Acer C710 Chromebook kommer till Sverige

Permalänk
Datavetare
Skrivet av rektor:

11.6 tum och 1.1 GHz Celeron och 320 GB HDD låter ju inte så imponerande.

Borde va 13", 2 GHz ARM, solid-state disk.

Då vore det perfekt dator att ha hemma åt mamma, så slipper jag fixa när den får virus.

Hjälp, det finns absolut ingen idag existerande ARM CPU som är snabbare än en Sandy Bridge baserad Celeron. Inse att ARM i sina bästa stunder kan prestera lite bättre än Atom, ARM har absolut inget att sätta emot Intel/AMDs "vanliga" CPU-kärnor.

Och när ARM försöker sig på lite bättre prestanda så imponerar knappast strömförbrukningen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Chrome OS verkar ju spännande. och Chrome OS har ju tagit 5-10 % av ACER's försäljning direkt!

htp://www.bloomberg.com/news/2013-01-27/acer-sees-success-in-...

"Chrome-based models accounted for 5 percent to 10 percent of Acer’s U.S. shipments since being released there in November, President Jim Wong said in an interview at the Taipei-based company’s headquarters. That ratio is expected to be sustainable in the long term and the company is considering offering Chrome models in other developed markets, he said. [...] Chrome’s “value is that it’s more secure,” Wong said. Early adopters have been more professional, heavy Internet users with educational institutions, and corporations are also likely to show interest in the operating system, he said."

Är priset bara rätt kan jag slå till!

Vad är rimligt idag? 1500 Kr?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Kombon 1,1GHz och 3,5h batteritid känns inte som en hit. Men visst, bättre än Atom.

Permalänk

Samsungs ARM Chromebook känns mycket mer intressant. Ingen större skillnad i pris heller.

Permalänk

Passar ju perfekt att de äntligen lanseras här lagom till att jag är klar med mina studier Hade verkligen passat perfekt till det ändamålet men nu vet jag inte, har nog ingen användning för en Chromebook utanför studierna.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte, folk klagar på att nya Windows 8 är slutet och kommer gå över till t.ex ubuntu pga detta. Men sedan när Chomebook kommer då tycker folk att det jättebra. Chrome OS verkar ju helt låst om något. Appar i molnet m.m.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

Jag förstår inte, folk klagar på att nya Windows 8 är slutet och kommer gå över till t.ex ubuntu pga detta. Men sedan när Chomebook kommer då tycker folk att det jättebra. Chrome OS verkar ju helt låst om något. Appar i molnet m.m.

Chromebook har mer cred. Så är det.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Folk som klagar på komponenterna kan ju tänak som så att ska ni ha rejäl prestanda så får ni inte det för 199 dollar Lägg då istället 10 000 på en bra laptop, men ska du ha datorn till surfande, filmtittande osv när du är ute och reser så är det perfekt med en sådan billig dator. Man får ju oftast vad man betalar för och betalar man kanske under 2000kr så får man inte superkomponenter heller, men troligen duger de alldeles utmärkt till kontorsarbete, film och surf.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av Maysay:

Jag förstår inte, folk klagar på att nya Windows 8 är slutet och kommer gå över till t.ex ubuntu pga detta. Men sedan när Chomebook kommer då tycker folk att det jättebra. Chrome OS verkar ju helt låst om något. Appar i molnet m.m.

Häng med i svängen, molnet är framtiden.

Visa signatur

ASUS X99 Deluxe DDR4 - Intel 5820k - GTX 1080Ti - 2x500GB 850 EVO - 16GB DDR4 RAM - Corsair RM 750W Gold.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

Jag förstår inte, folk klagar på att nya Windows 8 är slutet och kommer gå över till t.ex ubuntu pga detta. Men sedan när Chomebook kommer då tycker folk att det jättebra. Chrome OS verkar ju helt låst om något. Appar i molnet m.m.

Vad jag inte förstår (vet inte hur mycket utrymme Windows 8 tar) är att Windows ska ta upp så otroligt mycket utrymme. Minimum för att ens kunna installera ligger väl vid 16GB, men det kan ha höjts sedan servicepack har kommit ut. Ubuntu kräver 5GB och har då dessutom Officepaket intallerat direkt från start och många andra bra program.

Kan tillägga att jag är en av dom som helt dumpat Windows och gått över till Ubuntu 12.04. Jag har visserligen kört Ubuntu i flera år, men dualbootat med Windows, men sedan steam har kommit för Linux så kastade jag ut Windows helt. Windows 8 vill jag inte röra med tång. Har testat det och gillade det inte.

Chromebook har visserligen många begränsningar, men det vet man säkert redan om när man köper den. Allt beror på vad du vill göra med datorn. Är du ute efter en dator att jobba på, kolla på film, spela enklare webspel och vanlig surf så duger den. Vill du göra mer avancerade saker så köper du en vanlig dator för några tusen till och kör Windows eller någon Linuxvariant.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Varför Chrome OS när det finns Android, egentligen?

Chrome OS borde ju vara mycket mer begränsat och ineffektivt?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Varför Chrome OS när det finns Android, egentligen?

Chrome OS borde ju vara mycket mer begränsat och ineffektivt?

Båda fungerar ju ungefär på samma sätt att du installerar appar från en market. Den stora skillnaden är väl att Android är anpassat för mindre skärmar och ChromeOS är mer anpassat för vanliga datorer med riktiga fönster osv.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Recension: http://www.anandtech.com/show/6476/acer-c7-chromebook-review/...

Men det är synd att de inte installerar Linux och kör lite tester som inte är webbläsarbundna.