Permalänk
Medlem

Vattenkylt Obsidian 650D

Tja!

Jag har länge velat vattenkyla min dator. Inte bara CPU utan även GPU. Senare hoppas jag även kyla MB och RAM.

Historia
Efter recensionen här på SweC så blev jag förälskad i Corsairs Obsidian 650D chassi och valde därför det till min nya dator augusti 2011. Det chassit tillsammans med nedan angivna komponenter kom att bli min nya gaming-rigg. Detta kyldes då av Antecs H2O 920 för processorn och referenskylare till grafikkorten samt, förstås, de medföljande 200mm fläktarna från Corsair. Processorn klarade sig bra temperaturmässigt och hade inga problem att gå till 4,5GHz med resonliga temperaturer. Helt tvärtom var det för mina stackars grafikkort, som jag fick höja fläkten manuellt till 70% på, när jag ville avnjuta lite pang pang i BF3. Då med temperaturer runt 80 grader.
Nu när sommaren kom fick jag helt enkelt nog. Värmen i mitt rum blev outhärdlig för mina stackars komponenter.
Så, med skatteåterbäringen i hand, surfade jag in på Aquatuning och började gotta mig i block och radiatorer.

Till Projektet
Jag ska alltså vattenkyla CPU och dubbla GPU i ett Corsair Obsidian 650D. Detta tänkte jag göra med två stycken 240mm radiatorer. Jag vet att många gillar att köra 200mm i fronten på dessa chassin, men då får man ju inte modda något = tråkigt.
Dock gör det att det blir lite trångt i botten av lådan i.o.m. att det är där mina lgringsenheter befinner sig. Jag lyckades dock komma runt problemet och resultatet blev, enligt mig själv, mycket bra.

Jag hoppas att ni kommer att tycka om mitt galleri, dock ber jag om ursäkt redan nu för en del av bilderna kanske inte håller toppkvalité, då jag inte hade någon riktig kamera att tillgå.

Datornamn: Samuraj

Specifikationer:
Chassi: Corsair Obsidian 650D
CPU: Intel i7 2600K
RAM: Corsair Vengance LP 8GB 1600MHz
MB: ASUS P8P67 Pro Rev. B3
GPU: EVGA GTX 570 SC SLI
HDD: Western Digital Green 2TB x2 @ Raid0
SSD: Corsair Force GT 120GB

Vattenkylning:
Pump: Alphacool VPP655 (D5) with HF Top
Rad top: Alphacool NexXxoS Xtreme II 240 Radiator Rev 2
Rad front: XSPC EX240
Res: EK Multioption 250 tube
CPU-block: EK Supreme HF Acetal
GPU-block: EK FC580 GTX Acetal
Fläktar: Corsair SP120 Quiet 1450rpm x4 (push)

Nu till bilderna, som är hela skälet till att man skapar galleri

Vattenkylt Obsidian 650D

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt gjort! Sol klar 5a, var fick du tag på u listen??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skeppner:

Riktigt snyggt gjort! Sol klar 5a, var fick du tag på u listen??

Tack så mycket!
Gummilisten fick jag av en kille på jobbet. Så kan tyvärr inte säga vart den är inköpt. Får återkomma med det.

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobX:

Tack så mycket!
Gummilisten fick jag av en kille på jobbet. Så kan tyvärr inte säga vart den är inköpt. Får återkomma med det.

Okej!

Permalänk
Medlem

Snyggt gjort:) men vad är det för typ av fläkt kontroller du använder?=)

Permalänk
Medlem

Vad vart det för temps då?

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Perfekt loop.
Gillar bara inte det vita som omger slangarna.
Misch-masch av blåa färger.
En stark 4: a.

Clocks & Temps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av P!ngv!N:

Snyggt gjort:) men vad är det för typ av fläkt kontroller du använder?=)

Det är en Schythe Kaze Master II. Gillar att man kan trycka in vreden och få dom att försvinna.

Skrivet av MP-Jan:

Perfekt loop.
Gillar bara inte det vita som omger slangarna.
Misch-masch av blåa färger.
En stark 4: a.

Clocks & Temps?

Tack för kritik.
Jag är själv lite osäker på huruvida jag kommer att behålla det vita. Att slangen skulle vara nästan lila hade jag ingen aning om, var inte heller sugen att invänta en ny leverans från Tyskland. Dock tycker jag själv att det blev rätt bra.
Jag ska köra lite mer OC på CPU nu. Återkommer efter det med Clocks & Temps

Skrivet av Jerkanftw:

Vad vart det för temps då?

Återkommer alldeles strax förhoppningsvis

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerkanftw:

Vad vart det för temps då?

Skrivet av MP-Jan:

Perfekt loop.
Gillar bara inte det vita som omger slangarna.
Misch-masch av blåa färger.
En stark 4: a.

Clocks & Temps?

Nu har jag varit inne och grottat lite i BIOS. CPU får stanna på 4,7GHz så länge. GPU skrämde jag upp i 900MHz Core, 1800MHz Shader och 1950MHz Mem.
På bilden nedan finns Maxtemps på båda korten och CPU.
66 grader på varmaste kärnan och 57 Grader på varmaste kortet.

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobX:

Nu har jag varit inne och grottat lite i BIOS. CPU får stanna på 4,7GHz så länge. GPU skrämde jag upp i 900MHz Core, 1800MHz Shader och 1950MHz Mem.
På bilden nedan finns Maxtemps på båda korten och CPU.
66 grader på varmaste kärnan och 57 Grader på varmaste kortet.

http://img507.imageshack.us/img507/9538/infocj.png

Schysst klock. Mkt extra spänning?
Vad belastade du CPU: n med? Hur länge? Maxtempen på enstaka kärnor är egentligen ganska ointressant eftersom det inte är en konstant temperatur. I de flesta fall brukar temperaturen plana ut efter 20-30min under OCCT, Prime95 el.dylikt och då kan man läsa av tempen och räkna ut ett genomsnitt. Det verkar ha blivit en slags golden standard.

Permalänk
Medlem

Allt var riktigt snyggt, men jag tycker dom vita coilsen förstör det hela lite 4/5

Visa signatur

#framtiden

Permalänk

Gillar hur du satte radiatorn i fronten och hårddiskarna, allt utom sleeven, ful färg på den 4p

Visa signatur

Main: Antec P280 - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i7 2600k - ASUS Direct CU II GTX 560ti SLI - 8GB Corsair Vengeance CL9 1600 mhz - Antec H2O 620 - Corsair Force F120 - Corsair TX650
Mobil: Samsung Galaxy S III
Laptop: HP Probook 4320s

Permalänk
Medlem
Skrivet av DiddeBanana:

Gillar hur du satte radiatorn i fronten och hårddiskarna, allt utom sleeven, ful färg på den 4p

Haha!
Den är inte ens färdig. Hade inga ordentliga verktyg så gjorde nästan sönder kabeln. Kommer förmodligen göra om den vi nästa uppgradering.

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Medlem

Hur satt du fast reservoar?

Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+

Permalänk

Blir det inte problem med att få luft till båda fläktarna i fronten med framlucka på? Har precis monterat "riktig" vattenkylning i min 650d men funderar på ett bra sätt att modda det så jag får in mer fliskluft. Funderar på nån slags 5,25" bay där man kan montera en 120 fläkt som suger in luft. Några funderingar?
Annars ett snyggt bygge!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av loffeleguan:

Blir det inte problem med att få luft till båda fläktarna i fronten med framlucka på? Har precis monterat "riktig" vattenkylning i min 650d men funderar på ett bra sätt att modda det så jag får in mer fliskluft. Funderar på nån slags 5,25" bay där man kan montera en 120 fläkt som suger in luft. Några funderingar?
Annars ett snyggt bygge!!

Tack för komplimang!
Jag övervakar lufttemperaturerna i båda radiatorerna med fläktkontrollern och ser ingen större skildnad på dom. Kör fläktarna på halvvarv och pumpen på steg 2/5. Fungerar utmärkt så länge det inte är för varmt i rummet. Då drar jag upp fläktarna lite och det fungerar fint. Jag tycker inte att det är problem alls med lufttillförsel i fronten. Sitter dock och funderar på om man ska installera någon extra fläkt för HDD, RAM osv.

Men som sagt, jag är jättenöjd med bygget, har dock plockat bort dom vita coilsen runt slangarna då det ser lite "cleanare" ut utan dom. Ska uppdatera galleriet snart, märkte nu att några av bilderna är vridna och utdragna...

Men har du övriga funderingar så är det bara att fråga

Lycka till med bygget!

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk

Är färdig med bygget och min modd i fronten. Gjorde något liknande som dig men jag har kvar min 200 fläkt än så länge. Ska snart lägga ut nya bilder i galleriet. Vad kör du för volt på överklockningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av loffeleguan:

Är färdig med bygget och min modd i fronten. Gjorde något liknande som dig men jag har kvar min 200 fläkt än så länge. Ska snart lägga ut nya bilder i galleriet. Vad kör du för volt på överklockningen?

Härligt! Ser fram emot galleriet, lite dåligt utbud på 650D vattenkylning här på SweC.
Jag är på väg hem från jobbet, ska kolla min volt, jag gissar på att den ligger runt, om inte strax under, 1.3V. Skicka upp lite benchar med temperatur sedan också

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Medlem

Det skulle vara intressant att få veta hur mycket totalkostnaden för din vattenkylning blev. Jag går själv i tankar att vattenkyla men kostnaden får inte bli för galen, plus att det måste vara bra/snyggt om det ska bli något.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk

Schyssta delar men jag hatar verkligen gummilister på saker för att det ser så hemmagjort och billigt ut. Skippa också ringarna till vattenrören så skulle det se bättre ut

Visa signatur

1.2 ghz Pentium 3
512 mb RAM
Radeon 9800
Windows 98

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kylflänsen:

Schyssta delar men jag hatar verkligen gummilister på saker för att det ser så hemmagjort och billigt ut. Skippa också ringarna till vattenrören så skulle det se bättre ut

Själv tycker jag att det ser något proffsigare ut med gummilisten, än skarpa nerslipade metallkanter, men smaken är som baken. Jag har även plockat bort coilsen runt slangarna och ja, det ser mycket bättre ut utan. Ska slänga upp lite nya bilder senare har bara inte fått tummen ur.
Tack för visat intresse!

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc