Sony presenterar Playstation 4

Permalänk
Medlem

För er som är oroliga över att konsolen kommer bli varm, tänk
på att det inte är bulldozer eller piledriver som sitter här i, utan
det är AMDs Jaguar, efterföljaren till Brazos.
Om Jaguar på fyra kärnor har en TDP på max 25W, så lär
denna varianten förmodligen ha en TDP på max 50W.
Jag tycker inte det verkar så farligt iaf.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jo, 8st Jaguar-kärnor kommer ju inte ens riktigt nära min i7-860 med 4 fysiska kärnor och HT i prestanda, vare sig enkeltrådad eller flertrådad.

Fast sen kostar ju din i7 nästan 2000kr också, folk vill inte betala 10k för en monsterkonsol

Skrivet av mungo_skata:

Med tanke på att det tar 8(?) år för nya konsoller att komma ut på marknaden tycker man ju att dom borde satsa på det bästa.
Att det skulle bli för dyrt är isf för att företagen är giriga.
Kostade inte en ps3 runt 10k när den lanserades?

Jag köpte min för 6k med extra kontroll och 3 spel när den släpptes

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonix:

om specsen stämmer så är detta en så stor flopp, när ps3 släpptes var det väldigt bra prestanda i den och nu släpps ps4 med teknik som man kan få i el gigantens "monster datorer".. hur ska detta hålla 10år? They fucked up..

Sällan man stöter på inlägg som är så brutalt felaktiga.

Faktum är att det tekniskt och praktiskt sett är precis tvärt om. PS3 var floppen. Grafikkortet var även i den flera år gammalt när den släpptes. Den var extremt dyr att tillverka och hade en processor som för det tog flera år innan någon ens kunde utnyttja dess avancerade arkitektur på allvar. Den körde Sony i botten eftersom de förlorade pengar per varje såld konsol i början just tack vare den överdrivna processorn, trots att skiten kostade 7000 spänn. Sony erkände snart efteråt misstaget och sade att de hart lärt sig att inte längre göra tekniska framsteg för tekniska framstegs skull.

Med den vänliga x86 arkitekturen i PS4 så kommer hårdvaran att göra det möjligt för utvecklarna att skapa spel som är både snyggare och flyter minst lika bra som på PS3 med en bråkdel utav arbetet, i 1080p upplösning snarare än 720p. Och samtidigt faktiskt tjäna Sony pengar istället för att kosta dem tack vare att denna hårdvara även är jävligt mycket billigare att tillverka än den i PS3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

8Gb minne i 5500MHz med 170Gb/s minnesbuss! Jo man tackar:) och folk jämför med sina egna PCs? Hälften av er som klagar om grafik har ju datorer som inte kan maxa dagens spel? Detta kommer bli ett stort hopp i grafiken, herregud jämför med hårdvaran i nuvarande konsoller..

Skickades från m.sweclockers.com

Klart dom måste ha GDDR5 eftersom hela systemet delar på den, inkl grafikdelen....

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem

Så löjliga kommentarer här. Förstår ni inte att om de gav den ett modifierat 7970 som grafikdel så skulle enbart den biten kosta 3000-3500 kronor (mängdrabatt och deals mellan tillverkare såklart inte medräknat), vilket förmodligen är så mycket som många skulle vilja betala för hela maskinen.

Det här är ett stort steg upp, särskilt med tanke på mängden RAM och antalet processorkärnor. Tillsammans kommer dessa förändringar förmodligen tillåta sömlöst byte mellan spel och hela konsol-UIt, nedladdning av material on-the-go, färre loading-skärmar då en femtedel av ett helt spel i teorin får plats i RAM...

Jag tror att det kommer bli bra. Däremot vill jag gärna se vad Microsoft har att komma med också - den nuvarande generationens absoluta höjdpunkt för mig har varit Xbox Live och hur väl det fungerar att kommunicera med vänner över det.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Ni som stirrar stenhårt på siffror ser uppenbarligen ingenting annat än siffror som ni själva bräcker med en mångfaldigt dyrare PC. Fast i princip utan att kunna optimera och utnyttja hårdvaran alls efter vad ni kör på den. Ni kör era häftiga PC's på halvfart i de flesta fallen ändå ju.
Multikärnor kommer nu äntligen att utnyttjas ordentligt, och det lär ju också sprida sig till PC-spelen.

Jag ser fram emot att få se mer av det här, och även vad MS har att erbjuda. Och ja, jag gillar PC...

Permalänk
Medlem

då fick man ett ha begär, varför? jo 8gb RAM är ganska så mkt mera än vad PS3 hade, och PS3 klarade av BRA grafik. att jämföra med dator är bara överdrivet för till datorn kan du köpa nya delar när du vill till en konsol räcker det med att köpa ett passande spel:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Muskelmaskin? GPU motsvarande 7850?

Jag skrattgråter.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Även att grafiken kommer höjas ett par snäpp ifrån dagens konsoler kommer vi med PC ändå få ooptimerade portar tyvärr. Och det är väl ganska självklart att spelen till PS4 kommer att kunna utnyttja alla 8 kärnorna då dom kommer optimeras för det. Tror den nya generationens konsoler kommer bli grymma om man jämför med Ps3/360 när dom släpptes. Kan nog till och med bli ett köp om priset är rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fysman:

Klart dom måste ha GDDR5 eftersom hela systemet delar på den, inkl grafikdelen....

Ja det är klart, jag har inte sagt nått annat... Men om du jämför med en vanlig PC blir det helt fel. Folk är som vanligt helt fast i GHz och Gb utan att tänka. Jag blir bara trött på folk som tror att man kan jämföra rakt av med sin dator, det blir galet ur både pris- och funktionssynpunkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Skäggig legend

7850 presterar bara lite sämre än ett 6970 och +- den extra beräkningskraften så presterar den kanske lika eller bättre än ett 6970?

Med det i bakhuvudet + optimeringarna som faktiskt är ENORMA kan detta bli ett helvetes drag i den lilla maskinen. Hur som haver, SUPER med x86 och även om Jaguar är långsam så spelar det ingen roll då utvecklarna till spelen kommer ta del av fler kärnor. - Profit för oss på PC marknaden!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Är ingen konsolmänniska precis, men FN vad najs! Blev riktigt sugen på att köpa den här när den kommer. Det bästa: x86 och minnesbandbredd som heter duga! Det bäddar för bra grafik, bra pris, mer sido-tjänster och hack-vänlig. Det finns ju en stor chans att det här blir en sanslöst bra HTPC. Gillar utseendet på handkontrollen också, ganska lik Ouyas...

+Det här borde ju vara Valves drömmaskin för SteamBox. Hmmm....

Permalänk
Medlem

Spiken i kistan för Nvidia? :S

Nu kommer alla portningar vara tokoptimerade för AMD, räkna med rejäl FPS skillnad :/

Permalänk
Medlem

Så det borde bli lättare att porta spel till PC nu tycker man ju. (hint: guis kommer fortfarande vara kassa)

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Porraz:

Jag förstår inte. En grafikprocessor något bättre än ett 7850 med 1,84 teraflops, och det släpps i jul??? Vad är grejen? Ett 7970 presterar liksom 3,79 teraflops i jämförelse. Då är det ju redan nu gammalt skit, nästan ett år innan lansering! Spelar ingen roll hur specialdesignade komponenterna är, kommer ändå inte ens i närheten av vad en PC kan åstadkomma IDAG. Helt sjukt, jag hajar inte alltså. Varför kan dom inte brassa på ordentligt? Ja, det blir dyrare, men dom borde fan tjäna på det i slutändan med tanke på hur satans länge dagens PS3 varit ute på marknaden. 7 år blir det exakt nu i november, 7 ÅR!!! Under den tiden hinner ett barn födas, gå ut dagis och börja grundskolan för bövelen!

Du kan inte tänka så

Spelen byggs efter hårdvaran till PS4an

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skrivet av Dallebull:

Spiken i kistan för Nvidia? :S

Nu kommer alla portningar vara tokoptimerade för AMD, räkna med rejäl FPS skillnad :/

Håll i hästarma, vi vet ju ingenting om 720 än, kan ju vara så att MS kör med Nvidia.

Permalänk
Medlem

Så inget om optisk enhet... Kommer det saknas helt?

edit: Hittade 6x Bluray

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Artikeln:

Spelutvecklare har kritiserat Sony för det udda valet av processor i PS3, men denna gång används en betydligt mer välbekant skapelse.

Spelutvecklare har också hyllat Sony för det udda valet av processor i både PS2 och PS3, tro det eller ej. Åtminstone de som gjort exklusiva spel för plattformen, men häri ligger problematiken — så som alla SweClockare är väl medvetna om (och gillar att påpeka i tid och otid ) så är multiplattform normen numera, och PS3:ans unika karakteristik gör det svårt att med minimal ansträngning slänga ut titlar på alla plattformar samtidigt.

Den speciella arkitekturen kräver speciella metoder, och inte sällan kompetenser som PC-utvecklare öht inte har (och vice versa). Rätt hanterade så har konsoler med specifika arkitekturer kunnat prestera långt bortom sin "tekniska livslängd" om man jämfört med PC-marknaden, samtidigt som de är välsignade med att ha en fast hårdvaruspecifikation att jobba mot under utvecklingen (och det blir relevant att prata om att "maxa", men det är snarare att utvecklarna ska "maxa hårdvaran" än att användarna ska "maxa spelen"), men när multiplattform blivit normen så tar även konsolerna skada av detta.

Att jobba efter minsta gemensamma nämnare hjälper varken konsoler eller PC.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Skulle tro att den kommande generationen konsoler är designad för en livslängd på ca 5 år. Det är en brygggeneration till 4K blir betydligt mer vanligt. Hem skulle köpa en konsol för 7000 som klarar 4K om spelen ser ut ungefär som på kolonilotten för 3000? Genom att anpassa dem för 1080p får branschen den injektion som behövs ( ny HW) utan att skrämma kunder med ett alltför högt pris. Nästa generation blir det fullt ös igen. Till dess har vi nu fått ett rejält lyft och spelutvecklare får t.ex 16 gånger så mycket minne att leka med.

Skickades från m.sweclockers.com

Det där med hur många år konsollerna håller är ofta missuppfattat. De överlappar nämligen varandra.

PS1 sålde väldigt bra långt efter PS2 släpptes, PS2 sålde väldigt bra långt efter PS3 släpptes osv.
Gissar att PS3 kommer sälja rätt bra även efter ps4 är ute.

Så livslängden tar inte slut när den nya kommer

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Du kan inte tänka så

Spelen byggs efter hårdvaran till PS4an

Plus att ett 7970 och liknande drar > 250 W, det blir varmt, högljutt, stort, kräver kraftigare nätagg, kylning osv.
Tror att 7970M var en bra gissning, något sådant är det säkert baserat på...

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Medlem

PS3 kommer säljas i minst ett par år till.

Permalänk

Och nu till det viktigaste av allt..Har dom ens funderat på att använda en "party chat" funktion som på 360? Det är ju det som primärt fäller hela skiten med ps3, samt ursega laddningstider, sämre portade spel ( kanske inte på ps4 )..
Kanske även vore dags att göra en onlinetjänst som fungerar. Visst kostar xbox live ca 80kr i månan men så fungerar det ju också i princip klockrent. Vilket sonys "gratis"-tjänst aldrig gjorde.

jag har ägt två ps3, både den gamla och den nya och båda samlade lika mycket damm just för att man inte kan chatta med folket man spelar med på ett vettigt sätt. Och för att dom inte har Forza

Hårdvara hit och dit, det viktigaste för en spelmaskin är väl ändå att man kan spela spel som är avsedda för maskinen i fråga. Självklart vill man ju ha grym hårdvara för man vet att man kommer ha den där plastbiten i tvbänken bra många år men det hjälper ju inte om spelen och upplevelsen är totalt värdelös.

Jag kommer säkert köpa den någon gång då jag har svårt att hålla mig ifrån prylar över lag Men jag kommer knappast kunna motivera köp om dom inte funderat lite på just upplevelsen och att spela med andra. Det är ju endå en viktig del av spelen idag.

Kontrollen ser ju dock om möjligt ännu mer oergonomisk än sin föregångare..Hur fan ser japsarnas händer ut egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3gapix3l:

Intressant. Vi får ta och kolla på det viktigaste. X86, äntligen, hoppas att spelen blir bra bara. Men kanske det allra viktigaste är
CPU : x86-64 AMD “Jaguar”, 8 cores
GPU : 1.84 TFLOPS, AMD next-generation Radeon™ based
graphics engine

Vårt kära företag får chansen att återhämta sig så att det är redo att slåss mot Intel igen.

Stora fördelen med att dom köra x86 nu måste ju vara att övergången till PC/MAC lär bli mycket lättare än tidigare? Kanske vi slipper se alla usla konsolportningar som inte ens flyter på en ny pc fast de ser ut satt ha grafik från tidigt 2000-tal.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3gapix3l:

Håll i hästarma, vi vet ju ingenting om 720 än, kan ju vara så att MS kör med Nvidia.

Du har rätt, vi vet inget om 720 än.

Dock finns det saker som tyder på att Nvidia inte fick vara
med och leka denna vändan:
http://www.sweclockers.com/nyhet/15914-nvidia-ser-ingen-framt...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Blä fortfarande samma design på deras (skit)kontroller!? Sjukt besviken, men allt för förväntat...

så länge de inte tar betalt som microsoft för att få spela online så blir nog mitt nästa konsolköp ett Wii U och PS4. Skippar mest troligt Xbox helt.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av sassa46:

Alla spel kan utnyttja 8 kärnor om man gör spelen så att dem utnyttjar 8 kärnor.

Precis. Och i och med denna konsolen så ökar andelen spelmaskiner med möjligheten till flertrådade spel. Det är en av de saker jag gläds mest åt med denna nyheten, kanske vi äntligen får mer CPU optimering i spelgenren överlag?

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av =ezco=:

Och nu till det viktigaste av allt..Har dom ens funderat på att använda en "party chat" funktion som på 360? Det är ju det som primärt fäller hela skiten med ps3, samt ursega laddningstider, sämre portade spel ( kanske inte på ps4 )..
Kanske även vore dags att göra en onlinetjänst som fungerar. Visst kostar xbox live ca 80kr i månan men så fungerar det ju också i princip klockrent. Vilket sonys "gratis"-tjänst aldrig gjorde.

laddningtiden i t ex oblivion var ju mycket kortare på PS3 än på 360, sedan går det att chatta med sin grupp enbart i vissa spel, upp till spelutvecklaren att fixa det på PS3, men jag hoppas att den funktionen läggs in i Ps4an istället, online tjänsten fungerar väl?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Hoppas dom har snabbare laddning på spel. Finns ju inget värre än laddningstider
Tackar pc med ssd <3

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Muskelmaskin? GPU motsvarande 7850?

Jag skrattgråter.

För det första var det en spekulation och för det andra så var det vad beräkningskraften motsvarade och inte en siffra över vad GPU:n presterade. Vad ligger nypriset på en PS4 tro, förresten? För skall du köpa ett 7850 idag så får du betala runt 1700:- till 2000:- ett med 2 GB RAM. Sedan skall du klämma in det i det i ett mindre mini-ITX chassi. I allmänhet tycker jag att många överskattar spelkonsoler. Du får vad du betalar för. Men visa mig en fem år gammal dator för ett pris på runt 5000:- spänn som kan köra L.A. Noire med hjälpliga inställningar. Eller ännu bättre: Visa mig en PC idag som kostar runt 2000:- som kan köra BF3 med hjälpliga grafikinställningar.

Sedan får man ju se till vad som är tillräckligt också. I åtminstone några år till kommer majoriteten av Sonys potentiella kunder sitta kvar på (eller uppgradera till?) 1080p. Ett HD 7850, enligt benchmarks, klämmer ändå ut 34 FPS i BF3 i Ultra på 1080p. Nu förutsätter jag dock att PS4:ans GPU lär prestera lite bättre eftersom det, som skrevs, var en aningens högra beräkningskraft än ett HD 7850.

Men i ärlighetens namn: Om grafikkretsen kan köra ett av de mer krävande spelen idag så lär den väl ändå kvala in som en "muskelmaskin".

Permalänk

Kul att se folk som gnäller på att hårdvaran är klen när konsolen inte ens finns på marknaden.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB