Video: Dynamisk destruktion med PhysX

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Nu överdriver du, det är faktiskt hela 22 spel som kan köra PhysX på GPU. Nvidia tycker om att skryta om att det är över 300 spel som använder PhysX men det är bara fysikmotorn. Så de som köper in sig på Nvidia för PhysX gör det för 22 spel och listan finns här: http://physxinfo.com/
Bara att klicka på PhysX SDK Development Table längst upp på sidan så får man hela listan på spel.

varaav man känner igen typ 7 spel och typ 2-3 av dom kan klassas som relativt nya ^^

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk

Dessa tester är mer imponerande om man faktiskt kan ladda ner dem från Nvidia och köra själv.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Jag blev inte så värst imponerad:
* All skada tillämpades uppifrån och ner. Man fick inte se hur tex en byggnad rasat om man förstörde pelarna som bar upp den
* Det verkade bara vara en typ av skada, det hade varit intressantare att se hur mycket olika typer av skador påverkar. Mycket små explosioner, små, mellanstora, stora, jättestora etc
* Rasmassorna interagerade dåligt med varandra, det enda de gjorde var att flytta varandra. Borde inte en stor klump krossa mindre om den föll ner på den?
* Rasmassorna interagerade dåligt med omgivningen (marken), såg ingen klump spricka sönder när den föll i marken. Stora klumpar borde ha gjort det

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Uzanar:

Det är klart att jag överdrev lite men det jag egentligen menar är väl att knappt fler än 3 "populära" spel här PhysX till den grad att det spelar någon roll för grafikupplevelsen, tycker jag i alla fall.

Ja det var lite det som var min poäng också. Nvidia är väldigt duktiga på att snacka skit i sin marknadsföring. Som de där eviga tjatet om att över 300 spel använder PhysX så köp en GPU från oss så kan du använda det. Ren lögn då det handlar om 22 spel varav hälften verkar vara helt okända titlar. De gjorde en liknande manöver med Adobe och skröt om hur mycket bättre Photoshop skulle bli om man hade ett av deras grafikkort. Sen att Photoshop körde OpenGL och att det räckte med ett kort i 500 kr klassen från valfri tillverkare stod det ingenstans. Utan den var skriven så att man skulle tro att det krävdes ett kort från Nvidia. Det stämmer bara för deras Mercury Playback Engine som är accelererad med CUDA men den är en del av Premiere. Sen dess har de lagt in mer stöd för OpenCL och OpenGL och gått ifrån CUDA som tur är. Gissar att folk blev lite griniga. Extra kul var det eftersom Apple, som ju är förhållandevis vanligt i Adobes kundgrupp, inte har sålt Nvidiakort på många herrans år. Det är fortfarande Radeon 5000 som gäller där.

Sen ska vi inte tala om Nvidias marknadsföring kring Tegra som varje gång ska varit marknadsledande och varje gång fått episkt storsmisk på alla punkter. Jag har lärt mig att inte lita ett dugg på något som Nvidia skriver någonsin.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Snusfri

Det är ett nytt tecdemo i ett relativt tidigt stadium, men självklart så skall AMD-fangirlsen gnälla..

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Är det bara jag som har reagerat på hur orealistiskt dammet faller ner? Det är för 'tungt' och uppför sig exakt likadant som stenbitarna.

dom kanske inspirerades av ett pyroklastiskt moln när de satte parametrarna.

ivf, håller med om att det finns en rad saker som gör att det inte imponerar som nån simulering på nått vis. sen kan det säkert se tjusigt ut i ett spel likförbannat.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Alltid kul att ha sönder saker och med tiden så kanske det kan komma något bra ur detta, men måste säga att det såg rätt lamt och stelt ut.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

Det var ett jäkla gnäll på petitesser. I nuläget är näst intill all destruction i spel förmodellerat, vilket tar väldigt mycket tid och ser fortfarande inte bra ut. Vissa betar igenom den processen, medan andra skiter i destruction istället.
Nåt sånt här är helt nödvändigt om man vill ha destruction i spel för en billig peng...nej dom har inte nått the holy grail än men vad hade ni förväntat er.
Och ett quote från kodaren:
"We have fracture due to impact but it is not tuned well so it almost never happens. As I said earlier, we are also working on fracture based on stress analysis. Once we have new results I will upload another video and will shooting stuff bottom up"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag blev inte så värst imponerad:
* All skada tillämpades uppifrån och ner. Man fick inte se hur tex en byggnad rasat om man förstörde pelarna som bar upp den
* Det verkade bara vara en typ av skada, det hade varit intressantare att se hur mycket olika typer av skador påverkar. Mycket små explosioner, små, mellanstora, stora, jättestora etc
* Rasmassorna interagerade dåligt med varandra, det enda de gjorde var att flytta varandra. Borde inte en stor klump krossa mindre om den föll ner på den?
* Rasmassorna interagerade dåligt med omgivningen (marken), såg ingen klump spricka sönder när den föll i marken. Stora klumpar borde ha gjort det

Det här fick mig att tänka på hur folk kritiserat evolutionsteorin för att den inte förklarar hur universum uppstod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Octo:

Det var ett jäkla gnäll på petitesser. I nuläget är näst intill all destruction i spel förmodellerat, vilket tar väldigt mycket tid och ser fortfarande inte bra ut. Vissa betar igenom den processen, medan andra skiter i destruction istället.
Nåt sånt här är helt nödvändigt om man vill ha destruction i spel för en billig peng...nej dom har inte nått the holy grail än men vad hade ni förväntat er.
Och ett quote från kodaren:
"We have fracture due to impact but it is not tuned well so it almost never happens. As I said earlier, we are also working on fracture based on stress analysis. Once we have new results I will upload another video and will shooting stuff bottom up"

Petitesser och petitesser! PhysX är så överskattat, tycker jag. Det är lite som "det-kvittar-om-det-finns"

Jag väntar fortfarande på den dagen, då PhysX får en att tappa hakan

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Tycker det ser väldigt lovande ut! Alltid kul att se omgivning ändras, speciellt i multiplayer-shooters:)

Visa signatur

| FD Arc | ASrock P67 Extreme4 | Corsair HX850W |
| ASUS GTX1070 STRIX | i7 2600k@4.5 |
| 16GB Corsair Vengeance 1600 LP | Samsung 850 500gb | H80 |
Oh, by the way... I'M BATMAN!

Permalänk
Medlem

Första reaktionen var "hmm... okej, allting går sönder, hehe. nowhere is safe!"

Men allteftersom jag tittar vidare inser jag att allting ligger kvar. Det blir bara mer och mer 'rubble'.

Tyckte att det blev mer och mer imponerande ju mer demot gick.

Vill minnas at red-faction och liknande hade en tendens att städa upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exodeus:

Första reaktionen var "hmm... okej, allting går sönder, hehe. nowhere is safe!"

Men allteftersom jag tittar vidare inser jag att allting ligger kvar. Det blir bara mer och mer 'rubble'.

Tyckte att det blev mer och mer imponerande ju mer demot gick.

Vill minnas at red-faction och liknande hade en tendens att städa upp.

Det intressanta är väl inte att allting går sönder.
Att rasera en byggnad har man kunnat göra länge.
Det speciella är väl att sönderfallet är unikt, och är det unikt, så innebär det att "tegelstenen" kan hamna på det stället som yttre omständigheterna påverkar. D v s var som helst.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av exodeus:

Första reaktionen var "hmm... okej, allting går sönder, hehe. nowhere is safe!"

Men allteftersom jag tittar vidare inser jag att allting ligger kvar. Det blir bara mer och mer 'rubble'.

Tyckte att det blev mer och mer imponerande ju mer demot gick.

Vill minnas at red-faction och liknande hade en tendens att städa upp.

spel baserade pådet här kommer få Fallout 3D-sparfilerna att verka som de går in på en floppy.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Jag skulle vilja se vad som händer när de väljer att skjuta bort hela de nedre delarna först, inte bara uppifrån och ner. Det vore intressant att se om byggnaderna beter sig som byggnader, inte som en helt homogen massa.

Visa signatur

NES.

Permalänk
Skrivet av Durgil:

En hel kupol som faller ner och krossas mot stenläggningen hade varit fint, nu skjuts kupolerna kategoriskt sönder direkt. Undrar varför...

Nej, det första "tornet" så händer exakt detta, "tornet" rasar samman när för mycket under saknas.

För övrigt känns ju BF-seriens Destruction 2-3-4.0 rätt patetiska när man ser detta. Jag tror att spelstrategi skulle växa till en helt ny nivå om ingen plats va säker. Men då kan man ju inte göra COD.

Visa signatur

ASUS P6T | Intel i7@4ghz | MSI 680GTX | 3x4gb+3x2gb DDR3 BCLK 195 |Intel X25M 160GB G2 x2 | WD Raptor X Gamer 150gb | SpinPoint F1 1TB | WD Green 1TB |

Permalänk

Häftigt, men som sagt helt poänglöst sålänge PhysX är låst till endast Nvidia. Ingen utvecklare vill implementera så pass omfattande effekter i sitt spel om det bara funkar med en viss hårdvara. Det förlorar dom ju massor av köpare på. Och att driva det på CPU istället för de som inte har Nvidia är ju bara löjligt.

Så som jag förstått det så är PhysX ett väldigt billigt system att implementera för spel-utvecklare, då Nvidia använder det för att locka köpare av grafikkort istället för att tjäna pengar på själva mjukvaran. Varför inte göra en riktig hit av det istället genom att ta betalt för mjukvaran och låta alla kunna använda det? Det hade gjort så mycket mer för utvecklingen och spelarna.

Underbart hade det varit om man iaf kunde öppna detta för integrerade grafikkretsarna istället som vi alla har men aldrig använder.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Det intressanta är väl inte att allting går sönder.
Att rasera en byggnad har man kunnat göra länge.
Det speciella är väl att sönderfallet är unikt, och är det unikt, så innebär det att "tegelstenen" kan hamna på det stället som yttre omständigheterna påverkar. D v s var som helst.

Nja, det speciella är hur själva uppdelningen går till, att det inte behöver delas i fördeffinierade "tegelstenar".

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Varför inte St Peterskyrkan i Rom? Den är ju stor nog att vara skoj att testa på!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av dricksprit:

Nej, det första "tornet" så händer exakt detta, "tornet" rasar samman när för mycket under saknas.

För övrigt känns ju BF-seriens Destruction 2-3-4.0 rätt patetiska när man ser detta. Jag tror att spelstrategi skulle växa till en helt ny nivå om ingen plats va säker. Men då kan man ju inte göra COD.

Ja men kupolen skjuts sönder innan den hinner träffa något annat.

Permalänk
Medlem

Ser ju otroligt coolt och roligt ut! Man börjar fundera på hur vissa smådetaljer fungerar (fler än en explosion, spelarens kollision med allt rubble, ifall det hade kollapsat när man skjutit sönder för mycket i botten) eftersom att man inte får se så mycket variation i demot men någon gång i framtiden så hoppas jag att det här kan vara integrarat snyggt i ett fullfjädrat spel.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mr. Bravo:

Häftigt, men som sagt helt poänglöst sålänge PhysX är låst till endast Nvidia. Ingen utvecklare vill implementera så pass omfattande effekter i sitt spel om det bara funkar med en viss hårdvara. Det förlorar dom ju massor av köpare på. Och att driva det på CPU istället för de som inte har Nvidia är ju bara löjligt.

Så som jag förstått det så är PhysX ett väldigt billigt system att implementera för spel-utvecklare, då Nvidia använder det för att locka köpare av grafikkort istället för att tjäna pengar på själva mjukvaran. Varför inte göra en riktig hit av det istället genom att ta betalt för mjukvaran och låta alla kunna använda det? Det hade gjort så mycket mer för utvecklingen och spelarna.

Underbart hade det varit om man iaf kunde öppna detta för integrerade grafikkretsarna istället som vi alla har men aldrig använder.

PhysX är inte bara billigt, det är helt gratis för PC. Det är nog därför så många har valt att använda det, speciellt lite mindre spel som då får en rätt kompetent fysikmotor gratis. Egentligen är det inget fel på PhysX men det är väldigt tråkigt att den lilla biten som går att köra på grafikkort använder sig av CUDA istället för OpenCL så den biten är låst till Nvidia. Nu är det ju inte ett så stort problem i praktiken för marknaden då det ju är hela 22 spel som har stöd för fysikberäkningar på grafikkortet i PhysX. Men det vore ju oändligt mycket bättre för oss konsumenter om hela fysikmotorn var öppen. Ingen spelutvecklare med mer än en halv hjärna lägger ju in viktiga delar i ett spel som bara går att köra på typ 25 % av alla grafikkort på marknaden. Så fram tills vi får en GPU-accelererad fysikmotor i OpenCL eller DirectCompute kommer vi aldrig se något mer än lite extra ögongodis som alltför ofta ser ut som skit (vätskeeffekterna i Borderlands 2) eller är sjukt överdrivna (partiklarna i Maffia 2).

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Hejsan lorgix,

Skrivet av lorgix:

Det här fick mig att tänka på hur folk kritiserat evolutionsteorin för att den inte förklarar hur universum uppstod.

Eehhh, jag är rädd att jag inte förstår det du skriver.
Jag ser inga samband mellan hur läran om arters utveckling och läran om universums uppkomst.

Är inte syftet med PhysX att simulera fysik i realtid (http://en.wikipedia.org/wiki/Physx) och inte bara simulera gravitation?
Man går till och med så lång att man kallar det "dynamisk" destruktion; men hur kan det vara dynamiskt om man applicerar samma typ av skada (lika stora explosioner) på samma sätt (uppifrån och ner)? Man verkar heller inte bry sig om att simulera rasmassorna annat än att de studsar och flyttar varandra. En stor klump som faller ner slås inte sönder till mindre, en stor klump som faller på en mindre verkar inte slå sönder den mindre etc.

Jag tror att de kan göra bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hejsan lorgix,

Eehhh, jag är rädd att jag inte förstår det du skriver.
Jag ser inga samband mellan hur läran om arters utveckling och läran om universums uppkomst.

Är inte syftet med PhysX att simulera fysik i realtid (http://en.wikipedia.org/wiki/Physx) och inte bara simulera gravitation?
Man går till och med så lång att man kallar det "dynamisk" destruktion; men hur kan det vara dynamiskt om man applicerar samma typ av skada (lika stora explosioner) på samma sätt (uppifrån och ner)? Man verkar heller inte bry sig om att simulera rasmassorna annat än att de studsar och flyttar varandra. En stor klump som faller ner slås inte sönder till mindre, en stor klump som faller på en mindre verkar inte slå sönder den mindre etc.

Jag tror att de kan göra bättre

Det var min poäng.

Du ställer lite väl stora krav på en demo. Demon är till för att visa vad dom åstadkommit. Självklart finns det mer att göra.

Men visst vore det trevligt om dom presenterade en komplett och perfekt fysiksimulering som kan tala om vad som står i morgondagens tidning.

Permalänk
Inaktiv

Nu kommer säkert folk säga "Cooooolt, detta kommer snart till battlefield garanterat!". Vill bara tvärdöda era drömmar där lite och vara lite realistisk; Sån här typ av fysik är "ganska lätt" att köra lokalt. Men när det kommer till multiplayer så blir det VÄLDIGT nätverksintensivt. Det finns en anledning att 99% av spel med fysikmotorer antingen skiter i fysik helt, eller kladdar ner den och gör den naken och använder den ytterst lite i multiplayer läge.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av n_sandstrom:

Nja, det speciella är hur själva uppdelningen går till, att det inte behöver delas i fördeffinierade "tegelstenar".

Det var ju exakt det han sa

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon214934:

Nu kommer säkert folk säga "Cooooolt, detta kommer snart till battlefield garanterat!". Vill bara tvärdöda era drömmar där lite och vara lite realistisk; Sån här typ av fysik är "ganska lätt" att köra lokalt. Men när det kommer till multiplayer så blir det VÄLDIGT nätverksintensivt. Det finns en anledning att 99% av spel med fysikmotorer antingen skiter i fysik helt, eller kladdar ner den och gör den naken och använder den ytterst lite i multiplayer läge.

Det är tungt men det går att ha rätt avancerad fysik i ett multiplayerspel. Planetside 2 kör en intressant lösning där alla dynamiska objekt är en fysisk enhet. Så varje liten kula man skjuter på sina motståndare är ett fysiskt objekt. Andra spel fuskar med det och skottet du ser skjutas har inget att göra med beräkningarna för att träffa motståndarna. Om du har flera hundra pers på ett litet utrymme som springer runt med hagelgevär och automatvapen så blir det en vädigt massa datapunkter att hålla ordning på. Svårt, ja men det går att lösa. Frågan är om det är värt besväret bara.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

Det är tungt men det går att ha rätt avancerad fysik i ett multiplayerspel. Planetside 2 kör en intressant lösning där alla dynamiska objekt är en fysisk enhet. Så varje liten kula man skjuter på sina motståndare är ett fysiskt objekt. Andra spel fuskar med det och skottet du ser skjutas har inget att göra med beräkningarna för att träffa motståndarna. Om du har flera hundra pers på ett litet utrymme som springer runt med hagelgevär och automatvapen så blir det en vädigt massa datapunkter att hålla ordning på. Svårt, ja men det går att lösa. Frågan är om det är värt besväret bara.

Har du några detaljer på Planetside2's optimiseringar? Vet att UDK kör som du beskrev (varje kula existerar faktiskt och är inte bara en utklädd trace-algorithm). Hursomhelst, för att förklara problemet; Tänk dig BF3, någon riktigt stor bana. 64 spelare inne. Samma destruktiva metod som visas i videon (säg att varje "explosion" delar upp props till 2 olika bitar, där ena biten delas upp i 64 bitar, så att 64 nya objekt per explosion skapas och måste agera med resten av fysikmotorn, varje frame, samt nätverksmotorn, till varje spelare, varje frame (båda hållen). Säg att rundan varar 20 minuter. Säg att varje spelare skapar en sånhär explosion var femte minut.

Antal explosioner var femte minut: 64*64 = 4096
Efter 20 minuter är det nästan 4096*4 = 16384 st objekt, och då räknar vi bara med dom som är skapade under runtime av detta systemet.

Detta ska servern kunna hantera, samt alla klienter, samt alla nätverksenheter emellan. Det är inte möjligt utan väldigt många optimisationer (som kommer döda just den upplevelsen många förväntar sig när dom ser sånt här, det jag försöker förklara), och väldigt många drawbacks..

Tänk dig en server som ska synka 16384 objekt till 64 spelare, det är 1048576 sync-meddelanden för en syncframe för alla objekt till alla spelare, en gång alltså. Nu vet jag att jag kör med ganska höga värden, men det är ju det här jag menar, det krävs dessa höga värden för att få den upplevelsen man förväntar sig när man ser denna video och tänker "multiplayer". Det går inte utan att cut the networkbudget så att säga. Ställ dig på ett physics-object i source-motorn multiplayer. Gör samma sak lokalt. Det är ett exempel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fille3002:

reagerade massor på att de hela tiden sköt sönder sakerna uppifrån och ner, så antagligen ville de inte visa att det inte har någon simulering av sånt

Tänkte på precis samma sak hela videon. Hade man fått leka själv hade man direkt gett sig på att underminera någon stor byggnad för att se den rasa. Jag är om möjligt ännu mer ointresserad av PhysX nu än innan.

Permalänk

För att inte snacka om multiplayerläget. Hur tråkigt som helst. När, Phys-X har inget att komma med altså....

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*