Radiotjänst jagar datorägare – kräver tv-avgift för internetanslutna enheter

Permalänk

Fjantigt! Tycker inte man ska behöva betala om man inte använder tjänsten.

Tycker det är mycket pengar för skiten (för det mesta) som SVT sänder...

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GizZm0:

Skönt att man betalar och slipper bli upprörd över detta. Jag lyssnar på P3 ca 8h/vardag, det blir 200h i månaden. 170kr i månaden för 200h bra reklamfri radio tycker jag verkligen inte är dyrt.

Skönt för dig Jag som ser på TV 0h/månad och lyssnar på radio 0h/månad tycker att det är lite mer orimligt

Permalänk
Medlem

skrota public service eller anpassa den efter vad folket vill ha, alltså skrota och ge folk netflix!

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Medlem

Tur att man bara äger en mobil och inget annat då

Skickat från m.sweclockers.com

^^

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bejje:

Nej SVT är ingen samhällsnytta, för att det ska vara någon nytta så ska det vara något som ganska många har nytta av och egentligen så erbjuder inte det något som ingen annan kanal kan erbjuda, eller internet för den delen.

När det gäller rökarna så betalar dom sin egen sjukvård eftersom tobaksskatten är så sjukt hög att när de väl börjar få problem så har de med råge betalat sin sjukvård, samma gäller alkoholisterna eftersom spritskatten är sjukt hög i Sverige.

Har svårt att se att exempelvis granskningen av Telia som skett senaste året skulle kunna göras om telia samtidigt varit en viktig sponsor av kanalen. Man kan väl tycka vad man vill om just denna granskning men faktum kvarstår att granskad part inte bör vara finansiär av granskningen. Utan alternativ som SVT skulle granskning av större företag tappa stor del av sin trovärdighet och även om man själv inte tittar på granskande TVprogram från STV så skickar det signaler till alla företag att hålla sig inom vissa ramar för att slippa bli uthängda i media.
Sedan har jag svårt att se vilken kommersiell kanal som skulle vilja sända direktsänd debatt från riksdagen. Den må vara ointressant för många, men det är en väldigt fin tjänst i en demokrati att medborgarna får delta i vad som faktiskt sägs i dessa debatter om så önskas utan att media filtrerat detta först.

Det är två exempel, men det finns fler. Jag är inge vidare glad i förslaget att alla datorer/plattor skall avgiftbeläggas av SVT och förstår en del av kritiken. Men att SVT inte fyller någon som helst samhällsnytta tycker jag helt enkelt är fel.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WolfOfVengeance:

2000:- om året är en billig peng för att slippa reta sig på det

Du förstår inte det hela...

Om detta går igenom och andra företag ser möjligheter i detta så kommer självfallet fler att rida på samma våg som svenska maffian gör....

2000:- året kan lätt bli 20k om året om fler företag gör samma sak....

Vi måste säga nej nånstans!

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Avstängd

Kommer aldrig att betala. Hade hellre suttit i fängelse för min vägran än att bidra till deras maffia-verksamhet.

Har inte tittat på några TV-kanaler alls hemma de senaste 8-10 åren och jag har verkligen inte klickat mig in på SVT Play en enda gång i hela mitt liv.

Det är med andra ord en principsak och de kan glömma att få några pengar av mig för någonting jag aldrig använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Du har rätt, jag formulerade mig dåligt.

Det är bra att tjänsten finns och jag kan gå med på att betala för den, men 2000kr per år är en alldeles för hög summa sett till vad tjänsten erbjuder. Kan tänka mig att en summa mellan 500-1000 kr per år är en bra summa.

Jo kan hålla med om att summan är lite hög. Lägre summa och fler betalar nog.

Fast med tanke på hur mycket ungarna tittar på Barnkanalen så har jag inga bekymmer att betala det man gör nu:)

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk

Ta ist betalt för de sidor som man kan se tv på, tänker inte betala ett piss!

Vrf tar de då inte betalt för att man har internet i mobilen?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TAG9217:

Klart man ska vara otrevlig mot dem, det ska vara så otrevligt att vara anställd där att de till sist inte har några arbetare.

Jag hoppas verkligen inte att du seriöst tänker sådär.

Hur som helst, det känns jäkligt skumt det här, dra in det i skatten, men då tycker jag man kan börja kräva lite bra program därifrån också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

ska man skratta eller gråta ...Någon smart man/kvinna borde ta upp detta i eu domstol för att man blir ju tvingad att betala detta skit .. och inom lagen så ska man ej bli tvingad att betala för något man en använder . SLUT.

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tofuxx:

fatta hur mkt pengar dom får in på alla?? ca 170 kr i månaden för ett abonemang gånger typ 2 miljoner = 340 000 000 i månaden HELT SJUKT vem fan kan använda upp så mkt pengar SKROTA TV LICENS jag fastnade häromdagen dom jävlarna kollade in genom rutan och konstaterade att jag har en tv vilka rovdjur

Borde du inte kunna anmäla de eftersom de har kränkt ditt privatliv?

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

radiotjänsten.. den enda lagliga mafian i sverige

Mig ringde dom inte ens utan la en faktura och ett papper i min brevlåda där det stog betalar du inte så kommer det gå till kronofogden.

Så kan dom däremot inte göra. Om de inte har pratat med dig och du erkänt att du har TV eller om de på annat sätt kan bevisa det, t.ex, att du köpt en tv och inte informerat dom om att den var en present till din svärfar.

Eller jo, dom kan alltid lägga en lapp i din låda och skicka räkningar till dig, men du kan ju bara bestrida dom och går det till domstol så måste dom ha bevis på att du har utrustning som du ska betala för.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

tycker hela argumentet "bara för att man kan" så ska man straffas, detta oavsett vare sig du gjort något eller ej- typ, jag har en kniv i lådan och med den är det fullt möjligt att hugga ihjäl någon men det betyder för fan inte att jag kommer göra det och ska straffas på förhand.

ta detta med att bara för att tv:n har antenn-mottagare betyder det ju inte att jag använder den för att titta på sk*t-svt- tänk om jag vill lira 8-bitars, snes, ps1 eller något liknande som behöver anslutningen.
sedan får jag redan kanaler genom kontrakt med hyresvärden som innefattar svts sk*t sedan betalar jag comhem för ytterligare kanaler därav svt så varför ska jag betala för något jag inte använder och flera gånger ?

och nu datorn bara för att de har startat en meningslös internet-tjänst som i princip ingen kände till förens de fick reda på att de skulle betala för det.

här är en idé, vill man ha tillgång till svt låt folk registrera sig frivilligt för det då och betala bäst de vill, men nej vänta, det skulle aldrig funka FÖR DET FINNS INGEN SOM VILL HA DET (förutom då kanske olof 72 och olga 63).

Visa signatur

Nä nu är det bannemej pizzadax

Permalänk
Medlem

Kunde lika gärna bakas in i kanalpaketen från ComHem osv.
Samtidigt förstår jag inte varför man betalar för kanalpaket som ändå innehåller tonvis med reklam.

Min story är att Radiotjänst ringde upp mig och sa att "Vi ser här att du köpt en TV mao kommer du få ett inbetalningskort, välkommen"

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejvlol:

Kontrollant som knackade på här om dagen, 2400 om året måste jag börja betala för att jag har en dator hemma i princip. bra där ...

För mig är det inget problem. Jag öppnar aldrig när någon knackar på eller plingar på eftersom jag vet att det alltid är försäljare eller kräk från radiotjänst.
Är det någon vän eller någon släkting så bestämmer vi alltid innan så de kommer inte oanmälda.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funnyvlad:

Jag betalar min tevelicens så jag behöver inte oroa mig. Jag tillhör nog de ca 10% av sweclockers medlemmar som betalar för sig.

Majoriteten betalar, däremot är de som fuskar mycket högljudda. Vi ska vara glada för att vi har bra och fungerande public service i Sverige. Ett exempel på ett land som inte har det är Italien.

Skrivet av fakie:

Usch, baka in det i skatten istället.

Ja visst hade det varit den smidigaste lösningen, dels blir det en lägre kostnad och Skatteverket är inte lika lätta att finta som Radiotjänst.

Skrivet av mkrl:

Har dom rätt att kräva avgiften även om man lyckas får tjänsten blockad via sin internet leverantör?

Javisst har dom det. Lagen är tydlig.

Avgiftsskyldighet
2 a § Den som innehar en TV-mottagare ska betala radio- och TV-avgift till Radiotjänst i Kiruna Aktiebolag (RIKAB). Lag (2009:1235).

Definition
2 § En TV-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV- program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål. Lag (2006:798).

Permalänk
Skrivet av SmOOthy:

Tur att man bara äger en mobil och inget annat då

Skickat från m.sweclockers.com

^^

oroa dig inte, de lär komma för dig med, eftersom mobil också fungerar att använda SVTplay på:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Har svårt att se att exempelvis granskningen av Telia som skett senaste året skulle kunna göras om telia samtidigt varit en viktig sponsor av kanalen. Man kan väl tycka vad man vill om just denna granskning men faktum kvarstår att granskad part inte bör vara finansiär av granskningen. Utan alternativ som SVT skulle granskning av större företag tappa stor del av sin trovärdighet och även om man själv inte tittar på granskande TVprogram från STV så skickar det signaler till alla företag att hålla sig inom vissa ramar för att slippa bli uthängda i media.
Sedan har jag svårt att se vilken kommersiell kanal som skulle vilja sända direktsänd debatt från riksdagen. Den må vara ointressant för många, men det är en väldigt fin tjänst i en demokrati att medborgarna får delta i vad som faktiskt sägs i dessa debatter om så önskas utan att media filtrerat detta först.

Det är två exempel, men det finns fler. Jag är inge vidare glad i förslaget att alla datorer/plattor skall avgiftbeläggas av SVT och förstår en del av kritiken. Men att SVT inte fyller någon som helst samhällsnytta tycker jag helt enkelt är fel.

Riksdagens debatter kan man kolla på via www.riksdagen.se

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

Sjukt irriterande att de nu ska börja ta betalt för detta. Har inte haft tv hemma på 4 år och känner inte för att betala detta. Jag får ju Viaplay för samma pris och där finns det ju iaf något att titta på.
Det är dags att avskaffa licensen och införa en skatt istället på detta, för nu finns det ju ingen nyttjandefrihet kvar.

Visa signatur

Abit KD-7 RAID XP1600@1900 256mb DDR3200 4xSeagate 80 21" EIZO F931 och en jävligt snabb FLOPPY

Permalänk
Entusiast

Asså gah, jag kan inte formulera en enda jävla mening om detta för det är så efterblivet att jag blir helt stum.
Jag vill säga något om det men fan, klockorna stannar

"Vi ska ha betalt för att du har friheten att använda vår tjänst." Friheten? Jag har ju inte ens valt det själv!

De säger att man blir galen om man ägnar för mycket tid åt att försöka förstå hur stort universum är, men detta är fan värre. Jag kan inte förstå hur man kan komma på en så pass efterbliven ide och sen dessutom få igenom den!

Permalänk
Skrivet av Svantesson666:

Jag håller givetvis med dig om detta i princip men när program som På Spåret eller ex. OS och Fotbolls-VM lyckas komma upp i runt 3 miljoner tittare så inser vilken idiot som helst att MÅNGA tittar på SVT utan att betala. Den som ärligt säger att han eller hon ALDRIG tittar på SVT ljuger kort sagt. Visst priset är för högt, så jag skulle verkligen förespråka att det hamna i den allmänna skattesatsen istället men att säga att man ALDRIG ser på SVT blir bara barnsligt. För 99,99 % av alla som inte betalar TV-licens är det helt enkelt inte sant.

Och hur får de fram dessa siffror? Mig veterligen kan de inte mäta hur många som tittat på ett visst program utan vad de gör är att de frågar ett antal (eller att de har en box) och efter detta får fram siffrorna. Så med andra ord, de använder sig av statistik och det är helt vansinnigt.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk

Statlig avgift för yttrandefrihet!
Kommunist sverige!

Visa signatur

Corsair 750D, iNTEL 6950X@4Ghz, Corsair H110iGTX, Corsair 64GB 2133mhz, Asus Rampage V Edition 10 , Optane 480gb, MSI 4070 , ASUS XG-C100C, 1tb Intel ssd something =)

Permalänk
Medlem

För alla er som tycker att tvlicensen skall betalas eller att den skall bakas in i skatten fastän man inte nyttjar tjänsten kommer här då en liten tanke... Jag jobbar för en ISP och vi har då även ip-telefoni att erbjuda. Iptelefonin går att få inkopplat var som helst bara man har tillgång till internet,det behöver inte vara vårat eget nät utan vilket som.. Då anser ni att jag har rätt att börja skicka fakturor för ip-telefonin till er för att ni har möjlighet men inte någonsin kommer att skaffa och utnyttja våran tjänst?

Eller om ni äger en bil som går fortare än hösta hastigheten i sverige så skulle staten få skicka böteslappar till er för att ni HAR möjlighet att köra fortare än vad det står på skyltarna?!

Bara för att man har en möjlighet till något betyder det inte att man utnyttjar den..

Permalänk
Medlem

"Avgiftsplikt för t ex datorer och surfplattor
Som tv-mottagare räknas all utrustning som är avsedd för att ta emot tv-sändningar, oavsett mottagningssätt och även om utrustningen också kan användas för annat ändamål. Lagen är teknik-neutral i det avseendet. Därför kan utrustning som till exempel en dator eller surfplatta vara avgifts-pliktig"

Nån här som har en dator som är AVSEDD för att titta på tv med ?

sist jag kolla hemma så är det en gamling dator jag har.

Visa signatur

WIN7 ultimate 64bit | Intel I7 920 2,66ghz @ 4,3GHz |Nvidia GTX480SLI @ 870/2000| Asus P6T Deluxe | 3 x 2gb ddr3. 1600mhz | 1xSSD 5XSATA = 2936GB

Permalänk

Men det utgör ju inte så stort problem i praktiken egentligen? Är ju bara att ljuga och säga att man inte har någon dator.
- Varför har du ett internet abbonemang då?
- Ne jag vet inte, har inte blivit av att säga upp.

Skulle man mot förmodan åka dit är det bara att höra av sig dagen efter och "avanmäla" dator/TV-innehav. Så får man betala TV-avgift för en dag.

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel men står det inte i nyheten att direktiven inte räknas bli färdigställda först år 2015. Kan dom då verkligen kräva denna licens nu? Dom kan det säkert men jag undrar bara.

Visa signatur

"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel."
Bertrand Russell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Har svårt att se att exempelvis granskningen av Telia som skett senaste året skulle kunna göras om telia samtidigt varit en viktig sponsor av kanalen. Man kan väl tycka vad man vill om just denna granskning men faktum kvarstår att granskad part inte bör vara finansiär av granskningen. Utan alternativ som SVT skulle granskning av större företag tappa stor del av sin trovärdighet och även om man själv inte tittar på granskande TVprogram från STV så skickar det signaler till alla företag att hålla sig inom vissa ramar för att slippa bli uthängda i media.
Sedan har jag svårt att se vilken kommersiell kanal som skulle vilja sända direktsänd debatt från riksdagen. Den må vara ointressant för många, men det är en väldigt fin tjänst i en demokrati att medborgarna får delta i vad som faktiskt sägs i dessa debatter om så önskas utan att media filtrerat detta först.

Det finns en del ifrån SVT som kan räknas som samhällsnytta, men även väldigt mycket som knappast ligger i den kategorin. T.ex. melodifestivalen, sport och serier.

Det finns nytta i att ha en så "politiskt oberoende kanal", men i praktiken är SVT inte speciellt neutral.
Programledarnas politiska åsikter lyser alltid starkt igenom, och då det röda blockets är väldigt överrepresenterade (87%) blir rapporteringen ganska entydig.

Hade de istället varit ärliga och skyltat med "vår kanal tycker si eller så" hade det inte känts lika skenheligt.

Själv betalar jag utan att nyttja någon av tjänsterna, och det känns principiellt ruttet att vara tvungen vara med och betala för fram för allt underhållning åt en grupp äldre människor. När den kanalen samtidigt delvis är språkrör för åsikter jag inte håller med om sticker det ännu mer i ögonen, även om summan är förhållandevis låg när man har ett arbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pras88:

Lägg det på vår "vanliga" skatt så blir vi av med denna långdragna diskussion. Alla människor i Sverige har antingen radio, tv, dator, läsplatta och eller mobiltelefon. Jag ser inte riktigt hur detta kan vara ett problem. Tänk så mycket pengar vi hade sparat in om vi hade kunnat lägga ner den enhet som kostar väldigt många miljoner om året och vars enda uppgift är att leta rätt på folk som inte betalar sin tvavgift.

Eller så lägger dom alla sina kanaler på abonnemang, som kostar lika som tv avgiften. Så är problemet löst, folk som vill kolla på deras kanaler betalar.
Ska man baka in det i skatten, så kan man lika gärna baka in internet och mobilabonnemang i skatten också, samt Viasat och Canaldigital.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Avstängd

Jag kanske vill betala någon annan 250 kr i månaden för nyheter?
Varför måste jag tvingas till att betala just SVT. Det är ju kartell och diktatur.

Det räcker att en nyhetskanal hittar 100 personer som vill se på dennes nyheter och då kan han erbjuda nyheter som heltidsjobb. Många på facebook har betydligt fler vänner än så.
Det blir ju 250*100=25000 kr.
Det är bättre om man själv får välja opartiska nyheter.