Avermedia Live Gamer HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av dioxys:

Jag är mer nyfiken på Black Magic Intensity Pro och Shuttle.
Framförallt Shuttle!

Skulle avråda dig shuttlen.
Köpte en sån med USB3 anslutning fick den inte att fungera med nån av mina 3 datorer, alla med olika USB3 chipsets.
Dom vet även om dessa kompabilitets problem och rekommenderar på deras hemsida NEC chipsets vilket jag har i en dator, men inte ens i den funkade det.

Dom har däremot en variant med thunderbolt istället för USB3 också, kanske funkar bättre.

Visa signatur

Stationär Corsair 700D :: Corsair H850 :: Asus Maximus V Formula :: Intel Core i7 3770K :: Corsair H80i :: 16GB Corsair Vengance DDR3 2133MHz :: Asus Radeon HD7970 MATRIX :: 2 x OCZ Vertex 3 Max IOPS 120GB
Server Intel 3770K :: 16GB RAM :: 2 x WD RaptorX 150G :: 4TB Lagringsdiskar
Laptop 1 Lenovo Y500 Laptop 2 MSI GX660 med 2 x Corsair Force 120GB

Permalänk
Medlem

Som jag skrivit över halva forumet redan ( ) jag har provat alla inspelningsprogram på marknaden och det som ger bäst resultat enligt mig samt minst prestandaförlust är utan tvekan Mirillis Action! Alla borde ge deras trial en chans så får man själv se hur det fungerar innan ev. köp.

Det är även det enda inspelningsprogrammet som klarar 1920x1080 i 60fps smärtfritt för mig utan att filerna blir 400gb för en BF3-match.

http://mirillis.com/en/products/action.html

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk

Jag har använt mig av AVerMedias produkter sedan dom kom ut, är också sponsrad av detta företag.
Innan AVerMedia använde jag mig av BlackMagic Designs men eftersom deras "budget" produkter inte höll måttet (ingen 1080p för under 4000kr) så lämnade jag det företaget väldigt snabbt.

Kort som dessa ska egentligen inte köras i en singel PC setup, dessa ska köras i en PC till PC setup, dvs 2st datorer, en som har hand om spelandet och en som tar hand om all rendering via CPU eller deras inbyggda encoder.

AVerMedias egna encoder är inte den bästa, jag vart väldigt besviken själv på just Live Gamer HD när jag fick hem det på posten men deras utveckling från C127 är väldigt stor både i hårdvara och mjukvara.

Ska du streama från en singel-PC setup så ska du inte använda ett streamingkort, du ska ladda ner mjukvaran OBSProject.
Med OBSProject kommer du inte känna några större FPS-försämringar såsom du gör med tex xSplit eller FFsplit.

Ska du däremot spela in ditt spelande ska du vända dig till Dxtory som är en superprogramvara jämfört med tex FRAPS.
Dxtory alla fall för mig med en i7 2600k och min äldre i7 950 spelade in i 60-120fps konstant utan FPS droppar i alla nyaste spelen.

Har du ett Xbox eller PS3 så fungerar deras billigare kort för 900kr från ebay/amazon lika bra som Live Gamer HD eftersom du då renderar det på din egen dators CPU medans du spelar på ditt xbox/PS3.

Jag streamade på en PC till PC setup innan OBSProject kom ut i höstas och efter jag använt mig av det i 1månad så sålde jag min i7 950 och "uppgraderade" mig till i7 2600k som då hanterade min rendering för att kunna streama 720p med 2Mbps upload i top kvalitet hos Twitch.tv

Så mitt tips till er är att, har ni en dualcore eller äldre quadcore är Live Gamer HD väldigt bra, men sitter du på en 8core amd eller i7a så finns det ingen anledning att köpa in ett sådan kort eftersom du kan göra detta med den nya mjukvaran från OBSProject som uppdateras oftare än xSplit och håller högre kvalitet, opensource är det också!

Har ni frågor angående OBSProject finns det en irc kanal på qnet #obsproject eller forumet http://obsproject.com/forum/

Jag säger det igen så alla förstår, för att få ut hög kvalitet ur ett sånt här kort måste du tyvärr ha en PC till PC setup så att din renderings PC eller server ligger och jobbar på 90-99% cpu hela tiden för att trycka ut den optimala bilden.

Just nu stremar jag i 60fps konstant med 120fps i spelen pga jag kör 120hz skärm utan några drops alls, jag har dubbla 6970 och en i7 2600k på 4.3GHz.
Så att en i7 inte skulle klara av att rendera utan att göra så spelets prestanda skulle sänkas är myt.
Här kan ni se min kvalitet jag kör just nu med 2000 bitrate http://hashd.tv/vod/playing-csgo-ladder-only-wins-2 detta är då utan streamingkort och hög fps.

Kvaliten skulle vara otroligt mycket bättre om jag streamade i 4-5Mbps.

Skulle jag streama tex LoL eller Sc2 där det inte händer lika mycket och snabba rörelser så skulle kvaliten nästan se ut som ingame.

Visa signatur

2x Intel E5-2643V2 | 2x AMD 290x | 4x Samsung SSD EVO 500GB RAID 6 | 4xWD RED 4TB RAID6 | ASUS Z9PE-D8 WS | 3x Acer GD245HQ Limited Edition | Corsair 64GB (8x8GB) CL10 1866MHz VENGEANCE LP | FSP Aurum Pro 1200W | HRT HeadStreamer | Sennheiser HD 650 | Cherry MX 8000 | ZOWIE SPAWN (STOR SOM FAN)

Permalänk
Medlem

Det är märkbar skillnad på att fånga video med OBS Game Capture vs Live Gamer HD. Även DXtory. Kanske inte i spel som CS. Men det både känns och syns i tex World of Tanks, War Thunder och BF3. Men att det är värt 1800 för att göra det enklare kan jag väl inte påstå. PC to PC är förmodligen den bästa lösningen för absolut bästa bild och spelprestanda i spelburken.

Men avser du att streama i 60fps, oavsett cpu(!) så kan jag rekommendera kortet om man har pengarna. Speciellt med OBS då kodaren, Jim, Ursprungligen programmerat det runt capture-kortet.

För ren videoinspelning är nog DXTory oslagbart med rätt codec.

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?

Permalänk
Medlem

Synd att man inte kan spela in 1080p i 60 fps annars hade det varit värt . Men hey det kanske kommer ett kort som klarar av det nån dag:D?

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Synd att man inte kan spela in 1080p i 60 fps annars hade det varit värt . Men hey det kanske kommer ett kort som klarar av det nån dag:D?

Nej det hade inte hjälpt. Alla produkter som släpps är dåliga, eller åtminstone finns det alltid folk som hittar något att klaga på. När den dagen kommer som produkten klarar 1080p i 60 fps (den kanske redan gör det, jag har inte ens läst artikeln) så kommer du och många andra garanterat att skriva en kommentar på Sweclockers som lyder "Synd att man inte kan spela in 2160p i 120 fps annars hade det varit värt . Men hey det kanske kommer ett kort som klarar av det nån dag:D?"

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Dock kan man ju koppla

Graffe DVI -> 120hz -> Skärm
Graffe HDMI -> 60hz -> Capture Card. och köra en klon på skärmen på denna porten

Får inte till det på mitt 690 + windows 8

Totalt missnöjd när jag inte kan spela i 120hz

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem
Skrivet av segafreaks:

Får inte till det på mitt 690 + windows 8

Totalt missnöjd när jag inte kan spela i 120hz

http://forum.avermedia.com/viewtopic.php?f=18&t=5413

Citat:

"OK PROBLEM SOLVED :
For those who have that too the solution was :
DONT LINK YOUR VIDEO CARD TO YOUR AVERMEDIA LIVE GAMER HD WITH A DVI > HDMI
I bought a minidisplayport > hdmi and it worked, i can clone now !
Thanks a lot for your help tho"

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk

Du kan dock bara köra 1 skärm när du gör sådär, så har man 3st som jag och andra streamers är den lösningen värdelös.
Har du mer än 1 skärm.

Visa signatur

2x Intel E5-2643V2 | 2x AMD 290x | 4x Samsung SSD EVO 500GB RAID 6 | 4xWD RED 4TB RAID6 | ASUS Z9PE-D8 WS | 3x Acer GD245HQ Limited Edition | Corsair 64GB (8x8GB) CL10 1866MHz VENGEANCE LP | FSP Aurum Pro 1200W | HRT HeadStreamer | Sennheiser HD 650 | Cherry MX 8000 | ZOWIE SPAWN (STOR SOM FAN)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FisheRswe:

Du kan dock bara köra 1 skärm när du gör sådär, så har man 3st som jag och andra streamers är den lösningen värdelös.
Har du mer än 1 skärm.

Är du säker på det? Jag kör 3 skärmar och jag kunde klona en av dom till en 4e skärm för att testa, då borde det ju gå att clona den till ett capture card :>

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av nipe:

Nej det hade inte hjälpt. Alla produkter som släpps är dåliga, eller åtminstone finns det alltid folk som hittar något att klaga på. När den dagen kommer som produkten klarar 1080p i 60 fps (den kanske redan gör det, jag har inte ens läst artikeln) så kommer du och många andra garanterat att skriva en kommentar på Sweclockers som lyder "Synd att man inte kan spela in 2160p i 120 fps annars hade det varit värt . Men hey det kanske kommer ett kort som klarar av det nån dag:D?"

Jag klagar inte jag är en standard gamer som kör i en standard upplösning och framrate . Majoriteten av oss kör inte med onödiga 120hz eller 3 skärmar . Va är det för fel med 60 fps i 1080p??? jag vill inte att mina klipp ska lagga när andra kollar på dom . Ha lite hjärna o tänk innan du tror att nån försöker klaga du skriver till en standard person som inte kräver overkill 2k upplösning utan para 1080p i 60fps.

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

Intressant produkt, men snacka om dålig timing.

Får Radiotjänst syn på denna så kräver de fm dubbel tv-avgift. Man kan spela in och se ett program flera gånger. Minst dubbel avgift.

Man betalar endast en avgift.
Ekots lördagsintervju med Eva Hamilton (31 min)

Det här kortet känns inte vidare intressant för min del. Kanske om man haft det behovet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Jag klagar inte jag är en standard gamer som kör i en standard upplösning och framrate . Majoriteten av oss kör inte med onödiga 120hz eller 3 skärmar . Va är det för fel med 60 fps i 1080p??? jag vill inte att mina klipp ska lagga när andra kollar på dom . Ha lite hjärna o tänk innan du tror att nån försöker klaga du skriver till en standard person som inte kräver overkill 2k upplösning utan para 1080p i 60fps.

120hz + eller 3 skärmar är verkligen inte onödigt! Skulle inte klara av att vara utan nått av dom.. Så bara för att du tycker det är onödigt så gör inte alla det.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

Själv sitter jag med en i5 2500k och streamar dagligen, har kört med Xsplit och kör med OBS i dagsläget.
Måste säga att kortet blev en besvikelse, jag märkte ingen större skillnad allts och dessutom så är mjukvaran kass.

I detta fall så tvingade kortet mig att köra spelen på 1920*1080 och jag kunde inte gå lägre i Avermedia inställningarna.

Om du ska använda detta kort så rekommenderar jag mest om du ska streama med 2 enskilda datorer. dvs en dator för gaming och den andra för streaming

Kortet är okej, men helt klart inte värt den kronan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absarn:

Själv sitter jag med en i5 2500k och streamar dagligen, har kört med Xsplit och kör med OBS i dagsläget.
Måste säga att kortet blev en besvikelse, jag märkte ingen större skillnad allts och dessutom så är mjukvaran kass.

I detta fall så tvingade kortet mig att köra spelen på 1920*1080 och jag kunde inte gå lägre i Avermedia inställningarna.

Om du ska använda detta kort så rekommenderar jag mest om du ska streama med 2 enskilda datorer. dvs en dator för gaming och den andra för streaming

Kortet är okej, men helt klart inte värt den kronan.

Spelar väl ingen roll. Finns guider i hur du konfigurerar OBS så utdatan blir 720p. OBS skalar själv om bilden. Behöver inte göra ett dugg i Avermedias inställningar. Kortet ger definitivt tillbaka prestanda om man använder det som videokälla. Spöar OBS game capture (I vissa spel), DXTory, MSI m.fl.
Renderingslasten ligger på CPU'n och CPU belastningen på videoinfångningen är lika med 0. Vilket det inte är med tidigare nämda lösningar.

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?

Permalänk
Medlem

Tror att om man väntar i 2-3 år så kommer kvalitén öka samtidigt som priset kommer sänkas. Nya produkter är nästan alltid lite dyra då det kostat mycket att skapa dem. Skulle vara rätt användbart att ha en sådan här, men för 1800kr så är det inte värt det, då uppgraderar man hellre datorn för de pengarna..

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk

Köp för f-n inte Live Gamer HD. Hade den i ett par veckor och lämnade sedan tillbaka skräpet. Det är inte värt pengarna.

Exempel på problem som jag hade och som lika väl kan hända dig:

* Om du vill spela in röst samtidigt som du spelar kan du använda dig av Avermedias alternativ för röstinspelningen. Dock är resultatet kasst och om du läser i tråden med rubriken "Huge Audio Bit Rate Oversight (TERRIBLE AUDIO)" på AverMedias forum får du en idé om vad jag menar.
* LiveGamer HD har en pass-through som gör att du kan skicka bilden till kortet och sedan vidare till din skärm. Tyckte det verkade fantastiskt så jag testade. Det såg mycket märkligt ut på min skärm så jag kollade forumet igen. Där finns det ett antal trådar och det generella tipset folk får är "använd inte Live Gamers HDMI-utgång någonsin."
* Testade alla möjliga olika inställningar innan jag till sist började spela in på riktigt. Efter att ha spelat in i fyra timmar (med pauser såklart) hade jag två timmar video med ljud och två timmar utan. Det var då jag beslutade mig för att lämna tillbaka det.

Förutom dessa problem finns det småsaker såsom att man inte kan lyssna på ljudet från spelet om man har ett externt ljudkort eftersom man måste skicka det via HDMI (mycket vanligt bland capture cards för övrigt). Deras supportforum lyser med utvecklarnas frånvaro och buggfixar som utlovats för över ett halvår sedan är fortfarande inte lösta. Maxinställningen för video är 20000kpbs vilket ger riktigt dåligt slutresultat. Möjligen kan det vara okej om du vill streama men jag skulle i vilket fall rekommendera de flesta andra produkter förutom just AverMedias.

Själv köpte jag istället BlackMagic Intensity Pro som är fantastiskt. Inte alls så att det är fritt från problem men när det väl fungerar (har problem att synka fps från vissa spel) så är det klockrent. Titta bara på lite screenshots från mjukvarorna man får med och jämför BlackMagic och AverMedia, det är som natt och dag. Inte att förglömma, tanka ner programvaror från AverMedias site tar sin lilla tid, de verkar ha sparat på serverkraften. Precis som med det mesta andra, hos Blackmagic har du programvaran ner strax efter att du klickat på "download."

Det är ett enkelt val, spara pengarna och köp något annat än LiveGamer HD.

Permalänk
Skrivet av necry:

Dxtory är definitivt en av de bästa record programmer för både live streaming till Twitch och att Spela in

Jag tror att en av anledningarna till att många (inkl mig själv) finner Dxtory svårt att konfigurera och därmed ratar det. Du som verkar ha koll kanske kan skriva en guide i forumet (om du har tid )?

Visa signatur

Tomorrow Never Knows - Ringo Starr

Permalänk
Medlem

Rekommenderar

Detta är verkligen något jag kan rekommendera, jag sökte efter en väg att kunna spela in mina gameplays i 1080 utan att droppa en ENDA frame.
Detta var lösningen, när du slår på knappen så kommer du inte ens märka att du spelar in allt du gör på skärmen förutsatt att din hårddisk inte blir full. Det här hänt flera gången att jag råkat tryckt på knappen att jag märkt och när jag sedan vaknar upp nästa dag så har jag av misstag spelat in spela timmars gameplay utan att ha märkt ett enda!

För streaming så rekommenderar jag att du lägger pengarna på en kraftig processor istället. Visst detta capture hjälper lite grann men inte alls lika mycket som en processor för några hundralappar mer