Snabbguide: XBMC på Raspberry Pi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stormense:

Fungerar rätt bra på Galaxy S3 också men lite svårt att klicka sig runt på en 4.8 skärm så använder min Galaxy S(1) som fjärrkontroll och nice, väldigt nice.

Men tjatar igen om min Measy E8HDL-E
http://i1201.photobucket.com/albums/bb353/stormense/E8HDL-E-0...

som säljs utan FW uppdateringar och utan app-stöd på NetOnNet under namnet onbynetonnet MP 1.3 Finns även Andersson-map3.0 men förstår inte varför man ska lägga ut mer pengar än 600 kr. 3D undertexter går ju att fixa så här: http://www.3dsbs.com/3d-subtitles/57-how-you-can-make-3d-subt...

Okej, man får manuellt ställa in ljudet på HDMI/SPDIF RAW varje gång man startar den om man vill köra DTS/DD 5.1 genom förstärkaren men enormt prisvärd och varför stänga av den? Okej, ta bort den billiga högfrekventa fläkten får man också göra men fläkten behövs inte. Ändå har jag tvingat i min gamla 40 GB PS3 hårddisk i den. 600 kr är väll vad man landar med Rabery P1i om man ska köpa till SD-kort och usb-laddare. Vore förståss kul om man kunde köra in Vanilla FW 3.05 (har försökt) och leka lite men inte så viktigt.

Att gå från en pryl som kostar straxt under 300 (279 med dagens växelkurser) till 600 är lite stort, speciellt för en produkt som man inte har en aning om vad den egentligen innehåller.

Då kan man ju i sådana fall lägga på par hundringar till och få en Droid-X och då får du en enhet som du kan surfa och spela Android spel på, även retro spel via emulatorer fungerar utan problem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gurrrra:

Angående DTS o 1080p så är det inga som helst problem att spela upp med orginalklock om man säger till xbmc att skicka vidare ljudet genom hdmin till recievern, så det är ju ett förslag till Emil att kolla upp.

Jag är rätt säker på att han testat det, förstärkaren som nämns klarar DTS och i texten står det..

Citat:

Nämnvärt är också att så kallad "passthrough", där ljudströmmen avkodas av receivern, är ett utmärkt alternativ om möjligheten finns.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Morkul:

Att gå från en pryl som kostar straxt under 300 (279 med dagens växelkurser) till 600 är lite stort, speciellt för en produkt som man inte har en aning om vad den egentligen innehåller.

Då kan man ju i sådana fall lägga på par hundringar till och få en Droid-X och då får du en enhet som du kan surfa och spela Android spel på, även retro spel via emulatorer fungerar utan problem.

Jag är nöjd. Spelaren fungerar utmärkt till det jag vill att den ska fungera till, dvs 3D-film, mkv, DTS, DD, text på inspelat C-More HD-material från Linuxboxens hårddisk. Struntar vad som är i den bara det fungerar och till att köra appar har jag inte köpt den till. De appar som finns i mediaspelaren fungerar ändå inte och inte gråter jag över det. Det enda jag saknar är att inte kunna köra XMBC men det är ju filmerna som är viktigast och att de fungerar. På min Apple TV2 går det inte köra C-More HD alls genom XMBC (orkar kanske någon gång dra runt filmen i 7 FPS) och ibland låste det sig även i menyerna. Som sagt, denna fungerar perfekt för mig.

OBS - jag kör endast trådat Lan förutom till Linuxboxen som är trådat till en Wifi Accesspunkt inställd på 5Ghz - bandet.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Visa signatur

Samsung S34E790C |Gigabyte Z490 UD | Kingston HyperX Fury RGB DDR4 3600MHz 32Gb | i9 - 10850K | Hyper 212 EVO v2 | GTX 1060 3GB | Samsung 960 PRO 256GB M.2 |
DS412+ - 4*5Tb WD Red

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bjornsson:

429,00Kr?! Varför skulle man vilja betala det när man kan beställa den från England för motsvarande 280Kr.

Permalänk
Skrivet av Morkul:

429,00Kr?! Varför skulle man vilja betala det när man kan beställa den från England för motsvarande 280Kr.

Såg bara att det var någon frågade efter svensk återförsäljare.
Och några kanske vill gynna svenska företag istället för att importera själv.
Och kanske bättre garanti och service.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Samsung S34E790C |Gigabyte Z490 UD | Kingston HyperX Fury RGB DDR4 3600MHz 32Gb | i9 - 10850K | Hyper 212 EVO v2 | GTX 1060 3GB | Samsung 960 PRO 256GB M.2 |
DS412+ - 4*5Tb WD Red

Permalänk
Skrivet av bjornsson:

Såg bara att det var någon frågade efter svensk återförsäljare.
Och några kanske vill gynna svenska företag istället för att importera själv.
Och kanske bättre garanti och service.

Skickades från m.sweclockers.com

Själv så beställde jag från http://www.mypi.se/, mycket snabb leverans och inget att klaga över.

/Scrambler

Permalänk
Skrivet av Morkul:

429,00Kr?! Varför skulle man vilja betala det när man kan beställa den från England för motsvarande 280Kr.

Hur kom du fram till det?
På Farnell så kostar den 34,58 £ vilket enligt Forex är 390 SEK. Visserligen lite billigare än www.MyPi.se, men då får du vackert vänta på leverans istället för dagen efter. Jag lägger gärna på några tior för att få hallonet i handen så snart som möjligt

Permalänk
Skrivet av Morkul:

429,00Kr?! Varför skulle man vilja betala det när man kan beställa den från England för motsvarande 280Kr.

Har sett många liknande kommentarer och nu sätter jag ner foten. Kan någon någonsin länka den riktigt schyssta butiken som säljer Raspberry Pi för 280 kr!?

Skrivet av Scrambler:

Hur kom du fram till det?
På Farnell så kostar den 34,58 £ vilket enligt Forex är 390 SEK. Visserligen lite billigare än www.MyPi.se, men då får du vackert vänta på leverans istället för dagen efter. Jag lägger gärna på några tior för att få hallonet i handen så snart som möjligt

Snabba leveransen är ett stort plus!

mypi.se måste väl vara den enda nischade "raspberry pi"-shoppen i Sverige?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Scrambler:

Hur kom du fram till det?
På Farnell så kostar den 34,58 £ vilket enligt Forex är 390 SEK. Visserligen lite billigare än www.MyPi.se, men då får du vackert vänta på leverans istället för dagen efter. Jag lägger gärna på några tior för att få hallonet i handen så snart som möjligt

Jag fick hem 3st för £29,95/st från Farnell. Mastercard drog 277,92 från mitt konto och det var ca 12 dagar sedan.

Edit: Jag kollade precis upp priserna, tänkte att de kanske hade ändrat priserna. Blev smått chockad när jag såg att priset till Sverige var just £34,58, tur att jag beställde det till adress i England för dit skeppar de för £29,95/st, det är 4,63 eller 50,01 SEKi frakt?? Har skickat många saker mellan England och Sverige och inte fan är det så dyrt.

Edit2: Beställer du ifrån Sverige på Farnells hemsida beställer du egentligen ifrån www.microkit.se. Där med tillkommer moms på priser där av att de är betydligt dyrare.

Edit3: Nu börjar jag bli riktigt jobbig jag vet
När jag för nöjes skulle försökte beställa på www.microkit.se blev jag dirigerad till Farnell men sidorna var på svenska och helt plötsligt blev priset 250,35 kr plus moms totalt 312,94

Permalänk
Skrivet av Morkul:

Edit: Jag kollade precis upp priserna, tänkte att de kanske hade ändrat priserna. Blev smått chockad när jag såg att priset till Sverige var just £34,58, tur att jag beställde det till adress i England för dit skeppar de för £29,95/st, det är 4,63 eller 50,01 SEKi frakt?? Har skickat många saker mellan England och Sverige och inte fan är det så dyrt.

Du är väl medveten om att du betalar en helt annan momssats om du beställer saker till andra länder? Det är olika skatter i olika länder, det är ju ganska självklart.

Sverige:
Total before VAT: £27.66
VAT: £6.92

England:
Total before VAT: £24.96
VAT: £4.99

Skrivet av Morkul:

Edit3: Nu börjar jag bli riktigt jobbig jag vet
När jag för nöjes skulle försökte beställa på www.microkit.se blev jag dirigerad till Farnell men sidorna var på svenska och helt plötsligt blev priset 250,35 kr plus moms totalt 312,94

Ok, men då gör vi om och gör rätt.
Vi går in på farnell.se och söker upp raspberry pi.
http://export.farnell.com/rp/order/
Där väljer vi Sverige och sedan CONSUMER. Där hamnar vi på totala priset 34.58 GBP = 369.749 SEK. Jag förstår verkligen inte hur du kan fått tag på dina (till Sverige givetvis) för 280 kr totalt.

Jag vill sjukt gärna veta hur man kommer över Raspberrys så billigt, i så fall blir det att köpa in sjukt mycket och sälja vidare på Tradera (där senaste Raspberryn avslutades på 450 kr + frakt).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BlomKruka:

Du är väl medveten om att du betalar en helt annan momssats om du beställer saker till andra länder? Det är olika skatter i olika länder, det är ju ganska självklart.

Sverige:
Total before VAT: £27.66
VAT: £6.92

England:
Total before VAT: £24.96
VAT: £4.99

Det normala förfarandet är att när du beställer ifrån ett annat EU land så betalar du mervärdesskatten i det land du beställer ifrån, inte motagrar landet. Varför Farnell i detta fall lade till moms är för att de använder en svenskt företag för att skicka produkten till dig.

Citat:

Ok, men då gör vi om och gör rätt.
Vi går in på farnell.se och söker upp raspberry pi.
http://export.farnell.com/rp/order/
Där väljer vi Sverige och sedan CONSUMER. Där hamnar vi på totala priset 34.58 GBP = 369.749 SEK. Jag förstår verkligen inte hur du kan fått tag på dina (till Sverige givetvis) för 280 kr totalt.

Jag vill sjukt gärna veta hur man kommer över Raspberrys så billigt, i så fall blir det att köpa in sjukt mycket och sälja vidare på Tradera (där senaste Raspberryn avslutades på 450 kr + frakt).

Gör om och gör rätt?? Kanske du skulle läsa vad jag gjorde istället för försöka leka duktig?

Men jag förklarar en gång till lite mer utförligt så du kanske förstår:

#1 Jag gick in på www.microkit.se
#2 Letade upp RPI
#3 klickade på ikonen för att lägga till i varukorg
#4 klickade sedan på "Gå till kassan"
#5 Nu hamnade jag på se.farnell.com
#6 Under total fanns nu följande siffror 250,35 kr, moms 62,59 totalt 312,94

Inte för att vara spydig men jag skrev klart och tydligt att jag gick in på www.microkit.se!

Edit:
För att förenkla lite:
http://se.farnell.com/samsung/raspberry-pi-prog-4gb-sdcard/me...
Se längst till höger under "kunder som köpte...." där står priset för RPI utan moms.

När jag nu försöker klicka på läggtill symbolen får jag dock veta att varan är slut i lager och läggs inte till i kundkorgen så jag kunde inte ta några screenshots på priserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpiritual:

Har redan en pi med Raspbmc, tuggar på fint även om dts är ett problem vilket är synd. Jag har överklockat till 935 MHz och bytt till ett "lättare" tema och då funkar en hel del rippar med dts utan problem. Just temat är väldigt viktigt för att få "flyt" tycker jag, standardtemat funkar väl okej men finns mindre resurskrävande som inte laggar lika mycket alls.

Någonting i mitt bakhuvud säger mig att jag har läst att Cupieboard inte är lämplig som media spelare av någon anledning. Något om dåligt hårdvarustöd för medieavkodning, kan dock minnas fel och det kan ha varit ett annat kort, finns ju rätt många vid det här laget ^^

Klarar den av att spela upp 720p DD 5.1 material och skicka ut ljudet som 2 kanals stereo via hdmin ? Dvs konvertera ner DD ljudet?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Skrivet av Morkul:

När jag nu försöker klicka på läggtill symbolen får jag dock veta att varan är slut i lager och läggs inte till i kundkorgen så jag kunde inte ta några screenshots på priserna.

FYI så kollar du på återförsäljarpriser. Om du nu var registrerad firma så hade du ju kunnat lämna ut den informationen i den här tråden, så hade du sluppit vara spydig. Jag motsäger alla dina uppgifter då jag, liksom andra i den här tråden, agerar som privatpersoner.

Försökte påtala detta för dig då jag skrev CONSUMER i versaler... Men nu har jag uppmärksammat dig om detta.
För att förtydliga! Du kan INTE köpa via business-knappen då du är privatperson. Notera: "If you do not already have a Trade Account with us, please note, you must be able to provide a Sales Tax (VAT) Registration number as proof of business status."

Är jag helt fel ute så vill jag fortfarande veta var jag kan köpa för 280 kr / st. Då dessa går för 450 kr (eller mer) + frakt på Tradera...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BlomKruka:

FYI så kollar du på återförsäljarpriser. Om du nu var registrerad firma så hade du ju kunnat lämna ut den informationen i den här tråden, så hade du sluppit vara spydig. Jag motsäger alla dina uppgifter då jag, liksom andra i den här tråden, agerar som privatpersoner.

Försökte påtala detta för dig då jag skrev CONSUMER i versaler... Men nu har jag uppmärksammat dig om detta.
För att förtydliga! Du kan INTE köpa via business-knappen då du är privatperson. Notera: "If you do not already have a Trade Account with us, please note, you must be able to provide a Sales Tax (VAT) Registration number as proof of business status."

Är jag helt fel ute så vill jag fortfarande veta var jag kan köpa för 280 kr / st. Då dessa går för 450 kr (eller mer) + frakt på Tradera...

Nej kollade inga återförsäljarpriser! Gör om exakt samma sak som jag beskrev så kommer du få fylla i adress och allting de frågade inte alls efter organisationsnummer eller likande. Om du också hade gjort som jag sade så hade du snabbt upptäckt att INGEN text var på engelska!

För att förtydligare yttligare: Går du in via www.microkit.se så kommer du aldrig till valet CONSUMER även om du skriver det i versalen och boldar.

Ursäkta om jag var spydig men hade du läst vad jag skrev från början så hade jag med största sannolikhet inte varit det.

Edit: Passade precis på att beställa andra saker från Farnell och fick följande meddelande:
Registrering ger dig tillgång till fler funktioner på vår hemsida och möjlighet att handla online.
OBS: Farnell handlar endast med företag med giltig organisationsnummer, och alla inköp betalas via faktura.
(Om du är privat kund hänvisar vi till vår distributionspartner: Micro-Kit Elektronik AB, där du hittar hela vårt sortiment)

Jag var alltså tvungen att använda mitt login som jag gjorde igår på Micro-Kit för att ens kunna beställa ifrån Farnell!

Permalänk
Skrivet av Morkul:

Edit: Passade precis på att beställa andra saker från Farnell och fick följande meddelande:
Registrering ger dig tillgång till fler funktioner på vår hemsida och möjlighet att handla online.
OBS: Farnell handlar endast med företag med giltig organisationsnummer, och alla inköp betalas via faktura.
(Om du är privat kund hänvisar vi till vår distributionspartner: Micro-Kit Elektronik AB, där du hittar hela vårt sortiment)

Se fetstilta ovan.

Dessutom, vill man köpa via microkit.se så möts man av detta felmeddelande:
"Artikeln 208-1185 (Raspberry Pie) har spärrats för beställning av Farnell. För mer information, kontakta Farnells svenska försäljningskontor på tel. 08-730 50 00"

Enda sättet att komma under 250 kr + moms är att vara återförsäljare. Inget annat.
Önskar åter igen länk eller bild, vad som helst (!) som visar hur jag beställer en pi för 280 kr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BlomKruka:

Se fetstilta ovan.

Dessutom, vill man köpa via microkit.se så möts man av detta felmeddelande:
"Artikeln 208-1185 (Raspberry Pie) har spärrats för beställning av Farnell. För mer information, kontakta Farnells svenska försäljningskontor på tel. 08-730 50 00"

Enda sättet att komma under 250 kr + moms är att vara återförsäljare. Inget annat.
Önskar åter igen länk eller bild, vad som helst (!) som visar hur jag beställer en pi för 280 kr.

Men herregud kan du inte läsa innantill eller slutar du läsa mitt i stycket?

(Om du är privat kund hänvisar vi till vår distributionspartner: Micro-Kit Elektronik AB, där du hittar hela vårt sortiment)

Så nu boldar även det viktigaste och utelämnar resten så kanske du orkar läsa hela!

Farnell handlar inte med privatpersoner, inte på något sätt. Även om man beställer på deras hemsida så är det ett annat företag som står bakom order till privatpersoner. Där av att de har svensk moms på sin hemsida när man försöker få det leverarat till sverige, hade det varit en engelsk leverantör så hade det varit engelsk moms som gäller.

Farnell har helt slut på RPI för tillfället och går inte att beställa. Försöker man göra en pre-order Farnells hemsida får man också ett felmeddelande för tillfället. Det fungerade dock utmärk att beställa via microkit.se i går kväll då samtidigt som jag skrev det på forumet så beställde en kollega 2st RPI. För att vara säker så frågade jag precis min kollega och det har dragits 625,88SEK (2*312,94) från hans konto och han har tydligen fått veta att de ligger på posten och bör vara hos honom i morgon.

Dessutom tycks det vara så att rev B utav RPI är total slut och kommer inte återkomma i lager heller. Det kommer dock en rev C inom kort som vad jag har förstått kommer ersätta rev B.

Permalänk
Skrivet av Morkul:

Men herregud kan du inte läsa innantill eller slutar du läsa mitt i stycket?

(Om du är privat kund hänvisar vi till vår distributionspartner: Micro-Kit Elektronik AB, där du hittar hela vårt sortiment)

Så nu boldar även det viktigaste och utelämnar resten så kanske du orkar läsa hela!

Farnell handlar inte med privatpersoner, inte på något sätt. Även om man beställer på deras hemsida så är det ett annat företag som står bakom order till privatpersoner. Där av att de har svensk moms på sin hemsida när man försöker få det leverarat till sverige, hade det varit en engelsk leverantör så hade det varit engelsk moms som gäller.

Farnell har helt slut på RPI för tillfället och går inte att beställa. Försöker man göra en pre-order Farnells hemsida får man också ett felmeddelande för tillfället. Det fungerade dock utmärk att beställa via microkit.se i går kväll då samtidigt som jag skrev det på forumet så beställde en kollega 2st RPI. För att vara säker så frågade jag precis min kollega och det har dragits 625,88SEK (2*312,94) från hans konto och han har tydligen fått veta att de ligger på posten och bör vara hos honom i morgon.

Dessutom tycks det vara så att rev B utav RPI är total slut och kommer inte återkomma i lager heller. Det kommer dock en rev C inom kort som vad jag har förstått kommer ersätta rev B.

Noll koll kokosboll, men förstår inte vad du menar. Du nämner siffror hit och dit, men aldrig påvisat via bilder/länkar att det går att beställa för 280 kr (eller därikring).
Om du har lust att posta det så får du göra det nu, annars orkar jag inte svara dig mer. Du är som en vägg.
Så nu får du komma med lite källor/hänvisningar, typ hur du hittar denna på microkit.se men artikelnummer går också bra.

Jag har helt enkelt inte lust att fylla den här tråden med mer nonsens då jag anser att det här har blivit utagerat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BlomKruka:

Noll koll kokosboll, men förstår inte vad du menar. Du nämner siffror hit och dit, men aldrig påvisat via bilder/länkar att det går att beställa för 280 kr (eller därikring).
Om du har lust att posta det så får du göra det nu, annars orkar jag inte svara dig mer. Du är som en vägg.
Så nu får du komma med lite källor/hänvisningar, typ hur du hittar denna på microkit.se men artikelnummer går också bra.

Jag har helt enkelt inte lust att fylla den här tråden med mer nonsens då jag anser att det här har blivit utagerat.

Kokosboll får stå för dig. Jag har redovisat två länkar över hur man kommer till RPI via www.microkit.se vet tyvärr inte mer vad jag kan göra för dig, att de just nu är slut i lager är inget jag kan göra åt tyvärr.

Permalänk
Medlem

Måste lägga till att jag nu har bytt från Rasbmc till Xbian och sedan dess har inte RPI hängt sig en enda gång!! Jag är såå nöjd nu! Har kört Xbian sedan den här artikeln skrevs

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

ja bestälde min i juli fick besked att leveras skulle va efter 11veckor fick mail för 3veckor sen att det var förseningar på 5veckor till :S så ska väl komma i slutet av oktober...

Törs man fråga varifrån du beställde? Jag beställde från Element 14 då dom annonserade med 3 veckors leverans, samt att dom nämns tillsammans med 1 annat företag på raspberry pi:s hemsida.

Permalänk
Skrivet av Danjoh:

Törs man fråga varifrån du beställde? Jag beställde från Element 14 då dom annonserade med 3 veckors leverans, samt att dom nämns tillsammans med 1 annat företag på raspberry pi:s hemsida.

dum som ja va beställde ja från
http://uk.rs-online.com/web/generalDisplay.html?id=raspberryp...

dom ska ha en svensk sida däremot vet ja inget om leverans när ja försökte i somras så gick det helt enkelt bara från två sidor
http://se.rs-online.com/web/

känns surt nu att leverans e 3veckor å ja nästan väntat 4månader

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

det kom en uppdatering "nyligen" starta om min Raspberry PI igår å fick hem en ny verision, vart online nån månad utan reboot.
å den senaste uppdateringen var en REDIG prestanda boost. kan stream:a *.mkv 720 och 1080 mycket bättre nu.

tidigare var det nästan bara 720 som var max men nu kan jag köra 1080 utan ljud eller bildlagg från min Filserver.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Kan jag koppla in en trådlöstnätverks usb sticka för att sen kunna strema filmer från min htpc?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Kan jag koppla in en trådlöstnätverks usb sticka för att sen kunna strema filmer från min htpc?

beror på hur bra nätverkssticka och router du har... och vilken kvalitet på film du skall streama såklart..

Permalänk
Medlem
Skrivet av kex:

beror på hur bra nätverkssticka och router du har... och vilken kvalitet på film du skall streama såklart..

Målet är att främst kunna stream tv-serier men också nån HD film nån gång.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Målet är att främst kunna stream tv-serier men också nån HD film nån gång.

oj, ursäkta sent svar!

jag har en DWA-131 och kan streama typ svtplay och tv serier över mitt wifi hemma (har router från bredbandsbolaget, thomson). har dock EJ testat med HD-material.

här har du annars en lista med fungerande usb donglar:
http://elinux.org/RPi_VerifiedPeripherals#Working_USB_Wi-Fi_A...

Permalänk
Medlem

Jag fixade för inte så länge sedan en Raspberry Pi med RaspBMC. Det fungerar förvånansvärt bra med både mitt trådlösa tangentbord Logitech K400 och en WiFi USB sticka från Ebay. När väl systemet är färdigkonfigurerat så klarar den allt jag slänger på den.
Jag har också köpt en MPEG-2 och VC1 codecs för runt 25-30 kronor. Annat så har jag Quartz XBMC skin och lite add-ons som Youtube, SpotiMC, SVT Play och TwitchTV add-ons.

Det enda problemet jag har haft hittills är att XBMC add-ons repositoryn har försvunnit och tydligen är det en hel del andra som har samma problem. Skulle jag få mer problem så går jag nog över till OpenELEC eller Xbian, men än så länge fungerar det bra.

Om någon är sugen på att köpa en Raspberry Pi och köra som HTPC så gör det!
Jag skaffade min från http://shop.invector.se/ som jag kan varmt rekommendera! Bra support och bra priser.
Jag kör på denna WiFi stickan: http://www.ebay.co.uk/itm/280573386436?ssPageName=STRK:MEWNX:... och jag behövde bara stoppa i den och ändra om i Raspbmc Settings, sedan fungerade det.

Jag även berätta att en mobilladdare/USB nätadapter rekommenderas, Raspberry Pin blev väldigt långsam och vägrade använda mitt trådlösa tangentbord eller min WiFi sticka när jag hade Pi:n inkopplad i min TVs USB kontakt. Skulle tro att detta är olika på andra TV apparater, men det kan vara värt att veta om vid köp.
Nu kör jag en gammal Apple laddare med 5V1A vilket fungerar bra.
http://s.cdon.com/media-dynamic/images/product/electronics/ce...

En Netflix add-on hade varit väldigt uppskattat, men närmaste lösningen ska tydligen vara PlayOn Media Server, men den kostar runt $45.