så det är inte konstigt att dom drar sig ur en sjunkande marknad och satsar på områden där dom kanske tjäna pengar.

Permalänk
Inaktiv

Tack. Dem vet banne mig inte hur man bygger ett moderkort!

Permalänk

Körde ett antal Intelmoderkort för typ 10-12 år sedan och de var på den tiden stabilare än sina konkurrenter men de hade mindre finesser,så det tycks som om folk helt glömt bort att de en gång gjorde bra moderkort när andra tillverkare pumpade ut kort som hade problem med värme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av =)(=:

Många har nog missat att Intel kommer fortsätta tillverka server moderkort.

Åfan då e ju rubriken rätt missvisande!
Business as usual på workstation/server-sidan, tänkte väl det.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Hoppas detta leder till öppnare arkitektur igen så att vi får se nya moderkortstillverkare som vågar uppfinna egna chipsets. Jag saknar fortfarande SiS, de hade fruktansvärt bra prestanda per krona i förhållande till konkurensen och deras chip följde alla standarder så drivare var aldrig ett problem. Inte ens för udda OS som BeOS, Linux eller OS/2 vilket man långt ifran kan säga i dagsläget.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk

Enligt Legit Reviews så så gäller det inte all produktion av moderkort:"This only impacts the end user, channel, and desktop board business teams. Intel will continue to make server and workstation boards for enterprise and business customers."
Dvs bara desktop kort. Större delen av Intels moderkort under de senaste åren har varit laptop eller server/workstation kort. Skulle gissa på att endast 3-8% av moderkorts produktionen har varit desktop kort. Skulle inte förvåna mig om man räknar alla typer av moderkort så kommer Intel att öka sin produktion.

Många här på SweC har ägt ett Intel moderkort utan att veta om det. Intel var/är första valet för många OEM-tillverkare när det kommer till servrar/workstation och laptops. Dell, HP, IBM/Lenovo mm har VÄLDIGT liten produktion av egna moderkort. Bara för att det står Dell på moderkortet och i BIOS så innebär inte att det är tillverkat av Dell.

Intel har alltid premierat driftsäkerhet på sina kort. Extra finesserna har nästan alltid lyst med sin frånvaro och förmågan att överklocka har ofta varit lika med 0. Men det har ofta varit evighets maskiner. Precis det som de flesta OEM-tillverkare tycker om.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Skrivet av danedi:

Hoppas detta leder till öppnare arkitektur igen så att vi får se nya moderkortstillverkare som vågar uppfinna egna chipsets. Jag saknar fortfarande SiS, de hade fruktansvärt bra prestanda per krona i förhållande till konkurensen och deras chip följde alla standarder så drivare var aldrig ett problem. Inte ens för udda OS som BeOS, Linux eller OS/2 vilket man långt ifran kan säga i dagsläget.

LOL. Dagen bästa. Tog 2 sek innan jag fattade ironin (obs stressig dag på jobbet). Sedan vek jag mig dubbelt av skratt. TACK. Livet är värt att leva igen.

Vet inte hur många hundra timmar jag har bråket med Shit In the System kretsar. Speciellt deras grafikkretsar var underbara.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Avstängd

Tack och lov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

LOL. Dagen bästa. Tog 2 sek innan jag fattade ironin (obs stressig dag på jobbet). Sedan vek jag mig dubbelt av skratt. TACK. Livet är värt att leva igen.

Vet inte hur många hundra timmar jag har bråket med Shit In the System kretsar. Speciellt deras grafikkretsar var underbara.

Samma här, SiS-kretsar saknas icke.

Permalänk
Medlem

Nej.
Jag har haft 3 Intel moderkort genom åren,
Intel Moderkorten har aldrig krånglat, men det har dessvärre mina ASUS, Gigabyte och MSI moderkort alltid gjort. Extremt nöjd över mina Intel köp. You go Intel!

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Det gör inget

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Aldrig någonsin använt ett Intel morderkort, så kan inte säga så mycket, håller mig till Asus och MSI då det kommer till moderkort.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk

Så jävla synd detta!!!

Intel kort har bra build quality och man slipper buggar med exempelvis den integrerade grafiken (tack vare utförligare uppdateringar till BIOS o VBIOS).
När Haswell släpps kommer jag antagligen bli ett riktigt stort fan av integrerad grafik (pga tillräcklig prestanda, strömsnålhet o kompakthet), och ASUS är ju ökända för att inte riktigt få till stabiliteten med Intels IGP, så jag var helt inställd på att mitt nästa moderkortsval skulle komma från intel.. Men Haswell blir väl den sista då..

Eftersom jag värderar stabil drift, kvalitets komponenter och lång livslängd på kretskort så kommer jag sakna intels mk

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Hedersmedlem

Har undvikit intelkort sedan socket 775 i princip. Jag har ändå fått hjälpa folk även med senare intelkort. Dem håller normalt en halvtaskig bygg kvalitet framförallt på val av komponenter men värst har alltid varit rent korkade lösningar på layouten och i vissa fall ytterst begränsad driver support. Intel rockar på att göra cpuer och även deras ssder är trevliga. Jag har dock svårt att se att man kommer att sakna deras moderkort

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av MichaSWE:

Dem håller normalt en halvtaskig bygg kvalitet framförallt på val av komponenter men värst har alltid varit rent korkade lösningar på layouten och i vissa fall ytterst begränsad driver support.

Det är väl inte bygg kvalitén man går efter? Utan hur simpla, och billiga Intels varor är..?

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Hur många är det som dizzar Intels moderkort här, som verkligen har någon praktisk erfarenhet av dem?

Själv är mina två senaste ITX-maskiner baserade på deras moderkort och de är stabila och riktigt effektsnåla (inget "lull-lull").

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bullen181:

Det är väl inte bygg kvalitén man går efter? Utan hur simpla, och billiga Intels varor är..?

Well det är väll självklart att man går efter kvalitet och prestanda i förhållande till pris allt annat vore väll inte direkt jättebegåvat. Jag kan tex berätta att av de 4 moderkort jag stött på där någon kodning eller smd gått (utan att man har hållit på med extrem OC) så kan jag avslöja att 3 varit just Intel det fjärde var ett budgetkort från ECS. Sure inget av dem var nytt, alla hade gått way past sin garantitid men fortfarande inget vidare betyg i min bok.

Hade dem kostat hälften av vad dem gjort genom åren så visst då skulle man kunna säga att man får vad man betalar för och att man ändå får valuta för pengarna. Men med ytterst få undantag har det dock i princip alltid varit så att det har funnits betydligt bättre alternativ från andra tillverkare för samma eller mindre pengar.

Skrivet av Cybertsen:

Hur många är det som dizzar Intels moderkort här, som verkligen har någon praktisk erfarenhet av dem?

Själv är mina två senaste ITX-maskiner baserade på deras moderkort och de är stabila och riktigt effektsnåla (inget "lull-lull").

Ja för egen del har jag byggt ett par enklare servrar back in the days med Intel samt som tidigare skrivits en hel del på den tidiga 775 tiden samt några ännu tidigare. Jag har servat i alla fall minst 30-40 burkar med Intelkort, en del av dem utan några som helst problem måste tilläggas så det är inte alltid skit.

Ett konkret exempel Intel D945-P5N den ljuddrivrutinen som följer med på skivan till kortet funkar helt ok men den som Intel lägger upp på sin support sida är inte ens för samma krets. Den heter likadant men det är en helt annan driver som inte funkar alls för bland annat micken. Det var så när korten var helt nya och har i alla fall inte ändrats de senaste 5 åren efter att kortet släpptes.

Detta gjorde att om man hade oturen att bli av med sin driverskiva eller råkat repa den så fick man om man inte hade någon polare som råkade ha samma (det var rätt vanliga kort så inte omöjligt) gräva sig fram till tillverkarens (alltså på ljudchippet) sammlingsdrivers för ljudchippet det fanns en som funkade där men det kräver tex att man ens kommer på iden att läsa på chippet vad det är för exakt modell.

Men jag anser mig nog ändå ha tillräckligt på fötter när jag säger att i min erfarenhet är Intel jämfört med många andra tex EVGA, Asus, Gigabyte, MSI, Asrock, DFI, Foxcon, etc etc ändå genom åren har stuckit ut med en del ytterst tveksamma lösningar med ännu mer tveksam support i vissa fall. Med det inte sagt att dem inte gjort ett par riktigt ok moderkort det har dem men det är ingen majoritet. Jag tror personligen även att det är därför dem lägger ner. Mig veterligen har dem bara en fabrik kvar som gör moderkort och då det går sådär så finns det ju ingen anledning att inte lägga ner och satsa på det man är världsledande på idag samt andra nischer där man i alla fall är extremt framgångsrik.

Intel är ju trotts allt ett av världens bästa varumärken då kan det ju vara lönt att slippa bli associerad med en som många ändå verka tycke rätt bristfällig moderkortstillverkning.

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

>MichaSWE
Wall of text, så jag citerar inte...

Nu verkar det inte vara så att "dem lägger ner" tillverkningen av moderkort, utan Intel verkar byta marknadessegment.

Det kan vara en ren lönsamhetsfråga att de byter fokus då analytiker förespår att marknaden för "Desktop Motherboard" kommer att minska till förmån för det mobila segmentet.

Sannolikt är lönsamheten på stationära moderkort fruktansvärt låg då det finns så mycket konkurrerande företag som slåss om samma marknad. Men på processorsidan är konkurrensen nästan obefintlig - så även om de slutar att tillverka "vanliga" moderkort så kommer de fortfarande sälja den viktigaste komponenten till just denna typ av moderkort..

Så varför då inte koncentrera sig på en marknad som (just nu) inte har så högt konkurrenstryck, små "form factors"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

LOL. Dagen bästa. Tog 2 sek innan jag fattade ironin (obs stressig dag på jobbet). Sedan vek jag mig dubbelt av skratt. TACK. Livet är värt att leva igen.

Vet inte hur många hundra timmar jag har bråket med Shit In the System kretsar. Speciellt deras grafikkretsar var underbara.

Tack för att jag kunde bjuda på lite sarkasm, och jag hoppas de andra fattade min humor likväl. Men skämt åsido nog fanns det en del tillverkare som gjorde hyfsade chip. Före AMD köpte ATI så vill jag påstå att nForce inte bara var konkurrenskraftigt, det var banne mig bra på konsumentsidan. (Tänk athlon XP 3200+ barton core) VIA krossade Intels egna chip i de flesta benchmarks med KT serien. Sydbryggan i KT korten (VT8****) används fortfarande flitigt i deras egna itx kort och även på licens från intel då deras egna chip krävde mjukvaruaccelerering för att uppnå samma transferspeeds på eIDE. (P4 willamette fram tills core CPU:erna släpptes åtminstone) Ja jag vet att få kort har IDE port idag, men vissa av intels serverkort har fortfarande det och de använder VT kretsar ännu.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Tack för att jag kunde bjuda på lite sarkasm, och jag hoppas de andra fattade min humor likväl. Men skämt åsido nog fanns det en del tillverkare som gjorde hyfsade chip. Före AMD köpte ATI så vill jag påstå att nForce inte bara var konkurrenskraftigt, det var banne mig bra på konsumentsidan. (Tänk athlon XP 3200+ barton core) VIA krossade Intels egna chip i de flesta benchmarks med KT serien. Sydbryggan i KT korten (VT8****) används fortfarande flitigt i deras egna itx kort och även på licens från intel då deras egna chip krävde mjukvaruaccelerering för att uppnå samma transferspeeds på eIDE. (P4 willamette fram tills core CPU:erna släpptes åtminstone) Ja jag vet att få kort har IDE port idag, men vissa av intels serverkort har fortfarande det och de använder VT kretsar ännu.

Jag har aldrig haft problem med sis-kretsar. Jag minns mitt K7S5A, det bästa moderkort jag någonsin ägt. Jag trodde verkligen du menade allvar och inte att det var sarkasm. Mindes tillbaka den lyckliga tiden hur bra sis-kretsarna fungerade. Nvidias stykretsar däremot har det varit mycket strul med? Än värre med VIA, de var ju en mardröm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag har aldrig haft problem med sis-kretsar. Jag minns mitt K7S5A, det bästa moderkort jag någonsin ägt. Jag trodde verkligen du menade allvar och inte att det var sarkasm. Mindes tillbaka den lyckliga tiden hur bra sis-kretsarna fungerade. Nvidias stykretsar däremot har det varit mycket strul med? Än värre med VIA, de var ju en mardröm.

Jätteledsen om jag var otydlig SiS78* vad awesome och kostade nästan inget men för att vara helt tydlig "Deras intel chip var inte bra" medans deras amd chip slog till och med AMD's serverchip på ALLT. Men Skit I Systemet lever kvar från förr, då de hade sina egna x86 prollar och moderkort mer socket 7 som var horribelt dåliga i jämförelse med intel, cyrix och amd. SiS gjorde Xabre btw som utan tvekan slog geforce 3 med god marginal. Men alla körde glide spel då och voodoo5 var oslagbar i dessa spel.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Jätteledsen om jag var otydlig SiS78* vad awesome och kostade nästan inget men för att vara helt tydlig "Deras intel chip var inte bra" medans deras amd chip slog till och med AMD's serverchip på ALLT. Men Skit I Systemet lever kvar från förr, då de hade sina egna x86 prollar och moderkort mer socket 7 som var horribelt dåliga i jämförelse med intel, cyrix och amd. SiS gjorde Xabre btw som utan tvekan slog geforce 3 med god marginal. Men alla körde glide spel då och voodoo5 var oslagbar i dessa spel.

fölåt min tabbe alla K4 och K5 chip från SiS var awesome och de sänkte moderkortpriserna fenomenalt mycket.

Jag slår vad att du kan sätta ihop en sjukt trevlig dator med den sista 7** sis kretsen, ett xabre och deras ssd. än idag
SiS tillverkade bara RAM när resten inte kunde och därför meaninless. SiS är fortfarande den största manu allierade som intel har, de producerar åt intel under licens en fjärdedel av alla intel prollar. SiS kan dock göra lagliga x86 prollar själv då de köpte licens när DEC föll.

Jag har en hel forumdel om detta, "vilka får lagligt producera x86" Kortfattat: VIA, AMD, Intel. Men de som köpte mp och de som köpte wildcard (SiS) kan fortfarande tävla mot intel och om AMD skulle braka ihop. Så måste intel se till att nån annan tar 20% annars (i bästa fall) splittas intel. Att VIA skulle nå 20% vore awesome, men SiS har bättre fabriker och tillverkar intel prollar redan för asiatiska marknaden.

Vet inte exakt vart jag vill komma men SiS är fortfarande relevant i alla spektrum.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk

Att "intel slutar tillverka moderkort" ger ungefär samma känsla som ett "ericsson som inte tillverkar mobiltelefoner".
Men ericsson situationen är 100 ggr värr.

Att inte erbjuda ett komplett system lämnar en sårbar.
Det skapar även utvecklings/forsknings problem eftersom man får stå ut med andra företags lovord o fördröjningar att leverera samples.
Intel som slänger miljardtals dollar på forskning o annat borde hålla sej försäkrade med egen moderkort/kretskortstillverkning som backup.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!