Rapport: Nästa Xbox får processor från AMD

Permalänk
Medlem

Det är fortfarance OpenGL mot DirectX så det blir jobbigt att porta mellan de olika tv-spels plattformarna ändå.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Det är fortfarance OpenGL mot DirectX så det blir jobbigt att porta mellan de olika tv-spels plattformarna ändå.

ja det är ju inte bara att trycka på en knapp direkt. Hade det varit pissenkelt skulle spelen vara fler och bättre på mac t ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Amd har/hade inga fabriker i Kanada. De delade bolaget i två delar (utveckling och fabriker) där Abu Dabai baserat bolag köpte in sig på fabrikssidan och sedmera tog över den delen helt. Global Foundaries har fabriker i Dresden Tysklan, New york USA och Singapore om jag inte misminner mig.

De la ner det nordisk kontoret ja.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för att du uppfriska minnet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyclaw:

Kul!
Men hur kommer det sig att dom väljer x86 år 2013?

Skrivet av Oneone:

bra fråga eftersom det också är 8gb ram på consolerna.

Vad de syftar på när de säger x86 är vilken huvudprocessorarkitektur det är. Alltså om det är x86, arm, Power, PowerPC, Sparc, Mips, etc.
Inte om det är IA32 eller x86-64 processor. (IA32 är 32bitars x86)

Skrivet av Zeuxlarsson:

x86-kod kan du köra på 16bit, 32bit och 64bit.

Som Zeuxlarsson säger så finns det även 16bitars x86 kod.
En 32 (IA32) eller 64bitars (x86-64) x86 processor kan köra 16bitars x86 kod, men en 16 bitars x86 processor (exempelvis 286) kan inte köra 32 eller 64bitars kod.
Alltså de nuvarande processorerna är bakåtkompatibla, men de gamla processorerna var/är inte framtidskompatibla

Någon som vet om Xbox 360 och PS3 är 32 eller 64bits processorer?

För Nintendo så vet jag att Nintendo 64 hade en äkta 64bits processor som kan exekvera 64bits kod.
Medan GameCube och Wii gick 'tillbaka' till 32bits processorer. Osäker på Wii U.
Men gällande N64 så har jag läst att det var sällan 64bits instruktioner användes på N64. Processorn i N64 var en budget version av vad som satt i Silicon Graphics arbetsstationer. Att använda sig av 64bitars instruktioner kunde ge högre precision i beräkningar. Något som kunde vara användbart på en workstation.
Däremot så kostar den högre precisionen prestanda och vad jag förstått det så gav inte 64bits kod någon större prestanda boost vid samma precision på den generationen processorer. Så i praktiken var den mesta N64 koden 32bitars, även om maskinen var kapabel att köra 64bitars kod.

Men det har hänt en del i perioden 1996/1997 - 2013/2014.
Så jag tror att PS4 och Xbox Durango inte bara kommer kunna köra 64bitars kod, utan också kommer kunna tjäna prestanda på det, kanske inte för alla scenarion, men åtminstone på en helt annan nivå än N64.

Permalänk
Medlem

Fy fan va skönt, förhoppningsvis betyder det bättre ports till PC
Ser mig själv eventuellt köpa en konsol i "kommande generationen" om inte priset springer iväg för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Nej, egentligen inte. Folk vet inte riktigt vad det innebär, (jag är inte heller helt hundra för den delen). Rätta mig om jag har fel nu men 32bit OS är x86 men x86-kod betyder inte alltid 32bit struktur. x86-kod kan du köra på 16bit, 32bit och 64bit.

Källa: google och har själv läst lite programmering.

EDIT: Som jämförelse. En bil är ofta en vagn på fyra hjul men men vagn på fyra hjul är inte alltid en bil. Om nu denna jämförelsen fungerar? Någon programmerare som vill uttala sig?

Okej okej jag förstår vad du menar, dock när man pratar OS osv brukar det generellat vara så att man pratar i x64 samt x86 termer. Därför blir det automatiskt att folk tänker 32 och 64 bitars när de nämns för PC.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Det är fortfarance OpenGL mot DirectX så det blir jobbigt att porta mellan de olika tv-spels plattformarna ändå.

Skulle inte PS4 stödja DirectX?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Skulle inte PS4 stödja DirectX?

Tveksamt.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Skulle inte PS4 stödja DirectX?

DirectX är ju Microsofts påhitt, PS4 får inte använda DirectX ifall Microsoft inte tillåter det

Sonys egetutvecklade API som är "närmast hårdvaran" kallas libGCM

Då både PS4/Xbox har x86-processorer kommer förhoppningsvis utvecklarna börja använda instruktioner som AVX i spelen, och då även på PC:n

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Tveksamt.

/hulle.

Sökte runt lite och det verkar vara som Sony kör på en modifierad DirectX version.

Citat:

Sony is building its CPU on what it's calling an extended DirectX 11.1+ feature set, including extra debugging support that is not available on PC platforms. This system will also give developers more direct access to the shader pipeline than they had on the PS3 or through DirectX itself. "This is access you're not used to getting on the PC, and as a result you can do a lot more cool things and have a lot more access to the power of the system," Norden said. A low-level API will also let coders talk directly with the hardware in a way that's "much lower-level than DirectX and OpenGL," but still not quite at the driver level.

http://arstechnica.com/gaming/2013/03/sony-dives-deep-into-the-ps4s-hardware-power-controller-features-at-gdc/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Sökte runt lite och det verkar vara som Sony kör på en modifierad DirectX version.

http://arstechnica.com/gaming/2013/03/sony-dives-deep-into-the-ps4s-hardware-power-controller-features-at-gdc/

Där skriver de ju att de INTE använder DX, utan ett "extended DirectX 11.1+ feature set" alltså samma funktioner som i DX 11.1 plus lite till.

"much lower-level than DirectX and OpenGL" - alltså inte DX eller OpenGL.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Där skriver de ju att de INTE använder DX, utan ett "extended DirectX 11.1+ feature set" alltså samma funktioner som i DX 11.1 plus lite till.

"much lower-level than DirectX and OpenGL" - alltså inte DX eller OpenGL.

/hulle.

Tolkade det så då jag hade läst en annan sida.

Citat:

The PS4 sees Sony move to a 64-bit x86 chip architecture, which will be music to the ears of developers, especially those used to working on PC games. The good news doesn’t stop there, though. Developers will be able to take advantage of Microsoft’s latest industry standard DirectX API — DirectX 11.1, but Sony has taken the time to improve upon it, pushing the feature set beyond what is available for PC games development.

Those improvements include better shader pipeline access, improved debugging support features out the box, and much lower level access to the system hardware enabling developers to do “more cool things.” That’s achieved not only through an modified DirectX 11.1 API, but also a secondary low-level API specifically for the PS4 hardware.

http://www.geek.com/games/sony-iimprove-directx-11-for-the-ps4-blu-ray-1544364/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

XBOX= Delar plats som den mest använda konsollen.
AMD= Lite taskig position nu på marknaden

RESULTAT= AMD will rise again.

Nvidia och Intel behöver lite motstånd för att det ska gynna oss användare/köpare.

Verkar vara väldigt många som tror att AMD faktiskt tjänar mycket pengar på denna affären. Verkligheten är nog sådan att de knappt går plus på PS4 och Durangos hårdvara.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Skrivet av Moriquende:

Verkar vara väldigt många som tror att AMD faktiskt tjänar mycket pengar på denna affären. Verkligheten är nog sådan att de knappt går plus på PS4 och Durangos hårdvara.

Det är klart, men jag kan tänka mig att det gör AMDs grafikkort bra mycket mer effektiva och därmed mer attraktiva. Tänk på hur mycket konsolspel optimeras till hårdvaran idag.

Om båda stora konsoler har AMD grafik som liknar PC grafikkorten så är ju en stor del av optimeringsjobbet till AMD korten redan färdig när spelet har optimerats till konsolerna.

Permalänk
Medlem

Schyst för AMD.. Ett eventuellt köp hänger på om de väljer att implementera always-online-drm skiten som det har talats om samt hur det ställer sig till indieutvecklarna. Som det ser ut nu så verkar Sony ha en mycket bättre inställning till utvecklarna än MS.

Citat:

"Microsoft treats independent developers very badly," said Jonathon Blow, creator of the hit indie game Braid and the PS4 game The Witness. He told Wired in an email that Microsoft tries to "put you through as much pain as you will endure in order to extract whatever [they] feel like this week."
The developer of Retro City Rampage, Brian Provinciano, meanwhile, relayed that Microsoft actually cancelled his game when he criticized some of its inefficiencies and made him resubmit the title in an even more strict approval process. Sony was the polar opposite.
"Sony's been incredibly supportive and promoted the game very well," said Provinciano. "It's received a generous amount of promotion at no cost to me, from [advertisements] on the PS Store to events such as E3 and even having it playable on kiosks at every Walmart, Best Buy, GameStop, Target and Future Shop across North America."

Permalänk
Entusiast
Skrivet av GuessWho:

Vad de syftar på när de säger x86 är vilken huvudprocessorarkitektur det är. Alltså om det är x86, arm, Power, PowerPC, Sparc, Mips, etc.
Inte om det är IA32 eller x86-64 processor. (IA32 är 32bitars x86)

Som Zeuxlarsson säger så finns det även 16bitars x86 kod.
En 32 (IA32) eller 64bitars (x86-64) x86 processor kan köra 16bitars x86 kod, men en 16 bitars x86 processor (exempelvis 286) kan inte köra 32 eller 64bitars kod.
Alltså de nuvarande processorerna är bakåtkompatibla, men de gamla processorerna var/är inte framtidskompatibla

Någon som vet om Xbox 360 och PS3 är 32 eller 64bits processorer?

För Nintendo så vet jag att Nintendo 64 hade en äkta 64bits processor som kan exekvera 64bits kod.
Medan GameCube och Wii gick 'tillbaka' till 32bits processorer. Osäker på Wii U.
Men gällande N64 så har jag läst att det var sällan 64bits instruktioner användes på N64. Processorn i N64 var en budget version av vad som satt i Silicon Graphics arbetsstationer. Att använda sig av 64bitars instruktioner kunde ge högre precision i beräkningar. Något som kunde vara användbart på en workstation.
Däremot så kostar den högre precisionen prestanda och vad jag förstått det så gav inte 64bits kod någon större prestanda boost vid samma precision på den generationen processorer. Så i praktiken var den mesta N64 koden 32bitars, även om maskinen var kapabel att köra 64bitars kod.

Men det har hänt en del i perioden 1996/1997 - 2013/2014.
Så jag tror att PS4 och Xbox Durango inte bara kommer kunna köra 64bitars kod, utan också kommer kunna tjäna prestanda på det, kanske inte för alla scenarion, men åtminstone på en helt annan nivå än N64.

Det är en definitionsfråga. PS3 kan köra 128-bit SIMD och har 64-bit minnesadresser men varje kärna kan bara adressera 4 GiB RAM ändå.

När det gäller Xbox 360 kör den en 64-bit PowerPC.

När det gäller olika arkitekturer så betyder antalet bit olika saker så tittar man på antalet bitar som olika konsoller marknadsförs med så blir det totalt kaos. Tittar vi på Nintendo 64 så är det systembussen som är 64-bit. Minnesadresserna var 33-bit.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag misstänker att speltillverkarna tvingat Sony & MS att använda sig av PC-lik hårdvara denna gång för att spara kostnader.

Hårdvaran för nextgen är alldeles för lik varandra för att det skall va en slump.

Visa signatur

Antec 182b | Intel Quad Q6600 @ 3 GHz| Thermalright Ultra 120 | Gigabyte P35 DS3 | Corsair PC6400 CL4 4x1024 MB | 8800 GTS 320 | Raptor 36 GB | Samsung SpinPoint 320 GB | Corsair Powersupply 520W | Eizo S2201W

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Zotamedu:

Det är en definitionsfråga. PS3 kan köra 128-bit SIMD och har 64-bit minnesadresser men varje kärna kan bara adressera 4 GiB RAM ändå.

När det gäller Xbox 360 kör den en 64-bit PowerPC.

När det gäller olika arkitekturer så betyder antalet bit olika saker så tittar man på antalet bitar som olika konsoller marknadsförs med så blir det totalt kaos. Tittar vi på Nintendo 64 så är det systembussen som är 64-bit. Minnesadresserna var 33-bit.

Gränsen man drar mellan 32- vs 64-bit för PowerPC beror på om den implementerar hela specifikationen som var 64-bitar från dag 1 eller om man bara implementerar 32-bitars delen. Både Xbox360 och PS3 implementerar PPC64, dv.s. hela spec:en. Det betyder att alla heltalsregister är 64-bitars och instruktioner kan direkt hantera detta, att man inte kan adressera hela 64-bitars adressrymden är irrelevant.

Dagens 64-bitars specifikation för x86 tillåter faktiskt bara 48bitars virtuell adressrymd, trots att alla heltalsregister är 64-bitars.
Omvänt så kunde ju x86 på slutet adressera 64GB (36 bitar) trots att den "bara" var 32-bit

I fallet Nintendo64 så hade man faktiskt en CPU som implementerade MIPS64, d.v.s det var faktiskt en "riktig" 64-bitars CPU.

I spel har man sällan användning för 64-bitars register, det är faktiskt normalt sett långsammare att köra 64-bitars program då pekare och en del annan data blir större. Men för vissa specifika saker så kan det vara en stor fördel med 64-bitars register.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yoshman:

Gränsen man drar mellan 32- vs 64-bit för PowerPC beror på om den implementerar hela specifikationen som var 64-bitar från dag 1 eller om man bara implementerar 32-bitars delen. Både Xbox360 och PS3 implementerar PPC64, dv.s. hela spec:en. Det betyder att alla heltalsregister är 64-bitars och instruktioner kan direkt hantera detta, att man inte kan adressera hela 64-bitars adressrymden är irrelevant.

Dagens 64-bitars specifikation för x86 tillåter faktiskt bara 48bitars virtuell adressrymd, trots att alla heltalsregister är 64-bitars.
Omvänt så kunde ju x86 på slutet adressera 64GB (36 bitar) trots att den "bara" var 32-bit

I fallet Nintendo64 så hade man faktiskt en CPU som implementerade MIPS64, d.v.s det var faktiskt en "riktig" 64-bitars CPU.

I spel har man sällan användning för 64-bitars register, det är faktiskt normalt sett långsammare att köra 64-bitars program då pekare och en del annan data blir större. Men för vissa specifika saker så kan det vara en stor fördel med 64-bitars register.

Det sista stycket syftade mest på kriget i konsolernas barndom om hur många bitar processorn var på. Vilket slutade i att det slängdes bitar åt höger och vänster och ingen visste riktigt vad de syftade på tillslut.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Detta förvånar mig inte AMD är klart bättre än Intel i 3-5k budgeten vilket motsvarar vad konsolerna kommer kosta .

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Moriquende:

Verkar vara väldigt många som tror att AMD faktiskt tjänar mycket pengar på denna affären. Verkligheten är nog sådan att de knappt går plus på PS4 och Durangos hårdvara.

Det är väl ingen här som vet, jag tror nog att de går lite plus på affären.
Betänk att det inte är i Nintendos, Sonys och Microsofts intresse att AMD går i putten, det finns alltså taktiska skäl för dem att välja AMD.
Att AMD kan erbjuda en helhetslösning och är villiga att låta andra tillverka kretsarna har nog lockat än mer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Moriquende:

Verkar vara väldigt många som tror att AMD faktiskt tjänar mycket pengar på denna affären. Verkligheten är nog sådan att de knappt går plus på PS4 och Durangos hårdvara.

Hur vet du det? Varför skulle AMD sälja hårdvara utan att tjäna pengar på det? Att Sony och Microsoft går back på konsoler är ju ingen nyhet men det är en medveten strategi eftersom de tjänar pengar på sålda spel. Samma koncept används i många andra branscher. Mest känt är väl skrivare där du kan få en ny skrivare för nästan inga pengar alls men du får betala bra för bläcket. Rakhyvlar kör ett liknande koncept. AMD har ju dock ingen möjlighet till merförsäljning när det kommer till konsoler.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Hur vet du det? Varför skulle AMD sälja hårdvara utan att tjäna pengar på det? Att Sony och Microsoft går back på konsoler är ju ingen nyhet men det är en medveten strategi eftersom de tjänar pengar på sålda spel. Samma koncept används i många andra branscher. Mest känt är väl skrivare där du kan få en ny skrivare för nästan inga pengar alls men du får betala bra för bläcket. Rakhyvlar kör ett liknande koncept. AMD har ju dock ingen möjlighet till merförsäljning när det kommer till konsoler.

Kanske för konsoltillverkarna köper in i mängder och pressar priserna hårt, amd går dåligt och går med på affären även fast de inte tjänar på det för att hänga med i racet
spekulerar

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vad borde man valt år 2013, ARM? Även om man tar den absolut snabbaste ARM-kärna som existerar så är den fortfarande extremt långsam jämfört med dagens x86 CPUer, undantaget är Atom som håller sig på ARM nivå.

Inte helt omöjligt, förutsatt att du bygger din spel-rigg med Jaguar CPUer. Skillnaden mellan Jaguar och Piledriver i mikroarkitektur-design är större än mellan Jaguar och Core. Även Atom är mer lik Jaguar än vad Jaguar är lik Piledriver. Det som läckt ut om nya Atom (22nm) pekar nog på att den kommer vara väldigt lik Jaguar på väldigt många sätt.

för att vara petigmetrig, Sony har ju iof redan valt att ha ARM i PS4 så..

skillnaden kommer främst vara att Microsoft har Windows i nån form mellan, så där blir det väldigt PC-likt, för att inte säga det är en i praktiken. PS4 kommer skilja sig betydligt mer både i hårda och mjuka frågor så till stor del kommer Sony behålla både samma fördelar som nackdelar som PS3 har.

Skrivet av luugen:

Jag misstänker att speltillverkarna tvingat Sony & MS att använda sig av PC-lik hårdvara denna gång för att spara kostnader.

Hårdvaran för nextgen är alldeles för lik varandra för att det skall va en slump.

ungefär samma slump som mellan Megadrive och NeoGeo skulle jag säga isf. enda anledningen är att det var vad som var lämpligast för priset just nu.

Skrivet av Zotamedu:

Det sista stycket syftade mest på kriget i konsolernas barndom om hur många bitar processorn var på. Vilket slutade i att det slängdes bitar åt höger och vänster och ingen visste riktigt vad de syftade på tillslut.

det var inga konstigheter annat än att det var ett konstigt sätt att räkna ihop. bitantalet var nästan alltid summan av processorernas kapacitet. NeoGeo tex 16bit + 8bit CPUer > 24bit maskin.

Skrivet av Zotamedu:

Hur vet du det? Varför skulle AMD sälja hårdvara utan att tjäna pengar på det? Att Sony och Microsoft går back på konsoler är ju ingen nyhet men det är en medveten strategi eftersom de tjänar pengar på sålda spel. Samma koncept används i många andra branscher. Mest känt är väl skrivare där du kan få en ny skrivare för nästan inga pengar alls men du får betala bra för bläcket. Rakhyvlar kör ett liknande koncept. AMD har ju dock ingen möjlighet till merförsäljning när det kommer till konsoler.

även om avtalet är så dåligt att de bara skulle precis generera svarta siffror så är det en fördel att tillverka mycket, det finns massor av olika synergier bara av storskalighet som de kan använda på sina mer lukrativa marknader tex.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Skrivet av ayne:

Duktig pojke!

Det jag försökte få fram var att detta är något som det ryktats om under ganska lång tid redan och absolut inget nytt.
Att läsa mellan raderna är inte så svårt.

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrAg00nEn-4thePlayers:

Det jag försökte få fram var att detta är något som det ryktats om under ganska lång tid redan och absolut inget nytt.
Att läsa mellan raderna är inte så svårt.

Hahaha, jo det är ju tydligen det

Permalänk
Skrivet av ayne:

Hahaha, jo det är ju tydligen det

Duktig pojke!

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrAg00nEn-4thePlayers:

Duktig pojke!

Nog med OT nu

Vad jag ville få fram med mitt första inlägg var att det i princip överallt på nätet är fastställt att den kommer heta kort och gott xbox, jag var bara förvånad över att inget nämnt det.

Kul med mer delar från AMD! Gillar AMD, trots att det sitter intel-proppar i samtliga tre datorer i min lägenhet, och Tegra-chip i både mobilen och surfplattan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 7an:

Facebox!, både p*ss 4 och kräksbox kommer att få problem, iaf om man tittar på tidigare utveckling, framförallt om man väljer komponenter från AMD, det säger ju allt.

Visst fantastiskt bra att få ned utvecklingskostnaderna och slippa porta spelen, men tror ni det kommer bli 1, billigare, 2 bättre, 3 mer genomtänkt än tidigare = Svar NEJ

Spelföretag som EA, UBI, Activision är bara ute efter en sak "PENGAR" vinstmaximera så mkt det bara går, och innebär det att man kan ta bort mkt utav innehållet och lura konsumenterna att köpa dessa delar som tillägg eller DLC så är det fantastiskt bra.

Nej dem bästa konsollerna hittills är PS3 och X360, det finns rejält med kraft och potential fortfarande, men det råder idetorka på husen runt om, man vet inte vad man skall ta sig till, så då utvecklar man en ny gen Ksser och kan börja om, för "ingen" har ju sett COD1 i nxt gen grafik eller hur och det kommer bli såååå coolt, INTE!

Jag skall följa utvecklingen med spänning och jag kommer garva gott när dem första problemen hos sony och MS dyker upp och skrivs ned och rantas på varenda sida, för det kommer, tro mig!

Konsoll = mkt begränsad yta, AMD = kända för oerhört klantiga processorarkitekturer och kylningslösningar, kontentan av alltihop, kommer bli ett mkt spännande år och många som förköper sig och blir förbannade, sen skall vi inte tala om MS och deras WIN 8, hahah vilken bluff, nej här finns pengar att tjäna för den som vill, vågar och KAN.

360 Dev all the way!

Haha.. mer potential i dagens konsoler? Knappast. De är föråldrade och de senaste åren har utvecklarna nått ett tak för vad utveckling som går på den hårdvaran. Sedan säg mig ett företag som INTE vill tjäna pengar?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Detta förvånar mig inte AMD är klart bättre än Intel i 3-5k budgeten vilket motsvarar vad konsolerna kommer kosta .

I sak spelar det ingen roll vad konsollerna kostar att tillverka då de traditionellt sett alltid säljs under produktionspris till en början då förtjänsten görs på att sälja spel och tjänster i större volymer. Sedan vet du inte vad konsollerna kommer kosta, så hur kan du dra den slutsatsen?