Permalänk
Medlem

MiniXdator

Ständigt på jakt efter energieffektivisering (man har blivit snål på gamla dar) och mitt sjuka hat mot kablar, så var det dags att bygga en liten, optimerad surfdator.
Hyfsat genomtänkt och inte allt för dyr.

Emko Case EM-154B
Picopsu 150-XT
Intel DH77DF
Intel Core i3 3220T
Crucial Ballistix Sport VLP 2x8GB
Crucial m4 mSATA 32GB
Akasa K25

MiniXdator

Permalänk
Medlem

Funderar själv på en Intel Core i3 3220T, hur funkar den cpun för surf och enklare kontorsprogram?

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem
Skrivet av nsky|sct:

Funderar själv på en Intel Core i3 3220T, hur funkar den cpun för surf och enklare kontorsprogram?

Gott och väl.

OnT: du har inte tänkt kyla Picon? hört att dom blir varma lätt!

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Avstängd

vad kör du för OS på den?

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk

45watt.. det är ju mindre än en glödlampa!

Permalänk
Proffsmoddare

Mest intressanta galleri jag sett på länge. Beställde samma chassi direkt! Tack

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Nice, cleant och enkelt

Permalänk
Medlem

"Energieffektiviserar datoranvändandet - lägger kostnaden för årsförbrukning av el till datorn på nya strömsnåla komponenter"

Skämt åsido, skoj litet projekt. Antar att en rasp pi är för klen för surftjänst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nsky|sct:

Funderar själv på en Intel Core i3 3220T, hur funkar den cpun för surf och enklare kontorsprogram?

Kör gen2 i3 2100T i gamla surfburken, den ska användas i en HTPC nu. Har varit grymt nöjd med den. Funkar fint till surf, lite äldre spel och 1080p video. 3220'n verkar inte vara sämre, bättre gfx och drar lite mindre ström. Ska du inte kolla mycket på film/tv, kolla då in Pentium G800 serien, halva priset mot i3an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Gott och väl.

OnT: du har inte tänkt kyla Picon? hört att dom blir varma lätt!

Ok, jag ska hålla lite koll på den, blir iofs att modifiera med minst en chassifläkt då h77 chipet blir så jäkla varmt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thunderboy88:

vad kör du för OS på den?

Testkör åttan, inte speciellt impad, men det kanske växer på en. Bootar dock blixtfort...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lajning:

"Energieffektiviserar datoranvändandet - lägger kostnaden för årsförbrukning av el till datorn på nya strömsnåla komponenter"

Skämt åsido, skoj litet projekt. Antar att en rasp pi är för klen för surftjänst?

Haha, jo man måste ju prioritera vart man vill lägga sina slantar. Mao, köpa syssta krejjer!
Pi'n e lite för klen för mitt användande, men det är onekligen en intressant plattform. Framtida projekt kanske.

Permalänk
Medlem

5 poäng för black metal. (Och grymt bygge).

Permalänk
Medlem

Låg energiförbrukning måste jag säga :). Hur är det med utrymmet på hårddisken, räcker det verkligen för att installera W7, antivirus, xbmc osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaWzeR:

Låg energiförbrukning måste jag säga :). Hur är det med utrymmet på hårddisken, räcker det verkligen för att installera W7, antivirus, xbmc osv?

W8 kräver minst 16 GB för 32-bitars eller 20 GB 64-bitars enligt Microsoft

Permalänk
Medlem
Skrivet av RazerInc:

W8 kräver minst 16 GB för 32-bitars eller 20 GB 64-bitars enligt Microsoft

Japp, och det är samma för W7. Men sen har man en del program osv. som man också vill ha så det känns lite kort med 32GB.

Permalänk
Medlem

Kanske har missat nått men det är en SSD inte en hårddisk Hur som helst trevligt bygge. Kanske åker på att bygga en burk till brorsan så jag spana för fulla muggar på olika chassi.

Visa signatur

Intel Core i5 3570k Ivy Bridge [4.2GHz] | 16GB Corsair VENGEANCE DDR3 [1600MHz] | Gigabyte G1 Sniper M3 | Corsair HX620 | Corsair Cooling Hydro H80 | Gigabyte HD Radeon 7950 | BitFenix Ghost |

Permalänk
Medlem

Snyggt bygge, nu blev man ju lite sugen själv.
Vart köpte du lådan och hur mycket kostade den? Var inne på tillverkarens sida och kollade runt lite snabbt men kunde inte hitta några priser.
Var beställde du PicoPSU:n? För letar själv runt efter en billig sådan, antar att du fick köpa till strömadaptern separat också? Snyggt bygge i vilket fall. Trevligt med små smidiga lösningar

Permalänk
Skäggig legend

Liten, söt tillräckligt stark. KANON!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaWzeR:

Låg energiförbrukning måste jag säga :). Hur är det med utrymmet på hårddisken, räcker det verkligen för att installera W7, antivirus, xbmc osv?

Optimerat Windows med diverse nödvändiga prog tar upp ca 15-17 Gb av disken, så det är inga problem. Finns gott om plats för over provisioning / trim.
Kör tre andra system med Corsair x32 / OCZ Agility 30 ssd diskar som boot och de funkar finfint med så "lite" utrymme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neffri:

Snyggt bygge, nu blev man ju lite sugen själv.
Vart köpte du lådan och hur mycket kostade den? Var inne på tillverkarens sida och kollade runt lite snabbt men kunde inte hitta några priser.
Var beställde du PicoPSU:n? För letar själv runt efter en billig sådan, antar att du fick köpa till strömadaptern separat också? Snyggt bygge i vilket fall. Trevligt med små smidiga lösningar

Köpte chassi/psu från http://mini-itx.se. Snabb leverans och bra pris.
En femhundring för chassit och ungefär detsamma för picoPSU inkl. AC/DC adapter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Gott och väl.

OnT: du har inte tänkt kyla Picon? hört att dom blir varma lätt!

Picon blir knappt ljummen. Men har montat en chassi fläkt ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaWzeR:

Japp, och det är samma för W7. Men sen har man en del program osv. som man också vill ha så det känns lite kort med 32GB.

Nejdu, det räcker gott och väl!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willov:

Kanske har missat nått men det är en SSD inte en hårddisk Hur som helst trevligt bygge. Kanske åker på att bygga en burk till brorsan så jag spana för fulla muggar på olika chassi.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=355

Permalänk

Det är en ssd o inte en hårddisk, butiker o söksajter har laggt dom i samma kategori pga att det ska vara enkelt att hitta.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -