Microsoft: "DirectX fortsätter utvecklas"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Värdelöst. Nu fortsätter alltså inlåsningen och piskan att uppgradera till nya Windowsversioner man inte vill ha (Winviws Vista, Windows 8), bara för att få senaste Direct X. Låt skiten dö så att OpenGL kan bli branchstandard istället.

Nu är väl inte spelutvecklarna påtvingade DirectX utan de har själva valt att använda det fastän de kan välja OpenGL då det också finns till Windows. Så någon egentlig inlåsning finns ju inte.

Permalänk
Medlem

Förstår inte "Neeej, DirectX måste dö! M$ inlåsning, MS = hitler, död åt Gates!" Öppna lösningar är bra, väldigt bra faktiskt. Men det är också konkurrens, det skulle jag säga väger ännu tyngre. Microsoft låser inte in någon då OpenGL stödjs i Windows också, vill ni skriva era spel i OpenGL varsågoda.

En av Microsofts bästa produkter är Visual Studio, detta är något faktiskt de flesta utvecklare tycks hålla med om. VS + DX är en kraftfull kombo och utvecklarna tycker om att använda produkter som gör livet lättare för dem. De föredrar ju det t.o.m. så mycket att de pungar ut $1000 licenser från Microsoft framför alla gratis, öppna lösningar. Linux är tyvärr inte bäst på allt (ännu), det är bara att inse. Microsoft är väldigt stora inom gaming (om vi bortser från handhållna konsoler/mobiler) och enterprise/företag därför att konkurrenterna inte kan leverera lösningar som är lika bra.

Tro mig, ekonomiavdelningarna på de flesta företag hade korkat upp champagnen den minut en tillräckligt bra lösning som är open-source och gratis levererades.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Pie-or-paj:

Eller p.g.a. FUD från Mircosoft...
Bara för nått har störst marknadsandel betyder det inta att det är bäst.

Speciellt inte när tekniken kommer från det företag som "äger" hela marknaden.

Om DirectX hade varit bättre borde inte Sony betalat Microsoft för att ha det i PS3
då? Eller Apple för att ha det i OSX?

Fast nu tar du två väldigt konstiga exempel här. Både Sony och Apple är ju kända för att tycka om sina egna standarder. Sony körde ju glatt på ett helt eget gränssnitt till PS3 som iof är byggt på OpenGL. Så de jobbar inte med öppna standarder. Varför skulle de då betala pengar till Microsoft helt plötsligt? De är ju inte intresserade av att göra det enkelt att porta spel mellan PS4 och Windows. De vill att folk bara spelar på PS4. Apple verkar ju inte vara intresserade av grafikAPIer alls med tanke på deras fantastiska stöd för OpenGL. De orkar ju inte ens jobba med att implimentera en uppdaterad version av en öppen standard så att betala licenspengar för en stängd verkar ju vara helt mot deras principer.

Du upprepar ordet FUD väldigt ofta. Du borde nog läsa igenom tråden och kolla på de väldigt fina inläggen som visar att gänget bakom OpenGL har varit väldigt duktiga på att skjuta sig själv i foten helt utan hjälp av Microsoft.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flostyle:

Nu är väl inte spelutvecklarna påtvingade DirectX utan de har själva valt att använda det fastän de kan välja OpenGL då det också finns till Windows. Så någon egentlig inlåsning finns ju inte.

Skrivet av zillio:

Finns antagligen en anledning till att DirectX används istället för OpenGL. Det är ju knappast för att OpenGL är bättre.. Utan kanske åt det andra hållet?

Det är med DirectX som med C#. Smidigt för utvecklarna men tyvärr blir resultatet blä om man inte kan sin sak. Att utvecklarna föredrar en sak behöver inte betyda att det är bättre för användarna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är med DirectX som med C#. Smidigt för utvecklarna men tyvärr blir resultatet blä om man inte kan sin sak. Att utvecklarna föredrar en sak behöver inte betyda att det är bättre för användarna.

Det måste väl ändå gälla OpenGL också...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ixos:

Så du anser att branchen tycker platformsoberoendet är en direkt negativ egenskap som AAA-spel för närvarande värderar som förödande dåligt för dem?

Om Koefficienten är 0 blir produkten alltid 0 och spelets värde således 0.

Eller använder du bara ord du inte behärskar?

Om platformsoberoendet inte skall påverka spelet värde och ingen därför skall bry sig om det så skall det ha koefficient 1.

Nej, inte om värdet utgörs av en summa:

S = a*X + b*Y + c*Z

Om koefficienten b är 0 så är ju inte S nödvändigtvis 0, eller hur? Y kan då vara motsvarande faktor som beskriver plattformsoberoendet, t ex som en flytande variabel i intervallet [0, 1].

Alla funktioner här i världen består inte av enstaka produkter , men tack för att du kontrollerar att jag kan min matematik!

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Sötast

Direct X 12 lär väl säkert komma, men jag får ändå känslan av att Microsoft måste backa innan de kör över sig själva med deras "Metro".

Att de försökte sälja mobilen och plattor genom att tvinga användare till detta touchbaserade gui är ju inget svårt att förstå, men det verkade inte gå som planerat. Nu lider de av dålig försäljning av plattor, mobiler OCH operativsystem till PC.

Direct X 12 lyckas de säkert trycka ut, men när DirectX 13 hade planerats att släppas så kanske de förlorat så pass stor kundbas pga deras ignorans och översittarattityd att OpenGL kanske äntligen lyckats plocka marknadsandelar, och börjar det flöda på det hållet så är det möjligt att det fortsätter göra så även i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Så du anser att branchen tycker platformsoberoendet är en direkt negativ egenskap som AAA-spel för närvarande värderar som förödande dåligt för dem?

Om Koefficienten är 0 blir produkten alltid 0 och spelets värde således 0.

Eller använder du bara ord du inte behärskar?

Om platformsoberoendet inte skall påverka spelet värde och ingen därför skall bry sig om det så skall det ha koefficient 1.

Skrivet av phz:

Nej, inte om värdet utgörs av en summa:

S = a*X + b*Y + c*Z

Om koefficienten b är 0 så är ju inte S nödvändigtvis 0, eller hur? Y kan då vara motsvarande faktor som beskriver plattformsoberoendet, t ex som en flytande variabel i intervallet [0, 1].

Alla funktioner här i världen består inte av enstaka produkter , men tack för att du kontrollerar att jag kan min matematik!

Du kan din matematik M V G

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xapa112:

Är vad en som inte vet vad de pratar om säger.

DirectX är bara till för att stärka Microsofts monopol och hjälper inga andra än Microsoft själva.
Så som en vanlig konsument så borde du vara överlycklig den dag Microsoft lägger ner DirectX. (det kommer dock aldrig hända )

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Nej, inte om värdet utgörs av en summa:

S = a*X + b*Y + c*Z

Om koefficienten b är 0 så är ju inte S nödvändigtvis 0, eller hur? Y kan då vara motsvarande faktor som beskriver plattformsoberoendet, t ex som en flytande variabel i intervallet [0, 1].

Alla funktioner här i världen består inte av enstaka produkter , men tack för att du kontrollerar att jag kan min matematik!

Skrivet av phz:

(men för AAA-spel f.n. värderas med koefficient ~0).

Du skrev ordagrant att AAA spel värderas med en koefficient 0.

Det betyder i vårat fall att enda tolkningen måste vara en koeffficienten som multipliceras direkt på "värdet av AAA spelen" som åsyftades.

Ifall du kan din matematik så kan du INTE din logik
(men bra försök till räddning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Inlåsning? Windows har fullt stöd för OpenGL och utvecklarna kan koda mot OpenGL om de så behagar. Kruxet är att det väljer att inte göra det.

Han talar naturligtvis om DirectX och dess inlåsning. Speciellt med senaste utgåvan utav DirectX som ständigt skall knuffas till ett nytt operativsystem.

Jag kan dock hålla med om att det inte rör sig om en regelrätt inlåsning. Men med det inflytande Microsoft besitter på marknaden och erfarenhet och utvecklings-kit som utvecklare redan sitter på så blir OpenGL lätt lite oattraktivt. Kan man däremot göra DirectX obsolet så lämnar det utrymme för resten av marknaden att sätta ett gemensamt standard utanför Microsofts direkta kontroll.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ixos:

Du skrev ordagrant att AAA spel värderas med en koefficient 0.

Det betyder i vårat fall att enda tolkningen måste vara en koeffficienten som multipliceras direkt på "värdet av AAA spelen" som åsyftades.

Ifall du kan din matematik så kan du INTE din logik
(men bra försök till räddning)

Nej, så skrev jag inte i sin kontext. Däremot skrev jag:

Skrivet av phz:

Tekniskt sett så brukar bedömningarna pendla rätt nära jämviktsläget kring teknikerna, där plattformsoberoendet hos OpenGL i praktiken är det som skiljer (men för AAA-spel f.n. värderas med koefficient ~0).

Om jag ska utveckla parantesen bortom all rimlig tydlighet (vilket jag redan gjorde i förra inlägget) så skriver jag i citatet ovan, i termer av min senare visade prototypformel, att koefficienten b framför variabeln Y som beskriver plattformsoberoendet för AAA-spel brukar sättas till 0. Du gör ett extra antagande om att formeln enbart består av en enstaka term, vilket ger nonsensresultat, varpå du hävdar att jag lade fram ett nonsensresultat (dvs du argumenterar mot en halmdocka). I andra (fast helt ekvivalenta) ord: "i formeln för beräknat värde i utvecklingen av ett AAA-spel så brukar koefficienten som viktar värdet av plattformsoberoende sättas till 0".

Min matematik och min logik klarar sig i detta fall båda oskadda. Jag föreslår från mitt håll att du kritiskt granskar din läsförståelse och ditt sätt att gå all-in utan att ha på fötterna .

Behåll fokus på ämnet; ingen vinner på att jag sitter och svarar på teknikaliteter, som jag dessutom redan förklarat.

--

Att denna faktor inte spelat in tidigare beror på att allt spelande i PC-sammanhang skett just på en enstaka plattform. Mac OS X framfart har redan förändrat denna bild en aning, och troligen kommer det se ytterligare annorlunda ut om ett par år, varpå koefficienten b säkerligen kommer omvärderas. Valve har redan gjort detta i stor grad, men övriga stora speltillverkare har inte följt efter, och kommer säkert inte göra det förrän Valve kan visa faktiska resultat av sin satsning. Om det händer så kan OpenGL säkert återigen kunna kliva in i finrummet, där de också var för inte länge sedan.

Det kan också nämnas explicit att OpenGL inte står och faller med spelbranschen, utan har en granitstark grund i industriella applikationer och ramverk. DirectX är som sagt en Windowsspecifik lösning med spelfokus — en MRI-scanner/industrirobot/serverfarm för rendering/fysikalisk mätutrustning/etc. körs oftast på andra plattformar. Det är inte på kartan att t ex Nvidia skulle kasta ut stöd för OpenGL på sina kort — det vore att kasta bort en stor marknad. På så sätt kan OpenGL inte anses som "hotat" i dagsläget.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Om jag ska utveckla parantesen bortom all rimlig tydlighet

Hade det inte varit enklare att bara erkänna att du gjorde ett misstag vad gäller hur man skall använda ordet/termen koefficient?

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

I en ren "OpenGL vs Direct3D"-jämförelse så ger t ex Carmack (även om han inte enskilt är representativ för alla utvecklare, givetvis) "vinsten" till OpenGL, men Direct3D är som sagt integrerat i DirectX som sköter bild, ljud, input, etc. Iom att man på Windows ändå troligen kommer använda de andra delarna av DirectX så blir det naturligt att även använda Direct3D, åtminstone som ett alternativ.

Microsoft har tidigare FUD:at en del kring OpenGL, specifikt i samband med lanseringen av Vista, då de tidigt proklamerade att OpenGL-stöd enbart skulle finnas kvar för att bibehålla bakåtkompatibilitet, och att OpenGL skulle implementeras som ett översättningslager ovanpå Direct3D, vilket skulle innebära stora prestandaförluster. När Vista något år senare väl släpptes så hade de "ändrat sig", men pågående projekt hade påverkats till D3Ds favör.

Tekniskt sett så brukar bedömningarna pendla rätt nära jämviktsläget kring teknikerna, där plattformsoberoendet hos OpenGL i praktiken är det som skiljer (men för AAA-spel f.n. värderas med koefficient ~0).

OpenGL har också haft sin beskärda del av handlingsförlamad ledning, vilket inte varit till dess fördel.

Har Carmack ändrat sig igen? Tyckte jag läste något där han sade att D3D var bättre för några år sedan.

Läser man Wikipedia så har de en rätt positiv syn på Opengl, men det är ju i och för sig inte så konstigt.

En stor fördel med Directx (och Windows) är nog verktygen. Även om det kommer och går där också.

Visa signatur

.<

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ixos:

Hade det inte varit enklare att bara erkänna att du gjorde ett misstag vad gäller hur man skall använda ordet/termen koefficient?

Nej, bestämt nej. Chalmeristen säger nej.

phz har upprepade gånger visat att han kan matte. Inlägget var ett svar till mig och jag tror han vet att jag också har viss koll på matte efter ett par kurser på Chalmers. Jag förstod vad han menade så då är det ju uppenbarligen du som inte hängde med.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Nuvarande uppdateringar och nästa generation hårdvara kommer vara just DX11/OGL4.2-klass förmodligen, så innan vi vår några nya hårdvarufunktioner som kräver nya APIer eller tvärt om är nog en bit bort. Dvs 2015 eller senare kanske. Så AMD har nog rätt i att det inte händer så värst mycket på API-fronten i sig, men väl på mjukvara och compute. AMD satsar ju på alternativa spår genom att utveckla en mjukvaruplattform kring HSA och HSAIL, och andra verktyg. Microsoft har kommit med C++AMP. Vi lär nog inte se DX12 tills nästa generation hårdvara 2014 i vilket fall som helst, fast de kan säkert hitta på något som bara fungerar bra på nyare hårdvaran.

Konsolerna kommer vara DX11.X/OGL4.2-klass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oelrich:

Har Carmack ändrat sig igen? Tyckte jag läste något där han sade att D3D var bättre för några år sedan.

Läser man Wikipedia så har de en rätt positiv syn på Opengl, men det är ju i och för sig inte så konstigt.

En stor fördel med Directx (och Windows) är nog verktygen. Även om det kommer och går där också.

Rage använder fortfarande OpenGL. När det gäller Windows. För den delen också i (säger sig självt när vi nämner detta bolag, OS X) Aspyrs port. Carmacks kritik generellt är väl egentligen främst på drivrutinsutvecklarna, de hänger inte riktigt med oavsett vilket API du kör. Det är bra att han pressar de på avancerad och modern OpenGL-funktionalitet, och pressar dem överhuvudtaget genom att använda nya metoder och bygga nya motorer.

Vad det gäller konsoler så använder de ett gäng specifika apier eller annan lågnivå-åtkomst som är leverantörernas egna varianter och de behöver inte direkt mappa till vare sig Direct3D eller OpenGL. Så spelmotorerna har helt enkelt helt andra renderingsdelar och shaderdelar för respektive plattform. Konsolerna (Wii U och nästa generation) har ju tre ganska olika grafikapier t ex. Wii U har ett egenutvecklat API som de suttit och knåpat med i år. Sen är motorns verktyg så kraftfulla att du utvecklar grafik, shader osv mot motorn istället för grafikapi:t. En motor kan alltså i princip generera shaderkod för X360, PS3 och Windows som alla är olika med olika apier. Sen har såklart OpenGL blivit lite intressantare av att mobila plattformar kör OpenGL ES. Samt att OpenCL börjar bli lite mer respektabelt för den delen. Att APIerna är närmare varandra betyder mer för de som inte har stora motorer och massor verktyg eller utvecklingsresurser på att hantera sådant. Det betyder en hel del för de som utvecklar drivrutiner över flera olika plattformar också, t ex hos GNU/Linux där EGL är användbart både på mobiler och skrivbord. Sen får vi se hur det blir med drivrutiner på PS4 också, att komma närmare PC på APIer kan vara ett bra sätt att dra nytta av compute t ex. Microsoft kommer lägga sig rätt nära DX iaf, DX har ju fått apier utvecklat för Xbox från konsol till PC för den delen. För Unity utvecklar du t ex shaderkod i Cg (Nvidia, går att maskinöversätta till det mesta, det är ju inget som körs direkt på grafikkorten) och motorn har stöd för GNU/Linux, Android, OS X, iOS, Adobe Flash, Windows, Playstation 3, Xbox 360 och Wii, och Wii U idag och fler i morgon. Det är till stor del baserat på middlewareleverantöreran hur korsplattform ett spel blir eller inte. Samt hur svårt det är. Rullar grejerna på flera plattformar från början är det enklare. Porteras och publiceras det av tredje part till andra plattformar så blir det dessutom ingen steam play och köp till flera plattformar vid ett köp. Vad som är viktigast är att det är fungerande API/drivare och middleware osv som har stöd fr det hela.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Ett Renderings-API för 2D-3D grafik som är kompatibelt med fler plattformar än DirectX och inte dikterat av Microsoft.

ok tack för svaret

Visa signatur

Intel core i7 4770k 4.4ghz|Msi 780 Lightning bios (skyn3t)|Msi Mpower Z87|16Gb,kingston hyperX predator,2400 MhZ| windows 8.1 Pro|H100 crosshair|Cooler Master HAF X|Antec High Current Gamer 900W 80+Bronze|smartPhone Lg g2 32Gb
Headset| logitech g430

Permalänk
Medlem

Undra när directx 12 kommer? Inte i nästa uppdatering av windows, det har MS redan berättat. I nästa full-version av win? När kommer den? Kanske nästa år, fast dåligt med info om det. Jag skulle tro 2015 som tidigast. Lyssnar man på grafik-kortstillverkarna så låter det ju knappast som version 12 kommer stödjas i nästa version av deras kort. Så versionen efter det, alltså 2015 tidigast. Och hur är det med xbox? Av allt att döma kommer den använda 11.1 som mest.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nej, bestämt nej. Chalmeristen säger nej.

phz har upprepade gånger visat att han kan matte. Inlägget var ett svar till mig och jag tror han vet att jag också har viss koll på matte efter ett par kurser på Chalmers. Jag förstod vad han menade så då är det ju uppenbarligen du som inte hängde med.

Varför är alla nyexade Chalmerister lika arroganta som ni två och vägrar erkänna uppenbara fel?

Jag är visserligen inte ofelbar nyexad Chalmerist men jag vet iaf hur man skall och inte skall använda ordet/termen Koefficient.

Det tror jag nog att ni också vet, men det betyder inte att man inte kan göra ett misstag. Jag är vidare övertygad av att ni kan massa matte i teorin, men att använda den i praktiken, i dagligt tal och resonemang är något annat.

Har sett det så många gånger i arbetslivet. Någon nyexad arrogant chalmerist konsult kommer invalsande och tror de vet allt och kan allt, aldrig kan ha fel och skall ändra på allt i organisationen. Slutar alltid på samma sätt, ni blir satta ordentligt på plats av någon utan gymnasieutbildning men med 40 års erfarenthet som faktiskt vet vad han sysslar med.

Pinsamt är vad det är, ödmjukhet är något de inte lär ut på Chalmers.