AMD visar upp officiella Radeon HD 7990

Permalänk

Bara ett år försent.

Kul att det kom ut tillslut, men jag vill hellre se en ny generation.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Om priset är rätt så är det intressant, då man redan har ett 7970 så kan man köra 7970 + 7990

Visa signatur

Imac 27" Retina 5k | 3x Dell P2715Q | Intel i7- 3820 @ 4.3 Ghz | Asus P9X79 DELUXE| G.Skill 24GB | Corsair HX 850W | EVGA GTX 1080 TI SLI | EVGA GTX 460 | Fractal Design Define R4 | Vortex POK3R RGB MX Nature White | W 10 Pro 64-bit | Arch Linux

Permalänk
Medlem

Känns som om det är allt runt omkring själva prestandan som avgör i detta fall.
Värme, watt, pris, kvalitet (ex microstuttering).
Inget kul när den ena av bolagen levererar toppflaggskeppet efter det andra och sen inte klarar att slå det som kom för en månad sen.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

375 W är jättemycket!
Nej tack!

Läste du artikeln? 375 watt är vad den max kan dra från två stycken 8pin-anslutningar plus moderkortet, det säger inget om vad det faktiskt drar. GTX 690 har också två st. 8 pin, och kan alltså teoretiskt dra exakt lika mycket om det behövs.

Permalänk
Medlem

Nya Zeeland & Malta? Skärpning förfan! :/

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Alla som gnäller på AMDs drivrutiner borde läsa igenom den här artikeln. Mycket intressant läsning och det verkar som om ni kommer få det ni vill i juli.

http://www.anandtech.com/show/6857/amd-stuttering-issues-driv...

Väldigt intressant artikel! Det skulle vara fantastisk ifall Sweclockers kunde sammanfatta och lägga ut som nyhet eller liknande så fler får upplysning om detta, då artikeln belyser ett ganska hett diskussionsämne.

Det ser i alla fall ljust ut för förbättrade drivrutiner som får bukt med stuttering/micro-stuttering.

Visa signatur

| Asus ROG Strix G533ZW | Intel i9 12900H | GeForce RTX 3070Ti 16GB | DDR5 16GB 4800MHz | Windows 11 Pro |
| Asus ROG Strix G512LW | Intel i7 10750H | GeForce RTX 2070 8GB | DDR4 16GB 3200MHz | Windows 11 Pro |
| HP Omen 15 | Intel i7 8750H | GeForce GTX 1070 Max-Q OC 8GB | DDR4 16GB 2666MHz | Windows 11 Pro |

Permalänk
Skrivet av Mixe:

Nya Zeeland & Malta? Skärpning förfan! :/

Stör du dig att dom kör med namn på olika öar?. Jösses...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperRetard:

Stör du dig att dom kör med namn på olika öar?. Jösses...

Jag tycker man kan hitta på bättre namn 2013, min åsikt dock och du får tycka vad du vill

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Inaktiv

5-6 tusen och det blir ett köp

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av galaXy:

Väldigt intressant artikel! Det skulle vara fantastisk ifall Sweclockers kunde sammanfatta och lägga ut som nyhet eller liknande så fler får upplysning om detta, då artikeln belyser ett ganska hett diskussionsämne.

Det ser i alla fall ljust ut för förbättrade drivrutiner som får bukt med stuttering/micro-stuttering.

Ja det vore trevligt. Annars tänker jag smyga in den i alla diskussioner jag ser om AMDs dåliga drivrutiner och deras dåliga renderingstider.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Failbygge:

Kan vi inte glömma det nu... Borde ju vara "klarar de Bioshock Infinite?"

Tycker snarare, "Kommer det klara Metro: Last Light?"

Permalänk
Medlem

Om pris/prestanda blir bättre än för GTX 690 så kan det vara intressant. Och om microstutteringproblematiken inte förstör det hela, som sagt.

Edit: Eftersom AMD tar microstuttering på allvar så ser det ljust ut på den fronten. Då är det bara pris/prestanda som kommer avgöra!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

375 W är jättemycket!
Nej tack!

Ingenting säger att det kommer att dra 375W, bara att strömförsörjningen till kortet tillåter max 375W. Vad den kommer att dra vet vi inte än. Men kommer ju av naturliga själ antagligen inte direkt vara strömsnål...

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem

Äh, låt AMD vara. Tycker det är bra att de försöker putta ut lite produkter även om de kanske inte är top notch.
Detta kort med låg prislapp i kombination med drivrutiner som eliminerar microstutter kan faktiskt vara bli en hit.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Äh, låt AMD vara. Tycker det är bra att de försöker putta ut lite produkter även om de kanske inte är top notch.
Detta kort med låg prislapp i kombination med drivrutiner som eliminerar microstutter kan faktiskt vara bli en hit.

Jämnare och lägre rendreringstider än tidigare modeller och med en bra prissättning så kan det bli succé

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk

lite sent bara. Men om amd lyckas bra med detta så tror jag att dom kommer tillbaka och får nvidia att bita i något

Visa signatur

Thermaltake Level 10-GT | Gigabyte Aorus X299 Gaming 7 Socket 2066 | Intel Core i7-7820X | G.Skill Trident Z RGB Series 32GB | Gigabyte AORUS GTX 1080 Ti | SSD 120GB Intel 520 | XFX 750W Black Edition | BenQ XL2411 24" 144hz | Razer Taipan BF4 Edition | Razer Blackwidow BF4 Edition | Sennheisser G4me Zero |

Permalänk
Avstängd

Kylaren ser ut att leverera riktigt kraftigt, bättre lösning än 690 skulle jag tro.
Sen att det inte har glasfönster syns ju ändå inte när det sitter i datorn

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CynXen:

Jämnare och lägre rendreringstider än tidigare modeller och med en bra prissättning så kan det bli succé

Det har aldrig varit ett hårdvaruproblem utan mer ett drivrutinsproblem.

Skrivet av Mixe:

Nya Zeeland & Malta? Skärpning förfan! :/

Kunde du inte hitta någon mer trivialt att gnälla på?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mixe:

Nya Zeeland & Malta? Skärpning förfan! :/

Är väl inget fel på det, om man tänker efter riktigt noga så är det väldigt kraftfullt. Själv väntar jag på att Gotland ska komma

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lewt:

Om den hamnar i samma prisklass som Titan/690/Devil eller gud förbjude Ares II så kommer det nog sälja väääldigt dåligt men om de kan få ut det för 5-6000 kan det nog sälja bra. Skulle t.o.m överväga ett själv.

Förmodligen kommer den kosta runt 7-8k skulle jag kunna gissa på, och varför vore det så dåligt? Jag menar det är ett multi-gpu kort.. Förmodligen så kommer 7990 prestera bättre än 690 som kostar dryga 9k.. Sälja dåligt tror jag absolut inte. Det gäller ju dock att dom fixar microtuttering och allt det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Case: Fractal R5 | Cpu:6600k 4.3ghz | Gpu: GTX 980 | Ram: 16gb crucial Ballistix| Heatsink: Bequiet pure rock
PSU: Evga supernova G2 | MoBo: Asus Z170-Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seetela:

Förmodligen kommer den kosta runt 7-8k skulle jag kunna gissa på, och varför vore det så dåligt? Jag menar det är ett multi-gpu kort.. Förmodligen så kommer 7990 prestera bättre än 690 som kostar dryga 9k.. Sälja dåligt tror jag absolut inte. Det gäller ju dock att dom fixar microtuttering och allt det.

De flesta verkar köpa Titan före 690 eller något annat multi-gpu kort trots att 690 presterar bättre i de flesta tester. Så jag tror att 7990 måste prestera bra mycket bättre eller vara ett par tusen billigare än 690 eller Titan om det ska sälja.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse P400 | Moderkort: ASUS Prime Z370-P | RAM: Ballistix Sport LT DDR4 16GB | Grafikkort: Gainward GeForce GTX 1070 Ti | CPU: Intel Core i7-8700K | CPU Kylare: Corsair Hydro Series H60 SSD: Kingston A400 480GB
Projekt C4 (Landator) Bygglogg: Här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lewt:

De flesta verkar köpa Titan före 690 eller något annat multi-gpu kort trots att 690 presterar bättre i de flesta tester. Så jag tror att 7990 måste prestera bra mycket bättre eller vara ett par tusen billigare än 690 eller Titan om det ska sälja.

Du har en viss poäng där, men det är nog pga att folk inte vill ha sli/cf lösningar för det KAN tillkomma problem såsom microstuttering och andra problem. (självklart gäller detta inte alla). Men jag tror du har fel där, jag tror inte att 7990 måste vara grymt mycket bättre för att det ska sälja bra. Om det kostar dryga 7000kr så tror jag att det kommer sälja bra med tanke på att den kommet ev vara bättre än 690,titan och även vara billigare. Men det gäller ju även att dessa problem med microstuttering fixas. (vet inte om amd fortfarande lider av microstuttering)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Case: Fractal R5 | Cpu:6600k 4.3ghz | Gpu: GTX 980 | Ram: 16gb crucial Ballistix| Heatsink: Bequiet pure rock
PSU: Evga supernova G2 | MoBo: Asus Z170-Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seetela:

Du har en viss poäng där, men det är nog pga att folk inte vill ha sli/cf lösningar för det KAN tillkomma problem såsom microstuttering och andra problem. (självklart gäller detta inte alla). Men jag tror du har fel där, jag tror inte att 7990 måste vara grymt mycket bättre för att det ska sälja bra. Om det kostar dryga 7000kr så tror jag att det kommer sälja bra med tanke på att den kommet ev vara bättre än 690,titan och även vara billigare. Men det gäller ju även att dessa problem med microstuttering fixas. (vet inte om amd fortfarande lider av microstuttering)

Håller absolut med dig där. Om det presterar bättre än ett 690 och kostar runt 7000 kan det nog sälja rätt bra, och om inte annat lär det sabba som fan för nvidia. Varför köpa ett dyrare och sämre kort liksom?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse P400 | Moderkort: ASUS Prime Z370-P | RAM: Ballistix Sport LT DDR4 16GB | Grafikkort: Gainward GeForce GTX 1070 Ti | CPU: Intel Core i7-8700K | CPU Kylare: Corsair Hydro Series H60 SSD: Kingston A400 480GB
Projekt C4 (Landator) Bygglogg: Här!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Seetela:

Förmodligen kommer den kosta runt 7-8k skulle jag kunna gissa på, och varför vore det så dåligt? Jag menar det är ett multi-gpu kort.. Förmodligen så kommer 7990 prestera bättre än 690 som kostar dryga 9k.. Sälja dåligt tror jag absolut inte. Det gäller ju dock att dom fixar microtuttering och allt det.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte troligt att det kommer prestera bättre än 690 eftersom 7970 ger mer värme än 680. Så de lär bli begränsade av kylaren och hur mycket ström de får dra innan de kan klocka upp korten så mycket. Det krävs ju två fullt klockade 7970 för att slå ett 690 och det är inte med någon direkt bred marginal. Tror snarare de siktar på lägre prestanda och ett lägre pris för att sno lite kunder som vill ha något bättre än ett 680 eller 7970 men som inte har råd med ett Titan eller 690.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Det känns konstigt att de ens släpper ett sånt här kort. Vem vill ha det? Vilka är målgruppen och vad kommer priset i sånt fall ligga på.
Nä de flesta väntar väl vad som händer med prestandan i nästkommande generationer istället. Nu när nvidia har släppt Titan så känns ett sånt här kort väldigt trött, utdaterat, gammalt, sent....

Tja, tänk till lite grand får jag be dig att göra... för det finns flera tänkbara sätt till varför någon önskar sig ett sådant typ av grafikkort t.ex. den/de personer som håller på med bildhantering, matematiska beräkningar etc. på stora eller flera skärmar eller har datorutrustning/system som inte medger flera grafikkort, är ett grafikkort med dubbla processorer en godtagbar lösning eller den enda lösningen att gå. Därtill kanske man önskar sig ett grafikkort från AMD och inte Nvidia av olika skäl till det valet.

För som det är idag har AMD bara varianter på sitt 7970 kort att erbjuda marknaden som sitt toppgrafikkort och ersättaren 8000-serien kommer inte fören tidigast någon gång under nästa/kommande vinter, som det är sagt nu på den informationen som cirkulerar på Internet och datorforums. För den eller den personer och för den delen företag som behöver mycket grafikkraft för sina olika sysslor, finns det idag bara Nvidia att välja på med sitt 690 eller Titan grafikkort och AMD har inget att erbjuda den marknaden för vanliga konsumenter och den kundgruppens önskemål på hårdvaran.

Ja, det kan tyckas att kortet kommer sent ut men det finns inget som idag säger att det kan bli ett dåligt grafikkort trots sin ålder på tekniken utan det kan t.o.m. finnas utrymme för olika förbättringar med olika optimeringar på tekniken på såväl hårdvara och såväl mjukvaran när kortet väl kommer ut lagomt till sommaren. Skulle prestandan bli minst likvärdig till Nvidias grafikkort 690/Titan och det till ett lägre inköpspris för konsument i handeln, så lär det finnas köpare till AMDs nya grafikkort 7990.

Nog om det. Jag tycker det ska bli intressant att se vad det här 7990 grafikkortet från AMD kan leverera, tillsammans med bättre drivrutiner - och inte minst, till vilket pris för den vanliga konsumenten i datorhandeln.

Skrivet av Zotamedu:

Alla som gnäller på AMDs drivrutiner borde läsa igenom den här artikeln. Mycket intressant läsning och det verkar som om ni kommer få det ni vill i juli.

http://www.anandtech.com/show/6857/amd-stuttering-issues-driv...

JA, se där - vilken intressant artikel om drivrutiner som inte är ett problem för AMD utan även andra aktörer på datorbranschen som t.ex. Nvidia och Intel drabbas i olika grad av bildstörningar som t.ex. microstuttering och det tycks som AMD arbetar på allvar att lösa problemet till en hanterbar nivå eller en användbar nivå inklusive arbeta för nya testprogramvaror.

Så det ser riktigt lovande ut i det här läget om man utgår från vad som skrivs i artikeln från AnandTech med skribenten Ryan Smith, enligt mig.

Skrivet av rektor:

375 W är jättemycket!
Nej tack!

Nu har andra personer postat redan i tråden men om du läser på om tekniken, artikeln och om standarder i allmänhet så är det en standard som följs av tillverkarna och det betyder inte per automatik att grafikkortet drar just 375 watt hela tiden i ett datorsystem. Det är som att prata t.ex. bilspråk, att det finns en bil t.ex. en viss Volvo vars hastighetsmätare är graderad till t.ex. 260 km/h, betyder det inte per automatik att bilen går i den hastigheten hela tiden eller ens når dit upp på den svenska vägnätet då vi har hastighetsbegränsningar och där idag högsta tillåtna hastigheten är 120 km/h. Eller om man också vill uttrycka sig så är det hur många bilägare låter sina motorer gå på fullt varvtal hela tiden... det är inte rimligt eller användbart. Men så finns det personer - även på detta forum som gillar att trimma sina bitar, här datordelar med överklockning och det kan då i vissa fall förbruka mycket energi i synnerlighet vid hård belastning/nyttjandegrad. Dock är det en annan historia som inte ska berättas i den här tråden utan det räcker som så med det här inlägget.

* * * * *

Hur som helst. Jag tycker att det kan bli ett intressant grafikkort och det kan om det blir så bra som det verkar nu, kunna platsa fint i många olika datorsystem för många olika användningsområden. Sedan får man se vilken prisbild AMD väljer att sätta på sitt kommande 7990 grafikkort.

/Saint25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det är inte troligt att det kommer prestera bättre än 690 eftersom 7970 ger mer värme än 680. Så de lär bli begränsade av kylaren och hur mycket ström de får dra innan de kan klocka upp korten så mycket. Det krävs ju två fullt klockade 7970 för att slå ett 690 och det är inte med någon direkt bred marginal. Tror snarare de siktar på lägre prestanda och ett lägre pris för att sno lite kunder som vill ha något bättre än ett 680 eller 7970 men som inte har råd med ett Titan eller 690.

Vadå mer värme? Beror väl helt på vilket man köper, tex sapphire eller asus. Kollade även när swec testade 690 och 2 7970 slog 690 med dryga 10 fps, och då kostar 2 7970 dryga 2k mindre än 690. Sen har 7990 mer minne än 690 också.

Som jag ser det:
7990 är billigare
7990 har mer minne
7990 har mer prestanda (förmodligen)
Jag ser att amd inte sätter för högt pris på sina produkter som nvidia gör. Jämför man mellan amd/nvida, amd/intel så är amd oftast (om inte alltid) det billigaste alternativet och det ger även mer prestanda per krona.

(nej jag är inte ett fanboy, sitter på ett nvidia kort)

Edit: tar tillbaka om att 7970 i cf utpresterar 690 i bf3 bland annat.(ultra och höga upplösningar, men i dom andra spelen så vann oftast 7970 i cf)

Men står kvar det jag skrev tidigare, jag tror absolut att 7990 kommer bli ett prisvärdare kort än 690. Kommer förmodligen vara billigare, mer prestanda? Och mer minne som jag skrev tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Case: Fractal R5 | Cpu:6600k 4.3ghz | Gpu: GTX 980 | Ram: 16gb crucial Ballistix| Heatsink: Bequiet pure rock
PSU: Evga supernova G2 | MoBo: Asus Z170-Pro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Saint25:

JA, se där - vilken intressant artikel om drivrutiner som inte är ett problem för AMD utan även andra aktörer på datorbranschen som t.ex. Nvidia och Intel drabbas i olika grad av bildstörningar som t.ex. microstuttering och det tycks som AMD arbetar på allvar att lösa problemet till en hanterbar nivå eller en användbar nivå inklusive arbeta för nya testprogramvaror.

Så det ser riktigt lovande ut i det här läget om man utgår från vad som skrivs i artikeln från AnandTech med skribenten Ryan Smith, enligt mig.

De släppte en till artikel i ämnet idag eftersom Nvidia har släppt ett program för att bättre mäta renderingstider. Det programmet gör är att lägga på en färgkod i ena kanten på varje frame. Sedan får man spela in testsekvensen med ett capture kort och analysera filmen med deras program. Då tittar programmet på färgkoderna och kan på så sätt identifiera varje enskild bildruta och på så sätt får man ett exakt mått på vad man som användare faktiskt ser. Det verkar vara ungefär vad alla väntat på och det kommer säga rätt mycket. Då saknas bara en sak och de är någon sorts referens för vad som är en normal gräns, ungefär som 60 fps är basen.

http://www.anandtech.com/show/6862/fcat-the-evolution-of-fram...

Skrivet av Seetela:

Vadå mer värme? Beror väl helt på vilket man köper, tex sapphire eller asus. Kollade även när swec testade 690 och 2 7970 slog 690 med dryga 10 fps, och då kostar 2 7970 dryga 2k mindre än 690. Sen har 7990 mer minne än 690 också.

Som jag ser det:
7990 är billigare
7990 har mer minne
7990 har mer prestanda (förmodligen)
Jag ser att amd inte sätter för högt pris på sina produkter som nvidia gör. Jämför man mellan amd/nvida, amd/intel så är amd oftast (om inte alltid) det billigaste alternativet och det ger även mer prestanda per krona.

(nej jag är inte ett fanboy, sitter på ett nvidia kort)

Edit: tar tillbaka om att 7970 i cf utpresterar 690 i bf3 bland annat.(ultra och höga upplösningar, men i dom andra spelen så vann oftast 7970 i cf)

Men står kvar det jag skrev tidigare, jag tror absolut att 7990 kommer bli ett prisvärdare kort än 690. Kommer förmodligen vara billigare, mer prestanda? Och mer minne som jag skrev tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej du tänker på temperatur och inte värme, det är två olika saker. Ett 7970 drar mellan 40 och 60 watt mer än ett GTX 680. Det är rätt mycket eftersom du ska klämma in två stycken på en väldigt liten yta. Ett ensamt 7970 pressar gränsen för vad ett grafikkort får dra med sina ca 250 W. De kan alltså inte köra två fullt klockade 7970 i ett 7990 vilket betyder att de inte kan slå ett 690. Det är enkel fysik och har inget med fanboyism att göra.

Jag tror också att det kommer bli mer prisvärt men det kommer aldrig prestera bättre. Det måste vara mer prisvärt om de vill sälja några alls.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

De släppte en till artikel i ämnet idag eftersom Nvidia har släppt ett program för att bättre mäta renderingstider. Det programmet gör är att lägga på en färgkod i ena kanten på varje frame. Sedan får man spela in testsekvensen med ett capture kort och analysera filmen med deras program. Då tittar programmet på färgkoderna och kan på så sätt identifiera varje enskild bildruta och på så sätt får man ett exakt mått på vad man som användare faktiskt ser. Det verkar vara ungefär vad alla väntat på och det kommer säga rätt mycket. Då saknas bara en sak och de är någon sorts referens för vad som är en normal gräns, ungefär som 60 fps är basen.

http://www.anandtech.com/show/6862/fcat-the-evolution-of-fram...

Intressant artikel till... och ja, och programmet/verktyget - FCAT, the Frame Capture Analysis Tool - från Nvidia, verkar vara en väg att gå för att kanske få fram en mer standard på hur grafiken ska visas upp på en bildskärm och det kan behövas då det inte har funnits några bra standarder/normer att följa upp på det området tidigare men förr har det inte varit ett större problem men med bl.a. bättre spel och hårdvara över tiden, har problemet blivit allt mer uppenbart att något behöver göras på det området. Men som du Zotamedu skriver behöver någon sätta ned på pränt på papper vad en kommande standard med referens på området ska innehålla så det hela inte rinner ut i sanden och inget blir bra gjort i slutändan. Men bra att frågan är upplyft på dagordningen och att det är människor som nu arbetar med problemet och försöker finna en lösning/standard på problemet.

/Saint25

Permalänk
Medlem

Om de skulle kasta den efter mig skulle jag inte plocka upp den..

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

10 år senare... nu fattas det bara att Nvidia gör ett dubbelkort med titan... GTX Lythos*?

(Tvåhövdade titanen från Hercules)

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming | AMD Ryzen 7 5800x3D | Nvidia RTX 3090 | 32gb 3600mhz cl16 DDR4 RAM | 1x 2tb FireCuda 530 gen 4 nvme ssd | 2x 1tb Crucial MX500 sata3 ssd | Creative SoundblasterX AE-5 | 850w 80+ Gold