[Diskussion] Samsung Galaxy S4 (Android 4.2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Kommer nog skaffa en, och vill ha med Snapdragon. Jag klarar inte av LCD-skärmar, S4 har ju bästa skärmen på marknaden. Oändlig kontrast, och bra färger, blir färgerna för starka kan man sänka dem, och man kan få AdobeRGB färgrymd vilket IPS-skärmar från konkurrenter inte klarar av. Sedan stort batteri, bättre kamera än båd Xperia Z och HTC One, bäst prestanda, mindre storlek, trådlös laddning, löstagbart minneskort och batteri, störst minneskapacitet. Ja den är bättre på alla de punkter jag tycker är viktiga.

Skulle vara om en Ubuntu-telefon med OLED-skärm utannonserades innan release som jag skulle tvivla.

Vad baserar du att den är bäst på? Väntar på att DisplayMate eller Anandtech skall testa den ordentligt och se hur den står sig mot HTC One/iPhones 5s skärm. Har du sett några andra som gjort djupgående tester? Är ärligt nyfiken så länka gärna om du har mer info.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Kommer nog skaffa en, och vill ha med Snapdragon. Jag klarar inte av LCD-skärmar, S4 har ju bästa skärmen på marknaden. Oändlig kontrast, och bra färger, blir färgerna för starka kan man sänka dem, och man kan få AdobeRGB färgrymd vilket IPS-skärmar från konkurrenter inte klarar av. Sedan stort batteri, bättre kamera än båd Xperia Z och HTC One, bäst prestanda, mindre storlek, trådlös laddning, löstagbart minneskort och batteri, störst minneskapacitet. Ja den är bättre på alla de punkter jag tycker är viktiga.

Skulle vara om en Ubuntu-telefon med OLED-skärm utannonserades innan release som jag skulle tvivla.

Hehe, Ubuntu telefon med OLED låter som en osannolik sak att hända innan tisdag.. det är väl den 26:e telefonen släpps? eller har jag fått det om bakfoten?

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Kommer nog skaffa en, och vill ha med Snapdragon. Jag klarar inte av LCD-skärmar, S4 har ju bästa skärmen på marknaden. Oändlig kontrast, och bra färger, blir färgerna för starka kan man sänka dem, och man kan få AdobeRGB färgrymd vilket IPS-skärmar från konkurrenter inte klarar av. Sedan stort batteri, bättre kamera än båd Xperia Z och HTC One, bäst prestanda, mindre storlek, trådlös laddning, löstagbart minneskort och batteri, störst minneskapacitet. Ja den är bättre på alla de punkter jag tycker är viktiga.

Skulle vara om en Ubuntu-telefon med OLED-skärm utannonserades innan release som jag skulle tvivla.

Den samsung nexus jag har nu tycker jag har en mycket bättre skärm än min iphone 4s. finns tydligen program att installera om man vill ändra skärmupplevelsen, tycker den är perfekt redan nu.

Visa signatur

Android är fantastiskt, nu även med bl.a trim. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=wwXA27TWD3k&feature=youtube_g...

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Vad baserar du att den är bäst på? Väntar på att DisplayMate eller Anandtech skall testa den ordentligt och se hur den står sig mot HTC One/iPhones 5s skärm. Har du sett några andra som gjort djupgående tester? Är ärligt nyfiken så länka gärna om du har mer info.

Inte sett några mätningar direkt. Men recensenter har ju varit ganska tydliga. Och det att den, åtminstone enligt Samsung, ska klara en färgrymd som konkurrenters IPS inte klarar är ju positivt, det i kombination med kontrasten verkar grymt bra. Har svårt att se vad den kan bli slagen på om det stämmer.

Skrivet av Plasmatic:

Hehe, Ubuntu telefon med OLED låter som en osannolik sak att hända innan tisdag.. det är väl den 26:e telefonen släpps? eller har jag fått det om bakfoten?

Tror du förväxlar mars med april.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Inte sett några mätningar direkt. Men recensenter har ju varit ganska tydliga. Och det att den, åtminstone enligt Samsung, ska klara en färgrymd som konkurrenters IPS inte klarar är ju positivt, det i kombination med kontrasten verkar grymt bra. Har svårt att se vad den kan bli slagen på om det stämmer.

Tror du förväxlar mars med april.

det gör jag nog, så den släpps i början av April? vilken dag ryktas det om? Jag har lyckats hitta sidor som säger 14:e, men vet inte hur trovärdiga de är.

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

det gör jag nog, så den släpps i början av April? vilken dag ryktas det om? Jag har lyckats hitta sidor som säger 14:e, men vet inte hur trovärdiga de är.

26:e April.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Marknaden vill ju ha det för det är det som säljer bäst - och baksidan är klart lämplig att göra i något som inte är metall för hållbarheten och antennprestanda.

De säljer ju bra eftersom det är bra produkter. Det hade fortfarande varit roligt att se t.ex. Samsung använda sig av ett bättre material. Jag håller inte med dig om att hållbarheten skulle vara sämre om man väljer metall framför plast. Antar att du syftar på att det lätt blir repor men det blir det ju på högglans plast också. Antennproblem i dagens iPhone 5 (för att nämna ett exempel) existerar ju inte. I och för sig är "premium" något av en smaksak och gäller naturligtvis inte bara valet av material.

Permalänk
Medlem

Av vad jag sett verkar det som Snapdragon modellen får modellnumret GT-i9505 och exynos modellen GT-i9500.

T.ex. prisjakt listar i9505. Hoppas inte Snapdragon versionen halkar efter vad gäller support och mjukvara :/

*edit* Någon som har koll på om detta "Diamond matrix" är pentile?

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Av vad jag sett verkar det som Snapdragon modellen får modellnumret GT-i9505 och exynos modellen GT-i9500.

T.ex. prisjakt listar i9505. Hoppas inte Snapdragon versionen halkar efter vad gäller support och mjukvara :/

*edit* Någon som har koll på om detta "Diamond matrix" är pentile?

Pentile stämmer bra.

Permalänk
Skrivet av Kogster:

Av vad jag sett verkar det som Snapdragon modellen får modellnumret GT-i9505 och exynos modellen GT-i9500.

T.ex. prisjakt listar i9505. Hoppas inte Snapdragon versionen halkar efter vad gäller support och mjukvara :/

*edit* Någon som har koll på om detta "Diamond matrix" är pentile?

Skrivet av David_87:

Pentile stämmer bra.

Jag är inte så insatt, Jag vet att pentile är hur skärmen är uppbyggd, men jag fattar inte vad som är fel med det? Alla reviews jag har sett har bara sagt "It uses pentile layout but at this resolution that should not be noticable" de förklarar inte vad det är, varför folk stör sig så mycket på det.

Någon som har lust att förklara, eller länka till någonstans där man förklarar?

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Plasmatic:

Jag är inte så insatt, Jag vet att pentile är hur skärmen är uppbyggd, men jag fattar inte vad som är fel med det? Alla reviews jag har sett har bara sagt "It uses pentile layout but at this resolution that should not be noticable" de förklarar inte vad det är, varför folk stör sig så mycket på det.

Någon som har lust att förklara, eller länka till någonstans där man förklarar?

Vet att det fattas en subpixel per pixel så att säga, S3an 720p är egentligen inte 720p.
http://www.swedroid.se/tag/pentile/

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Vet att det fattas en subpixel per pixel så att säga, S3an 720p är egentligen inte 720p.
http://www.swedroid.se/tag/pentile/

så denna Super AMOLED 1080p skärm på S4:an är egentligen inte alls 1080p?

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Plasmatic:

så denna Super AMOLED 1080p skärm på S4:an är egentligen inte alls 1080p?

Där används en diamantmatrix (eller vad det nu kallas) så man får in fler pixlar/subpixlar.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Där används en diamantmatrix (eller vad det nu kallas) så man får in fler pixlar/subpixlar.

Hmm, jag kan mycket väl ha hört fel, men vad jag hört så har även S4:an Pentile? eller är diamant matrix du nämnde något annat?

Frågan kvarstår, är den verkligen 1080x1920?

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Plasmatic:

Hmm, jag kan mycket väl ha hört fel, men vad jag hört så har även S4:an Pentile? eller är diamant matrix du nämnde något annat?

Frågan kvarstår, är den verkligen 1080x1920?

Klarar den en fullhd film och täcker hela skärmen så är den 1080.

Har en Galaxy nexus nu (inte samsung Nexus som jag skrivit innan tydligen) och denna är 720 pentile. 720-filmer fyller hela skärmen härligt varmt och allt ser helt underbart ut, bättre än min 4s.
Sen finns det de här som kommer att säga motsatsen...

Visa signatur

Android är fantastiskt, nu även med bl.a trim. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=wwXA27TWD3k&feature=youtube_g...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Plasmatic:

Hmm, jag kan mycket väl ha hört fel, men vad jag hört så har även S4:an Pentile? eller är diamant matrix du nämnde något annat?

Frågan kvarstår, är den verkligen 1080x1920?

jo det är en diamant matrix enl. nån/några recenioners/tester (En av erica the technerd) men fortfarande pentile hmm..
Behöver få klarhet i detta av nån som kan det mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

jo det är en diamant matrix enl. nån/några recenioners/tester (En av erica the technerd) men fortfarande pentile hmm..
Behöver få klarhet i detta av nån som kan det mer

Mm väldigt många verkar antagit att det är pentile utan att det riktigt bekräftats. Den grön subpixeln ser något mindre ut på någon bild som påstods vara S4-an men lika många som de andra. Detta kan ju bero på den nya tekniken i den subpixeln iofs

Fortfarande 1920*1080 men precisionen för pixlarnas färåtergivning blir något sämre och subpixelrendering funkar sämre. Subpixelrendering känns iofs inte så jättelönt med den pixeltätheten.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

jo det är en diamant matrix enl. nån/några recenioners/tester (En av erica the technerd) men fortfarande pentile hmm..
Behöver få klarhet i detta av nån som kan det mer

Jag tycker Ericas genomgång var väldigt informativ om just detta. Det är fortfarande en pentile-skärm, det vill säga det finns inte tre subpixlar (RGB) för varje pixel som på en non-pentile. Dock gör den nya formationen av subpixlarna att de ligger mycket tätare än på tidigare pentile-skärmar vilket gör att den inte alls lider av samma synliga problem som de äldre skärmarna.

Enligt Erica skall det ju vara väldigt svårt att se att det fortfarande är pentile så tror inte att det är något faktiskt problem längre. Då låter ju "black clipping" som hon också tar upp värre.

Verkar ju utan tvekan vara en mycket bra skärm men skall bli intressant att se någon köra ett ordentligt test på den.

För er som missade länken till Ericas preview tidigare i tråden, en mycket bra genomgång av S4:an: http://www.youtube.com/watch?v=diLD42QafIo

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Vad baserar du att den är bäst på? Väntar på att DisplayMate eller Anandtech skall testa den ordentligt och se hur den står sig mot HTC One/iPhones 5s skärm. Har du sett några andra som gjort djupgående tester? Är ärligt nyfiken så länka gärna om du har mer info.

Optimus G Pro ( 5,5" ) sägs i en del tester att skärmen är det bästa de sätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Kommer nog skaffa en, och vill ha med Snapdragon. Jag klarar inte av LCD-skärmar, S4 har ju bästa skärmen på marknaden. Oändlig kontrast, och bra färger, blir färgerna för starka kan man sänka dem, och man kan få AdobeRGB färgrymd vilket IPS-skärmar från konkurrenter inte klarar av. Sedan stort batteri, bättre kamera än båd Xperia Z och HTC One, bäst prestanda, mindre storlek, trådlös laddning, löstagbart minneskort och batteri, störst minneskapacitet. Ja den är bättre på alla de punkter jag tycker är viktiga.

Skulle vara om en Ubuntu-telefon med OLED-skärm utannonserades innan release som jag skulle tvivla.

Vad baserar du "Bättre kamera än HTC One" på? Har du sett testerna med deras kamera där de jämför med en rad olika mobiler och även med en kamera från Canon som den slår på fingrarna, enda kameran som var i närheten var den i iPhone 5, men även den fik pisk i lågt ljus...sedan skärmen i Samsung är förkastlig på många punkter pga att skärmen må vara bra på en förkastlig panel

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

sedan skärmen i Samsung är förkastlig på många punkter pga att skärmen må vara bra på en förkastlig panel

Vad menar du egentligen?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valiumballong:

Vad menar du egentligen?

Vad tror du jag menar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Skrivet av Justbecause:

Vad tror du jag menar?

Skickades från m.sweclockers.com

Med ett namn som "bara för att" och din ton och val av ord så verkar du tycka illa om Samsung i helhet, därför drar du slutsatsen att S4 också är kass.

Utan någon fakta tvivlar jag på att någon kommer lyssna.

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Plasmatic:

Med ett namn som "bara för att" och din ton och val av ord så verkar du tycka illa om Samsung i helhet, därför drar du slutsatsen att S4 också är kass.

Utan någon fakta tvivlar jag på att någon kommer lyssna.

Var drar du slutsatsen att HTC One är sämre än S4 utan någon fakta? Den "lilla" info som finns om S4 hittills tyder endast på att de gjort en kopia av sig själva med fler meningslösa tillägg, så det finns inget i det de gått ut med som är speciellt tilltalande.

Vad mitt nick har med det hela att göra begriper jag inte, då kan jag lika gärna påstå att allt du säger är påhittat pga ditt nick

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Skrivet av Justbecause:

Var drar du slutsatsen att HTC One är sämre än S4 utan någon fakta? Den "lilla" info som finns om S4 hittills tyder endast på att de gjort en kopia av sig själva med fler meningslösa tillägg, så det finns inget i det de gått ut med som är speciellt tilltalande.

Vad mitt nick har med det hela att göra begriper jag inte, då kan jag lika gärna påstå att allt du säger är påhittat pga ditt nick

Skickades från m.sweclockers.com

Först och främst så har jag aldrig ens nämnt en HTC One.. lär dig läsa först innan du försöker argumentera.

Men nog om detta, jag skiter ärligt talat fullständigt i vad du tycker när du har en så aggressiv ton.

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

Hmm, jag kan mycket väl ha hört fel, men vad jag hört så har även S4:an Pentile? eller är diamant matrix du nämnde något annat?

Frågan kvarstår, är den verkligen 1080x1920?

Pentile är så att varje pixel har två färger [grön, röd][grön, blå] rgb har ju 3.

Det är dock skillnad på Pentil o Pentile
Jämför galaxy nexus med s3. Där s3an är mycket bättre. Samma gäller väl s3 -> s4 kan jag tänka mig( bortsett från den högre upplösningen).

Diamant är utformningen på subpixlarna i s4an Pentile skärm.

Det är tydligen mycket svårare att tillverka oledpaneler än lcd. S2an hade rgb men var inte högupplöst samt hade problem med inbränning.
Note2 har en annan rgb formation på subpixlarna men är ju 720p på en större display. (Tjusig att titta på dock)

Jag tycker amOled är ett stort plus sen får andra tycka som de vill.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Plasmatic:

Först och främst så har jag aldrig ens nämnt en HTC One.. lär dig läsa först innan du försöker argumentera.

Men nog om detta, jag skiter ärligt talat fullständigt i vad du tycker när du har en så aggressiv ton.

Men om du lärde dig läsa så hade du sett från början att JAG skrev om HTC One...och exakt var har jag en mer "aggresiv" ton än vad du skrev till mig?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Av vad jag sett verkar det som Snapdragon modellen får modellnumret GT-i9505 och exynos modellen GT-i9500.

T.ex. prisjakt listar i9505. Hoppas inte Snapdragon versionen halkar efter vad gäller support och mjukvara :/

Nästan hela Europa och USA får Snapdragon-versionen Med tanke på att det är ett Qualcomm-chip och inte Exynos gör att den nog kommer få mer support.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Vad tror du jag menar?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet inte, det var därför jag frågade. Skriver man som en 12-åring kan man inte utgå från att alla förstår vad man menar hela tiden.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

För er som undrar hur skärmen är uppbyggd:

Det man bör ha i åtanke är att bilden kommer ifrån en kinesisk sida, som publicerade en recension av S4:an innan den ens var släppt

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless