Tomten kom idag! (IBM Model M) Vad har ni för vintage-tangentbord?

Permalänk
Medlem

Jag har ett nyinförskaffat apple extended keyboard 2. Någon som vet var man kan få tag på rengöringmedel för at bli av med gulnad plast? Dvs väteperoxid(vätersuperoxid, H2O2) eller vätska som innehåller detta.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Ligger ett uppe på tradera om du är sugen.

Tackar, blir att campa den:)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Tackar, blir att campa den:)

Nå, vann du den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Nå, vann du den?

Tyvärr inte, blev lite oväntade utgifter så det fick vänta:) (Köpte ihurförsig ett ducky g2pro tkl med pbt tangenter för någon månad sedan så jag är inte bitter)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Tyvärr inte, blev lite oväntade utgifter så det fick vänta:) (Köpte ihurförsig ett ducky g2pro tkl med pbt tangenter för någon månad sedan så jag är inte bitter)

Det var ju inte fyskam heller, vad blev det för switchar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Det var ju inte fyskam heller, vad blev det för switchar?

Bruna, lite allround var tanken men eftersom jag helt slutat spela nu så undrar jag om blåa kanske vore bästa valet. Men det är bara en bra anledning att köpa en nytt:)
Kanske blir ett 60% (ingen F-rad, numpad eller piltangent/delgrupp)med ISO layout (svensk) när den släpps:)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Bruna, lite allround var tanken men eftersom jag helt slutat spela nu så undrar jag om blåa kanske vore bästa valet. Men det är bara en bra anledning att köpa en nytt:)
Kanske blir ett 60% (ingen F-rad, numpad eller piltangent/delgrupp)med ISO layout (svensk) när den släpps:)

Okej, ja blåa på ett ducky med pbt caps är ett av mina favoriter :), dock inte testat bruna på ett ducky.

Jaha ska dom släppa en HHKB variant också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Okej, ja blåa på ett ducky med pbt caps är ett av mina favoriter :), dock inte testat bruna på ett ducky.

Jaha ska dom släppa en HHKB variant också?

Ingen aning, såg bara att huttala postade en bild i någon av hans trådar

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Nå, vann du den?

Nä, men det gjorde jag.

Visa signatur

2009a - GPU[ASUS GTX570 1280MB], MoBo[ASUS P5Q-E], RAM[4GB], HDD's[3x SG 3TB, 1x WD 1TB, 1x Corsair F120 SSD], Mon[Iiyama Visionmaster Pro 451 (2048x1536@73Hz)]

Permalänk
Medlem

Sitter just nu med en Microsoft Natural Multimedia Keyboard, gillar den men vill helst ha en IBM Model M.

Visa signatur

Main: Intel i5 4670K | ASUS Geforce GTX 970 | Corsair Vengeance 16 GB DDR3 | Phanteks P400 | Cryorig H7 | EVGA Supernova G2 650W
Retro: AMD Athlon XP 2200+ | Nvidia Geforce 3 Ti200 | 3DFX Voodoo 2 (SLI) | 512MB DDR | Soundblaster Live! | Windows 98 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vusan:

Sitter just nu med en Microsoft Natural Multimedia Keyboard, gillar den men vill helst ha en IBM Model M.

http://images.amazon.com/images/P/B0000AOWVN.01.LZZZZZZZ.jpg

Keytronic Ergoforce är också väldigt bra, om du inte kan htita ett Model M

Offtopic: Använder du datorn i din sign?

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekner:

Keytronic Ergoforce är också väldigt bra, om du inte kan htita ett Model M

Offtopic: Använder du datorn i din sign?

Ahh, just det den underbara Keytronic Ergoforce är relativt lätta att hitta, eller?

Model M eller Ergoforce skulle jag blivit glad, buckling spring, yay!

Offtopic: Ja, den datorn använder jag bara för gamla Windows 95 till MS-DOS spel. Skulle helst vilja uppgradera en Pentium III någon dag.

Visa signatur

Main: Intel i5 4670K | ASUS Geforce GTX 970 | Corsair Vengeance 16 GB DDR3 | Phanteks P400 | Cryorig H7 | EVGA Supernova G2 650W
Retro: AMD Athlon XP 2200+ | Nvidia Geforce 3 Ti200 | 3DFX Voodoo 2 (SLI) | 512MB DDR | Soundblaster Live! | Windows 98 SE

Permalänk
Skrivet av Vusan:

Sitter just nu med en Microsoft Natural Multimedia Keyboard, gillar den men vill helst ha en IBM Model M.

http://images.amazon.com/images/P/B0000AOWVN.01.LZZZZZZZ.jpg

Det där är skitbra, har ett exakt likadant - men se upp om du ska köpa nytt. Microsofts nuvarande ergonomiska tangentbord har usla brytare, otroligt dålig kvalitet.

Ang. model M: för en fem-sex år sen plockade jag på mig ett gäng när mitt jobb rensade ut gamla datorer som stått i förråd - men gjorde mig av med alla, för jag sitter ofta vid datorn sent på kvällen och de knattrade så högt att min flickvän inte kunde sova om jag skrev på det. Idag önskar jag att jag i alla fall behållit ett, men...

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

Är IBM 8926 något bra tagnentbord? Fick ett av skolan, helt fungerande och har bara två nackdelar, smutsigt av massa år i skåp och en trasig "upphöjare" där bak. Har den i skolan och vad jag läst så är det rubberdomes men känns fantastiskt jämnfört med dagens tagnentbord.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Är IBM 8926 något bra tagnentbord? Fick ett av skolan, helt fungerande och har bara två nackdelar, smutsigt av massa år i skåp och en trasig "upphöjare" där bak. Har den i skolan och vad jag läst så är det rubberdomes men känns fantastiskt jämnfört med dagens tagnentbord.

Ja det är bra. Det är ju som du sa rubberdome men om du gillar det så kör på! Äldre rubberdome är många gånger bättre än dagens.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Det där är skitbra, har ett exakt likadant - men se upp om du ska köpa nytt. Microsofts nuvarande ergonomiska tangentbord har usla brytare, otroligt dålig kvalitet.

Ang. model M: för en fem-sex år sen plockade jag på mig ett gäng när mitt jobb rensade ut gamla datorer som stått i förråd - men gjorde mig av med alla, för jag sitter ofta vid datorn sent på kvällen och de knattrade så högt att min flickvän inte kunde sova om jag skrev på det. Idag önskar jag att jag i alla fall behållit ett, men...

Lugnt, den tangentbordet jag har är gammalt.

Men hur kunde du slänga Model M?!?! ;_ ;

Visa signatur

Main: Intel i5 4670K | ASUS Geforce GTX 970 | Corsair Vengeance 16 GB DDR3 | Phanteks P400 | Cryorig H7 | EVGA Supernova G2 650W
Retro: AMD Athlon XP 2200+ | Nvidia Geforce 3 Ti200 | 3DFX Voodoo 2 (SLI) | 512MB DDR | Soundblaster Live! | Windows 98 SE

Permalänk
Skrivet av Vusan:

Men hur kunde du slänga Model M?!?! ;_ ;

Tre eller fyra stycken dessutom... Jaaa du, det frågar jag mig också ibland...

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker gamla mekaniska TGB är dynga och glad att jag slängt alla ?
Klicketiclicketti...ryyyss....

Permalänk
Medlem

Från och med idag äger även jag ett Model M (från 1991). Jag har letat ett tag och nu fick jag äntligen tag på ett på tradera, och det översteg mina förväntningar totalt. Obeskrivligt skönt att skriva på! Fingrarna får ett eget liv och flyger över tangenterna fortare än vad man hinner med att uppfatta. Helt otroligt! Enda problemet är att man väcker alla levande ting i huset på natten med det. heh

Jag körde tidigare med ett Keytronic Ergoforce som var väldigt bekvämt att skriva på trots att det var ett rubberdome. Ergoforce tangentborden är nog ett av de rubberdomes som ligger i högsta klass skulle jag säga. Tråkigt nog tog jag livet av mitt med en kopp kaffe...
Mellan dessa två tangentbord har jag för tillfället använt ett IBM KB-6326 rubberdome som varit hyffsat bekvämt faktiskt, men inte på något sätt nära känslan i Ergoforce'et.

Visa signatur

2009a - GPU[ASUS GTX570 1280MB], MoBo[ASUS P5Q-E], RAM[4GB], HDD's[3x SG 3TB, 1x WD 1TB, 1x Corsair F120 SSD], Mon[Iiyama Visionmaster Pro 451 (2048x1536@73Hz)]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Bara jag som tycker gamla mekaniska TGB är dynga och glad att jag slängt alla ?
Klicketiclicketti...ryyyss....

Synd att du inte gillar pengar heller.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Synd att du inte gillar pengar heller.

Dock har han ju hjälpt övriga "säljare" som har kvar sina
Tror de flesta personer slängt mycket som i dagens läge varit värt många kronor sammanlagt. Leksaker, tidningar, hårdvara med mera.
Är nog egentligen bäst att inte tänka tillbaka på alla grejer man ägt (och som slängts) i det förflutna

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Synd att du inte gillar pengar heller.

Känns lika fräscha som NMT-mobiler. Kanske man skulle sparat sin Motorola "hundbenet" också... typiskt...

Men det är väl så med retroprylar att det är de som aldrig använt eländet som plockar upp det igen och tycker det är hippt. Tänk vinyl, fula 70-tals inspirerade möbler etc.

Permalänk
Skrivet av Dunde:

Känns lika fräscha som NMT-mobiler.

Inte NMT, men om du har en Nokia 3210 i oöppnad kartong så kan jag ge dig ett hyfsat bud.

Citat:

Men det är väl så med retroprylar att det är de som aldrig använt eländet som plockar upp det igen och tycker det är hippt. Tänk vinyl, fula 70-tals inspirerade möbler etc.

Eller också är det så att vi som kan använda fingersättning och skriver 300 ord i minuten gillar bra tangentbord med distinkta lägen, även om de knattrar. Vem vet.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

Har börjat fundera på att pensionera min stationära dator och helt gå över till min betydligt nyare laptop. Tyvärr så saknar ju laptopen alla "bra" portar som ps2, parallellport, mm.

Vad ska jag ha för adapter för att kunna köra mitt Model M på en USB-port? Inte för att thinkpad har så dåliga tangentbord men för långskrivningar kommer jag bli tokig utan knattrandet från ett äkta IBM

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag svarat förut. Men har 2 st Model M, ett Victor och minst ett AST i säkert förvar.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linxz:

Jag vet inte om jag svarat förut. Men har 2 st Model M, ett Victor och minst ett AST i säkert förvar.

Eftersom du har 2 och vi är kompisar så kan ju du ge ett till mig?

Permalänk
Medlem

Något om-moddat gammalt Mac tangentbord Duger i krig.

Visa signatur

Folk på internet har en tendens att tala sanning extra mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Eftersom du har 2 och vi är kompisar så kan ju du ge ett till mig?

AST?

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av päpplet:

Vad ska jag ha för adapter för att kunna köra mitt Model M på en USB-port?

Det finns USB->PS/2 adaptrar ute i välsorterade datorbutiker. Det ska vara en aktiv adapter som innehåller en tjock bit som innehåller elektronik.
Det finns t.ex. en på webhallen.

Obs för att det finns billiga adaptrar som fungerar sämre med äldre versioner av Model M som kräver mer ström än de flesta tangentbord. En adapter som är mest populär bland enthusiaster för att den funkar ypperligt tillsammans just med äldre Model M kallas för "Blue Cube" och ser ut såhär:

Varning för att det finns också små billiga passiva adaptrar som bara är en liten kontaktadapter eller är två små kontakter och en liten kabel - de fungerar inte. De är till för tangentbord som stödjer både USB och PS/2 i samma kabel.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Findecanor:

Det finns USB->PS/2 adaptrar ute i välsorterade datorbutiker. Det ska vara en aktiv adapter som innehåller en tjock bit som innehåller elektronik.
Det finns t.ex. en på webhallen.

Obs för att det finns billiga adaptrar som fungerar sämre med äldre versioner av Model M som kräver mer ström än de flesta tangentbord. En adapter som är mest populär bland enthusiaster för att den funkar ypperligt tillsammans just med äldre Model M kallas för "Blue Cube" och ser ut såhär:
http://deskthority.net/w/images/f/fe/BlueCube.jpg

Varning för att det finns också små billiga passiva adaptrar som bara är en liten kontaktadapter eller är två små kontakter och en liten kabel - de fungerar inte. De är till för tangentbord som stödjer både USB och PS/2 i samma kabel.

Vet du av nån bra adapter som går AT > usb direkt? ps2 känns så.. öööeeehh... "modernt"
Även nån adapterkrets att löda in direkt i ett tangentbord vore intressant.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.