Sony tillkännager nästa Playstation den 20 februari

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

Öhh nej, sen kommer ett annat dilemma med datorer. Drivrutiner!

Konsolernas hårdvara går inte direkt att jämföra med PC för att de används på olika sätt.

Säg något spel med ett 7800 GTX som levererar snyggare spel än dagens PS3 spel.

Jo. Ska vi tro ryktena så räcker ett 7770 för 1000:- för att bräcka nästa xbox, och ett 7850 för att bräcka nästa PS3. Vad kostar den prestandan när konsolerna släpps? Och hårdvaran kommer definitivt inte användas så olika i nästa generations konsoler då det är samma hårdvara som i PC. Inga specialenheter att göra optimeringar för längre. Bara vanlig enkel lättportad x86-kod.
Den stora skillnaden är att konsoler ligger på mycket lägre upplösningar. 7800GTX klarar t.ex. det dåligt optimerade GTA IV bra i PS3-ans låga upplösningar, och med en PC-processor kan du dessutom ha fler bilar. PS3 kör i 1152x640, folk testar oftast inte ens så låg upplösning på en PC. Och då ligger PS3 på runt 25FPS i små cutscenes. I riktigt spelande hackar det ännu mer.

Anledningen till att folk tror att spel går bättre på konsoler vid motsvarande hårdvara är för att de jämför med alldeles för hög upplösning på PCn.

Permalänk
Medlem

Enligt WSJ

Citat:

In a nod to the changes afoot in the industry, Sony is planning to incorporate more social gaming aspects into the new machine, people familiar with the matter said. Also, while hardware improvements were a key focus of past console upgrades, Sony is more focused this time on the changes in how users interact with the machine, these people said.

Kommer det bli något som liknar Kinect och Wii U?

Äntligen kommer folk kunna spela Bubble witch saga & Candy crush med hjälp av rörelser.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Essin:

Fast han dissar ju uttalandet om Goldeneye innan och kallade det överskattat, visserligen använder han inte ordet skitsnack men det kan väl inte vara bara det som krävs för att du ska bli butter? För om man bortser från just det ordet så är ju båda ett dissande av någon annans åsikt. Eller bryr du dig bara om använda ord och inte vad som sägs som helhet?

Person 1 uttryckte sin åsikt om att han tyckte Goldeneye var överskattat, person 2 attackerar med att det är skitsnack, hur kan han veta vad person 1 har för personlig åsikt om det?! Han får ju uppenbarligen inte tycka att det är överskattat, person 2 tillåter inte det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Jo. Ska vi tro ryktena så räcker ett 7770 för 1000:- för att bräcka nästa xbox, och ett 7850 för att bräcka nästa PS3. Vad kostar den prestandan när konsolerna släpps? Och hårdvaran kommer definitivt inte användas så olika i nästa generations konsoler då det är samma hårdvara som i PC. Inga specialenheter att göra optimeringar för längre. Bara vanlig enkel lättportad x86-kod.
Den stora skillnaden är att konsoler ligger på mycket lägre upplösningar. 7800GTX klarar t.ex. det dåligt optimerade GTA IV bra i PS3-ans låga upplösningar, och med en PC-processor kan du dessutom ha fler bilar. PS3 kör i 1152x640, folk testar oftast inte ens så låg upplösning på en PC. Och då ligger PS3 på runt 25FPS i små cutscenes. I riktigt spelande hackar det ännu mer.

Anledningen till att folk tror att spel går bättre på konsoler vid motsvarande hårdvara är för att de jämför med alldeles för hög upplösning på PCn.

Men när du köper en konsol är det inte bara ett grafikkort du köper? Du får inte glömma att du måste köpa Moderkort, processor, nätagg, ev kylare, chassi osv.

Att ens jämför nuvarande konsoler mot dagens PC är totalt värdelöst eftersom hårdvaran i konsolerna är idag skit, att de ens kan köra spelen i halvdan grafik är imponerande för de har massor av begränsningar. tex minne.

Ska bli kul att se vad nya konsolen erbjuder.

Permalänk
Medlem

Ååååå jajajaja ge mig nya Final Fantasy till PS4 tack!!

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Jo. Ska vi tro ryktena så räcker ett 7770 för 1000:- för att bräcka nästa xbox, och ett 7850 för att bräcka nästa PS3. Vad kostar den prestandan när konsolerna släpps? Och hårdvaran kommer definitivt inte användas så olika i nästa generations konsoler då det är samma hårdvara som i PC. Inga specialenheter att göra optimeringar för längre. Bara vanlig enkel lättportad x86-kod.
Den stora skillnaden är att konsoler ligger på mycket lägre upplösningar. 7800GTX klarar t.ex. det dåligt optimerade GTA IV bra i PS3-ans låga upplösningar, och med en PC-processor kan du dessutom ha fler bilar. PS3 kör i 1152x640, folk testar oftast inte ens så låg upplösning på en PC. Och då ligger PS3 på runt 25FPS i små cutscenes. I riktigt spelande hackar det ännu mer.

Anledningen till att folk tror att spel går bättre på konsoler vid motsvarande hårdvara är för att de jämför med alldeles för hög upplösning på PCn.

Du glömmer att i konsolerna så skriver koden direkt mot hårdvaran utan en massa mellanhänder (API:er) och det är faktiskt den största anledningen till att konsoler faktiskt är mer kraftfulla jämfört med samma hårdvara i en dator. Med det sagt, detta behöver förstås inte gälla för PS4 och XBOX720 som säkerligen är konstruerade på ett annorlunda sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Men när du köper en konsol är det inte bara ett grafikkort du köper? Du får inte glömma att du måste köpa Moderkort, processor, nätagg, ev kylare, chassi osv.

Att ens jämför nuvarande konsoler mot dagens PC är totalt värdelöst eftersom hårdvaran i konsolerna är idag skit, att de ens kan köra spelen i halvdan grafik är imponerande för de har massor av begränsningar. tex minne.

Ska bli kul att se vad nya konsolen erbjuder.

Ja, och du måste köpa tangentbord, mus, skrivbord, stol och datorrum varje gång du uppgraderar grafikkortet också. Eller?
De allra flesta har en stationär burk som har processorkraft så att det räcker och blir över. Att bara sutta i ett grafikkort är inte svårt. Självklart har inte alla det men väldigt många. Och till det hör också att dagens billiga bärbara inte har så fasligt mycket svagare grafik än nästa xbox heller. Självklart förutsatt att ryktena stämmer.

Skrivet av Zeuxlarsson:

Du glömmer att i konsolerna så skriver koden direkt mot hårdvaran utan en massa mellanhänder (API:er) och det är faktiskt den största anledningen till att konsoler faktiskt är mer kraftfulla jämfört med samma hårdvara i en dator. Med det sagt, detta behöver förstås inte gälla för PS4 och XBOX720 som säkerligen är konstruerade på ett annorlunda sätt.

De använder väl visst API:er? T.ex. Xbox 360 kör på DirectX och PS3 kör på OpenGL. Och skulle de köra utan API:er så lovar jag dig att det hade varit ett helvete och ta en väldig tid att göra portningar mellan plattformerna. Dessutom så misstänker vi väl att PC-hårdvaran i nästa generationers konsoler kommer binda dem ännu närmare PC kodmässigt. Självklart förekommer specialkod, framförallt för Cell. Men inte i den stora massan av spel.

Permalänk
Snusfri

Intressant, tror det kan vara både att "PS4" visas samt gaikai och att den nya konsolen har stöd för det.

Skulle även vara roligt om alla läckta specs är helt uppåt väggarna och det tex sitter en Ivy-Bridge och 680 SLI i den

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Intressant, tror det kan vara både att "PS4" visas samt gaikai och att den nya konsolen har stöd för det.

Skulle även vara roligt om alla läckta specs är helt uppåt väggarna och det tex sitter en Ivy-Bridge och 680 SLI i den

Ja för att alla har ju råd med en konsol på 20 lakan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av R4UWR:

Ja för att alla har ju råd med en konsol på 20 lakan...

...som lär hålla i max 8.23 h innan den smälter

Permalänk
Medlem

Det bästa är att den är klar för 4k skärm tydligen!

Visa signatur

:D

Permalänk
Skrivet av mrflash:

Det bästa är att den är klar för 4k skärm tydligen!

Det blir nog för film! Inte för spel.

PS3: Spel 720p, Film 1080p
PS4: Spel 1080p, Film 4K

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dhanjel:

_Merc_; ja för en speldator kan man ju köpa en gång, och ha i 5-7 år utan att uppgradera nåt och ändå spela alla spel som finns

min gamla dator använda jag i nästan 6 år o spela på utan problem. hade jag bara lagt ner 2-3 tusen mer på den så hade jag fortfarande använt den idag då jag skulle ha köpte ett moderkort med Crossfire plus en quadcore. för jag hade chansen att få 2x 4850 för 100 lappen men hade inte moderkortet för det.

datorn kostade 10 pap men har varit helt klart värt pengarna. Nu använder mina parents den till bokföring. sen så har jag i genomsnittet spenderat 300 spänn mindre på spel än konsol spelarna och med tanke på alla spel jag har köpte så ligger jag bättre till än Konsol-sapiens.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Inaktiv

Skulle enbart köpa en för de framtida PGA Tour spelen.

Permalänk
Skrivet av Essin:

Final fantasy 6 och 7 är så enormt olika och stora av olika anledningar så jag förstår inte din jämförelse, 6an är hyllad för sin story medan 7an var både först med 3D och det spel i serien som verkligen öppnade upp världens ögon för JRPG genren och banade väg för många andra och därigenom fått sin storhet. Sedan tycker jag att även 7an har en underbar story och är ett av de bästa spelen genom tiderna, tillsammans med bl.a. FF6, Link to the past och ocarina of time.

Plus att FF7 hade ett riktigt kul magisystem
Storyn var ganska bra här med, ganska mystisk och spelade mycket på moral, men man började inte gråta direkt...något som var omöjligt i FF6 (både av glädje och av sorg)

JRPG \o/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Person 1 uttryckte sin åsikt om att han tyckte Goldeneye var överskattat, person 2 attackerar med att det är skitsnack, hur kan han veta vad person 1 har för personlig åsikt om det?! Han får ju uppenbarligen inte tycka att det är överskattat, person 2 tillåter inte det

Skickades från m.sweclockers.com

Huruvida han gillar GoldenEye eller inte är upp till honom.
Skitsnack var syftat mot det sista han sa:

[/QUOTE]...så personer som gillar GoldenEye gör det säkert pga nostalgi, ja.[/QUOTE]

Med den avslutningen har han dragit många över en kam. Kortfattat uppfattade jag hans inlägg som: "Jag tycker A, alla som tycker B är bara nostalgiker!".

GoldenEye har mer än bara nostalgiska fördelar över Perfect Dark vilket jag ville framföra i resten av inlägget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mudde:

Huruvida han gillar GoldenEye eller inte är upp till honom.
Skitsnack var syftat mot det sista han sa:

...så personer som gillar GoldenEye gör det säkert pga nostalgi, ja.

Med den avslutningen har han dragit många över en kam. Kortfattat uppfattade jag hans inlägg som: "Jag tycker A, alla som tycker B är bara nostalgiker!".

GoldenEye har mer än bara nostalgiska fördelar över Perfect Dark vilket jag ville framföra i resten av inlägget.

Fast det sa han ju inte heller, har drog inte alla över en kam genom att säga att det var/är så, lägg märke till ett ord i det han skrev som förändrar alltihop:
"...så personer som gillar GoldenEye gör det säkert pga nostalgi, ja."

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Fast det sa han ju inte heller, har drog inte alla över en kam genom att säga att det var/är så, lägg märke till ett ord i det han skrev som förändrar alltihop:
"...så personer som gillar GoldenEye gör det säkert pga nostalgi, ja."

Sist jag kollade så betydde ordet säkert att något var just det, säkert, 100%, garanterat, absolut. Inte betyder det kanske, måhända eller möjligen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Sist jag kollade så betydde ordet säkert att något var just det, säkert, 100%, garanterat, absolut. Inte betyder det kanske, måhända eller möjligen.

Orkar inte ha en språkkurs i det svenska språket nu, men hur ordet används har betydelse, du kan inte bara ta ordet ur sitt sammanhang och säga att det betyder något annat

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Det blir nog för film! Inte för spel.

PS3: Spel 720p, Film 1080p
PS4: Spel 1080p, Film 4K

Bortsätt från legospelen som faktiskt kör 1080p

Permalänk
Medlem

Måste bara undra hur tror ni det kommer Fungera med Gaikai om man ska streama spel
från deras server.

Tex: BF3 med 16 spelare som streamar från Gaikai servrar och spelar online läge ??

Som jag fattat ska detta vara som Netflix att materialet finns på deras servrar och att man streamar
till konsollen så slipper man spara spelet på ens egna hårddisk. Ska det även vara som idag är
online läget kopplat till speltillverkarens partner som Ea för BF3. Då blir en annan 3:e part i detta led.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.