Permalänk

Power Macintosh 8200/120

Vi hade en liten utförsäljning på jobbet för att tömma förrådet på alla gamla datorer som aldrig någonsin skulle komma till användning för företaget, och då passade jag på att införskaffa mig en sån där Macintosh som jag hört ska vara så fantastisk bra.

Macintoshen i fråga är som gallerinamnet antyder en Power Macintosh 8200/120...vad nu det byter för oss vanliga dödliga. Priset på denna skapelse blev hela 10 kr, då ingen annan var intresserad.

Tänkte bjussa på ett galleri som visar lite hur insidan ser ut och kanske någon fråga till er swec-medlemmar

Power Macintosh 8200/120

Permalänk
Medlem

Bygg en hackintosh i chassit!

Permalänk
Inaktiv

Haha man måste ju bara älska klistermärket på framsidan

Permalänk
Medlem

Är det m-ATX eller är det spegelvänt?

Permalänk
Medlem

Har för mig bussen som tangentbord och mus kopplas in på heter ADB. Det kanske går att få tag på converters fortfarande, vill minnas att det fanns såna så man kunde hooka upp PS2- eller seriellt inkopplade grejer. Vill också minnas att man brukade chaina prylarna, att man kopplade in tangentbordet i datorn, och sedan kopplade in musen på tangentbordet.

En bra grej att veta är att det finns risk att nåt går sönder om du hotswappar grejer på ADB-bussen, stäng alltid av datorn när du fipplar med det där.

[edit] Kom att tänka på en grej, det finns ju PCI-kort med USB-portar. Om de där gamla vita macarna hade PCI, och det går att få till det med drivers på nåt sätt (OS9 är väl det nyaste du kan köra på en mac med en PPC 601 kan jag tänka mig), så är ju det kanske också ett alternativ.

Ja, och så kan du klarlacka den fantastiska lappen på framsidan, så kommer den klara tidens tand mycket bättre!

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Precis som tidigare skrev så är det apples eget gränssnitt ADB som gäller för mus och tangentbord, har två tangentbord liggande och en ADB > USB konverterare om något av det är av intresse är det bara att pm'a!

Visa signatur

| MacBook Pro Mid-2010 | i7 2.66 Ghz | 8GB RAM |

Permalänk
Medlem

barnslig som man är satt jag och små fnissade åt mamma planka i några minuter

Visa signatur

SÖKER: i5 3570k / 4670k och ASUS P8Z77-I DELUXE / ASUS Z87I-PRO
Command center: fx 8320 4,7ghz,SABERTOOTH 990FX R2.0, 16gb corsair vengance, GTX 760 asus DCU2, 2 WD caviar 300gb, WD Raptor 150gb, Samsung 840 evo 120gb

Permalänk
Medlem

Trevlig fotpall

Visa signatur

Citera.

Permalänk
Avstängd

min gamla G5a funkar också skit bra som fotpall..men aldrig äre någon som frågar något om den när diverse folk kommer förbi..måste nog skaffa sådan dära dekaltrim till den som du har på din "fotpall"

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Medlem

Bästa stickersen ever

Visa signatur

Intel Core i7-4770K 4,6 ghz, Gigabyte GTX 690 4gb, Corsair Dominator Platinum 1866MHz 16GB, ASUS TUF SABERTOOTH Z87, LG 29EA93 IPS 29", Fractal DesignDefine R2, G15 tb, Logitech G700 mus.
Nexus 4,5,7 & 9
BF30, klanen för dig över 30, och som gillar teamplay!

Permalänk
Medlem

Först trodde jag adaptern var något kodlås för att få bild, haha.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil-Bosse:

Vi hade en liten utförsäljning på jobbet för att tömma förrådet på alla gamla datorer som aldrig någonsin skulle komma till användning för företaget, och då passade jag på att införskaffa mig en sån där Macintosh som jag hört ska vara så fantastisk bra.

Macintoshen i fråga är som gallerinamnet antyder en Power Macintosh 8200/120...vad nu det byter för oss vanliga dödliga. Priset på denna skapelse blev hela 10 kr, då ingen annan var intresserad.

Tänkte bjussa på ett galleri som visar lite hur insidan ser ut och kanske någon fråga till er swec-medlemmar

Power Macintosh 8200/120

Skrivet av Duca:

Bästa stickersen ever

Skrivet av Morpiha:

Haha man måste ju bara älska klistermärket på framsidan

Fixade till bilden lite för er

Visa signatur

[i]Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly. – Henry Spencer [/i]
[i]“Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs,
while the Universe is trying to create bigger and better idiots.
So far the Universe is winning.”
[/i]

Permalänk
Medlem

En typisk Mac innan Steve Jobs kom tillbaka och räddade eländet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Noterade bara att ts säger att det var jobbigare att få av kåpan än Vaders hjälm. Jag misstänker dock att det kan vara djävligt jobbigt att få av hjälmen av en motvillig Vader

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

släng skiten

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kira9204:

Jag vill ha en sån sticker fast med ordet "PC" istället för "Macintosh"
Behöver ju något att sätta på skoldatorn

Permalänk
Medlem

Jag har en PowerPC från '96, fullt fungerande med tillbehör som en hel låda med sladdar sitt skrivare etc, mus och tangentbord.

Visa signatur

Stationär; |Chassi: Fratal Design Define 7 (Ljudisolerad & Gunmetal) | MB: ASUS Prime X670-P WIFI | CPU: RyZen 9 7900X | RAM: 64GB DDR5 Kingston Fury (5600hz) | GPU: RX6700 XT | Lagring: 2x2TB M.2 NVMe, 1TB M.2 & 12TB HDD | Display: Phillips 24" HD (Pivot) & Samsung 27" UHD (165hz) | OS: unRaid 6.12.4 | Virtuell Maskin: Programmering (Win10Pro) Spel (Win11Pro), Allmänt Bruk (Fedora 39, ArcoLinux, Ubuntu 23.10) |

Permalänk
Skrivet av kaput:

Har för mig bussen som tangentbord och mus kopplas in på heter ADB. Det kanske går att få tag på converters fortfarande, vill minnas att det fanns såna så man kunde hooka upp PS2- eller seriellt inkopplade grejer. Vill också minnas att man brukade chaina prylarna, att man kopplade in tangentbordet i datorn, och sedan kopplade in musen på tangentbordet.

En bra grej att veta är att det finns risk att nåt går sönder om du hotswappar grejer på ADB-bussen, stäng alltid av datorn när du fipplar med det där.

[edit] Kom att tänka på en grej, det finns ju PCI-kort med USB-portar. Om de där gamla vita macarna hade PCI, och det går att få till det med drivers på nåt sätt (OS9 är väl det nyaste du kan köra på en mac med en PPC 601 kan jag tänka mig), så är ju det kanske också ett alternativ.

Ja, och så kan du klarlacka den fantastiska lappen på framsidan, så kommer den klara tidens tand mycket bättre!

Har testat med usb tangentbord och usb mus, svåra är ju att jag inte har någon form av "redskap" att installera nya drivrutiner med, så blir lite svårt när jag behöver tangentbord för att få ett tangentbord. Men tack för varning om hot swap på porten

Skrivet av saturday_sun:

En typisk Mac innan Steve Jobs kom tillbaka och räddade eländet.

Ja, dagens mac går ju inte att använda som fotpall, men istället har dom blivit väldigt shiny....Fast jag brukar ju föredra funktion över form när det gäller datorer

Skrivet av DanteLarka:

släng skiten

Mitt P180 är för högt, mitt fulltowerchassi är alldeles för högt, och min ibm server är för låg och bred. Menar du att jag måste åka till IKEA för att köpa en ny fotpall, för att kunna slänga min befintliga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil-Bosse:

Ja, dagens mac går ju inte att använda som fotpall, men istället har dom blivit väldigt shiny....Fast jag brukar ju föredra funktion över form när det gäller datorer

Form behöver inte innebära att funktion saknas. Är PC-freak, men min Macbook från 2009 hänger med än, oslagbar kvalitet även om den börjar bli trött nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Jag minns chassi-typen där man lyfter av alltihop som en kåpa med fasa. Tur att utvecklingen har gått frammåt!

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk

Släng den på tippen

Visa signatur

Moderkort:Asus Sabertooth Z77 Processor:i5 3570K 4.1 Ghz RAM:Corsair 8GB Vengeance 1600Mhz Processor kylare:Corsair Hydro H100i Nätaggregat:Corsair HX 750W 80+ Gold Modulär Grafikkort:Gigabyte GeForce GTX 680 2048MB Super Overclock Ljudkort:Asus Xonar D2X/XDT SSD:Samsung SSD Basic 840-Series 250GB Hårddisk:1TB Seagate Barracuda 7200rpmSkärm:Acer 24'' GD245HQAbid 120Hz Chassi:NZXT Tempest 410 Elite Svart

Permalänk
Avstängd

NICE !

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Hedersmedlem

Plocka av fronten med klistermärket och häng upp den på väggen. Resten kastar du på tippen.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd

Varför hade datorer förr i tiden knappt fläktar? Alstrade inte komponenterna lika mycket varme då?