Google släpper Chromebook Pixel – bärbar dator med högupplöst pekskärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Trevlig dator för grafik artister kanske? Eller ja photoshop då med texturer haha. Tror inte grafikkortet och cpun är så värst bra för 3ds max osv men skärmen är ju en annan grej

Det går inte köra Photoshop på chrome os, det är bara ett skal för att starta webbläsaren chrome. Och 32gb lokalt diskutrymme? Tror inte så många grafiska artister kommer klara sig på det.

skal, inte ska
Permalänk
Medlem

För att inte tala om 4 Gb ram och 1.8 GHz processor

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Chromebook Pixel + valfritt OS + 120 GB SSD – 100 pixlar på höjden – pekskärm = givet köp.

Det blir ju en helt annan dator

Permalänk
Skrivet av Azodan:

Nä, det är 3:2. Bredden först som alltid.

Tycker att det är ett riktigt nice format på skärmen!

Jo, jag vet att bredden kommer först egentligen. Var trött när jag läste alla siffror igår.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frystpingvin:

Jo, jag vet att bredden kommer först egentligen. Var trött när jag läste alla siffror igår.

Jag förlåter dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Äntligen någon som pushar upplösningen på laptops. Det har fan varit pinsamt att de flesta laptops varit kvar på 1366x768 medans små smartphones är uppe i 1080p.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av The-Architect:

Det blir ju en helt annan dator

Nja, jag vill åt den höga pixeltätheten och aluminiumchassit, men jag vill ha ett riktigt OS som inte kräver uppkoppling, 2560x1600, tillräckligt med lagringsutrymme för OS och program, och – ursäkta ordvalet – ingen jävla pekskärm.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexanderGson:

Äntligen någon som pushar upplösningen på laptops. Det har fan varit pinsamt att de flesta laptops varit kvar på 1366x768 medans små smartphones är uppe i 1080p.

Även om du kanske hatar apple så var de långt före Google med högupplösta laptopskärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrApA:

Även om du kanske hatar apple så var de långt före Google med högupplösta laptopskärmar.

Exakt var skrev han att han hatade Apple?
Tycker det är tillräckligt konstigt att inte kunna acceptera att olika människor har olika åsikter men varför ska du försöka ge människor åsikter som du inte har en aning om de har?? Paranoid eller??

Själv kan jag inte bry mig mindre om hönan eller ägget kom först så länge någon driver utvecklingen åt rätt håll så är det en bra sak.

Permalänk
Medlem

Priset och batteritiden var ju inget att hänga i julgranen... 3:2 i bildförhållande vet jag inte riktigt hur jag ska ställa mig till.

Permalänk
Skrivet av AlexanderGson:

Äntligen någon som pushar upplösningen på laptops. Det har fan varit pinsamt att de flesta laptops varit kvar på 1366x768 medans små smartphones är uppe i 1080p.

Håller med delvis. 1366x768 är för lågt, även för 11". Men 1920x1080 är alldeles perfekt för en 15". Mer skadar inte, men man märker ingen skillnad.
Att det är 1080 på mobiler är ju bara en het sälj-pitch. 400+ ppi måste man ha <10cm avstånd till ögonen från skärmen för att ha nytta av, och då kan man inte ens fokusera. Så allt över 300ppi är totalt waste! En laptop(eller datorskärm) sitter man oftast längre ifrån och behöver således inte samma upplösning, men även på 5"+ mobilfronten har 720p räckt.

Nej, bra att marknaden pushar fram tekniken, men "retina-class resolution" behövs inte. Drar bara mer resurser och batteri.

Permalänk
Medlem

Det är så man satte kaffet i halsen. 1TB på Google Drive?! Det är grymt.

Visa signatur

#1 Workstation/Spel: AMD Ryzen 1700 | Asus B350 Prime | 16GB DDR4| MSI GTX 1080 Gaming X | Intel 500gb m2 SSD | FSP Aurum 750W 80+ Gold | Windows 10 x64 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Skärmförhållandet är designat för sitt syfte eftersom mer vertikal upplösning är alltid bättre än horizontal då man surfar.

Är trött på allt "But muh 1080p muviz?..." skaffa en 1080p TV då, detta är en dator, inte en TV med tanentbord.

Varför inte köra 1080x1920 istället då? Skit bra att surfa på eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Varför inte köra 1080x1920 istället då? Skit bra att surfa på eller?

För att du fortfarande vill ha lite horisontell för att kunna ha till exempel 2 fönster och ändå kunna ha fulla sidor på höjden.
Tycker det var ett utmärkt val av skärm för vad den är till för.

Visa signatur

Macbook Pro 15'' Early 2013 2.4Ghz Core i7, 8GB RAM, 256GB SSD kopplad till Belkin Thunderbolt express.
Dell U2711, AKG K712 Pro, Beyerdynamic DT-1350, Audiolab M-DAC, ELAC AM-180 Aktiva Högtalare.
Ducky TKL PBT Engraved Cherry Brown, Logitech G700

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Varför inte köra 1080x1920 istället då? Skit bra att surfa på eller?

Man hade så en gång i tiden... terminal kallades det. Kanske inte 1080p men samma bildförhållande, ståendes. Det va bra när man körde kommandorad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ingen HDMI och bara USB 2.0 portar? Känns lite tokigt på en High-End dator ifrån 2013?

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Största anledningen till att skaffa Chromebook är för att just använda chrome webbläsaren.

tex använda datorn för surf,gmail och youtube! allt detta är inbyggt i självaste chrome OS.

allt startar blixt snabbt eftersom det är som att du bara startar datorn i webbläsare funktion

Det var ju ett bärande argument för Chrome OS för några år sedan men med en SSD, Windows 8 och en mobil mellanklass CPU år allt ändå tillräckligt snabbt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Nja, jag vill åt den höga pixeltätheten och aluminiumchassit, men jag vill ha ett riktigt OS som inte kräver uppkoppling, 2560x1600, tillräckligt med lagringsutrymme för OS och program, och – ursäkta ordvalet – ingen jävla pekskärm.

Jamen det finns redan, macbook pro med retinaskärm, dom kostar ju en hel del, men det är inga problem att installera windows eller linux på en sådan.

Edit: eller fortsätta köra osx då, det är också ett riktigt operativsystem såklart

Permalänk
Medlem

Grattis, Google har gjort en Apple. Löjlig hårdvara i ett skal som gränsar på datorporr....

Snabbare cpu, mer ram, USB3.0 samt HDMI hade det varit ett klart köp. Nu? Möjligtvis när den har ett par år på nacken för en bråkdel av priset.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av matnojje:

Men filmer täcker mer på en 16:9 film. Och tv-serier är oftast i 16:9. Sen är casualspel ofta låsta till 16.9.

men på den positiva sidan blir sådant jäkla skarpt.

Köp en jävla TV då. Dator går använda för mer än se på film och serier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Köp en jävla TV då. Dator går använda för mer än se på film och serier.

Lugn, vi har alla olika användingsoråden för en dator. Personligen så hatar jag alla former av widescreen och föredrar 4:3 aspect ratio pga att man ser mer av ett dokument vertikalt. Det är mycket skönare när man skriver eller kodar. Självklart SXGA+ eller UXGA då.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av The-Architect:

Jamen det finns redan, macbook pro med retinaskärm, dom kostar ju en hel del, men det är inga problem att installera windows eller linux på en sådan.

Edit: eller fortsätta köra osx då, det är också ett riktigt operativsystem såklart

Nu när du säger det så är ju en MacBook Pro Retina 13" betydligt bättre än en Pixel på alla punkter och inte så mycket dyrare. Men båda ligger tyvärr långt över min prisklass. Jag behöver en dator som jag framförallt kan använda till kodning, surf och arbete. Spel spelar jag på min stationära.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Hade varit något och helt okej halvprofessionell produkt om den hade haft stöd för Microsoft Windows och vanliga GNU/Linux-distributioner. ChromeOS är för begränsat och de har ju inte ens fixat så du kan köra Androidprogram än, men det är ju oundvikligt. Tvivlar på att de kommer med något som liknar ett skrivbords GNU/Linux också då de inte vill leverera operativsystem på det sättet. Därför känns det hela lite felplacerat. Även om de kan göra bra jobb på Chromium/Chrome, pepper-flash som är enda moderna flash player för GNU/Linux osv. Google behöver få ordning på mjukvarna här, de kan knappast förvänta stödja vanliga skrivbordsoperativ eller lansera eget, men det borde vara möjligt att själv installera som vilket dator som helst här annars begränsar man ju bara hela konceptet, kunna köra virtuell maskin från ChromeOS hade varit trevligt också.

3:2 är en utmärkt idé för övrigt. Samma som används traditionellt inom foto. Bara 100 pixlar mer på höjden än 16:10, så det fungerar säkert helt okej med det mesta innehållet och aspektförhållande på materialet.

Permalänk
Medlem

Varfär släppa med ivy bridge hårdvara när det kommer haswell snart(sommar), lägre strömförbrukning samt ca dubbel grafikprestanda mot hd4000 vilket lär behövas med den upplösningen?

Visa signatur

i7-3770k | AMD 7970

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Det går inte köra Photoshop på chrome os, det är bara ett skal för att starta webbläsaren chrome. Och 32gb lokalt diskutrymme? Tror inte så många grafiska artister kommer klara sig på det.

Fanns ju fler hårddisk alternativ! Men om man installerar windows 7 lär de väll gå

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Kan aldrig ersätta Windows, sätt denna skärm på asus zenbook eller liknande då kan vi snacka om köp.

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Fanns ju fler hårddisk alternativ! Men om man installerar windows 7 lär de väll gå

Tidigare Chromebooks på x86 har ju inte haft någon komplett firmware / BIOS tyvärr.

Visst de kanske skulle ge projektet till Motorola Mobility istället och låta de lansera något som kan kör andra operativsystem. Fast nu kommer det ju från ChromeOS-projektet och kan helt enkelt inte boota Windows, för att boota andra GNU/Linux-varianter behövs fulmeck som förra gången. Tyvärr faller det på mjukvaran.

Permalänk
Avstängd

En $1300 webbläsare? Fantastiskt.

Och folk gnäller om att Appleprodukter är överprisade?

Visa signatur

:¨·.·¨:
`·.  Det spelar ingen roll vad du än säger för min Mac är bättre än din PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixelpuke:

En $1300 webbläsare? Fantastiskt.

Och folk gnäller om att Appleprodukter är överprisade?

Instämmer och någon designrevolution vara det inte heller... En kantigare "Macbook"...

EDIT: Jämför videon med hur Apple gör sina... Inga likheter alls..

Visa signatur

Jag har en dator.

Permalänk
Medlem

120 GB SSD och linux dualboot skulle sitta fint på denna. Men priset känns bara rättfärdigat om man verkligen behöver 1 TB i molnet.