Asus Vivotab Smart – surfplatta med x86 och Windows 8

Permalänk

Kul att denna dök upp, klippte till på en sån på Webhallen i måndags och hittils är jag riktigt nöjd! Alltid trevligt att kunna köra x86-program, kurskamraterna blev lite imponerade när jag hivade fram den och startade Matlab. Inget prestandamonster någonstans, det skall tillstås. Men för surf, program, anteckningar och underhållning är den grym. Bra pris också!

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Det är inte högra krav som ställs av redaktionen på produkterna. "Bra produkt" trots mer eller mindre stora problem och svagheter.

Ja, allt sedan de "nya" utmärkelserna infördes så har det varit minst sagt frikostig utdelning. Med det sagt så tycker jag att själva recensionerna oftast är väldigt ofärgade av recensentens egna personliga smak (så även här) vilket jag tycker är bra. Samtidigt blir det lite tråkigt om det inte förekommer något tyckande alls. Det är en lurig balansgång, där man dessutom måste se till att inte stöta sig med de som skickar ut recensionexemplaren.

Permalänk
Snusfri

Ska de vara så svårt att göra en vettig Windows 8 platta?
Antingen har de på tok för låg upplösning som i detta fallet och kommer ändå att kosta nästan 6000:- med ett tangentbord och vill man ha 1080p så ligger de på 10 000:-

Det finns en hel del 10" Androidplattor med 1080p för runt 1500:- (visserligen utan tangentbord) men som ändå hamnar under 2000:- med tangentbord.

Först när det kommer Windows8 plattor med minst 1080p och en någorlunda bantad installation av oset som inte tar 35GB för runt 2500:- så kan man fundera på att köpa en.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Frilans eller inte, artikeln måste ju korrekturläsas något oerhört! Sedan att särskriva i svar på forumet till kommentarer. Skärpning, det var så distraherande med alla misstag, speciellt de som gjorde att man faktiskt knappt förstod innebörden, att man knappt kunde ta in vad som sades i artikeln.

OnT. Vad ska man ha plattan till om den nu är så svag som den verkar? Själva poängen med x86 var väl att kunna köra riktiga program? Ser ingen poäng med en platta med sirapshastighet som förväntas klara sig mot annat än droider och äpplen.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Virre39:

Frilans eller inte, artikeln måste ju korrekturläsas något oerhört! Sedan att särskriva i svar på forumet till kommentarer. Skärpning, det var så distraherande med alla misstag, speciellt de som gjorde att man faktiskt knappt förstod innebörden, att man knappt kunde ta in vad som sades i artikeln.

OnT. Vad ska man ha plattan till om den nu är så svag som den verkar? Själva poängen med x86 var väl att kunna köra riktiga program? Ser ingen poäng med en platta med sirapshastighet som förväntas klara sig mot annat än droider och äpplen.

Man kan montera plattan i bilen konstant, då använder man plattan där igenom istället, precis lagom att ha i bilen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Virre39:

Frilans eller inte, artikeln måste ju korrekturläsas något oerhört! Sedan att särskriva i svar på forumet till kommentarer. Skärpning, det var så distraherande med alla misstag, speciellt de som gjorde att man faktiskt knappt förstod innebörden, att man knappt kunde ta in vad som sades i artikeln.

OnT. Vad ska man ha plattan till om den nu är så svag som den verkar? Själva poängen med x86 var väl att kunna köra riktiga program? Ser ingen poäng med en platta med sirapshastighet som förväntas klara sig mot annat än droider och äpplen.

Exakt. Förvånar mig att ingen fler reagerar. Läser folk verkligen artikeln? Meningsbyggnadsfel samt stavfel på flera ställen! Inte ens inledningen klarade sig:<

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem

Var ju ganska ointressant, som en gammal netbook med löstagbart nödtangentbord men lite lättare.
ser ingen direkt nytta med det hela.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Det är alltså en "

" för nästan 5000:-?

Dom kan man ju hitta i sopkärlen på återvinningen.

Permalänk
Medlem

vivobook s200e

Skrivet av Chrillemeter:

Kan ni inte göra en recension av Vivobook S200E? Vet att den kom i slutet av förra året.

Om det är något du undrar över den kan du PM:a mig har haft den i ett par månader nu

Så har koll på både styrkor och svagheter ^^

Permalänk
Inaktiv

Ouch, ny platta med Low-defenition skärm Tråkigt!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bokenbergen:

Hej. Bara jag som tycker att bra bilder är lika viktigt som texten i en recension?

Kul att ni frilansar folk osv, men ni får väl se till att de kan hantera en kamera ordentligt?

Bilderna är fruktansvärt dåliga, och killen som sköter kameran verkar inte ha en susning om vad han han håller på med.

Bilderna är tagna i JPG, redan där är det något som inte stämmer...
Att de sedan inte är tagna i JPG high gör inte saken bättre. RAW borde vara ett krav när man ska fota åt en site som är så pass stor som Swec.
Kit objektiv, 800 ISO & F/4.5. Det låter inte som produktfotografering i mina öron.

Gör om, gör rätt.

You can't polish a turd, and even if you could it would still be a turd. Jag tror inte den majoriteten av sweclockers läsare reflekterar över detta eller ens bryr sig om det.

Permalänk
Medlem

"Bakåtkompatibel med äldre mjukvara"

Intressant hur långt Modern UI-hjärntvättningen har gått. "Bakåt"? "Äldre"?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Ouch, ny platta med Low-defenition skärm Tråkigt!

Har plattan och upplösningen är inga problem alls, självklart hade det sett bättre ut med 1080 men upplösningen som är, är inget som varken märks av eller stör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bokenbergen:

Hej. Bara jag som tycker att bra bilder är lika viktigt som texten i en recension?

Kul att ni frilansar folk osv, men ni får väl se till att de kan hantera en kamera ordentligt?

Bilderna är fruktansvärt dåliga, och killen som sköter kameran verkar inte ha en susning om vad han han håller på med.

Bilderna är tagna i JPG, redan där är det något som inte stämmer...
Att de sedan inte är tagna i JPG high gör inte saken bättre. RAW borde vara ett krav när man ska fota åt en site som är så pass stor som Swec.
Kit objektiv, 800 ISO & F/4.5. Det låter inte som produktfotografering i mina öron.

Gör om, gör rätt.

På vilket sätt skulle råformat göra saken bättre, hur mycket är du på och manipulerar en bild av denna typ? Jpeg duger helt lysande för dessa bilder, vill nog mycket till för att du ska se några komprimeringsartefakter på så små bilder.

Däremot bländarvärdet, plz, störst f/11

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Adam901:

Har plattan och upplösningen är inga problem alls, självklart hade det sett bättre ut med 1080 men upplösningen som är, är inget som varken märks av eller stör

Hade aldrig funkat för mig dock. Minst 1920x1080 på en modern platta, annars är det pass.

Permalänk
Medlem

Jag ligger i sängen och skriver på just en sån platta nu. Är helnöjd och skulle inte byta den mot någon annan platta i dagsläget. Ingen konkurrent är mer prisvärd och funktionsduglig. Lätt att skriva är det också på skärmen med plattan lutande mot benen.

Permalänk
Medlem

USB-port

En x86-platta som saknar USB-port. Hur tänkte de där? Om man kör Classic desktop så vill man ju kunna koppla in mus, usbminne, kamera, printer, microcontroller-programmerare, usb-hubb m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetten:

En x86-platta som saknar USB-port. Hur tänkte de där? Om man kör Classic desktop så vill man ju kunna koppla in mus, usbminne, kamera, printer, microcontroller-programmerare, usb-hubb m.m.

Finns adapter som Samsung ha. Problemet löst.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetten:

En x86-platta som saknar USB-port. Hur tänkte de där? Om man kör Classic desktop så vill man ju kunna koppla in mus, usbminne, kamera, printer, microcontroller-programmerare, usb-hubb m.m.

Bluetooth... eller annan trådlös överföring...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam901:

Bluetooth... eller annan trådlös överföring...

Detta program funkar kanon. http://www.splashtop.com/home

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke074:

Vad har remote desktop att göra med trådlösa överförings tekniker för tangentbord och skriver etc ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam901:

Vad har remote desktop att göra med trådlösa överförings tekniker för tangentbord och skriver etc ?

De bli som slags överföring med det programmet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Att det inte kan komma en platta där man kan gömma tangentbordet ungefär som på lenovo thinkpad helix/twist som även inte kostar skjortan...

Visa signatur

C2D E8500@4GHz | asus 4870 512mb dark knight cooler | asus P5Q Mb | Chieftec Aegis Midi Tower chassi | Chieftec ATX 500W PSU | 4GB OCZ pc2-6400
DeviantART

Permalänk
Medlem

Hej
Intressant att man orkar lägga så mkt fokus på kvaliten på artikeln. Jag har läst delar av den och tycker den duger gott!

Jag har dock en annan fråga som rör hur plattan hanterar mkv-filmer i 1080p/720p med h.264 profile 4.1 och dylikt. Drar den runt dessa med 20 Mbps som intel vill påstå?