Sony avslöjar fler detaljer kring Playstation 4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blitz86:

Lol, nog för att man föredrar spela på PC, men du vet inte riktigt vad du snackar om "Killing zone" AKA Killzone är redigt snyggt för att vara konsol spel. Killzone 3 har både små och stora banor, sen ser väl knappst BF3 ut som CS 1.6, och vad är 3d ljus? Dynamiskt? Killzone har gott om det.

Har sett Killing zone...Och det är ''snyggt'' för du vet inte bättre

Ljuset i spelet är inte riktigt ljus...dvs du köper en dyr måltid...men du får vax mat...

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad igen*

Att börja kasta glåpord mot varandra leder inte till någon givande diskussion, argumentera för er åsikt istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon173292:

7850 har ju dock lekts med så den hänger med , 140 mhz överclockning fixar den själv på gpu'n, 200 mhz på minnet, ger en 10% fps ökning, då hamnar den ganska högt på listorna...

Men tycker de kunde ha tagit storebrodern, 7870, den drar ju inte så mycket mer....

http://tpucdn.com/reviews/AMD/HD_7850_HD_7870/images/perf_oc....

Gissar på att AMD inte har någon integrerad GPU lösning som matchar 7870 än.

Permalänk

det som imponerar mest på mej är nog ändå pekplattan, hörlursutgången i kontrollen, samt att maskinen spelar in dom senaste 15 min.. Det blir nog dom mest revolutionerande funktionerna med denna konsoll.. i övrigt så är bättre grafik alltid trevligt men inget speciellt egentligen.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Hur kommer 60Hz på kameran funka i Europa med 50Hz i elnätet? Finns risk för flimmer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Effa:

Hur kommer 60Hz på kameran funka i Europa med 50Hz i elnätet? Finns risk för flimmer...

Hur skulle det hänga ihop menar du?

Permalänk
Medlem

Det tråkiga med denna generation är att det inte längre känns som riktiga syftesspecifika, specialdesignade maskiner längre. När PS3 och tidigare konsoler avslöjades var det ur en tekniknörds perspektiv jäkligt coolt att se speciallösningarna som gjorts just för att skyffla texturer/polygoner eller dylikt. PS4 är ju i grund och botten i princip en X86-dator.

Annars tycker jag att hårdvaran ser riktigt lovande, fördelen med att ha en mer PC-lik arkitektur är ju kanske bättre portar till PCn som trots allt är mitt förstahandsval när det gäller spelande.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk

Cool artikel, blir kul att se vad xbox och planstation kastar ut. men för tillfället ser wii-u best ut från mitt perspektiv. kan inte en pc göra det på ett något enkelt sett och man kan få en egen spel upplevelse på konsolen så är det intressant att testa. alla pc datorer kan koppla in både 360,sixaxis och wii mote så dessa är inte intressanta för mig, men spel skärmen på wii u är ganska sweet : )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cpt.Swede:

Så ni menar alltså som någon skrev att den datorn finns inte ? som inte klarar ps4 spel grafikmässigt? Så om man tar en eller två titans som har 4 500 GFLOPS i beräkningskraft så kmr det lagga
okey....

Det finns ett antal utvecklare som klagat på hur mycket kraft som går till spillo på PC:n med dess nuvarande APIer

Titta bara på denna artikel
http://www.bit-tech.net/hardware/graphics/2011/03/16/farewell...

Dethär är vad skaparen av FXAA hade att säga om PS4.
http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=510076

Att PS4 har en APU ska tydligen också ge den en stor fördel när det kommer till GPGPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Vem köper en blu-ray spelare idag och inte en PS3?

Jag.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Skrivet av JohnnyGreed:

Varför detta?

Även om jag är en ganska hårt inbränd konsol-spelare så måste jag säga att det är lite synd att det inte blir en lite mer WOW-upplevelse" men det är ju ändå riktigt spännande att se vad som står klart när det släpps

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bordsvatten:

Varför detta?

Om jag vill ha en BluRay spelare så köper jag ju det med det primära syftet att se film på BluRay. Då vill jag ju knappast betala det dubbla och få en massa skit såsom handkontroller m.m.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

PS4 har inte en chans att hävda sig mot en high-end pc. Precis som ps3 inte har mycket att sätta emot en påkostad pc från samma år (2006) den släpptes.
ex. Q6600, 4GB RAM och ett 8800 gtx.
Den datorn kan t.ex köra battlefield 3 i 1080p Low settings, eller medium settings i 720p och få hyfsad fps, något som ps3 aldrig skulle klara.

Titta på nya Tombraider, som jag har sett köras på en core2 duo och ett 8800gts 320mb i 1920x1080 med normal/high inställningar. Detta är med 320mb vram, bara lite mer än ps3:ans 256mb och det finns inget spel till ps3 som körs i den upplösningen som ser i närheten lika bra ut.

Har själv en ps3 och ett wii, kommer nog att köpa en ps4 när nya Metal Gear Solid kommer till den.
Gillar att spela både på pc och konsol, båda har sin charm.
Visst kan spelutvecklarna optimera sin spel mer till konsolerna så att de presterar bättre än en dator med liknande hårdvara, men är det stor skillnad i hårdvara, t. ex 2-3 ggr starkare gpu och en snabbare cpu så har en konsol inte en chans.
Att tro att en spelkonsol för 4-5k kan prestera bättre än en pc för 15-20k är bara befängt.

Visa signatur

Processor: i9 9900K Moderkort: Gigabyte Z390 Gaming X RAM: 16 GB Corsair DDR4 3600 MHz Grafikkort: MSI RTX 2070 Gaming HD1:(System) Samsung 970 Evo NVME 500 GB HD2: OCZ ARC SSD 240 GB HD3: Samsung 840 SSD 250GB HD4:Seagate Barracuda 2 TB HD5: HGST Travelstar 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av miiw:

PS4 har inte en chans att hävda sig mot en high-end pc. Precis som ps3 inte har mycket att sätta emot en påkostad pc från samma år (2006) den släpptes.
ex. Q6600, 4GB RAM och ett 8800 gtx.
Den datorn kan t.ex köra battlefield 3 i 1080p Low settings, eller medium settings i 720p och få hyfsad fps, något som ps3 aldrig skulle klara.

Titta på nya Tombraider, som jag har sett köras på en core2 duo och ett 8800gts 320mb i 1920x1080 med normal/high inställningar. Detta är med 320mb vram, bara lite mer än ps3:ans 256mb och det finns inget spel till ps3 som körs i den upplösningen som ser i närheten lika bra ut.

Har själv en ps3 och ett wii, kommer nog att köpa en ps4 när nya Metal Gear Solid kommer till den.
Gillar att spela både på pc och konsol, båda har sin charm.
Visst kan spelutvecklarna optimera sin spel mer till konsolerna så att de presterar bättre än en dator med liknande hårdvara, men är det stor skillnad i hårdvara, t. ex 2-3 ggr starkare gpu och en snabbare cpu så har en konsol inte en chans.
Att tro att en spelkonsol för 4-5k kan prestera bättre än en pc för 15-20k är bara befängt.

Det är inte riktigt sant, spelen kan optimeras bättre för en konsoll så även om hårdvaran är lite segare kan det faktiskt se lika bra ut eller bättre. Sen suger windows musten ur en dator ordentligt, operativ systemet på en konsoll är rejält mycket mer bantat.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Folk här inne klagar på prestandan i PS4 men ni glömmer bort att den största delen av köparna inte kommer vara nördarna på Sweclockers eller liknande så vi/ni är en ytterst liten del av köpare som Sony inte bryr sig om.

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem

Den som klagar mot prestandan och vill ha ett prestandamonster i klass med PC på 20kSEK. Köper ni bara Porsche, Ferrari och liknande bilar? Allt annat är skräp? En Porsche Panamera täcker alla sedanbehov man kan ha och smiskar skiten ur det mesta. Varför nöja sig med en Ford Mondeo? Vill du ha en kombi? Porsche Cayenne har finfint lastutrymme så skippa Volvo V70. Pengar är tydligen inget man tittar på, bara prestanda vid ett inköp.

Sen måste man förstå affärsmodellen för en konsol också. Man tjänar inte pengar på konsolen i sig. I början av cykeln är det oftast med förlust och mot slutet med liten/minimal vinst man säljer basenheten. Istället tjänar man pengar på spel som säljs.
Det innebär att en konsol som säljs tidigt i cykeln troligtvis är med lönsam än en konsol som säljs sent i cykeln eftersom det är mer sannolikt att den konsol som säljs tidigt också resulterar i fler spelförsäljningar under dess livstid.
Vad innebär det? Jo att det gäller att få ett fotfäste snabbt och tidigt. Xbox och Nintendo lyckades bra med detta i nuvarande genration konsoler. Sony? Inte alls. Visst har de sålt bra med konsoler nu men alldeles för stor del av försäljningen kom sen i livscykeln vilket resulterar i färre sålda spel än om volymerna kommit för flera år sedan.
Av den anledningen vill de inte kräma på för mycket med konsolen. Det skall vara ett stort steg upp mot idag prestandamässigt, men så billigt det bara går. Skulle personligen vara mycket förvånad om konsolen hamnade på en prislapp över 4000.
Att de valt AMD är givetvis för att de har en bra APU-lösning som drar ner kostnaden. Skulle tippa på att NVidia har nån form av upphottad ARM-lösning (gick det inte rykten om ARM-processor i PS4 eller NextBox ett tag?) som erbjudande men den är antagligen bra mycket klenare än Jaguar på CPU-sidan.

Personligen gillar jag spel som Gran Turismo och Forza Motorsport. De ser riktigt riktigt bra ut jämfört med PC-diton även idag. Längtar till ännu bättre grafik och rejält uppgraderad fysik. Hoppas bara min ratt funkar även på nästa gen så jag inte måste köpa nytt.

Blir nog både PS4 och Nextbox för in del och om det kommer nåt på PC som jag är riktigt sugen på som mitt grafikkort inte klarar av blir det uppgradering på den fronten också. Wii U har jag inte än men räknar att om PS4 kommer ut för 4kSEK så kommer Wii U att gå ner rejält i prislapp. Så blir ett köp i höst. Just nu finns inga spel som lockar så mycket ändå.

En sann gamer tittar inte på specs. Man tittar på spelen och spelar det man tycker är roligt!

Edit: Liten stavkontroll som inte gjordes i tid

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av miiw:

PS4 har inte en chans att hävda sig mot en high-end pc. Precis som ps3 inte har mycket att sätta emot en påkostad pc från samma år (2006) den släpptes.
ex. Q6600, 4GB RAM och ett 8800 gtx.
Den datorn kan t.ex köra battlefield 3 i 1080p Low settings, eller medium settings i 720p och få hyfsad fps, något som ps3 aldrig skulle klara.

Titta på nya Tombraider, som jag har sett köras på en core2 duo och ett 8800gts 320mb i 1920x1080 med normal/high inställningar. Detta är med 320mb vram, bara lite mer än ps3:ans 256mb och det finns inget spel till ps3 som körs i den upplösningen som ser i närheten lika bra ut.

Har själv en ps3 och ett wii, kommer nog att köpa en ps4 när nya Metal Gear Solid kommer till den.
Gillar att spela både på pc och konsol, båda har sin charm.
Visst kan spelutvecklarna optimera sin spel mer till konsolerna så att de presterar bättre än en dator med liknande hårdvara, men är det stor skillnad i hårdvara, t. ex 2-3 ggr starkare gpu och en snabbare cpu så har en konsol inte en chans.
Att tro att en spelkonsol för 4-5k kan prestera bättre än en pc för 15-20k är bara befängt.

Ärligt talat, kika på länkarna som Dunis90 postade lite längre upp i tråden. Sedan är du välkommen att redigera ditt inlägg.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Det är inte riktigt sant, spelen kan optimeras bättre för en konsoll så även om hårdvaran är lite segare kan det faktiskt se lika bra ut eller bättre. Sen suger windows musten ur en dator ordentligt, operativ systemet på en konsoll är rejält mycket mer bantat.

Som jag sa "Visst kan spelutvecklarna optimera sin spel mer till konsolerna så att de presterar bättre än en dator med liknande hårdvara"

Håller med flera av föregående inlägg om att det är spelen och spelupplevelsen som är de viktigaste.
Läste att Battlefield 4 ska köras i 720p 60fps på ps4, hoppas verkligen att fler utvecklare väljer att sikta mot 60fps istället för mer detaljerad grafik och 30fps, helst i 1080p, 60fps med lite mindre detaljer och annat då.
Då flytet är en stor del av spelupplevelsen.

Visa signatur

Processor: i9 9900K Moderkort: Gigabyte Z390 Gaming X RAM: 16 GB Corsair DDR4 3600 MHz Grafikkort: MSI RTX 2070 Gaming HD1:(System) Samsung 970 Evo NVME 500 GB HD2: OCZ ARC SSD 240 GB HD3: Samsung 840 SSD 250GB HD4:Seagate Barracuda 2 TB HD5: HGST Travelstar 1 TB

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Köper man en konsol behöver man inte tänka på inställningar, uppdateringar mm. Bara tuta och köra när man har tid, och veta att den kommer hålla några år.

Precis, man behöver inte tänka på inställningar, eftersom det ändå aldrig flyter. Man behöver inte tänka på uppdateringar, för det talar systemet själv om för dig, med jämna och täta mellanrum.... och den "håller" för den måste

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Ärligt talat, kika på länkarna som Dunis90 postade lite längre upp i tråden. Sedan är du välkommen att redigera ditt inlägg.

Ja lite mer processorkraft går förlorad windows APi:er jämfört med hos en spelkonsol, men jag tror inte att det är så mycket mer som vissa vill få det till då ps3 inte kan prestera i närheten så bra som ett 8800 gts 320mb, en ca dubbelt så stark gpu med bara lite mer minne än ps3:ans gpu.
Titta på hur ett sånt grafikkort kör nya Tombraider i 1920x1080 med normal/high inställningar och Battlefield 3 i 1440x900 med inställningarna på low.
Håller med om att när pc och en spelkonsol har liknande specs så kommer spelkonsolen att kunna prestera bättre men det är inte en enorm skillnad som vissa vill tro.

Om nu API:erna skulle sinka en pc så mycket, hur kan då resident evil 5 fungera så här bra på en pc med en athlon 64 dual core 2.0 ghz och ett geforce 6800 ultra (som är betydligt långsammare än gpu:n i ps3)

http://www.youtube.com/watch?v=h8fkNxyPQ_s&playnext=1&list=PLB65D928694F01794&feature=results_main

Visa signatur

Processor: i9 9900K Moderkort: Gigabyte Z390 Gaming X RAM: 16 GB Corsair DDR4 3600 MHz Grafikkort: MSI RTX 2070 Gaming HD1:(System) Samsung 970 Evo NVME 500 GB HD2: OCZ ARC SSD 240 GB HD3: Samsung 840 SSD 250GB HD4:Seagate Barracuda 2 TB HD5: HGST Travelstar 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnnyGreed:

Om jag vill ha en BluRay spelare så köper jag ju det med det primära syftet att se film på BluRay. Då vill jag ju knappast betala det dubbla och få en massa skit såsom handkontroller m.m.

Absolut. Jag skulle vilja vända på det och fråga vem köper PS 3 tordön när man vill njuta av film i lugn och ro. Det var anledningen jag gav upp min PS 3 som mediaspelare

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av PekkaJukkasson:

Kommer inte aaaalls kosta sådär åttatusen vid release.. Inte konstigt att den kan vara bättre än "standarddatorn"

Med tanke på att det är fler köpare än förut så tjänar de nog på att dra ner priset, inte en chans att konsollen kommer kosta 8000 kronor, isåfall är det cirka 100% vinst per konsol.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Datavetare
Skrivet av miiw:

PS4 har inte en chans att hävda sig mot en high-end pc. Precis som ps3 inte har mycket att sätta emot en påkostad pc från samma år (2006) den släpptes.
ex. Q6600, 4GB RAM och ett 8800 gtx.
Den datorn kan t.ex köra battlefield 3 i 1080p Low settings, eller medium settings i 720p och få hyfsad fps, något som ps3 aldrig skulle klara.

Titta på nya Tombraider, som jag har sett köras på en core2 duo och ett 8800gts 320mb i 1920x1080 med normal/high inställningar. Detta är med 320mb vram, bara lite mer än ps3:ans 256mb och det finns inget spel till ps3 som körs i den upplösningen som ser i närheten lika bra ut.

Har själv en ps3 och ett wii, kommer nog att köpa en ps4 när nya Metal Gear Solid kommer till den.
Gillar att spela både på pc och konsol, båda har sin charm.
Visst kan spelutvecklarna optimera sin spel mer till konsolerna så att de presterar bättre än en dator med liknande hårdvara, men är det stor skillnad i hårdvara, t. ex 2-3 ggr starkare gpu och en snabbare cpu så har en konsol inte en chans.
Att tro att en spelkonsol för 4-5k kan prestera bättre än en pc för 15-20k är bara befängt.

Det är främst CPU-delen som kan vara rejält mycket klenare i en konsol och ändå spelmässigt matcha en PC. I denna tråd finns ju redan flera länkar till siter där man just nämner att den stora skillnaden mellan ett spel körandes på Windows och ett körandes t.ex på PS3 är kostnaden att göra anrop mot framförallt GPUn, det kan i vissa lägen skilja både en och två tiopotenser men i genomsnitt kanske det skiljer en eller ett par heltalsfaktorer.

Att köra samma scen i 1024x600 jämfört med säg 1920x1080 kräver mer eller mindre exakt lika mycket från CPUn, det kräver exakt lika mycket i triangel-setup, det enda som skiljer är att lågt fler pixels ska renderas är hur mycket data som ska skyfflas genom GPUn så det som spelar roll är rå fillrate och bandbredd mot GPU-RAM.

Jämför man GTS 8800 med RSX så ser man att den förra har dubbla bandbredden mot GPU-RAM och nästa dubbel fill-rate. CPU-mässigt så är en Core2 minst 10 gånger snabbare än CPU-delen i PS3, så även om det är mer overhead på PCn så kompenseras det mer än väl en en långt starkare CPU. Så det är allt annat än två HW-mässigt likvärdiga plattformar du jämför.

CPU-mässigt är ju inte precis PS4 något monster heller, aggregerad flyttalsprestanda över alla 8-kärnorna matchar ungefär en Core i3 på ~3GHz och heltalsprestanda än ännu lägre i PS4, men p.g.a. av overhead i Windows så kommer det krävas mer CPU än så för att matcha PS4an, inte helt omöjligt att även en i7 3770 ger sämre spelprestanda än PS4. Beror mycket på vad flaskhalsen är, i rena beräkningar, t.ex. fysikberäkningar så blir det ju ingen overhead bara för att man kör på Windows men är flaskhalsen triangel-setup eller något annat som kräver anrop mot GPU-drivaren i Windows så är frågan om någon idag existerande CPU kan matcha PS4 (stor brasklapp: detta förutsätter att spelen kan använda alla kärnor i PS4, enkeltråd-prestanda i PS4 kommer vara minst 5 gånger sämre på PS4 jämfört med dagens high-end desktop CPUer).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av rumpnisse:

Det jag mest ser fram emot är bättre optimerade spel och förhoppningsvis bättre portar från consol till pc. Iaf mellan ps4 och pc

Precis vad jag också vill ha

Skrivet av Hagge:

Ser inte en bit tilldragande ut...:/
De ger liksom inte den där "wow" känslan.. kanske bara jag... förmodligen.

Bara du som blitt för gammal för att bli lätt imponerad

Hade du varit 10 bast så hade din reaktion nog varit: WOOOOOWWW!! MÅSTE ha den bara!! :shock: ^^

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk

Om spelet optimeras till PC bara för pc. Chmon säger ja bara!

Permalänk

http://www.gamesindustry.biz/articles/2013-04-03-ps4-praised-...

PS4 praised as "perfect gaming PC" by Epic VP

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av miiw:

Ja lite mer processorkraft går förlorad windows APi:er jämfört med hos en spelkonsol, men jag tror inte att det är så mycket mer som vissa vill få det till då ps3 inte kan prestera i närheten så bra som ett 8800 gts 320mb, en ca dubbelt så stark gpu med bara lite mer minne än ps3:ans gpu.
Titta på hur ett sånt grafikkort kör nya Tombraider i 1920x1080 med normal/high inställningar och Battlefield 3 i 1440x900 med inställningarna på low.
Håller med om att när pc och en spelkonsol har liknande specs så kommer spelkonsolen att kunna prestera bättre men det är inte en enorm skillnad som vissa vill tro.

Om nu API:erna skulle sinka en pc så mycket, hur kan då resident evil 5 fungera så här bra på en pc med en athlon 64 dual core 2.0 ghz och ett geforce 6800 ultra (som är betydligt långsammare än gpu:n i ps3)

http://www.youtube.com/watch?v=h8fkNxyPQ_s&playnext=1&list=PLB65D928694F01794&feature=results_main

HALLÅ!!!! Det är inte vi som säger att API'er i Windows slöar ner, (som för övrigt inte är ett realtids OS, läs mer om detta i länkarna jag tidigare hänvisade till) utan de några av de stora spelutvecklarna. Som jag tidigare nämnt, en av utvecklarna hos Epic sade att han tyckte detta hoppet mellan konsoller var mycket STÖRRE än tidigare (ps2<PS3, PS3<<PS4). Och slutligen, den bästa pc hårdvaran idag är cirkus 10ggr kraftfullare än någon konsoll i hårdvara. Spelmässigt, så märks detta inte. Det är inte ens i närheten till att vara märkbart. Jag skulle gissa på kanske dubbelt, eventuellt 3ggr så stark hårdvara och då känna mig givmild med det betyget.

Om allt krut skulle läggas på att göra spel endast till PC så skulle det givetvis se annorlunda ut. Nu ser inte verkligheten sådan ut, och kommer förmodligen inte göra det, de närmsta 5 åren. PC brottas t.o.m med stuttering i single-mode, vilket Windows tydligen är delvis ansvarigt för. Det blir helt enkelt så löjligt mycket kraftfullare att koda direkt mot hårdvaran till skillnad från Windows där mjukvaruutvecklarna dels inte kan detta även om vissa skulle vilja, och dels inte vill eller har ekonomi att göra det. PS4'ans hårdvara är värd att lära sig koda till, eftersom man i mångt och mycket kommer kunna göra på samma sätt en lång tid framöver.

Windows el. rättare sagt Microsoft tillåter det inte i Windows, och de flesta utvecklare har inte ekonomi/tid/lust att lära sig knacka kod mot en hårdvara som hyfsat snabbt blir omodern. Inte bara det, Tim Sweeney sade i en intervju redan 2010 att grafikutvecklingen på pc stagnerat. Han är själv för en 100 procent mjukvaruuppbygd graphic pipeline, detta för att komma förbi mycket av de problemen som uppstår i och med DirectX idag. Citat Sweeney: I really feel that we are close to the end of the line with DirectX, we're at this point of diminishing returns where if you give us 10 or 100 times better hardware performance we'll only be able to deliver graphics that are incrementally better, not actually have another revolution in graphics. Because if you see the artifacts in games they are all the same things, they are pixel aliasing, they are bi-linear sampling artifacts on textures, they are all the artifacts with specular lightning which arise from DirectX. By employing a new graphics pipeline from the ground up we can circumvent all of these limitations in DirectX and have a soup-to-nuts graphic pipeline, that is more comparable to a movie rendering pipeline than today's computer graphics pipeline.

Nu blev det här lite väl mycket OOT kanske men hur som helst, poängen jag vill komma till är att oavsett hur mycket ny DYR hårdvara du slänger in i din PC så har du betalat väldigt mycket för väldigt lite. Det syns nämligen inte mycket, annat än i FPS.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.