Acer lanserar skärmar i V6- och B6-serierna upp till 29 tum

Permalänk
Medlem
Skrivet av exodeus:

Det du beskriver är hög DPI (prickar per inch) och inte en hög upplösning (antalet prickar)

Högupplöst är en relativ term för antalet prickar på skärmar.
Ca 95% av dagens skämar är just 1080p.
Detta betyder att man inte kan säga att en monitor med 1080p är högupplöst.
Du kan säga att de har en nomal upplösning.

Men i grund och botten är upplösning irrellevant och precis som du säger så är DPI mer intressant. Så Sweclockers:
Snälla sluta säga att alla nya 1080p skärmar är högupplösta.
Det är både irrelevant och fel.

Jag tycker precis som du att man ska använda ord som det är tänkt. Men...
DPI är ett mått på upplösning, inte två skilda saker.

"Upplösning" är definitionsmässigt alltid ett värde relativt ett annat och inte ett antal, även fast folk verkar tro annorlunda när det gäller skärmar.

"Pixlar per yta" eller "vinkelgrader per pixel" för bild,
"samplingar per sekund" och "bitar per sampling" för ljud.
med mera.

Jag tycker absolut att man får säga att 1920x1080 pixlar är en upplösning även fast det egentligen är ett antal, eftersom större delen av befolkningen använder ordet så (även jag).
Men att "rätta" någon med felaktigheter tycker jag inte om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiG|ISbit:

"Upplösning" är definitionsmässigt alltid ett värde relativt ett annat och inte ett antal, även fast folk verkar tro annorlunda när det gäller skärmar.

Ett ord kan ha multipla innebörder som är fallet för upplösning. Det du är inne på är upplösning ur en fysikers perspektiv t.ex. optisk upplösning. Så ja, du har rätt. DPI är en optisk upplösning och skärm upplösning är inte en optisk upplösning.

Men eftersom detta är en artikel om nya bildskärmar så tar terminologin för skärmar prioritet över optik/fysik terminologi. Dvs upplösning är ex. 1920*1080=2073600 kluster med ljuspunkter och inte optisk upplösning. (EDIT: av samma anledning som vi inte blandar in fartyg i diskussionen)

Skrivet av MiG|ISbit:

Men att "rätta" någon med felaktigheter tycker jag inte om.

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Grabben, jo man önskar =p

Den där LGn ser definitvit intressant ut, det är LG Electronics som utvecklar IPS. Föredrar de när det gäller IPS, vet inte varför dock, men det känns bara härligt inombords

Riktigt snygg är den också!

http://www.inet.se/files/img/medium/2204971_0.png

Skulle vara intressant om priset låg på 3000kr istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av exodeus:

Jag hade en 102'' ramuppspänd bioduk i min 3x4 meter Studentlya. Det måhända att den var manlig men folk blev sjösjuka och klagade över whiplash.

var lite ironi . Men det kallar jag bra prioritering ! hehe

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mer 16:10-skärmar på marknaden!

Permalänk
Medlem

Jättekul med fokus på miljövänlighet!

Skulle vilja se en 16:10 skärm dock. Jag vill ju inte "nergradera" till en 16:9 skärm

Permalänk

På min skärm kan jag ställa in att skärmen skall visa pixlarna 1:1 så om jag skulle vilja spela ett spel i lägre upplösning än vad skärmen klarar (1920x1200) så visas den så och så blir resten av skärmen svart. Funkade kanon i Test Drive Unlimited som far fulskrivet så att om man spelade i 1920x1200 så stretchade den bara ut 1920x1080 och så fick man ovala hjul. Med pixelmapping och 1080p blev det en smal svart kant ovan och under bilden och så var det bra igen.

Detta borde väl lösa problemet för de här som inte kan tänka sig att låta skärmen interpolera upp till helskärm - eller finns inte den funktionen på moderna skärmar längre?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av exodeus:

Ett ord kan ha multipla innebörder ....
...
Men eftersom detta är en artikel om nya bildskärmar så tar terminologin för skärmar prioritet över optik/fysik terminologi. Dvs upplösning är ex. 1920*1080=2073600 kluster med ljuspunkter och inte optisk upplösning. (EDIT: av samma anledning som vi inte blandar in fartyg i diskussionen)

...

Skrivet av MiG|ISbit:

...
Jag tycker absolut att man får säga att 1920x1080 pixlar är en upplösning även fast det egentligen är ett antal, eftersom större delen av befolkningen använder ordet så (även jag). ...

Härligt att vi är överens! Ord ändrar betydelse!
Däremot tror jag att skärmupplösning kommer från ordet med betydelsen pixlar per yta, och namnet på båten kommer från ordet med betydelsen löfte/beslutsamhet. Så riktigt samma är det inte.
Samtidigt lär de båda orden komma från samma grund, bara det att den uppdelningen hände för betydligt längre sen.
Hittade ordet på wiktionary: http://en.wiktionary.org/wiki/resolution

Permalänk
Medlem

Ingen som hört något mer om priser för de högupplösta 27" och 29" skärmarna?

Visa signatur

Dator: Taurus eSport GTX680 CPU:Intel i7-3770K GPU:EVGA GTX 680 2048 MB Moderkort: ASRock Z77 RAM: Corsair Vengeance LP 2x8192 MB 1600Mhz CHASSI: Silverstone Sugo SG08B 600W SSD: Samsung 840 250 GB HDD: 3TB 7200RPM