Permalänk
Medlem

36U i hemmet och esxi upgradering

Hej kära Sweclockare! Nu har jag efter påtryckningar från er äntligen fått tummen ur och börjat ta virtualisering lite mer på allvar. Dessutom har jag som tidigare utlovat satt i dubbla quadcores och "lite" mer ram i ML350n.

Changelog
-------------------------------------------------------------

1st fräscht 36U Rittal (mitt gamla 42U står och samlar damm, är det någon som är intresserad av det så får man hojta till).
2st Nokia IP390 (pfSense).
2st HP Proliant DL360 G4
2st HP Proliant DL360 G3 (Kommer nog att fasas ut, låter för mycket. Hojta till vid intresse).
1st HP Proliant ML350 G6
1st Eaton Powerware 5125
1st D-Link DES3624i (ska bytas ut mot en gbitswitch med management).

-------------------------------------------------------------
Changelog

För er som undrar så är detta fortfarande ett "hostingprojekt" som fortfarande ej kommit i rullning mer än detta. Målet har länge varit att få ihop en lösning som är snabb och stabil, och ska kunna leverera tjänster som web, mail, vps etc gratis eller till väldigt förmånliga priser.

Har nu åtminstone kommit ett steg längre med bättre maskiner och en fullgod fiberuppkoppling.

36U i hemmet och esxi upgradering

Permalänk
Medlem

Riktigt fint galleri!

Roligt med bilder från rackets tidigare liv

Permalänk
Medlem
Citat:

Men ju tyngre desto bättre kvallité.

http://www.sweclockers.com/nyhet/15330-hantols-felmarkta-nata...

Hehe, tänker på den artikeln varje gång jag läser att tyngd=kvalité, och denna gång kunde jag inte låta bli att posta, eftersom att du lät så säker

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem

Trevligt trevligt Alltid mysigt med hemmarack! Vad använder du kapaciteten till?

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk

Sitter de för hw i DL360 lådorna?

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem
Skrivet av misiler:

Riktigt fint galleri!

Roligt med bilder från rackets tidigare liv

Tack ska du ha Jo jag tyckte det kändes lite nostalgiskt i och med att jag vart med och hjälpt till på gamla skolan och hållt uptimen maxxad!

Skrivet av Najsisen:

http://www.sweclockers.com/nyhet/15330-hantols-felmarkta-nata...

Hehe, tänker på den artikeln varje gång jag läser att tyngd=kvalité, och denna gång kunde jag inte låta bli att posta, eftersom att du lät så säker

Hahaha! Fyfasen, tror inte dom gjuter in betong i racken dock, detta skåpet har ett par år på nacken och omfattas nog av 90 talets härliga robusta ingenjörskonst. Kommer ihåg farsan som hade en gammal server från början av 90talet, en digital server som vägde 70 kg. Det var inte en enda ytmonterad komponent på något kretskort alls i den burken. Och 1.5mm plåt, där är det kvallité.

Skrivet av Ceogar:

Trevligt trevligt Alltid mysigt med hemmarack! Vad använder du kapaciteten till?

Tack ska du ha! Om du hade läst min intro text längst upp i galleriet så står det där att prylarna skall användas för hosting, just nu används de dock mest för egna tjänster så som iptelefoni och mail / webmail.

Skrivet av ManBearPig:

Sitter de för hw i DL360 lådorna?

Vad gäller pizzakartongerna så sitter det 4gb ram i tre av maskinerna, 3gb i mailservern (översta g4an). Dubbla intel xeon ht 3.0 i g4 och dubbla 2.4ghz ht i g3.

Permalänk
Medlem

Bara undra: vad använder man de här till? Servrar? kontrollera hela husets EL saker

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro

Permalänk
Medlem

Dom vita boxarna längst ner tror jag är är växlar för telefoni

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av mecke96:

Bara undra: vad använder man de här till? Servrar? kontrollera hela husets EL saker

Läs i galleritexten, det är ett hostingprojekt. Används just nu endast för egna tjänster!

Skrivet av Waste:

Dom vita boxarna längst ner tror jag är är växlar för telefoni

Den vita saken längst ned är en Powerware 5125 (UPS), reservkraft för att hålla maskinerna igång tills dom stängs ned säkert vid strömavbrott.

Permalänk
Medlem

2p av mig pga följande:
- Rörigt i skåpet
- Bedrövlig kabeldragning (började bra på baksidan, men gick snabbt utför)
- Över dimmensionerat, 36U för mindre än helften användning (smaksak antar jag)

Permalänk
Medlem

1p
Mycket gammalt skrot.

Visa signatur

Game: i7 6700K, 32Gb DDR4, EVGA GeForce GTX 1080 Ti 11GB SC2 Hybrid Gaming
HTPC: Ryzen 5 5600X, 16Gb DDR4, GTX 1050 Ti 4GB
NAS1: Ryzen 5 4600G , 16Gb DDR4, 284TB
NAS2: A10-7860K, 16Gb DDR3, 408TB
Router (pfSense): i3 9100, 16Gb DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

2p av mig pga följande:
- Rörigt i skåpet
- Bedrövlig kabeldragning (började bra på baksidan, men gick snabbt utför)
- Över dimmensionerat, 36U för mindre än helften användning (smaksak antar jag)

Ja, jag ska förmodligen inhandla ett gäng kardborreband så man kan strukturera upp lite, dessutom blir det lite rörigt när man slänger in saker vart eftersom och lär ha igång utrustningen. Det var därför jag bytte ner mig från 42U skåpet jag har.

Skrivet av Shen:

1p
Mycket gammalt skrot.

Gammalt skrot som fungerar klockrent.

Permalänk

Får man fråga vad ramminnena samt processorerna kostade?

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipcombat:

Får man fråga vad ramminnena samt processorerna kostade?

Kan då säga att totala summan för ram och cpu inkl frakt hamnade under 3000 kr

Permalänk
Skrivet av Taentreo:

Kan då säga att totala summan för ram och cpu inkl frakt hamnade under 3000 kr

Nästan gratis!

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipcombat:

Nästan gratis!

Nja men billigt iaf, nypris på allt överstiger säkert 20-30k

Permalänk

Inte illa att lägga ut drygt 14 papp på en licens för att hosta lite mail och web hemma...

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Skrivet av TommyToad:

Inte illa att lägga ut drygt 14 papp på en licens för att hosta lite mail och web hemma...

Och vad vill du ha sagt med det?

Permalänk
Skrivet av Clint Eastwood:

Och vad vill du ha sagt med det?

Precis det jag sade. Imponerande.
Några problem med det?

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Skrivet av TommyToad:

Precis det jag sade. Imponerande.
Några problem med det?

Aha, dåså. Nej, det "kändes" som en sån "Richard Rättrådig" kommentar som insinuerade att han körde med piratgrejjer. My bad, sorry.

Permalänk

Porr

Visa signatur

Corsair 550D, i7 3770K @ 4.5 gHz, Asus Sabertooth Z77, Corsair H110, OCZ ZX 1000w, 3XSLI Gigabyte OC2 GTX670, Corsair Force 3 SSD, Samsung Evo 256 gb SSD, 2X1 gb 7200rpm Raid 0,3TB 7200 rpm, 4X4 GB Corsair Vengence 1600, Bitfenix Recon
Logitech Z-10, Logitech c920 HD Pro, Corsair K70, Asus RT-N66, Asus VE278. Samsung CLX 3185

Permalänk
Hedersmedlem

Trevligt galleri! Hur lyckades du få tag på Nokia-enheterna? De verkar vara svindyra på Ebay tex!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Trevligt galleri! Hur lyckades du få tag på Nokia-enheterna? De verkar vara svindyra på Ebay tex!

Tack ska du ha Jag kan väl säga att det förmodligen var tur. Nokia nummer 1 inhandlades för en tusenlapp på blocket, då fick jag chansen att se om det var något att dra in pfsense på, vilket det var, tack och lov

Nokia nummer 2 köpte jag på ebay för $15 (yaay!) och $78 frakt :/ men slapp åtminstone tull på detta. Det var som sagt ren tur, sniprade in den rackarn. Det var 4 budgivare förutom mig de sista minutrarna och säljaren vart lätt grinig när den gick för 15 dollar hehe

Kan eventuellt vara intresserad av att sälja en Nokia till rätt pris, färdiginstallerad och confad. (Eventuellt byte).

Permalänk
Medlem

varför installerar folk massa rack hemma helt plötsligt?

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Mysigt..!

Jag väntar på 2st Dell C1100 med vardera 72GB ECC (http://www.dell.com/us/enterprise/p/poweredge-c1100/pd) att peta in i mitt rack..

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av bannani:

varför installerar folk massa rack hemma helt plötsligt?

Fråga inte mig Jag har vart med sen länge, haft rack hemma sen 2006.

Skrivet av Schrimp:

Mysigt..!

Jag väntar på 2st Dell C1100 med vardera 72GB ECC (http://www.dell.com/us/enterprise/p/poweredge-c1100/pd) att peta in i mitt rack..

Såg väldigt trevligt ut Synd bara att 1u väsnas lite för mycket vid hemmabruk, för övrigt väldigt vacker utrustning

Permalänk

Kör du OpenVZ?