Permalänk
Skrivet av Thunde:

Är det ett kul spel?

Håller med tcntad att spelet kan bli lite tråkigt när man har uppdrag som är 1500+ KM långa och 99% av sträckan är motorväg, men spelet är för min egen del extremt avslappnande och ger mig chansen att prova på ett drömyrke (kanske inte på det mest realistiska sättet men ändå). Är man sedan en som gillar och pilla med moddar och skins så finns det inte några gränser på hur många timmar man kan lägga på detta underbara spel.

SCS Software som företag är också trevliga då vi får nya uppdateringar under en lång tid vilket tyvärr inte är så vanligt idag, i nästa uppdatering får vi antagligen en ny bil också (Iveco HI-WAY).

Och för 15 euro (på steam) eller 189 kronor på webhallen så tycker jag att spelet är värt varenda krona.

Visa signatur

Grundare av www.TruckSims.se - Ett Nordiskt community för lastbilssimulatorer

Permalänk
Skrivet av TheKafirHunter:

Det Kanske är jag som ser fel men, visst har du dubbla saftblandare? Om "ja" vilken mod använder du?

Nix det är bara en, "Big Beacon"
http://www.modbox.us/euro-truck-simulator-2-mods/776-big-beac...

Permalänk
Skrivet av Mattias P:

Håller med tcntad att spelet kan bli lite tråkigt när man har uppdrag som är 1500+ KM långa och 99% av sträckan är motorväg, men spelet är för min egen del extremt avslappnande och ger mig chansen att prova på ett drömyrke (kanske inte på det mest realistiska sättet men ändå). Är man sedan en som gillar och pilla med moddar och skins så finns det inte några gränser på hur många timmar man kan lägga på detta underbara spel.

SCS Software som företag är också trevliga då vi får nya uppdateringar under en lång tid vilket tyvärr inte är så vanligt idag, i nästa uppdatering får vi antagligen en ny bil också (Iveco HI-WAY).

Och för 15 euro (på steam) eller 189 kronor på webhallen så tycker jag att spelet är värt varenda krona.

Med på varenda punkt! Spelet blir vad man gör det till, har aldrig tröttnat! Dock kanske det blir roligare när man kör manuellt och 900-graders rattutslag med G27:an.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk

Nästa skin till paketet på gång, någon skarpögd jäkel som kan lista ut vilket det är?

Hint 1: Det är inte med på listan, hittade bilarna först igår.
Hint 2: Norskt åkeri.

Vinnaren belönas med evig ära osv osv...

Visa signatur

Grundare av www.TruckSims.se - Ett Nordiskt community för lastbilssimulatorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias P:

Nästa skin till paketet på gång, någon skarpögd jäkel som kan lista ut vilket det är?

Hint 1: Det är inte med på listan, hittade bilarna först igår.
Hint 2: Norskt åkeri.

Vinnaren belönas med evig ära osv osv...

jag har en fråga! hur öppnar du upp filerna så att jag kan skapa ett mod? jag har öppnat base.scs filen, men hur hittar jag fram till lastbilen (filnamnet ex: .scs) till Photoshop? skaffade det precis

Permalänk
Skrivet av Extror3:

jag har en fråga! hur öppnar du upp filerna så att jag kan skapa ett mod? jag har öppnat base.scs filen, men hur hittar jag fram till lastbilen (filnamnet ex: .scs) till Photoshop? skaffade det precis

Ush, detta var ingen lätt fråga att svara kort-ish på xD

Jag utgår från att du vill göra ett skin, yes? Det lättaste är att kolla guider på YouTube och eftersom du redan har ett skin av mig så kan du öppna upp den scs-filen med t.ex WinRAR och kolla hur mapparna är strukturerade. Det är dds filerna som du ska måla på i Photoshop/annat program se till att du har dds-plugin:et till ditt program annars kan du inte öppna eller spara filerna.

Där ser du att jag har 3 mappar. def, material och vehicle. Kolla i dessa mappar vad jag har filer samt hur och var de ligger. sii filerna kan du öppna med Notepad/Notepad++ (om du har det) och se hur man lägger till sina skins i spelet som självständiga skins.

Sen så behövs inte riktigt base.scs för skins så länge man inte ska in i color.dds och pilla men det kan man göra senare när man väl fått en förståelse för grunderna.

Jag kan skriva så mycket mer här men det kommer bara att bli en extremt lång vägg av text så om du behöver mer hjälp ta det via PM eller så får jag ta det i en ny video guide.

Visa signatur

Grundare av www.TruckSims.se - Ett Nordiskt community för lastbilssimulatorer

Permalänk
Skrivet av Thunde:

Är det ett kul spel?

Jepp

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk

"Trucking"

Permalänk

Får väl ta och ladda upp en bild på min nuvarande lastbil, lite halvbra bilder i mörkret, men men.

Permalänk

Ingen som vågade på sig att ens gissa Det var ju "Thor Tenden Transport AS" fina babyblå Volvo!

Fortfarande "WIP" men är mer eller mindre färdigställd bara ett par pyttesmå detaljer kvar.

Visa signatur

Grundare av www.TruckSims.se - Ett Nordiskt community för lastbilssimulatorer

Permalänk

...

Permalänk

Nu när man har börjat köra igen så slog det mig. Körtiden är väll inte realistisk? Alltså i Sverige måste du villa 45min/4h och minst 15min om det ska räknas som rast. Finns inga sådana regler i resten av Europa? Eller har de struntat i dem?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Nu när man har börjat köra igen så slog det mig. Körtiden är väll inte realistisk? Alltså i Sverige måste du villa 45min/4h och minst 15min om det ska räknas som rast. Finns inga sådana regler i resten av Europa? Eller har de struntat i dem?

Vet inte hur det är faktiskt. Men tror dem har skitit i det.

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Medlem

Ja de verkar ha förenklat det och tagit bort den obligatoriska rasten (samma regler inom hela EU) och även förenklat rasten till 11 timmar rätt över. Att modellera körtider helt realistiskt hade varit intressant men reglerna är inte helt lätta så det hade nog bara lett till frustrerade som stänger av körtiderna.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Skrivet av tcntad:

Kan man göra ljudet på volvon (fh16) bättre/högre?

Ändra "interior_sound_volume" i game_data.sii. Du hittar den i def.scs, spelet kör med 5% i volym som default värde.

Visa signatur

Grundare av www.TruckSims.se - Ett Nordiskt community för lastbilssimulatorer

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Mattias P:

Ändra "interior_sound_volume" i game_data.sii. Du hittar den i def.scs, spelet kör med 5% i volym som default värde.

Skall pröva. Tackar och bockar!

Permalänk

Har inte hittat något bra ljud för volvos raka 6.or. Bara massor av fjollor som gör V8-ljud! Kör dock Scania

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Har inte hittat något bra ljud för volvos raka 6.or. Bara massor av fjollor som gör V8-ljud! Kör dock Scania

Jag kör med en mod, är inte super men helt klart bättre än vanilla enligt mig. Ljudet är redan högre än vanilla så har man pillat i game_data.sii kanske man ska vara på sin vakt så man inte blir vettskrämd om ljudet är uppskruvat mycket.

Länk: https://www.dropbox.com/s/bzhphr3suo4z9mr/Volvo_sound.scs

Visa signatur

Grundare av www.TruckSims.se - Ett Nordiskt community för lastbilssimulatorer

Permalänk
Skrivet av Mattias P:

Jag kör med en mod, är inte super men helt klart bättre än vanilla enligt mig. Ljudet är redan högre än vanilla så har man pillat i game_data.sii kanske man ska vara på sin vakt så man inte blir vettskrämd om ljudet är uppskruvat mycket.

Länk: https://www.dropbox.com/s/bzhphr3suo4z9mr/Volvo_sound.scs

Nice! Har en Scania mod nu som jag skruvat lite med. Den låter i princip identiskt med 730:n!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk

Tja!
Dags för mig att dela med mig av mitt åk. Den har gått 60500km när jag skriver detta!
https://www.dropbox.com/s/m2hq7npaxwnu9yi/ets2_00023.png
https://www.dropbox.com/s/6s4xi3nh8xu8xgm/ets2_00030.png
https://www.dropbox.com/s/hng4soycvzovmc1/ets2_00031.png

Det är en Scania R730 Topline med chassi konfigurationen 8x2/4 (stabilt!)
Vill inte ha för mycket lull-lull på den så det fick bli ett "Scania - King of the Road" skin. Rent prestanda-mässigt så är den
omoddad för att jag vill återskapa realismen vilket också medför att jag kör med min G27-ratt med Scanias "Range-Splitter"
växellåda! Bakom hytten på bilen sitter även den stora tanken på hela 1200L vilket gör att jag har en distans på 5820km!

Moddar som jag använder har jag inte gjort från grunden, dock har jag ändrat siffrorna för att de ska bli mer realistiskt.

Moddar som jag dock jobbar på själv är följande:
Mer realistisk fysik-mod
Full Scania mod med samtilga hytter, växellådor, chassin och motorer.
Bättre motorljuds-mod

Okej, ni får ta mig som en Scania-freak!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Tja!
Dags för mig att dela med mig av mitt åk. Den har gått 60500km när jag skriver detta!
https://www.dropbox.com/s/m2hq7npaxwnu9yi/ets2_00023.png
https://www.dropbox.com/s/6s4xi3nh8xu8xgm/ets2_00030.png
https://www.dropbox.com/s/hng4soycvzovmc1/ets2_00031.png

Det är en Scania R730 Topline med chassi konfigurationen 8x4/4 (stabilt!)
Vill inte ha för mycket lull-lull på den så det fick bli ett "Scania - King of the Road" skin. Rent prestanda-mässigt så är den
omoddad för att jag vill återskapa realismen vilket också medför att jag kör med min G27-ratt med Scanias "Range-Splitter"
växellåda! Bakom hytten på bilen sitter även den stora tanken på hela 1200L vilket gör att jag har en distans på 5820km!

Moddar som jag använder har jag inte gjort från grunden, dock har jag ändrat siffrorna för att de ska bli mer realistiskt.

Moddar som jag dock jobbar på själv är följande:
Mer realistisk fysik-mod
Full Scania mod med samtilga hytter, växellådor och motorer.
Bättre motorljuds-mod

Okej, ni får ta mig som en Scania-freak!

Som den petiga jäveln jag är när det kommer till skins hade jag ändrat base_color så solskyddet, speglar och dörrhandtaget matchar den röda färgen på övriga bilen ^^ Annars ett fin fint åk.

Den där Scania modden du nämner, är det "bara" textfiler du kommer att lägga till eller är det tillägg av 3d modeller? Jag personligen skulle vilja se en mod som fixar in 2011/12 fronten då jag tycker att den som 2009 modellen har är så fruktansvärt ful och det är den största anledningen till att jag inte gjort några Scania skin färdiga än.

2009

2011/12

Sen hade det varit coolt med vindspoiler på taket till highline modellen

Visa signatur

Grundare av www.TruckSims.se - Ett Nordiskt community för lastbilssimulatorer

Permalänk

Det är 3D-modeller. Jobbar just nu på P-serien av 11/12 års modeller. Är så jäkla stolt över min CrewCab!! Japp, i paketet så ska jag slänga med en vindspoiler för både P-,G-,R-serien. Kommer även lägga till fler ljusramper och pynt så som stänk-skydd!!

Tycker du att jag ska ha lackade speglar? Kan inte riktigt bestämma mig xD

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Tycker du att jag ska ha lackade speglar? Kan inte riktigt bestämma mig xD

Alltid!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Extror3:

Alltid!

Skickades från m.sweclockers.com

Märkte nu att när jag gjorde skinnet så utgick jag från svart. Så speglarna blir svarta. Sorry, får fixa det senare. Nu måste jag färdigställa P-serien!!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Nästan så man vill leta fram sin ratt och prova faktiskt...

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Skrivet av shelter:

Nästan så man vill leta fram sin ratt och prova faktiskt...

Gör det! Du kommer fastna! Lita på det!

Har en fråga till er som inte kör med H-låda och koppling!

Hur gör ni i köer och när ni backar om ni inte kan slira er fram? Jag menar en knapp gör väll allt eller inget?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk

Har ignen bild på mitt åk, men har en på lillgrabbens...

Det slog mig precis att han har kralligare motor på sin bobbycar än vad jag har på min dragare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Gör det! Du kommer fastna! Lita på det!

Har en fråga till er som inte kör med H-låda och koppling!

Hur gör ni i köer och när ni backar om ni inte kan slira er fram? Jag menar en knapp gör väll allt eller inget?

Jag gasar och bromsar helt enkelt haha
"Pumpar" på gasen vid stoppljus och andra köer. Vid avsläpp av släpp så tar jag entré när jag får frågan om snabb avlämning. Vet att det förstör men men.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Skrivet av Goteborgan:

Jag gasar och bromsar helt enkelt haha
"Pumpar" på gasen vid stoppljus och andra köer. Vid avsläpp av släpp så tar jag entré när jag får frågan om snabb avlämning. Vet att det förstör men men.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej då missar du ju det roliga

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits