Podcast 21: "Schnitzel och Cebit 2013"

Permalänk
Melding Plague

Podcast 21: "Schnitzel och Cebit 2013"

Redaktionen packar väskorna och avrundar rapporteringen efter Cebit 2013. I ett nytt avsnitt av SweClockers Podcast sammanfattas veckans lanseringar och intryck.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Underbar timing, har längtat

Visa signatur

Jag äger en dator... Den är svart med några sladdar som sticker ut på baksidan... Kan även sticka in ett usb-minne på sidan... Det gillar jag. Skärmen är i samma färg som Musen.

Permalänk

får bli att lyssna efter kladdkakan blivit klar!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Skål!

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

får bli att lyssna efter kladdkakan blivit klar!

podcast/fredagspanel och random mat kommentarer är obligatoriskt

Visa signatur

Intel core i7 3770k(4,3ghz)--corsair hydro h80i--msi geforce gtx 680 2gb--asus sabertooth Z77--Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP--corsair HX850--nzxt switch 810--nzxt sentry 2--steelseries 6gv2--razer mamba 2012--razer kabuto--razer megalodon 7.1--philips "22" LED TN--1TB samsung HDD--ocz agility 3 60GB bootdrive

Permalänk
Skrivet av Freakwenzz:

podcast/fredagspanel och random mat kommentarer är obligatoriskt

Det är ju självklart!

Man skall aldrig bryta en bra tradition!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Och snart är det dags att alla ska skriva vad de ska äta och dricka till

Edit: såg att det redan var nämt

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem

Äntligen!

Permalänk

Förslag på vad man ska äta ikväll?

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralleballe:

Förslag på vad man ska äta ikväll?

Tacos som alla andra

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Driver ni med den store efterträdaren och den käre ledaren? Nu blir jag blöt i ögat.

Skall nu avnjuta en schnitzel och skölja ner den med en Burgenfelz.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk

Härligt

Permalänk
Inaktiv

Hade mina aningar att det kunde dyka upp något fredagskul från er där nere och det gjorde det, toppen!

Permalänk

decibelskalan är logaritmisk, det gör att en ökning på tre decibel utgör en fördubbling av upplevd ljudvolym. 80 dBA är till exempel dubbelt så högt som 77 dBA. därför är det mycket större skillnad än vad flygbolaget gör sken av, vilket är korkat. hade varit enkelt att ta vettigare exempel att jämföra med.

besserwissertime over.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 CPU: Intel Core i5-3470 GPU:Gigabyte Radeon R9 270X 2GB RAM: Crucial Ballistix Sport 8GB 1600MHz MB: Gigabyte GA-B75M-D3H Lagring: Kingston SSDNow V300 120GB, WDl Caviar Green 2TB PSU: Fractal Design Integra R2 500 W OS Windows 7 64 bit

Permalänk
Skrivet av Jilted82:

Tacos som alla andra

Har nu ätit taco och lyssnat på podcast, precis som du sa.

Skrivet av limparion:

decibelskalan är logaritmisk, det gör att en ökning på tre decibel utgör en fördubbling av upplevd ljudvolym. 80 dBA är till exempel dubbelt så högt som 77 dBA. därför är det mycket större skillnad än vad flygbolaget gör sken av, vilket är korkat. hade varit enkelt att ta vettigare exempel att jämföra med.

besserwissertime over.

Vad jag kunnat läsa mig till så är en ökning på 1 dB en ökning med 26% i ljudstyrka (10*log10(1.26) = 1) och en minskning med 1 dB motsvarar en minskning i ljudstyrka på 21% (1/1,26).
78 dB är alltså 26% ljudligare än 77 dB, alternativt är 77 dB 21% tystare än 78 dB.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk

Hjälps inte, men låten i introt är underbar.
fastnar direkt i skallen

Visa signatur

Corsair 750D, iNTEL 6950X@4Ghz, Corsair H110iGTX, Corsair 64GB 2133mhz, Asus Rampage V Edition 10 , Optane 480gb, MSI 4070 , ASUS XG-C100C, 1tb Intel ssd something =)

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av limparion:

decibelskalan är logaritmisk, det gör att en ökning på tre decibel utgör en fördubbling av upplevd ljudvolym. 80 dBA är till exempel dubbelt så högt som 77 dBA. därför är det mycket större skillnad än vad flygbolaget gör sken av, vilket är korkat. hade varit enkelt att ta vettigare exempel att jämföra med.

besserwissertime over.

Skrivet av Ralleballe:

Har nu ätit taco och lyssnat på podcast, precis som du sa.

Vad jag kunnat läsa mig till så är en ökning på 1 dB en ökning med 26% i ljudstyrka (10*log10(1.26) = 1) och en minskning med 1 dB motsvarar en minskning i ljudstyrka på 21% (1/1,26).
78 dB är alltså 26% ljudligare än 77 dB, alternativt är 77 dB 21% tystare än 78 dB.

Visst är det så, skalan är logaritmisk och en ensam decibel motsvarar förhållandevis "stor" förändring.

Grejen är ju dock att det blir lite fånigt i nedskalad form sådär, vilket var vad vi gjorde oss lustiga över. Till att börja med mäts det mot generell "jet", vilket kan vara lite vad som helst. Vidare känns det som att en hel massa andra kriterier spelar in också, bland annat vilket frekvensområde ljudet finns i. Personligen uppfattar jag "surrandet" från propellrarna och vibrationerna som betydligt mer störande än "brummandet" från jetmotorer.

I slutänden handlar det ju givetvis om reklam, inte om någon form av avhandling. Det kändes lite malplacerat bara, ett helt ark där de klappar sig själva i ryggen över hur fantastiskt allt är. När jag sitter på planet är jag ju liksom redan "i fällan"..

Det var dagens överanalys av en parentes som inte ens stod i fokus under podcasten. Nu är vi i alla fall hemma igen, och ska ta lite helg för återhämtning!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av limparion:

decibelskalan är logaritmisk, det gör att en ökning på tre decibel utgör en fördubbling av upplevd ljudvolym. 80 dBA är till exempel dubbelt så högt som 77 dBA. därför är det mycket större skillnad än vad flygbolaget gör sken av, vilket är korkat. hade varit enkelt att ta vettigare exempel att jämföra med.

besserwissertime over.

En ökning på tre decibel motsvarar inte en fördubbling av upplevd ljudvolym, däremot en fördubbling av ljudtrycket. Runt 10dB brukar räknas motsvara en fördubbling av upplevd ljudvolym, alltså att det låter dubbelt så högt för en människa.

Permalänk
Medlem

Kan man få ogg vorbis eller opus filar?

Permalänk
Avstängd

mackor o öl duger ikv

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Hedersmedlem

Hur lång tid behöver du Jacob innan du blivit en assimilerad Östgöte med en mer.. lyssnarvänlig dialekt? Typ som din kollega

Skämt åsido, trevlig podcast. Tack för att ni hann sy ihop den innan ni lämnade Tyskland. De övriga cafébesökarna runtomkring er verkade uppskatta det minst lika mycket med tanke på alla spontana skratt under podcastens gång.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Borde inte vara omöjligt att hitta nått ställe så man slipper höra ett helt fik i bakgrunden... Typ som om Lennie Norman skulle uppträda med 20 ryska porslinsdiskare bakom sig. Utan teskedar... Tack iallafall för ett fint arbete på mässan!
Kanske orkar lyssna färdig på podcasten imorgon men fick ont i skallen av allt oljud just nu efter halva..

Permalänk
Medlem

Haha ja jag diggade er miljö som ni satt i på denna podcast
Fika miljö i bakgrund och en lugn skön känsla över det hela

(sweclockers on the road)

//skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur personalen på ett mässhotell inte kan engelska, borde väl vara ett krav med tanke på att klientelet kommer från olika delar av världen oftast.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Den östgötskan e wejdigt najs! Härligt!

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Hur lång tid behöver du Jacob innan du blivit en assimilerad Östgöte med en mer.. lyssnarvänlig dialekt? Typ som din kollega

Jag klarar inte av den dialekten, gör ont att höra. Stockholmska i etern tack!

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Überklass:

Hur lång tid behöver du Jacob innan du blivit en assimilerad Östgöte med en mer.. lyssnarvänlig dialekt? Typ som din kollega

Skrivet av dealerovski:

Jag klarar inte av den dialekten, gör ont att höra. Stockholmska i etern tack!

Jag håller faktiskt med om att min dialekt är allt annat än vacker. Har bott i Linköping hela mitt liv så det förklarar saken, men bor sedan 1 februari i Sandviken där folk i min mening har en helt underbar dialekt. Kommer även resa regelbundet till Stockholm framöver så vi får hoppas att dialekten blir bättre (jag hoppas i alla fall det blir resultatet)

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Intressant kanske ska lyssna de lite senare idag. Finns ni på Spotify?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Jag håller faktiskt med om att min dialekt är allt annat än vacker. Har bott i Linköping hela mitt liv så det förklarar saken, men bor sedan 1 februari i Sandviken där folk i min mening har en helt underbar dialekt. Kommer även resa regelbundet till Stockholm framöver så vi får hoppas att dialekten blir bättre (jag hoppas i alla fall det blir resultatet)

Vadan detta dialekthat? Jag tycker att det är kul med lite olika dialekter och du skall definitivt inte ta åt dig! I min mening blir det väldigt tråkigt om alla talar exakt lika dant.

Är själv från Sandviken och när du flyttar dit flyttar jag till Linköping och studerar. Välkommen till min hemort!

Permalänk
Skrivet av Ralleballe:

Har nu ätit taco och lyssnat på podcast, precis som du sa.

Vad jag kunnat läsa mig till så är en ökning på 1 dB en ökning med 26% i ljudstyrka (10*log10(1.26) = 1) och en minskning med 1 dB motsvarar en minskning i ljudstyrka på 21% (1/1,26).
78 dB är alltså 26% ljudligare än 77 dB, alternativt är 77 dB 21% tystare än 78 dB.

wee, jag kommer bli ännu mer intressant (läs irriterande) nu när jag kan rabbla procentenheterna också=)
bra info fö.

Skrivet av Marcusk:

En ökning på tre decibel motsvarar inte en fördubbling av upplevd ljudvolym, däremot en fördubbling av ljudtrycket. Runt 10dB brukar räknas motsvara en fördubbling av upplevd ljudvolym, alltså att det låter dubbelt så högt för en människa.

ok, jag som har missuppfattat. det var väl 8 år sen jag hade den där kursen i akustik. trevligt att få lära sig lite nytt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 CPU: Intel Core i5-3470 GPU:Gigabyte Radeon R9 270X 2GB RAM: Crucial Ballistix Sport 8GB 1600MHz MB: Gigabyte GA-B75M-D3H Lagring: Kingston SSDNow V300 120GB, WDl Caviar Green 2TB PSU: Fractal Design Integra R2 500 W OS Windows 7 64 bit