Asrock avtäcker Mini ITX-moderkort för AMD Trinity och sockel FM2

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Du måste tala om för TV'n att den inte ska skala bilden. En tv applicerar i regel overscan på alla ingångar eftersom att det är så TV-material produceras och sänds ut. Det är därför AMD har underscan inställt från början i sin drivrutin, tanken är god men det blir sämre bildkvalité. Det är dock inte AMDs fel att det förhåller sig på det här sättet.

Det låter jätte konstigt att det skulle fungera bra med andra grafikkort och OS, eftersom att felet bör ligga i TVn. Jag tror du helt enkelt behöver se över övriga inställningar både i drivrutinen (upplösning, refreshrate, pixelformat) och TVn.

Jag har sett till att TVn inte skalar. och det har fungerat utmärkt på såväl nVidia som på Intel-grafik. Med AMDs blir det aldrig helt exakt för min del.

Permalänk
Medlem

Fan va gött! då vet jag vad jag ska byta ut min nuvarande filserver till

Visa signatur

not so fast

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Jag har sett till att TVn inte skalar. och det har fungerat utmärkt på såväl nVidia som på Intel-grafik. Med AMDs blir det aldrig helt exakt för min del.

Okej, fortfarande skumt då du är den enda som har skrivit om det här problemet vad jag har sett.

Vad är det för AMD kort/APU du använder?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk

Stiligt! Kanske man skulle uppgradera sin inte-ibruktagna filserver till detta. Filservern är i dagsläget ett skit Zotac-ITX med E6600. Varmt med den kombon och 6 diskar i Array? A little...

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Okej, fortfarande skumt då du är den enda som har skrivit om det här problemet vad jag har sett.

Vad är det för AMD kort/APU du använder?

Haft problemet med 2 st HD 4850, ett 4870, ett 6950 och integrerade grafiken i 690G.

Permalänk
Medlem

7 sata-platser! Äntligen

Perfekt som hemmaserver i typ fractal design node 304. Ingen som vet nåt liknande Intel-kort? Jag har då inte sett nåt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Personligen föredrar jag Intel men herregud vad hopplöst efter Intel är med deras chipset när det gäller SATA portar, knappt ens på deras highend Socket 2011 moderkort kan man få rikligt med SATA 6Gbit portar, och då är dom ofta uppdelade på 2 kontrollers som ofta ställer till med bekymmer.

AMD har länge haft 5-6st SATA 6Gbit portar även på deras ultra lowend mobon, som tex Asus C60M1-I. Det känns så sjukt obalanserat, Intel som kan producera SSD:er och CPU:er som är lagom grymma, samtidigt kan dom knappt ens producera ett vettigt chipset.. :S

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk

vafan, jag som precis köpt deras mitx 75-kort :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

De verkar ha lärt sig lite från deras tidigare FM2 itx kort iaf, de har satt en kylfläns på mosfets nu:D

"alla" andra brann ju upp:
http://www.overclock.net/content/type/61/id/1169605/flags/LL

http://www.overclock.net/content/type/61/id/1164734/

Detta är ett väldigt vanligt problem med ASRock FM2A75M-ITX.
http://pricespy.co.nz/product.php?o=1448822

Äntligen ett ITX-moderkort med fler än fyra SATA-portar. Detta kombinerat med ett ITX-chassi, picoPSU och många hårddiskar. Bäst av allt med moderkortet är att CPU-sockeln är bra placerad. Synd att DisplayPort saknas.

Permalänk

jag har beställt Enzotech MOS-C1 för att försöka förhindra att detta sker på mitt system, visste inte ens om problemet först i denna tråden..

Permalänk
Medlem

Liksom många andra i tråden har jag haft enorma problem med Asrock:s A75-kort. Själv läste jag inte om problemen förrän jag började felsöka mitt eget ex., och det rörde sig inte om sönderbrända komponenter utan om enormt urbuggat UEFI som bara uppdaterade musen med 5-10 sekunders mellanrum så att det blev helt omöjligt att göra något över huvud taget i inställningsväg, och efter 10 timmars desperat felsökande låste sig kortet helt.

En annan härlig "feature" på kortet i fråga, och som man får hoppas de har fixat till sitt nya kort, är att det gasade upp CPU:n i 100% när man var inne i UEFI.

Kan inte göra annat än rekommendera folk som funderar på deras A75-kort att läsa recensionerna på Newegg innan köp, hur det kom igenom Asrocks QA är för mig en gåta. Visst ser spec:sen på A85-kortet trevliga ut, men själv skulle jag behöva vara rejält desperat innan jag köpte ett nytt kort från Asrock.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Haft problemet med 2 st HD 4850, ett 4870, ett 6950 och integrerade grafiken i 690G.

Har samma problem med projektorn som inte vill ha 15 % nedskalning eller vad det är catalys kör med, några gamla catlys drivare gick att låsa på nollan, några riktigt tidiga drivare hade synk problem istället med signalen och för att få rätt storlek och mappning gick det att välja vertikal som synk signal istället för horisontal.
Letar man i lite i registret går det säkert att nolla skalningen. ev avhjälpa det med powerstrip. finns rätt mycket på projektorforumen om problemet