Utvecklare ratar Nintendos spelkonsoler

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparriskrigaren:

Telefoner och plattor.. som har de sämsta och minst "speliga" spelen någonsin. Såna utvecklare klarar jag mig bra utan ändå.

I min mening är det bra. Konsoler så som Xbox och PS har varit något av en märklig idé, en platform som försöker vara PC men samidigt inte alls kan vara det. Konsoler är för casuals, och casuals är den största marknaden och det har gjort att samma spel har utvecklats till både konsol och PC vlket har gett oss kassa portar och nerdummade spel.

Om mobil och surfplatteplatformen snor de flesta casuals så kan man hoppas att konsoler blir mindre och mindre värt att utveckla till. Mobila platformar är något som är väldigt annorlunda gämnfört emot en PC, ungefär på samma vis som Nintendos platformar är väldigt olik PC.

Min poäng är: Om mobilt tar över efter konsoler så borde vi får två olika marknader åtskillda från varandra. PC och mobil, som inte konkurrerar med varandra.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Inaktiv

Det jag tyckte var anmärkningsbart i graferna var ju hur högt steambox låg, 45% av utvecklarna var intresserade av den. Om intresset verkligen är så stort lär det ju komma massor av spel för linux i framtiden.

Permalänk
Medlem

Undrar hur detta hade sett ut om dom frågat de Japanska företagen och Europeiska istället för bara NA företagen.

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Jupp, håller delvis med dig, ständigt efter Sony/MS. När det kommer till hårdvara vill säga. Det som är viktigt och intressant har de dock, spelglädje och exklusiva titlar. En förutsättning för att man ens ska titta åt Nintendo dessa dagar är ju, som jag tjatat om i andra trådar, just deras exklusiva titlar. Jag köpte min Wii U helt utan att ens titta på hårdvaran, det brukar jag aldrig göra med något annat i vanliga fall. Men när de kommer till Nintendo så vet man att det funkar och det blir bra ändå.

Med det argumentet MÅSTE du köpa fler konsoller för att få andra spel än nintendo spel och det är det dom ligger efter på. Wii U + PS4 är en bra kombo om man gillar japanskt, Wii U + Xbox 720 är bra om man gillar mario och gears of wars. Det borde inte vara så och det är därför nintendo ligger så sjukt långt efter de andra.

Skrivet av Megacrash:

Wii blev den mest säljande konsollen förra generationen, inte va det någon bra hårdvara att skryta med i den heller. Så det där med kass hårdvara=dåligt säljande. stämmer inte riktigt.

Det stämmer inte på utvecklare, ingen vill utveckla till en kass konsol. Däremot vad japaner och svensson KÖPER är en helt annan sak.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K Mem: 32GB DDR5 GPU: Nvidia RTX 4070
Storage: SN850 2x2TB + 3x2TB 860 EVO MB: ASUS Z690 Hero
Chassi: Phanteks P600S PSU: Corsair RM750x OS: Windows 11

Permalänk

Att den mobila marknaden är så attraktiv beror ju främst på att det ligger så otroligt mycket pengar där nu. Ett lyckat spel som säljer bra världen över och du är set for life. Det är svårt att nå dit, men det är onekligen anledningen till att så många vill satsa på dessa plattformar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Skulle det vara bättre hårdvara i surfplattor och smartphones?

Eftersom nästa generation konsoler innehåller just hårdvara från surfplattor, och är enligt EA 8-10 gånger snabbare än dagens konsoler, så måste det ju vara så. Eller?

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av €lysian:

nästa generation konsoler innehåller just hårdvara från surfplattor

Nej.

Permalänk
Medlem

Ja alla spel blir ju sååå mycket bättre på en platta än en PC...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rosslan:

Håller med dig, dock så är det nog marknaden som är enklast att slå sig in på. Det krävs inte lika stor budget att göra ett snabbt spel till en telefon, slänga ut det på Apple store eller Google Play.

Men som sagt, jag klarar mig bra utan den utvecklingen också.

Håller med fullständigt, Appar är underhållande då jag sitter på bussen i en 20 minuter eller något, men seriöst spelande blir det ju aldrig via telefonen, så liten skärm kan jag inte riktigt njuta av.

Permalänk
Medlem

Det blir lite konstigt med en sån här undersökning.. För många har ju inte kompetens eller resurser att utveckla spel som står sig på de mer avancerade platformarna.. Klart mobil blir störst?! Det är som att göra en undersökning bland flygplanstillverkare hur stora plan de ska bygga. Inte så många som gör jumbojets

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Andelen opportunistiska fåntrattar bland dessa utvecklare måste vara skrämmande hög. Spel till pekleksaker (plattor och mobiler) handlar bara om så mycket snabba pengar för så lite arbete som möjligt; drömmen för alla lycksökare som saknar talang.

För övrigt hatar jag konsoller, så det är inte där skon klämmer.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Konstigt när utvecklarna letar efter snabba cash.
Svårt att göra ett htmlspel.
Klart dom vill göra tilll det

Permalänk

jag är inte förvånad över att surf plattor och smart phones är högt på listan. kvaliteten på dom spelen är under all kritik. när de bästa spelen till din platt form är 2000 talets gamla hits som max pain 1 och vice city så har man otrolig låga standarder. det bästa spelet i hela android market är för mig dead trigger och den ligger bara som medel kvalitet för mig. grafik mässigt topp klass men spel känsla medel. annars så är jag nog sugen på en wii-u, den är annorlunda nog för att inte vara en pc tvingad till att bara använda kontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon158432:

http://www.sweclockers.com/nyhet/16579-amd-presenterar-jaguar...
Jo, Playstation 4 har också en AMD Jaguar

Edit: Det var alltså ett skämt från början. Ta inte allting så allvarligt.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av €lysian:

http://www.sweclockers.com/nyhet/16579-amd-presenterar-jaguar...
Jo, Playstation 4 har också en AMD Jaguar

Edit: Det var alltså ett skämt från början. Ta inte allting så allvarligt.

Visst, men en jaguar med 8 kärnor och grafikprestanda i nivå med något mellanting mellan 7850 och 7870 är enormt mycket mer kraft än vad någon surfplatta kan ge.

Det finns tomtar som går sådana påståenden helt seriöst, så man kan aldrig vara säker

Permalänk
Skrivet av Kristers bensin:

Med det argumentet MÅSTE du köpa fler konsoller för att få andra spel än nintendo spel och det är det dom ligger efter på. Wii U + PS4 är en bra kombo om man gillar japanskt, Wii U + Xbox 720 är bra om man gillar mario och gears of wars. Det borde inte vara så och det är därför nintendo ligger så sjukt långt efter de andra.

Hur ligger nintendo sjukt långt efter? Syftar du på hårdvara eller? Så vitt jag vet så går det rejält mycket bättre för Nintendo än MS och Sony på spelmarknaden justn nu.

Skrivet av Kristers bensin:

Det stämmer inte på utvecklare, ingen vill utveckla till en kass konsol. Däremot vad japaner och svensson KÖPER är en helt annan sak.

Utveklare verkade inte ha några problem med att utvekla till DS istället för PSP, Samma sak gäller 3DS och Vita. Jag förstår ditt argument men dessvärre kommer nintendo inte gå i konkurs snart, även om de inte lyckas med Wii U. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon158432:

Visst, men en jaguar med 8 kärnor och grafikprestanda i nivå med något mellanting mellan 7850 och 7870 är enormt mycket mer kraft än vad någon surfplatta kan ge.

Det finns tomtar som går sådana påståenden helt seriöst, så man kan aldrig vara säker

Jo, jag vet att det är stor skillnad i prestanda, och jag har sett väldigt märkliga påståenden på det här forumet genom åren så jag vet precis vad du menar ^^

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Falcon:

Jupp, håller delvis med dig, ständigt efter Sony/MS. När det kommer till hårdvara vill säga. Det som är viktigt och intressant har de dock, spelglädje och exklusiva titlar. En förutsättning för att man ens ska titta åt Nintendo dessa dagar är ju, som jag tjatat om i andra trådar, just deras exklusiva titlar. Jag köpte min Wii U helt utan att ens titta på hårdvaran, det brukar jag aldrig göra med något annat i vanliga fall. Men när de kommer till Nintendo så vet man att det funkar och det blir bra ändå.
Kommer aldrig hända. Nintendo är smarta. De behöver inte lägga ner massa pengar och krut på senaste hårdvaran för att lyckas. Detta som jag skrev längre upp beror på att de alltid lyckas med gemenskap, spelglädje och att de har just de exklusiva titlarna. Mario, Zelda, Metroid etc... it's enough.

Sony och MS är i en helt annan division, knappt ens i samma liga faktiskt. Vare sig prismässigt, hårdvarumässigt eller spelmässigt. Därför har jag valt att ha alla tre enheter.

När gjorde Nintendo bra spel? Jag kommer ihåg när jag ägde Nintendo 8-bit och 16-bit och även Nintendo 64. Det finns visserligen bra exklusiva spel till N64 såsom Goldeneye och mmmh Starfox men de gick downhill redan då.

Förstår verkligen inte folk som köper Nintendo bara för deras exklusiva spel. Nintendo har inte gjort bra spel sedan SNES-tiden!!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Klappa:

När gjorde Nintendo bra spel? Jag kommer ihåg när jag ägde Nintendo 8-bit och 16-bit och även Nintendo 64. Det finns visserligen bra exklusiva spel till N64 såsom Goldeneye och mmmh Starfox men de gick downhill redan då.

Förstår verkligen inte folk som köper Nintendo bara för deras exklusiva spel. Nintendo har inte gjort bra spel sedan SNES-tiden!!

Bara för att du inte uppskattar deras spel så betyder det inte att resten av världen inte skulle göra det. Även om utbudet och typen av spel ändrats under åren så har kvaliteten på titlarna hållit en överlag hög nivå.

Vi gillar alla olika!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Förstår verkligen inte folk som köper Nintendo bara för deras exklusiva spel. Nintendo har inte gjort bra spel sedan SNES-tiden!!

Ok, intresseklubben har antecknat.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av sparriskrigaren:

Telefoner och plattor.. som har de sämsta och minst "speliga" spelen någonsin. Såna utvecklare klarar jag mig bra utan ändå.

Det är den absolut största marknaden då nästan alla har en Smartphone och/eller platta.
Dessa spel konkurrerar inte heller med PC/Konsoll-spel utan är mest sett som nöje på buss/tåg osv.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Bland spelkonsolerna är det ju Steam-boxen som toppar listan. Detta nämns det inget om i artikeln. Steam-boxarna ska bygga på Linux som jag har uppfattat det, och att spelutvecklarna tycker linux-plattformen är intressant är ju superkul. Fler spel till Linux vore ju underbart.

Permalänk
Skrivet av Toxid_Fox:

Med tanke på att dom inte la så bra hårdvara i WiiU så är det inte konstigt...

Jo men det är nog faktiskt konstigt efter som det är Nintendo som säljer bäst. Varför ska företagen titta på grafiken istället för hur mycket dom kan sälja. Trots dåliga specs så är ändå nintendo snabbast p.g.a mycket bra program optimering som gör att det går snabbt att till exempel starta ett spel vilket som gäller endast deras egna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elcentralen:

jag är inte förvånad över att surf plattor och smart phones är högt på listan. kvaliteten på dom spelen är under all kritik. när de bästa spelen till din platt form är 2000 talets gamla hits som max pain 1 och vice city så har man otrolig låga standarder. det bästa spelet i hela android market är för mig dead trigger och den ligger bara som medel kvalitet för mig. grafik mässigt topp klass men spel känsla medel. annars så är jag nog sugen på en wii-u, den är annorlunda nog för att inte vara en pc tvingad till att bara använda kontroll.

Jag tror inte att man skall jämföra spelupplevelsen på en telefon/platta med PC/konsollspel. En del i charmen ligger faktiskt i att det är många enklare men faktiskt roliga spel. Påminner om många roliga spel och titlar som fanns till min gamla Apple ][ och polares CBM64.

Vill man mest ha mer avancerade spel och grafik så får man välja PC (eller någon av de mer kraftfulla konsollerna om man är lag åt det hållet).

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Om mobil och surfplatteplatformen snor de flesta casuals så kan man hoppas att konsoler blir mindre och mindre värt att utveckla till. Mobila platformar är något som är väldigt annorlunda gämnfört emot en PC, ungefär på samma vis som Nintendos platformar är väldigt olik PC.

Min poäng är: Om mobilt tar över efter konsoler så borde vi får två olika marknader åtskillda från varandra. PC och mobil, som inte konkurrerar med varandra.

Jag tycker du träffar spikrätt med din analys, och tittar man även på prognoser, trender och undersökningar så är det precis dit framtiden är på väg.

Detta tror jag att även Microsoft och Sony vet om detta själva. Därav att jag tror de kommer försöka ompositionera sina konsoller emot media och annan underhållning i vardagsrummen.

Förr i tiden så skröt de med att deras konsoller främst var till för spel (även om jag vet många som använde och köpte PS2 som DVD-spelare och PS3 som BR-spelare). Det kommer de inte att göra med kommande generationer.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

tror android ligger högt för licence priser spelar in och hur företagen beter sig emot utveklare, nintendo är ökända för att bete sig riktit otrevligt emot indy o tredjeparts urveklare.

android och pc har gennerelt ingen licens avtal förutom drm dealen de har med o göra (steam, orgin, uplay osv) samt göa ett spel för en telefon är lätt o man behöver inte lägga så mycket energi på dem, de är ltie som en web browser titel och man kan tjäna rejäl slant på om de slår, varav angry birds bevisa och alla jagar de nu för o få sin guldko.

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

I min mening är det bra. Konsoler så som Xbox och PS har varit något av en märklig idé, en platform som försöker vara PC men samidigt inte alls kan vara det. Konsoler är för casuals, och casuals är den största marknaden och det har gjort att samma spel har utvecklats till både konsol och PC vlket har gett oss kassa portar och nerdummade spel.

Om mobil och surfplatteplatformen snor de flesta casuals så kan man hoppas att konsoler blir mindre och mindre värt att utveckla till. Mobila platformar är något som är väldigt annorlunda gämnfört emot en PC, ungefär på samma vis som Nintendos platformar är väldigt olik PC.

Min poäng är: Om mobilt tar över efter konsoler så borde vi får två olika marknader åtskillda från varandra. PC och mobil, som inte konkurrerar med varandra.

kommre inte att hända för alla simplifierar sin industri för o maximera inkomsten, så de kan ske ett slag mot pc med som kommer bli likartade mobil marknaden, kolla bara windows 8 är ju inget annat en en wananbe tablet os.

Casual flash titlar säljer bäst så varför lägga lite mer pengar på ett spel som säljer bara till hardcore?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sannyf2000:

tror android ligger högt för licence priser spelar in och hur företagen beter sig emot utveklare, nintendo är ökända för att bete sig riktit otrevligt emot indy o tredjeparts urveklare.

android och pc har gennerelt ingen licens avtal förutom drm dealen de har med o göra (steam, orgin, uplay osv) samt göa ett spel för en telefon är lätt o man behöver inte lägga så mycket energi på dem, de är ltie som en web browser titel och man kan tjäna rejäl slant på om de slår, varav angry birds bevisa och alla jagar de nu för o få sin guldko.

Intresset för exempelvis Android har nog också att göra med att du kan släppa vilket skit som helst vilket inte är lika lätt på andra plattformar. Nu tänker jag dels på rena skräptitlar men också spel som sprider skadlig kod eller stjäl information från användaren.

Vad gäller Nintendo och indies så verkar det ha hänt rätt mycket i och med Wii U: http://www.shacknews.com/article/76721/trine-2-dev-lauds-nint...

Permalänk
Skrivet av Elcentralen:

jag är inte förvånad över att surf plattor och smart phones är högt på listan. kvaliteten på dom spelen är under all kritik. när de bästa spelen till din platt form är 2000 talets gamla hits som max pain 1 och vice city så har man otrolig låga standarder. det bästa spelet i hela android market är för mig dead trigger och den ligger bara som medel kvalitet för mig. grafik mässigt topp klass men spel känsla medel. annars så är jag nog sugen på en wii-u, den är annorlunda nog för att inte vara en pc tvingad till att bara använda kontroll.

Jag är öht emot portning av spel. "Du spelade spelet på din PC för 5 år sen. Nu kan du spela exakt samma skit IGEN på en 7 cm bred skärm varav hälften upptas av kasst implementerade ersättningar för joy/mus!" Om inte bautaghostningen eller det faktum att skärmen flyttar sig varje gång du trycker, så kommer kontrollerna garanterat att döda din spelupplevelse!

Spelideer baserade på touch är egentligen det enda som funkar på touch. (Undantag är peka/klicka-spel. Plants vs Zombies t.ex. är faktiskt bättre på Iphone än PC!) Bluetooth-tangentbord eller clip-on-dpad minskar marknaden till 0.1% av touch. Jag tror mer på saker liknande PSP och NDS med touch. Dessa kommer ju inte att gå att ringa med, och då hänger det på "killer apps" om de ska bli succeer.

Nej, inte porta samma gamla skit till nya plattformar, utan om spelutvecklarna har talang så leker de med plattformen och kommer på en trevlig spelide som passar till kontrollmetoden. Tycker jag.

Nackdelarna med touch som kontrollmetod är att man aldrig kan få det att funka som fysiska kontroller. Touch är bara en dum tryckning, och man måste titta där man trycker. Fysiska kontroller är proportionella och gjorda för snabba reaktioner och välkoordinerad motorik. Med dem kan man göra spelet utmanande och rikt, men utan det måste man dumma ner alla actions till på en höft Angry Birds-nivå. Kul, hörrö. I två minuter, ungefär.

Kom igen hårdvaruutvecklare, det ÄR inte så svårt att sätta 4 knappar på var sin sida om skärmen oavsett plattform. Ni behöver inte göra avskalad, reducerad-användbarhet-plattformar bara för att följa Apple.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

I min mening är det bra. Konsoler så som Xbox och PS har varit något av en märklig idé, en platform som försöker vara PC men samidigt inte alls kan vara det. Konsoler är för casuals, och casuals är den största marknaden och det har gjort att samma spel har utvecklats till både konsol och PC vlket har gett oss kassa portar och nerdummade spel.

Om mobil och surfplatteplatformen snor de flesta casuals så kan man hoppas att konsoler blir mindre och mindre värt att utveckla till. Mobila platformar är något som är väldigt annorlunda gämnfört emot en PC, ungefär på samma vis som Nintendos platformar är väldigt olik PC.

Min poäng är: Om mobilt tar över efter konsoler så borde vi får två olika marknader åtskillda från varandra. PC och mobil, som inte konkurrerar med varandra.

exakt hur försöker PS3 eller Xboxen vara "PC" då?

chansen är ivf större att "mobilt" tar över PC (om det nu inte redan kan anses ha gjort det) än att allt som kan betraktas som konsoller funktion görs på en platta eller telefon.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint