Intel Ivy Bridge-E lanseras i tredje kvartalet

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Vill du komma lite billigare undan så hjälper det väldigt mkt med HT, 8 trådar. Det skalar ofta mkt fint vid rendering

Mjo, jag vet. Har varit nära att byta upp mig men har hela tiden haft Ivy-E i åtanke så har inte gjort slag i saken eftersom det inte är så långt kvar.

Permalänk
Skrivet av kenney:

Intel tend to shift between socket types quite quickly and consistently, from LGA 1156 to LGA 1155 to LGA 1150 (Haswell, due next Year). Yet reports state LGA 2011 will stick around for the Highest end Intel platforms even if the lower performance sockets keep shifting.

LGA 2011 is expected to be maintained through Ivy Bridge-EX, Haswell-EX, and Broadwell-EX. The EX hasn’t been seen for a while, Sandy Bridge-EX never hit the market since Intel felt there was no point of making another 32nm range of EX based processors (they already have Westmere EX), so the next EX arrives with Ivy Bridge’s 22nm process.

http://www.eteknix.com/intel-to-keep-socket-lga-2011-until-20...

X79 kommer att hänga med ett tag framöver

Å fan! Låter som en X79@LGA2011 är framtidskompatibel. Hmm, fick tag i en X79 UD3 billigt (500:- NY) för ett tag sedan. Kanske det bästa köpet jag har gjort på länge.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Ähh, super PI är orsak nog

Super pi är väl bara singetrådat? vilket innebär att en 3570K blir snabbare i det än en 10kärning+ IB-E

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Super pi är väl bara singetrådat? vilket innebär att en 3570K blir snabbare i det än en 10kärning+ IB-E

Jopp det stämmer, men en SB-E är snabbare ändå, minnesbandbredd osv spelar in. Multithreaded Pi då

OCh alla andra roliga benchmarks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

Å fan! Låter som en X79@LGA2011 är framtidskompatibel. Hmm, fick tag i en X79 UD3 billigt (500:- NY) för ett tag sedan. Kanske det bästa köpet jag har gjort på länge.

Nu har jag ingen källa men skulle inte tro att Intel använder X79 till framtida CPUer, dock kan s2011 leva kvar för det. Det gjorde Intel på s775 och AMD har ju kört samma sockel i 100år men alla processorer funkar inte på alla moderkort bara för att de har samma antal pinnar i sockeln.

Permalänk

Som jag läser Intels läöckta dokument så är det Ivy Bridge-EN och -EP som kommer att släppas i Q3. De som vill ha en 22nm cpu till sockel 2011 kanske alltså bara kan få det genom att köpa en Xeon.