Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite. Kan någon ge mig tips om ett streamingprogram som både kan användas på pc och smartphone med android, som har bra ljudkvalité, stort utbud och som inte kräver att man har Facebook?

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Skrivet av buddaz:

Det jag hör som "skillnad" mellan Spotify och Wimp är att på Spotify är låtarna högre och låter mer som en MP3 medan Wimp som använder AAC så är det ett mer "mjukare/lägre" ljud och låter som när man rippar in en CD skiva med Itunes. Det är vad jag hör. Du hör säkert inte den skillnaden. Läste bara lite snabbt på IDG:s hemsida om FLAC sedan om det stämmer får man se. Skall undersöka senare och se om det stämmer. Tror inte det är direkt så svårt för en sådan tjänst att erbjuda FLAC utan jag tror mer på andra ekonomiska faktorer som gör att aktörerna inte har erbjudit ett sådant format.

http://www.cisionwire.se/aspiro-music/r/wimp-utmanar-med-batt...
http://www.musicweek.com/news/read/wimp-implement-improved-so...

Ingen seriös audiofil använder iTunes för att rippa sina skivor med.

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av waverider:

Lånar tråden lite. Kan någon ge mig tips om ett streamingprogram som både kan användas på pc och smartphone med android, som har bra ljudkvalité, stort utbud och som inte kräver att man har Facebook?

Du menar väl tjänst och inte program? ska du streama från dig själv så kan du tex köra vlc, men ska du streama från nån tjänst så är det väl deras egna programm eller en webläsare, ananrs så finns det programm för internetradio om det är det du menar, som screamer, men de flesta stora mediaspelarna kan ta emot strömmar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Om inte annat så kan man ju konstatera att Spotify lyckats med sin marknadsföring. Själv så lyssnar jag inte på ett tillräckligt brett bibliotek med musik för att 99kr i månaden ska vara prisvärt.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Så klart känner jag ett tvång att skriva vad annars gör jag här. LOL

Vill TS ha en lista kan jag väl knåpa ihop en liten lista över dem alternativ som jag ser är helt ok att använda. Följande har gratis alternativ och jag orkar inte förklara ingående hur varje tjänst fungerar utan jag tycker man skall lista ut det på egen hand så att man lär sig något och inte bara blir matad.

Deezer http://www.deezer.com/en/
Wimp http://www.wimpmusic.se/wweb/index/
Spotify http://www.spotify.com/se/video-splash/?utm_source=spotify&ut...
Last.fm http://www.lastfm.se/

"Lever lite i en gråzon"
http://grooveshark.com/

Sådär blev du nöjd

Jag syftade dock inte på dig... du gav ju faktiskt tips om alternativ.

Skrivet av Mocka:

Vi reagerar som vi gör eftersom TS vill ha Spotify och inte behöva betala ett korvöre för det. Krasst sett borde han helt enkelt köpa det han lyssnar på på skiva men nu finns det billigare alternativ som t ex Spotify Premium, XBOX Music osv som kostar en liten slant i månaden. Vi försöker framhäva att den mängden musik man får faktiskt är värd de pengarna och att man inte kan få något gratis som dessutom är riktigt bra. Alternativet är då sämre gratissajter vilket han då får köra på. Har han inget jobb eller pengar, fine...då får han leva utan Spotify och nöja sig med något sämre men gratis alternativ eller köra Spotify Free med reklam.

Var ser du att TS har skrivit att han vill ha spotify gratis. Han har skrivit att han vill ha en spotify-liknande tjänst, eller är det något jag missar?

Skrivet av Zyriak:

Folk som ska ha allt gratis är såna som förstör för alla andra och säkerligen samma människor som försöker bidragsfuska och komma undan så billigt som möjligt i övrigt, min enkla devis är att man ska betala och göra rätt för sig.

En hundring i månaden är extremt billigt, hade inte klagat om det kostat mer med tanke på hur mycket man får för pengarna.

Xbox Music är en schysst tjänst om man söker alternatic till Spotify, finns til Xbox, Windows 8 och Windows Phone.

Nu behöver vi ju inte dra alla över en kam...

Hur ser utbudet ut på Xbox Music?

Skrivet av hg:

Kalla mig ignorant om du vill men jag är av den meningen att om man inte vill betala för något (som inte är "planerat" att vara gratis från första början) så ska man heller inte förvänta sig att ha tillgång till det.

Men det vill han inte heller? Han har inte skrivit i någon av sina posts att han vill ha full-versionen av spotify gratis. Han har skrivit att han letar alternativ.

Skrivet av Jilted82:

"Sajten Billboard Biz rapporterar att Spotifys vd Daniel Ek under ett event i Los Angeles uppgivit att Spotify räknar med att betala ut 500 miljoner dollar, cirka 3,3 miljarder kronor, till rättighetsinnehavare i år. "

Ja, det är ju verkligen småpengar.

Det är klart att det ser ut att vara väldigt mycket pengar om du bara anger en klump-summa utan att säga hur många som ska dela på den och hur det är fördelat...

Jag överdrev nog lite då jag tänkte på gamla artiklar när jag skrev mitt inlägg om vad artisterna tjänar på spotify i mitt förra inlägg. Den biten i mitt inlägg ber jag ursäkt för.

Har googlat lite och det verkar som att de stora artisterna tjänar på spotify numer, hittade dock inget direkt fräscht. Men jag kan våga mig på att säga att en stor majoritet tjänar väldigt lite pengar.

Skrivet av Palme_570:

Nej alla har inte jobb och då kanske man bör lägga pengar på annat fine. Men bara för man inte har pengar ska man inte inte tro att man har rätten att få allt digitalt gratis. Då får man helt enkelt ståöver godbitarna och om man håller sig till lagen använda tjänster som innehåller reklam.

Fast om det finns ett alternativ som är gratis och inte har reklam (som avbryter musikspelandet), nu tar jag grooveshark som exempel så är man väl inte olaglig?

Skrivet av zyberzero:

Jag har inga större problem med läsförståelsen, men tackar som frågar. I TS första inlägg räknas gratis som ett plus om det är gratis, inte att det är ett skall-krav. TS frågar efter något "bra", jag ger TS min uppfattning av vad en bra tjänst är, trots att den möjligen inte är gratis. Detta är ändå ett diskussionsforum.

Allt handlar om hur man prioriterar - jag är student och tycker att det är rimligt att lägga hundra spänn i månaden på en musiktjänst. Det kanske innebär att jag käkar en pizza mindre i månaden än andra, kanske att jag har en äldre telefon, kanske att jag har valt att jobba extra. Det är som sagt en prioritering man får göra.

Titeln på tråden är "spotify liknande program"

Det är klart att det handlar om prioriteringar, så är det med allt. Men i detta fall så vill TS prioritera så (om jag inte missförstått något väldigt grovt) att han vill ha ett alternativ till spotify som har likvärdig ljudkvalitet inte kostar något och inte har reklam. Svåra kriterier att fylla men det är inte omöjligt skulle jag tro.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Skrivet av waverider:

Lånar tråden lite. Kan någon ge mig tips om ett streamingprogram som både kan användas på pc och smartphone med android, som har bra ljudkvalité, stort utbud och som inte kräver att man har Facebook?

http://www.apkfullapps.com/2012/07/doods-music-streamer-v130-... dock bara på andriod.

Permalänk
Medlem

Försök att köpa all den musik som Spotify erbjuder för samma peng. Blir intressant om du hittar flera miljoner låtar för 99kr.

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedSparowes:

Ingen seriös audiofil använder iTunes för att rippa sina skivor med.

Wow tufft svar. Jag försökte förklara ett inlägg så att personen jag svarade skulle kunna förstå vad jag menade. Näe just det om man inte hittar dem rätta orden så blir man sågad av folk som tror sig veta allt. Jag vet vad man skall använda för att rippa så det behöver du inte ens förklara med din usla post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du menar väl tjänst och inte program? ska du streama från dig själv så kan du tex köra vlc, men ska du streama från nån tjänst så är det väl deras egna programm eller en webläsare, ananrs så finns det programm för internetradio om det är det du menar, som screamer, men de flesta stora mediaspelarna kan ta emot strömmar.

Menade program/tjänst som Spotify, fast som inte kräver Facebook, för att själv streama musik.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Var ser du att TS har skrivit att han vill ha spotify gratis. Han har skrivit att han vill ha en spotify-liknande tjänst, eller är det något jag missar?

Här? Eller fattar jag fel?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nollan:

Försök att köpa all den musik som Spotify erbjuder för samma peng. Blir intressant om du hittar flera miljoner låtar för 99kr.

Problemet med spotify är att du "lånar" musiken. Åker du utomlands är det värdelöst. Jag tyker om Spotify men för mig är det ett stort problem. Sedan att stora artister fattas är också något som stör mig.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Commander:

Problemet med spotify är att du "lånar" musiken. Åker du utomlands är det värdelöst. Jag tyker om Spotify men för mig är det ett stort problem. Sedan att stora artister fattas är också något som stör mig.

Du vet väl att man kan ha offlinelistor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Problemet med spotify är att du "lånar" musiken. Åker du utomlands är det värdelöst. Jag tyker om Spotify men för mig är det ett stort problem. Sedan att stora artister fattas är också något som stör mig.

Håller med dig att det finns faktiskt inte all musik som någonsin skapats på spotify och sedan så tar det ungefär 2 månader för en ny låt att hamna på spotify och därför använder jag inte spotify så ofta.

Visa signatur

[ i7 3930k @ 4,1GHz. Asrock x79 Extreme4. Team Group Red 16gb DDR3 2133MHz. EVGA GTX 1070 Hybrid. Adata 120gb SSD. Corsair AX850. Be Quiet! Dark Base Pro 900. Asus ROG Swift PG279Q. Harman Kardon 730. Fostex T20RP. Technics SL-1200MK3D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Fast om det finns ett alternativ som är gratis och inte har reklam (som avbryter musikspelandet), nu tar jag grooveshark som exempel så är man väl inte olaglig?

Nej de är man inte men syftade mest på "musik borde vara gratis".

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markenswe:

Du vet väl att man kan ha offlinelistor?

Du är väl medveten om att tiden för offline listor är bara 30dagar. Är du offline längre försvinner hela din lista. Kom inte sedan med motargument med att vem är offline längre än 30dagar.....

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucce11:

Tråkigt att dom tog bort sitt fria utbud

"We have removed the test library as we are ready to go live in the appstore. As we don't incourage copyrighted material we have decided to remove all tracks that might've had copyright.
You can still upload your own tracks privately though.
Kind regards"

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Skrivet av Commander:

Du är väl medveten om att tiden för offline listor är bara 30dagar. Är du offline längre försvinner hela din lista. Kom inte sedan med motargument med att vem är offline längre än 30dagar.....

Bor man ute på bushen så blir det väl svårt. Men man lär ju kunna fixa en Wi-Fi uppkoppling någonstans i typ 30 sek för att kunna synka om? Ser inte riktigt problemet.

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii

Permalänk
Medlem

Mest störande med Spotify är att de raderar ens låtar lite då och då.