Spotify kan börja med strömmande video

Permalänk
Medlem

Om man inte behöver punga ut med mer än de hundra spänn man redan betalar så är det bra. Annars asså...

Visa signatur

ASUS P8H77-I (för tillfället), i5 3570K, GTX 680, 8GB Vengeance, Bitfenix Prodigy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spleak:

Haft denna debatt tidigare. Har utförts en del tester som påvisat att man inte kan höra skillnad vid komprimering i klass med Ogg q9. Tror mest det är en placebo-effekt ifall man hör skillnaden, ev. att 0.01% kan höra skillnaden.

Att det är skillnad på 100 kbps mp3 och FLAC håller jag med om, men inte Ogg q9 eller bättre. Men som sagt, kommer alltid finnas folk som inte går att övertala.

tja hört folk påstå att ljudet låter olika beroende på sata kabel man använt till diskarna musiken man spelar upp från

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Geeks Gaming

Blir nog ett pris på 250 kr för filmer, 100 för musik och 300 för båda. Vilket känns rimligt, men dom får ju fixa tillräckligt bra utbud också. Netflix utbud fungerar bara om man inte bryr sig om att se dom senaste filmerna.

Den här debatten om att ha FLAC är den dummaste någonsin, visst FLAC är bra då mycket av detaljerna finns kvar men att ha FLAC i 360 kbit/s är ju meningslöst. Har man FLAC så är det bara relevant kring 1 mbit/s annars kan du lika gärna köra på en ogg fil. Nackdelen med FLAC när man tänker strömmad musik är att det tar en galen mängd bandbredd, vilket många inte är beredda att betala för så varför ha med det i Spotify?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlvarBerglind:

Blir nog ett pris på 250 kr för filmer, 100 för musik och 300 för båda. Vilket känns rimligt, men dom får ju fixa tillräckligt bra utbud också. Netflix utbud fungerar bara om man inte bryr sig om att se dom senaste filmerna.

Den här debatten om att ha FLAC är den dummaste någonsin, visst FLAC är bra då mycket av detaljerna finns kvar men att ha FLAC i 360 kbit/s är ju meningslöst. Har man FLAC så är det bara relevant kring 1 mbit/s annars kan du lika gärna köra på en ogg fil. Nackdelen med FLAC när man tänker strömmad musik är att det tar en galen mängd bandbredd, vilket många inte är beredda att betala för så varför ha med det i Spotify?

Det är ju svindyrt.

Fan, man betalar ju mer för spotify/månad om du har det i mobilen är du gör för HBO vilket är ganska konstigt enligt mig. Viaplay kostar ju 250/månad tror jag, men där får du vara inloggad på 5 ställen samtidigt.

Om det kostar så mycket så kommer de nog inte få så många kunder.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Låter bra. Får hoppas att de erbjuder premium även för video, så man kan få högre bitrate om man vill (för den är i dagsläget alldeles för låg hos alla videostreamingtjänster jag någonsin provat).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Som sagt, all heder åt Spotify för att ha lyckats knyta till sig forna pirater att betala för Premium enbart för att det är enklare och smidigare än att ladda hem själv.

Tråkigt bara att det tagit så pass lång tid innan övriga i branschen förstått att detta är framtiden, men kul samtidigt att de fått tag på stora samarbetspartners nu. Återstår att se hur det blir med en streaming-tjänst men jag är helt klart försiktigt optimistisk.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk

Ska jag betala för streamad film så ska det vara i bra bildkvalité och flerkanaligt ljud, något som jag är tveksam till när det kommer till bandbredd.

Jag tycker dock att de ska se till att bli klar med musikdelen först innan de börjar spåna på andra planer. T.ex så har Linux-versionen varit en "preview-version" väldigt länge nu.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas _verkligen_ att dom behåller "music-only" i så fall.

Permalänk
Medlem

Hurra för ännu mer exklusivt material! Det räcker inte med att utbudet av strömmad film redan är utspritt, glest och dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Hurra för ännu mer exklusivt material! Det räcker inte med att utbudet av strömmad film redan är utspritt, glest och dåligt.

This.

Alla vill ha sina exklusiva grejer för att man ska välja just den tjänsten över någon annan. Vad som händer är att man får ett glest utbud om man inte har alla tjänster och då blir det flera hundra kronor i månaden.

När fler och fler vill in och ha en bit av kakan kommer man få sämmre utbud på den tjänsten man väljer för någon annan köpte rättigheterna till att exklusivt visa den serien/filmen man vill kolla på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Det är ju svindyrt.

Fan, man betalar ju mer för spotify/månad om du har det i mobilen är du gör för HBO vilket är ganska konstigt enligt mig. Viaplay kostar ju 250/månad tror jag, men där får du vara inloggad på 5 ställen samtidigt.

Om det kostar så mycket så kommer de nog inte få så många kunder.

79kr/mån om man nöjer sig med den intressanta biten ;p Men man får nog räkna med att priserna kan dra iväg om dom lägger till filmer också på Spotify tyvärr :/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

79kr/mån om man nöjer sig med den intressanta biten ;p Men man får nog räkna med att priserna kan dra iväg om dom lägger till filmer också på Spotify tyvärr :/

Ett klart intressant prissättning vore om de separerade musikbiten med film och serie, 79:- för om man bara vill ha film eller musik och 150:- för allt.

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk

Jag skulle lätt kunna lägga 300-400kr per månad för både musik och video tjänsten. Men de viktiga då är att deras videoutbud ligger på mer än 90% precis som deras musikutbud gör.

Ovärt att idag betala 79kr per månad och bara få tillgång till 10% av de totala utbudet.

Tror dessutom att man löst piratnedladdnings problemet om man fixar en sådan videotjänst. Vem laddar ner nusik längre lixom, lättare me Spotify

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker det är goda nyheter men samtidigt är jag väldigt skeptisk då de redan nu inte verkar ha resurser att utveckla musikdelen till något bra.
Visst Spotify är nog det bästa alternativet vi har, men det är ju ändå så fruktansvärt dåligt jämfört med vad det skulle kunnat vara. Nu syftar jag inte på utbudet som jag faktiskt tycker är helt ok för priset och där musikbolag och artister säkerligen är den bromsande faktorn, utan mer på användargränssnitten. Spotify är oerhört klumpigt och omständigt och saknar massor med självklara smidiga funktioner som ofta varit standard i mediaspelare sedan urminnes tider. Och det tråkigaste är kanske inte att det är som det är, utan att det i princip inte har kommit en enda påtaglig positiv förändring sedan det lanserades.
Så visst jag skulle kunna betala ganska många hundringar i månaden för musik och film i samma tjänst, men då hoppas jag det är i en bättre tjänst än Spotify.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]