Medlem driver fläkt med värmeljus

Permalänk
Medlem

Tror det blir smartare att använda ett potatis batteri.

http://www.youtube.com/watch?v=ufoOJfzro2c

http://www.youtube.com/watch?v=ax3iMxqu3ks

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanka456:

Två peltier-element beställda! En stor kylfläns har jag redan (Schytce Mugen). Man borde väl kunna smälla på en vanlig chassifläkt som går tystare? (inte lika estetiskt tilltalande möjligtvis)

http://dx.com/p/tec1-12705-diy-cooling-plate-white-40-x-40mm-...
30 kr styck. Fri frakt till Sverige

En vanlig chassifläkt kräver en mycket högre spänning än vad peltierelementet kan leverera.

Skrivet av Dill_91:

På vintern är det kallt ute & varmt inne - peltierväggar ?

Då skulle du bara omvandla värmen i ditt hus till el-energi, med riktigt dålig effektivitet också = du förlorar stora mängder energi.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ljuglampa:

Vem löser det så att värmen från CPU:n driver sin kylfläns egna fläkt?

Evighetsmaskin?!

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

trodde den var till för att sätta på cpun xD

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem

Skulle man kanske kunna ladda upp ett batteri istället för att ansluta en fläkt månntro?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Varför e inte jag så smart..

Jag får väl gå ut och hugga ved istället.

Mycket snyggt bygge.

Visa signatur

Det är inget fel med att göra misstag när man är "nybörjare", det kan bara bli väldigt dyrt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_H:

Nä, var något liknande det här han hade
http://www.youtube.com/watch?v=LsxQSnIxXi8

Läckert, det är ju ännu ett steg enklare. Leder värmen från kaminen till ena sidan av en fläkt, det skapar en luftström som får bladen att rotera. Iofs. är jag inte säker på att det sprider värmen bättre än om man inte haft en fläkt, luftströmmen som driver fläkten är ju där oavsett om fläkten är där eller ej.

Permalänk
Skrivet av Carlssonmeister:

Vackert bygge!
Jag har dock ett förslag på en kosmetisk förbättring: En nedsänkning i träbasen, ca 5mm djup, för att placera värmeljusen i gärna med en insats i metall så det matchar med kylaren.

Tack för tipset, tänkte samma sak fast har inte hittat någon sådan metallinsats än. Säg gärna till om du hittar!

Skrivet av Hanka456:

Två peltier-element beställda! En stor kylfläns har jag redan (Schytce Mugen). Man borde väl kunna smälla på en vanlig chassifläkt som går tystare? (inte lika estetiskt tilltalande möjligtvis)

http://dx.com/p/tec1-12705-diy-cooling-plate-white-40-x-40mm-...
30 kr styck. Fri frakt till Sverige

Som nämndes så kräver en chassiefläkt ca. 4 volt bara för att starta så då behöver du betydligt fler än två peltier. Min ger bara 0,7V vid belastning med 0,5A (vid ca. 60 graders skillnad). Du skulle kunna använda en Max757 (step-up IC) för att öka spänningen till 5V. Den behöver minst 1,1V för att starta men klarar ner till 0,7V vid drift. Men en chassiefläkt snurrar nog för dåligt vid 5V ändå. Var försiktig med de elementen du länkade till, de klarar bara 83 grader. Min nedre fläns blir ca. 80 grader när fläkten snurrar men över 100 grader om fläkten inte kyler.. Jag köpte mina från termo-gen.se, de klarar 200grader.

Skrivet av Redstar:

Skulle man kanske kunna ladda upp ett batteri istället för att ansluta en fläkt månntro?

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut, jag ska själv bygga en step-up med Max757 som nämndes ovan. Då får jag upp spänningen till 5V/200mA vilket borde räcka för att ladda mobilen. Jag behöver nog dock 2st. peltier seriekopplade för att nå de 1,1V som krävs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Jo alltså strömmen kommer in igenom hålet där
och går sedan vidare till verket fram till motorn här,
som får driva den här cykelpumpens - pistong,
som sedan blåser på propellern så propellern går igång.

Det går hit, det går dit, det går runt en liten bit,
och den startar på ett kick, det är en makalös manick.

Jaha, jahaja, jag tror fattar,
men vad gör den här maskinen för någonting?

Jo propellern driver runt ett litet aggregat,
som pumpar vatten genom tratten till ett termostat,
som i sin tur leder vattnet till ett skovelhjul,
som sitter fast, i en mast, i vårat cykelskjul.

Det går hit, det går dit, det går runt en liten bit,
och den startar på ett kick, det är en makalös manick.

Jaja, tack tack, man var är det för maskin,
vad har man den till?

Jo i ändan ut av masten finns det en pedal,
som trampar runt en gammal cykel utav märke National,
och då får får man ström från cykelgeneratorn där,
det blir en tio-tolv ampere, sådär, ungefär.

Dold text

Hah, genialisk låt! Nu lär man gå runt och humma på den hela dagen...

.:crast:.

Permalänk
Medlem

Ett alternativ till värmeljuset är ju annars radioaktivt material http://en.wikipedia.org/wiki/Radioisotope_thermoelectric_gene... då kan du bygga en laptop med "obegränsad batteritid"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Keymar:

Ett alternativ till värmeljuset är ju annars radioaktivt material http://en.wikipedia.org/wiki/Radioisotope_thermoelectric_gene... då kan du bygga en laptop med "obegränsad batteritid"

Gratis testikelcancer ingår i konceptet. Låter perfekt.

Skrivet av joohansson:

Tack för tipset, tänkte samma sak fast har inte hittat någon sådan metallinsats än. Säg gärna till om du hittar!

Som nämndes så kräver en chassiefläkt ca. 4 volt bara för att starta så då behöver du betydligt fler än två peltier. Min ger bara 0,7V vid belastning med 0,5A (vid ca. 60 graders skillnad). Du skulle kunna använda en Max757 (step-up IC) för att öka spänningen till 5V. Den behöver minst 1,1V för att starta men klarar ner till 0,7V vid drift. Men en chassiefläkt snurrar nog för dåligt vid 5V ändå. Var försiktig med de elementen du länkade till, de klarar bara 83 grader. Min nedre fläns blir ca. 80 grader när fläkten snurrar men över 100 grader om fläkten inte kyler.. Jag köpte mina från termo-gen.se, de klarar 200grader.

Absolut, jag ska själv bygga en step-up med Max757 som nämndes ovan. Då får jag upp spänningen till 5V/200mA vilket borde räcka för att ladda mobilen. Jag behöver nog dock 2st. peltier seriekopplade för att nå de 1,1V som krävs.

Tack så mycket för siffrorna. Jag satt och funderade på vilken effekt man kunde få ut ur den och nu slipper jag fundera mer på det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

EcoFan fläktar till kaminer drivs utav ett Peltier element.

De fläktar som finns att köpa för värmespridning utav kaminer, ect, drivs med hjälp utav ett Peltier element på liknande sätt som det trevliga hemmabygget verkar det som.

..................................................................................................................................
Teknisk information

Fläkten har ett termoelektriskt element som fungerar som en liten generator, denna generator driver fläktens motor. När generatorn blir utsatt för en temperaturskillnad mellan topp och botten, producerar den elektricitet. Botten av enheten blir uppvärmd av foten till fläkten, medan toppen blir avkyld av fläktbladen. Denna effekt kallas för ”Seebeck effekten”, en förklaring till denna, se nedan.

Enheten som producerar ström är en unik halvledare baserad på Seebeck-effekten. När två olika halvledare (p-typ och n-typ) är ihopkopplade kommer de att etablera en elektrisk potentialskillnad. Genom att påföra en temperaturskillnad över dessa halvledarelementen leder det till en förflyttning av elektroner. Dessa elektroner kommer då att strömma genom ledningarna kopplade till den lilla elektromotorn och få den att gå runt. Och därmed blåser fläkten!

Saxat från http://www.energiexperten.se/ecofan.html

Permalänk