Vilken var din första dator?

Permalänk
Medlem

Var rätt sent ute. Det var en PII 233:a med 32MB RAM och utan 3D acceleration, det köptes till senare. Året var runt 98. Den datorn vågade knappt användas pågrund av att man kunde krascha den eller få virus (stor idé med en dator man inte vågar använda ..) Men datorn var familjens och familjens hövding behandlade den med samma försiktighet som en osäkrad blindgångare. Skräcken släppte som tur var senare

Permalänk

Från början och några datorer fram ZX81 Spectrum, C64, C128 med två skärmar, Amiga 500, 486DX-2 66 med 8mb minne, 2mb localbus grafik och 420 mb hdd, P2-266, P4, AMD64 dualcore och nu se nedan....

Visa signatur

Moderkort: ASUS TUF Gaming X670E-Plus | CPU: AMD Rysen 7 7800X3D | GPU: Nvidia founders edition 3080 ti | RAM: Kingston 32GB | Kylare: Noctua D15| Chassi: Fractal Design R7 | PSU: Corsair AX850 | Lagring: SSD M.2 2TB + 500GB + 10TB HDD + Nas 4TB Raid 1 | Skärm: Dell U2713H 1440p

Permalänk
Medlem

Tror det var 95-96, vrål kass men det tänkte man inte så mycket. Det fanns ju MS Paint och det var det som blev början till mitt djupa intresse för det programmet. Har på senaste åren börjat måla natur bilder i Paint. Nackdelen är väl att jag får måla med fel hand. ^^
http://imgur.com/a/ahnHA

Visa signatur

| OS: Windows 7 64bit | CPU: Amd 8320 @ 3,7Ghz | GPU: ASUS GTX 680 2GB DirectCU II OC | MB: Saberthooth 990fx | RAM: 8 GB | PSU: Corsair 750 | Chassi: Fractal Design Define R4 Black Pearl | SSD: Kingston 120GB | CPU-Kylare: Hyper 2i2 Evo | HDD: 1 TB | Moni: 24" Benq | KeyB: G19 | Mus: G700 | Headset: G930 | osv.
MS Paint Konst: http://imgur.com/gallery/2d8MF

Permalänk
Medlem

ZX Spectrum med hela 16 kb ram och 16 färger.
Favoriten var Goal med 15 pixlars gubbar i div neonfärger som kickade runt
en fyrkant.

Permalänk
Medlem

-89 en C64 med badstation och en kendo 14" tv

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Matiaxx:

Tror det var 95-96, vrål kass men det tänkte man inte så mycket. Det fanns ju MS Paint och det var det som blev början till mitt djupa intresse för det programmet. Har på senaste åren börjat måla natur bilder i Paint. Nackdelen är väl att jag får måla med fel hand. ^^
http://imgur.com/a/ahnHA

Varför målar du med fel hand? Låter ju oerhört dumt eller snarare som en kass ursäkt ifall någon tycker att det du målat och länkar till är dåligt.

Fixa photoshop (köp, prenumerera eller ta en sväng förbi piratbukten) och köp en wacom tablet. Du har goda förutsättningar för att bli riktigt duktig och behöver inte nämna att det du målat är med fel hand varje gång (jag har sett dina posts på diverse forum). Det får bara en motsatt effekt och ingen i branschen som du verkar vilja jobba i kommer att ta dig seriöst om du fortsätter envisas med att "måla med fel hand". Eller hade du tänkt "måla med fel hand" i fortsättningen efter att du skaffat en wacom tablet också?

Detta kommer från någon som har lite koll och som själv håller på att slå sig in i samma bransch och som känner och pratar regelbundet på skype med flera av dom stora namnen som frilansar för Blizzard, Ubisoft, NCSoft m.fl.

Återigen, du har skills men du har en lång väg kvar. Ta den här kritiken som något positivt för jag menar inget illa utan är bara brutalt ärlig.

Visa signatur

:¨·.·¨:
`·.  Det spelar ingen roll vad du än säger för min Mac är bättre än din PC.

Permalänk
Avstängd

Amiga 500 var min första dator.

ProTracker, Deluxe Paint och Monkey Island var det som fick mig att bli frälst i datorer. Resten är historia.

Visa signatur

:¨·.·¨:
`·.  Det spelar ingen roll vad du än säger för min Mac är bättre än din PC.

Permalänk

C64 med en liten svartvit tv till runt 1988 89
Gick i 5an

Visa signatur

PC1:Mobo:P8Z68-V Pro Cpu:i7-2600K @ 4.4Ghz CpuKylare:Noctua NH-D14 Gpu:ASUS GTX 690 Ram:XMS3 DDR3 1600MHz 16GB HDD:HyperX 3K SSD 240GB,OCZ VERTEX Plus 120GB ,1.0TB Bildskärm:3 x ACER 24''TFT 3D 120Hz Chassi:Thermaltake Level 10 GT Psu:HX750W Silver Mod OS:Win 7 Pro
MediaPC: Mobo:GA-78LMT Cpu:II X4 965 3,4GHz Cpukyl:Hyper 212 EVO Ram:8GB 1600Mhz Psu:CX 430M Mod Chassi:Define Mini Svart

Permalänk
Medlem

Min första dator fick jag av min farfar någon gång runt 90, det var en bärbar apple med svart vit skärm det är det enda jag kommer ihåg, senare blev det en gammal kommun dator som man spelade Flashback, höll på en hel helg för att få igång det i DOS. Efter det en 486a med Diablo och framför allt warcraft 1 och 2

Visa signatur

Fractal Design Define XL R2 | ASUS Rampage IV Extreme | X79 I7 3820 | 2-way SLI Gigabyte GTX 670 Windforce | Kingston 1600Mhz 16Gb | 128Gb Corsair Force | 800W Fractal Design R2 PSU | 3x 19" LED Nvidia Surround |

Permalänk
Medlem

P60
8mb ram
512 mb hdd
dos 6.22 / win 3.11

Permalänk
Inaktiv

Vi i familjen har alltid haft en hel drös datorer runt-i-kring när jag växte upp. Alltifrån 286-386-486 till AMD K6-II. Och en hel drös sen innan som jag inte minns riktigt. Mina första "riktigt mina" datorer var dock 2 st Pentium IIor, första köpte morsan till mig när vi hade det körigt, bodde mitt i ingenstans där jag inte kände någon, för att ge mig nån tröst i den mörka tiden typ Hade inget internet heller , efter att jag gått igenom allt som fanns på skiten (Win98 tror jag, Lotus och massa annat), letat efter saker att skripta/programmera med som är mer spännande än batch-script osv så hittade jag en Quake2-skiva som jag spenderade resten av den datorns livstid med. Den andra datorn fick jag av brorsan för att ha något att försöka lira Quake3 och WC2 & 3 med. Gick ganska bra, Voodoo/TnT Rage-kort och en överklockad processor = Win.

Datorn jag har mest minne av är dock storebrorsans P3a som jag sedan ärvde. Den fanns hos oss länge, när jag fick den hade jag precis lyckats överklocka den till 733MHz (standardclock låg på 333), och den gick stabilt. Lirade mycket spel på den innan den tvärdog en dag (efter fleera års användning). Bytte då upp mig till en Athlon och fick känna fart för första ggn i mitt liv.

Permalänk
Medlem

Vic 20 om man nu ska kalla det dator.. sen Amiga 500. Men första pc var ett hemmabygge jag och min bror gjorde. En 386 som ganska snabbt byttes upp till en 486 dx2

På den tiden var allt dyrt och väldigt svårt att få tag på delar. Idag är det väl bara att gå ner till grovsoprummet så hittar man en dator direkt..

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk

Härligt att se så många där intresset börja innan PC.

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

min första var en C64 den bruna brödlådan med kassettstation i samma färg

Visa signatur

MSI 990fxa-gd80 ,16 GB ram, AMD FX 8350, MSI GTX 1070 ,Creative X-fi Fatality edit , Fractal R5

Permalänk
Medlem

Texas Instrument TI99 någon gång runt 1980. Valet stod mellan en Vic-20 och TI99:an.
http://oldcomputers.net/ti994a.html

Permalänk
Medlem

Amiga 500. Har den kvar i kartong men skulle inte våga köra igång den. Älska Amigan och Cinemaware!

Pc 386 med hela 25ghz hastighet. Bara för att få lira Railroad Tycoon. Haha. Kommer knappt ihåg hur stor disk det var på den, tror den var på maffiga 20mb. Det ni!

Sen har det spunnit på även om jag numer är gammal och trött. Lirar mest samma gamla lir om och om igen. Känns som jag sett allt förr även om grafik idag är bättre känns innehållet mer "efter" än vad det var förr, som sagt, gammal grinig gubbe.

Använder bara dator för att lira. Surfar knappt.

Edit:

Glömde Vic 64 jag hade hemma ett tag. Den fungerade inte bra, kasetterna tog evigheter innan de började läsa och de avbröts.

Lämnade tillbaks den till Silicon Valley i Uppsala och de skyllde på "spikar i ledningar"! Jag i min dumhet trodde verkligen de menade spikar så jag tyckte de var enfaldigt dumma. Hihi.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Första datorn för mig var en gammal IBM 386 med hela 8MB RAM och 10MB stor hårddisk, CPU har jag dessvärre lite dålig koll på, detta var någon gång i början av 90-talet. Givetvis med Windows 3.11. Kommer ihåg att jag lånade en massa böcker på biblioteket för att lära mig göra fula småspel i qbasic Blev dock mest att man bara skrev av allt rakt upp och ner utan att egentligen lära sig särskilt mycket men så var man väl inte mer än 8-9 år gammal heller.
Några av favoritspelen på den datorn var bland annat commander keen, quest for glory samt några dungeoncrawler spel som jag inte minns namnen på idag. Sedan ritades det mycket i paintbrush som jag vill minnas att det hette då

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

C64 och senare Amiga 500 med 1 Mb RAM!

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv ATX TG | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | CPU: AMD Ryzen 3800X | CPU kylare: Noctua NH-D15 | Minne: G.Skill Ripjaws V 3600 MHz | GPU: RTX 3080 ti MSI VENTUS 3X | Nätagg: Seasonic Prime titanium 1000w | SSD1: Samsung 970 EVO PLUS 1 TB SSD2: Samsung 870 EVO 2TB SSD3: Samsung 850 EVO 1TB | Tangentbord: Corsair K70 RGB (RED) | Skärm1: LG OLED C2 42" Skärm2: ASUS PG287Q Ljud: Audioengine HD6

Permalänk

Vic 20, som var Commodores första dator innan C64:an. Hela 20kb ram! Tog mina första stapplande steg med att programmera Basic på den. Blev skitnöjd när jag lyckades skriva ett program som gjorde att en bil körde från ena sidan av skärmen till den andra. Favoritspel var bl.a. "Manhattans skyskrapor" där man skulle bomba ner skyskrapor till grunden.

Commodore 64, "brödburken". Oj vad många roliga minnen man har från den, det får bli en separat historia. Minns att om spelen laddade dåligt kunde man justera tonhuvudet i bandstationen, så blev det genast bättre. Minns också "turbospelen" där man laddade piratkopior från ett program som var skapat av en viss Mr. Z. Ett av mina favoritspel var "School Daze" där man gick runt i en skola och busade och sköt slangbella på lärare och andra elever och fick tillsägelser /kvarsittning m.m.

C64 - den nyare versionen.

Amiga 600, annonserades ut i Datormagazin (som då endast koncentrerade sig på C64/Amiga) som "framtidens speldator". Mycket mer kompakt design än A500. Jag gick på reklamen och införskaffade en, men bara 1-2 år senare kom Amiga 1200, och där satt jag med min A600 och hade inte råd med någon ny dator Favoritspel var bl..a. Moonstone, Civilization och Jaguar XJ220. Vi kopierade spel till varandra med programmet X-copy som kom ut i hur många versioner som helst. Satt och gjorde en del musik, mest techno, med musikprogrammet OctaMEd Pro, där du inte behövde kunna noter. Det var bara att lägga in instrumenten i de olika "blocken" genom att använda datorn som keyboard. OctaMED slog ProTracker med hästlängder tyckte jag. Gjorde även en del tuffa animationer med Deluxe Paint IV. Synd att jag inte har den kvar idag.

Efter det lade jag ner allt vad datorer hette fram tills 2006 (jag var alltså helt utan dator från 1997-2006. alltså nästan 10 år!) Jag missade därmed internets "barndom" och fick stora kunskapsluckor pga det.

2006 skaffade jag en äldre Windows-98 dator, eller rättare sagt fick av en släkting. Men den hade bara 25 MB Ram och var otroooligt seg och slö! Till sist kapsejsade den och gick inte att få igång igen, mycket beroende på alla program jag tankat ned i mitt oförstånd (iom denna dator fick jag min första internetuppkoppling).

Idag sitter jag med en HP Compaq med Win XP Professional och den duger utmärkt än så länge.

Permalänk
Medlem

Min första för egna pengar var,

AMD T-bird 1333MHz Socket A
Hynix 512MB DDR ram
Epox 8KHA+
Geforce 2 Ti
Realtek 10MBits nätverkskort
Chieftec låda med ett inkluderat 300w nätagg. Plåtis full tower, givet. Hade lila 80mm fläkthållare, det kommer jag ihåg.
IBM 60GXP 40GB 7200rpm
NoiseControl Silverado kylare

Mitt Creative 2.1 system använder jag än idag som jag köpte då samtidigt. 12 år gamla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixelpuke:

Varför målar du med fel hand? Låter ju oerhört dumt eller snarare som en kass ursäkt ifall någon tycker att det du målat och länkar till är dåligt.

Fixa photoshop (köp, prenumerera eller ta en sväng förbi piratbukten) och köp en wacom tablet. Du har goda förutsättningar för att bli riktigt duktig och behöver inte nämna att det du målat är med fel hand varje gång (jag har sett dina posts på diverse forum). Det får bara en motsatt effekt och ingen i branschen som du verkar vilja jobba i kommer att ta dig seriöst om du fortsätter envisas med att "måla med fel hand". Eller hade du tänkt "måla med fel hand" i fortsättningen efter att du skaffat en wacom tablet också?

Detta kommer från någon som har lite koll och som själv håller på att slå sig in i samma bransch och som känner och pratar regelbundet på skype med flera av dom stora namnen som frilansar för Blizzard, Ubisoft, NCSoft m.fl.

Återigen, du har skills men du har en lång väg kvar. Ta den här kritiken som något positivt för jag menar inget illa utan är bara brutalt ärlig.

Eftersom att jag också är väldigt intresserad utav detta, får man fråga efter lite posts? Deviantart?

Permalänk
Medlem

Commodore C64 med bandstation kopplad till 14" tv. Sedan blev det en Amiga 600HD med hela 40 MB hårddisk.

Visa signatur

PC: Cooler Master Cosmos 1000 | Intel i5-4670K | Asus Z87-PRO | Radeon HD 5770 | Linux Mint 17.2 Cinnamon / Windows 10 Pro
Amiga: Amiga600HD | 40MB HDD | 1MB RAM
Commodore C-64 med bandstation

Permalänk
Medlem

ZX Spectrum 16K fick brorsan i julklapp när man var 5-6år, så det är väl den man är uppväxt på...jävligt cool liten dator på sin tid.

http://sv.wikipedia.org/wiki/ZX_Spectrum

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem

då var det dags att bryta trenden med dator osm skapades innan jag var född..

min första dator var en Asus k71ab som jag tjände ihop till genom jultidningar för några år sedan. den var ju självklart det bästa man kände tillpå den tiden ;D med amd athlon x2 och radeon hdd 4500m. den dog döden death by oc för något år sen.

det var anledningen till att jag har min nuvarande rigg. det är ju hur kul som helst med datorer och ljud

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Amiga 500 var min första dator fick den av min far när han gick över till Amiga 1200. Specs minns jag inte för jag var relativt ung och ointresserad av specifikationer då var det bara spel som gällde. 3 backar med floppy disks ett helvete när man fick virus.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk

Min första var en Compis med 80186 propp och CPM/86

Permalänk
Medlem

1.
Amiga 500

2.
P100
8MB ram
1GB hdd
SiS-någonting grafikkort 1MB

Permalänk

Min första (eller snarare familjens) var en Macintosh 128k som införskaffades 1985. Det absolut roligaste spelet enligt mig var Bird Race och det spelet man skulle landa en månlandare, många timmar som spenderades där när man var liten.

Sen om man ser till första "PC:n" så var det en IBM PS/2 Model 70-A16 386/33mhz som införskaffades 1990.

En annan vändpunkt var när vi installerade det första ljudkortet och en 2x-cd läsare. Det var på en HP Vectra VL2 486/66mhz, och jag kommer fortfarande ihåg hur coolt man tyckte Wolfenstein 3D va med ljud (efter att ha kört med PC-högtalaren).

Visa signatur

Dator: Corsair 4000D|i7 13700KF|ASRock Z790|MSI RTX4090|Seasonic Platinum 1kW|Kingston KC3000 2TB|G.SKill 32GB DDR5 @6400 cl32|Noctua D15|

Permalänk
Medlem

Vår första dator var en Compaq

Jag har dock ingen aning vad den heter. Är det någon som vet?

Allt jag minns var att den hade 8MB Vram.

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Medlem

Min första dator var en IBM Aptiva 2138-E83 (E8S)

Här är en bild:

Här kan ni läsa mer om denna underbara dator!
#13382396