Tv-avgift för datorer och surfplattor i februari

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Man skulle kunna införa sådana regler för fordonstrafiken om majoriteten av befolkningen vill det, det handlar ytterst om vad riksdagen bestämmer, så fungerar det och vi medborgare utser de som vi anser bäst lämpade att bestämma, så om tillräcklig många tex vill ha en "storstadsboende avgift" på 1 miljon/år för att få folk att flytta till glesbygden så skulle man kunna införa det också även om de som drabbades av avgiften säkert skulle klaga på det, om en majoritet av folket vill att man ska få betalt för att titta på svt så kan man göra det också, det handlar om vad majoriteten vill, just nu anser en majoritet att publicservice media ska finnas och att finansieringsmetoden är ok och då får man acceptera det på samma sätt som man gör med andra saker man inte personligen tycker är bra och om man är mycket missnöjd så kan man engagera sig för att få till en ändring, tex genom att arbeta politiskt.

Civil olydnad ... jag betalar inte ett öre för nånting ja inte Uttryckligen har beställt eller vill ha, smaken e som baken.. delad, vill du betala bara för att det är demokratiskt/majoriteten har sagt att det är ok gör det då, ja har bättre saker att spendera 2000kr för... och ja efter februari eller till och med 2015 ja kommer aldrig att betala för påtvingade produkter/tjänster.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

I Finland kom rundradio avgiften på skatten i årsskiftet. Eftersom jag är en fattig studerande slipper jag ju betala med tycker ändå inte att det är någon vettig lösnoing. YLE är lite som ett svart hål dit pengarna försvinner och största delen av deras TV innehåll, som också står för största delen av konstnaderna, är skit.

Håll kvar radion och dra bort all reality och annat skit och dra en "vettig" avgift på skatten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Exempel?

Vidare sa jag inte opartiska utan oberoende, det är en jäkla skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja jag vet att du sa oberoende, men opartiska ska de absolut vara också. Om de inte påverkas av politiker för att de inte är skattefinansierade utan istället påverkas av personliga preferenser så är inte det mycket bättre. Jag vill ha helt opartisk TV om man ska bli tvingad att betala för det. Inga mörkanden av sanningen och inga fördelar till kön eller nationalitet eller partitillhörighet.

Exempel:

http://avpixlat.info/2013/01/23/svt-aktuellt-glommer-sd-i-und...

http://avpixlat.info/2013/01/20/ensidig-diskussion-om-hat-i-k...

http://avpixlat.info/2013/01/17/skandalos-rapportering-i-svt-...

Där är några exempel. Och kom inte och klaga på att det är skrivet på avpixlat, för det är inte mindre sant för det.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av aliassund:

Exempel på andra klassens journalist som förmodligen inte skulle platsa på SVT eftersom han körde på tentan i svenska statsskickets grundvalar o historia. Patetiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Han inte journalist, han är liberal debattör och författare.

Skrivet av jonatan80:

Civil olydnad ... jag betalar inte ett öre för nånting ja inte Uttryckligen har beställt eller vill ha, smaken e som baken.. delad, vill du betala bara för att det är demokratiskt/majoriteten har sagt att det är ok gör det då, ja har bättre saker att spendera 2000kr för... och ja efter februari eller till och med 2015 ja kommer aldrig att betala för påtvingade produkter/tjänster.

Det är inte civil olydnad att vägra lyda lagar bara för att det är ideologiskt motiverat. Civil olydnad är det bara om du samtidigt erkänner att du gör det och varför. Om du vägrar betala TV-avgift och skriver till Radiotjänst (och förslagsvis media) och berättar att du vägrar betala men är beredd att ta konsekvenserna -då är det civil olydnad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rickard11:

Nu blir det klirr i kassan för radiotjänst. Det är bara ut på stan och haffa alla som pratar i mobiltelefonen, som sedan resulterar i en trevlig årsbonus för Eva Hamilton och Christer Björkman. Fyfan för SVT, fullkomligt spottar på sina tittare.

Lägg skiten på skatten istället och minska på bidragen vår regering pumpar ut.

1. Kommer intäkterna från skattepengar så kommer pengarna i alla fall från regeringen.

2. SVT ägs av staten, dvs regeringen är SVT's chef och beslut som detta tas av regeringen då det gäller en ev. lagändring

...så jag förstår ärligt talat inte vad du pratar om och är osäker på ifall du vet det själv

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

1. Kommer intäkterna från skattepengar så kommer pengarna i alla fall från regeringen.

2. SVT ägs av staten, dvs regeringen är SVT's chef och beslut som detta tas av regeringen då det gäller en ev. lagändring

...så jag förstår ärligt talat inte vad du pratar om och är osäker på ifall du vet det själv

Stat o regering är inte samma sak. Lagändringar kan bara klubbas igenom av riksdagen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whippoorwill:

Han inte journalist, han är liberal debattör och författare.

Det förklarar saken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad deras definition av dator är?

Om jag slänger RAM-minnet som sitter i datorn är den fortfarande licenspliktig då trots att den faktiskt inte är komplett och inte fungerar?
Om jag har en dator utan nätverkskort är den licenspliktig då trots att det inte går att komma åt internet överhuvudtaget?

Permalänk
Skrivet av v1p3r_91:

Någon som vet vad deras definition av dator är?

Om jag slänger RAM-minnet som sitter i datorn är den fortfarande licenspliktig då trots att den faktiskt inte är komplett och inte fungerar?
Om jag har en dator utan nätverkskort är den licenspliktig då trots att det inte går att komma åt internet överhuvudtaget?

De definierar inte vad en dator är, de har försökt men misslyckats att göra definitionen 'teknikneutral'. Alltså definierar de vad en TV-mottagare är :

2 § En TV-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV- program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål

Enligt Radiotjänst tolkning av lagen är en dator alltså en TV-mottagare eftersom den är avsedd att ta emot SVT-play. Det är dock inte självklart och inte testat juridiskt var gränserna går.
Exempelvis är det oklart hur man ska tolka 'avsedd att'. Menas 'huvudsakligt syfte' eller menas 'går att använda för'. Lustigt nog så verkar Radiotjänst försvåra för sig själva genom att från början säga att smartphones inte är avsedda att titta på TV även om det går och därmed avgiftsfria.
Sen måste det också utredas vad som krävs av datorn. Tex. om man byggt ihop en dator utan nätverkskort kan den rimligtvis aldrig varit avsedd att ta emot TV. Om den har nätverkskort men inte ljudkort? Om den är en server utan skärm?
Det finns en paragraf som medger undantag från avgift "om mottagaren på grund av en särskilt vidtagen åtgärd inte kan användas för att ta emot TV-program" men den gäller inte längre för privatpersoner.
Annan fråga är om datorn fortfarande är en TV-mottagare även utan internet på samma sätt som en TV är en mottagare oavsett om det finns antenn eller täckning.

Permalänk
Medlem

Lite kul att man vill att dom som köpt en Ipad ska betala men det går inte att se några program p.g.a rättigheter som inte svt vill betala för..
"Hej Andreas,
I våra avtal skiljs det på rättigheter för webbvisning och mobilvisning. En del program har vi rättigheter att publicera på webben men inte i mobila enheter.

Det skrivs nya rättighetsavtal för varje säsong av en serie. Hur eller varför det ser ut som det gör vet inte jag då vi på detta forum endast arbetar med den tekniska driften av SVT Play. För att vi ska få visa program på SVT Play alls, så måste vi följa de avtal vi har med ägaren till upphovsrätten.

Programmen Damages och Homeland har vi tyvärr inte rättigheter att visa i mobila enheter såsom IPad.

Vänliga hälsningar
Nathalie
"

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

TV licensen

Jag är en gamling (55 år) som inte har TV. Den är en tidstjuv som jag ser det.
Datorn är ett arbetsredskap för mig och kräver internetuppkoppling för att jag skall kunna arbeta.
För övrigt så önskar jag att kunna nå nätet för där finns den information jag behöver.

Jag gillar inte tv licensen därför att den fungerar som en basavgift som jag först måste betala för att sedan kunna betala för det jag vill ha.
Var någon annanstans säger den som säljer något - ja du får gärna köpa vår produkt men först måste du köpa konkurrentens produkt för så är reglerna.

Tänk er bara att gå in i mataffären och vilja köpa mjölk men för att få det så måste du först köpa köttfärs fast du bara behöver mjölken.

Även vi som tillhör det lite äldre gänget suckar över konstruktionen på det hela.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aliassund:

Stat o regering är inte samma sak. Lagändringar kan bara klubbas igenom av riksdagen.

Och vilka sitter i riksdagen och vilka representerar de?!
Visst ja, det är ju regeringen tillsammans med folkvalda riksdagsledamöter som sitter där och de representerar staten

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Skrivet av Justbecause:

Och vilka sitter i riksdagen?!

Skickades från m.sweclockers.com

INTE regeringsmedlemmarna.
Regering och riksdag måste enligt lag vara helt separerade eftersom de kontrollerar varandra. Så pass att de tex inte får dela IT-avdelning ens.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Whippoorwill:

INTE regeringsmedlemmarna.
Regering och riksdag måste enligt lag vara helt separerade eftersom de kontrollerar varandra. Så pass att de tex inte får dela IT-avdelning ens.

Så du menar att Reinfeldt och hans regering inte har en plats i riksdagen?!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Skrivet av Justbecause:

Så du menar att Reinfeldt och hans regering inte har en plats i riksdagen?!

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, de samarbetar förstås med riksdagen, men varken Reinfeldt eller någon av ministrarna är en av de 349 ledamöterna som röstar.
Kolla själv på http://www.riksdagen.se/sv/ledamoter-partier/ . Visserligen presenteras där partiledarna även i de fall de är med i regeringen men de räknas inte upp bland ledamöterna. Kolla vilket regeringsparti du vill. lättare förstås med nåt mindre parti som centern. Centern har 23 platser, räkna alla centerledamöter och konstatera att Annie Lööf inte räknas med.

Ofta utses ju förstanamnen på riksdagslistorna till ministrar men då lyfts de ur riksdagen och ersätts av näste namn på listan så att partiet får lika många mandat i riksdagen som innan. Omvänt om någon träder tillbaka som minister så återtar den sin riksdagsplats och puttar ut den i sin partigrupp som var längst ner på listan.

Edit:
Efter val med regeringsskifte föreslår talmannen en statsministerkandidat, i praktiken största partiets förstanamn/partiordförande som sen väljs av riksdagen. Därefter utser statsministern sina statsråd/ministrar som sen godkänns av riksdagen. Senare kan statsministern byta ut enskilda ministrar utan att fråga riksdagen men riksdagen kan avsätta ministrar via misstroendevotum.
Såvitt jag har för mig, men inte lyckas hitta källa på, så måste inte ministrarna vara tagna från riksdagslistan även om de ofta är det.
Edit2 Hittade exempel: Nyamko Sabunis efterträdare som Jämställdhetsminister, Maria Arnholm har inte suttit i riksdagen utom en kort period -87 som ersättare.

Rätta mig förall del, någon, om jag fått något om bakfoten.

Permalänk
Skrivet av Whippoorwill:

Han inte journalist, han är liberal debattör och författare.

Det är inte civil olydnad att vägra lyda lagar bara för att det är ideologiskt motiverat. Civil olydnad är det bara om du samtidigt erkänner att du gör det och varför. Om du vägrar betala TV-avgift och skriver till Radiotjänst (och förslagsvis media) och berättar att du vägrar betala men är beredd att ta konsekvenserna -då är det civil olydnad.

ska nog lägga in det i mitt testamente dom får veta det när ja dör... skriva till radiotjänst jo låter klyftigt ^^ får en inbetalnings lapp tillbaks eller krav från kronofogden, ja gör som resten av Sveriges befolkning som varken tittar eller betalar till SR.. man ger bara blanka F-n i saken

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whippoorwill:

Det är inte civil olydnad att vägra lyda lagar bara för att det är ideologiskt motiverat. Civil olydnad är det bara om du samtidigt erkänner att du gör det och varför. Om du vägrar betala TV-avgift och skriver till Radiotjänst (och förslagsvis media) och berättar att du vägrar betala men är beredd att ta konsekvenserna -då är det civil olydnad.

Mja, det är ju nu inte riktigt sant. Kollektivet måste tala om att det finns någon som har TV, och inte betalar avgiften, men individen måste inte. Jag tror att staten, och Radiotjänst har fått meddelandet, det finns folk som fult avsiktligt skiter i att betala avgiften, och på dyrast och omständligast sätt för Radiotjänst, ser till att slippa undan så mycket som möjligt. Det ultimata är att neka hela vägen genom rättegången, bli dömd till böter, mot sitt nekande, självklart överklaga, och åter bli dömd till böter, för att betala dessa. Och därefter genast säga upp sin eventuella TV licens igen. (Böterna tillfaller staten, och inte Radiotjänst, varför de har kostnader men ingen inkomst ur det hela.)

Nu vet vi inte hur licensformen kommer se ut framöver, men skulle den ändras, och vara applicerbar på mig, så tänker jag glatt neka till att licenspliktig utrustning skulle finnas i bostaden. Oavsett om det är en spelkonsol, en dator, eller en framtida TV.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Mja, det är ju nu inte riktigt sant. Kollektivet måste tala om att det finns någon som har TV, och inte betalar avgiften, men individen måste inte. Jag tror att staten, och Radiotjänst har fått meddelandet, det finns folk som fult avsiktligt skiter i att betala avgiften, och på dyrast och omständligast sätt för Radiotjänst, ser till att slippa undan så mycket som möjligt. Det ultimata är att neka hela vägen genom rättegången, bli dömd till böter, mot sitt nekande, självklart överklaga, och åter bli dömd till böter, för att betala dessa. Och därefter genast säga upp sin eventuella TV licens igen. (Böterna tillfaller staten, och inte Radiotjänst, varför de har kostnader men ingen inkomst ur det hela.)

Nu vet vi inte hur licensformen kommer se ut framöver, men skulle den ändras, och vara applicerbar på mig, så tänker jag glatt neka till att licenspliktig utrustning skulle finnas i bostaden. Oavsett om det är en spelkonsol, en dator, eller en framtida TV.
B!

Mja. En viktig komponent i civil olydnad (http://sv.wikipedia.org/wiki/Civil_olydnad) är den demonstrativa viljan att ta konsekvenserna och straffet. Om det på något vis kan tolkas som att man bara försöker smita undan eller att det främst handlar om egen vinning så tappar det i effekt.

Permalänk
Medlem

Det är som när det var straffbart att gå mot röd gubbe. Civil olydnad utövades av närmast "alla", trots att de flesta inte ens visste vad det betyder, och ingen ringde till polisen och angav sig själv.

Eftersom du själv länkar till det så är det kanske onödigt, men:

Citat:

Att öppet ge fristad till flyktingar som gömmer sig omnämns som exempel i boken Handbok i Civil Olydnad av Per Herngren (Bonnier, 1990) samt av Grön Ungdoms dåvarande ena språkrör Gustav Fridolin i maj 2000. Detta diskuteras av flera som ett intressant gränsfall eftersom adressen där flyktingen gömmer sig är hemlig vilket strider mot öppenheten i civil olydnad. Men en grupp talar offentligt om att den har gett fristad till flyktingen vilket stämmer med öppenhetskravet i civil olydnad.

Med andra ord, det räcker att kollektivet talar om att det inte tänker betala licensen även om de hade haft TV.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Och vilka sitter i riksdagen och vilka representerar de?!
Visst ja, det är ju regeringen tillsammans med folkvalda riksdagsledamöter som sitter där och de representerar staten

Precis

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det är som när det var straffbart att gå mot röd gubbe. Civil olydnad utövades av närmast "alla", trots att de flesta inte ens visste vad det betyder, och ingen ringde till polisen och angav sig själv.

Eftersom du själv länkar till det så är det kanske onödigt, men:
Med andra ord, det räcker att kollektivet talar om att det inte tänker betala licensen även om de hade haft TV.

B!

Nu börjar vi glida offtopic, dessutom kommer jag med åsikt och inte fakta, men jag tycker ändå att skillnaden är rätt stor vid fråga om gömda flyktingar därför att där kan det inte vara fråga om egen vinning, det är en så solklar principhandlig ändå. Risken är däremot mycket större när det handlar om att inte betala att det ses som egenintresse och därför måste man vara extra tydlig med symbolhandlingen i det fallet, och markera att det är värt att åka fast.

Skrivet av aliassund:

Precis

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, icke -som jag förklarade några inlägg högre upp.

Permalänk
Medlem

Hur kommer det hela att fungera?

Kommer SVT att streama samtliga kanaler i realtid, så att man via nätet kan se programmen samtidigt som de sänds via TV-nätet?

Vad behöver man hemma då, för att kunna se programmen? En PC och HDMI-kabel till TV:n?

Någon som vet?

Visa signatur

AMD Athlon 64 3000+/Winchester | Asus A8V Deluxe | 2x512MB Buffalo DDR 400Mhz | Seagate Barracuda 160GB S-ATA | Club 3D Radeon 9550 | NEC ND-3500A | Nexus 400W Silent Power

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jukkis:

Hur kommer det hela att fungera?

Kommer SVT att streama samtliga kanaler i realtid, så att man via nätet kan se programmen samtidigt som de sänds via TV-nätet?

Vad behöver man hemma då, för att kunna se programmen? En PC och HDMI-kabel till TV:n?

Någon som vet?

Ja de kommer att sända ut allt, troligen både i realtid och inte, på det sätt de gör idag där du kan pausa direktsändningar och sedan spola i dem och i det fall det är förinspelade prog de sänder kan du även spola framåt samtidigt som det sänds "live"
Nej man behöver inte en dator men nån form av enhet som kan hantera en webläsare eller nån form av app, det finns en del androidstickor "hdmidonglar" och en smarttv kan ofta visa webströmmar direkt, och spelkonsoler och telefoner och annat, troligen kommer det att byggas ihop nya typer av enheter också, tex en hembioförstärkare med mediaspelare som hanterar webströmmar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Känns mer och mer som om man bor på en fängelseplanet och den känslan stärks för varje år.
För varje år försvinner en liten del av de ynkliga mänskliga rättigheter man har och om man nu måste betala avgift för det här kan de snart ta ut en avgift för att andas luft.

Jäkla värld man lever i.

Permalänk
Medlem

Inte svårare än att de har en inloggning för de som vill betala för skiten istället för att ohämmat streama sitt skräp och forcera alla som potentiellt skulle kunna titta på det att betala.
Det är lite som att betala dagsböter i förhand bara för att man teoretiskt sett kan begå brott med de flesta ting man äger.

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk
Medlem

Det sjuka i det hela är ju att hade det varit vilket annat företag som helst i Sverige som fått för sig att tvinga andra att betala för något de inte vill ha så hade det varit olagligt. Men bara för att staten styr över detta så är det lagligt och till och med OLAGLIGT att inte acceptera SVT.

Är inte det lite dubbelmoral? Kanske TV3 skulle vilja tvinga alla att betala för deras kanal, men börjar dom skicka ut fakturor till folk så blir de ganska snabbt anmälda och sen åtalade.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

SVT är helt efter. Antingen kan de göra det till en ren betalkanal så kan de som vill abonnera (vilket antagligen leder till inget mer SVT, förlåt för spekulationen) eller så blir SVT skattefinansierat. Att tvinga alla att betala för att de har möjlighet att se kanalerna är helt sjukt. Då kan vi lika gärna sätta hela Sveriges befolkning i fängelse för alla är möjliga/potentiella brottslingar. Listan med liknelser kan göras hur sjuk och lång som helst. VAKNA!!!

Permalänk
Avstängd

Även om nu SVT 1 & 2 inte är så mycket att se på så är det ju trots allt de enda reklamfria kanalerna.

Något som jag stör mig extremt på är att det ska vara reklam på de andra kanalerna som man också betalar för. Va fan ska man betala för reklam för?

4:an finansieras via reklamen t.ex. så där kan jag nästan gå med på det...

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Även om nu SVT 1 & 2 inte är så mycket att se på så är det ju trots allt de enda reklamfria kanalerna.

Det stämmer iofs inte, finns flera reklamfria kanaler, t.ex. Viasat Explorer. Faktiskt mer reklamfria då de inte har några sponsrade program...

Visa signatur

PSN: TheDarkRuler

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Även om nu SVT 1 & 2 inte är så mycket att se på så är det ju trots allt de enda reklamfria kanalerna.

Något som jag stör mig extremt på är att det ska vara reklam på de andra kanalerna som man också betalar för. Va fan ska man betala för reklam för?

4:an finansieras via reklamen t.ex. så där kan jag nästan gå med på det...

Det där har du helt rätt i. Vi är inte helt ensamma men ändå ganska unika i Sverige om att betala för reklamTV. Fick höra från en tysk person om vad han ansåg om svensk TV och han tyckte att vi var helt vrickade i Sverige. Han fattade inte alls varför vi frivilligt betalade för att få se på reklam. Antingen så får man kanalerna gratis och de har reklam eller så är de reklamfria och kostar pengar. Dock är svensken så hjärntvättad att han vill betala för reklamtv.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580