Misstänker Blocket-bedragare

Permalänk
Medlem

Misstänker Blocket-bedragare

Hej!

I förrgår la jag ut en annons för en gitarr på blocket.
Efter några timmar får jag ett sms från en brittisk herre som vill att jag ska ta kontakt med honom via mail.
Sagt och gjort så mailar jag honom. Han undrar om pris och skick på gitarren, så jag svarar med prisuppgift och att den är i bra skick.
Han svarar tillbaka att han är nöjd med priset och skicket på gitarren, utan att ens göra en antydan till att pruta eller att vilja ha fler bilder på den.

Han vill betala via Paypal och säger att det är jättesäkert och bäst i världen o.s.v.
Han vill att jag ska ge honom mitt telefonnummer, namn, adress och paypal-adress.

Jag undrar hur gitarren ska fraktas till honom och han säger att han har en "private shipping agent" som ska komma och hämta den hos mig.
Jag säger att jag ska undersöka saken och skapa ett Paypal-konto samt att jag återkommer med uppgifter dagen efter.
Då får jag tillbaka ett mail med det här:

Thanks for your message.Oh i understand what you mean Okay... I want you to know that Paypal is a secure online Payment and you have nothing to worry about as its secure for the transaction and sorry to hear you don't have an account with PayPal.I hope you wont mind to get an account with PayPal.Its reliable and easy to use PayPal,all you need to do is visit www.paypal.se and register with them.When you are done with the registration send me the email used for the registration with PayPal so i can pay in.Await your response...

Det hela verkar väldigt forcerat och varför skulle just han vara så angelägen om att köpa en begagnad gitarr från Sverige när han men stor sannolikhet skulle kunna få en ny för samma pris i Storbritannien? Detta måste vara en bluff! Någon som råkat ut för något liknande?

/Linus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esrakuf:

Hej!

I förrgår la jag ut en annons för en gitarr på blocket.
Efter några timmar får jag ett sms från en brittisk herre som vill att jag ska ta kontakt med honom via mail.
Sagt och gjort så mailar jag honom. Han undrar om pris och skick på gitarren, så jag svarar med prisuppgift och att den är i bra skick.
Han svarar tillbaka att han är nöjd med priset och skicket på gitarren, utan att ens göra en antydan till att pruta eller att vilja ha fler bilder på den.

Han vill betala via Paypal och säger att det är jättesäkert och bäst i världen o.s.v.
Han vill att jag ska ge honom mitt telefonnummer, namn, adress och paypal-adress.

Jag undrar hur gitarren ska fraktas till honom och han säger att han har en "private shipping agent" som ska komma och hämta den hos mig.
Jag säger att jag ska undersöka saken och skapa ett Paypal-konto samt att jag återkommer med uppgifter dagen efter.
Då får jag tillbaka ett mail med det här:

Thanks for your message.Oh i understand what you mean Okay... I want you to know that Paypal is a secure online Payment and you have nothing to worry about as its secure for the transaction and sorry to hear you don't have an account with PayPal.I hope you wont mind to get an account with PayPal.Its reliable and easy to use PayPal,all you need to do is visit www.paypal.se and register with them.When you are done with the registration send me the email used for the registration with PayPal so i can pay in.Await your response...

Det hela verkar väldigt forcerat och varför skulle just han vara så angelägen om att köpa en begagnad gitarr från Sverige när han men stor sannolikhet skulle kunna få en ny för samma pris i Storbritannien? Detta måste vara en bluff! Någon som råkat ut för något liknande?

/Linus

----------------
Tjena
Sälj inte, det är en solklar bluff och det är en "klassiker" så att säga
Det finns inget som är så unikt, att det inte går att förmodligen hitta på de flesta lokala marknader, om du nu inte råkar ha nåt unikt i hästväg förstås, finns alltid undantag, men du förstår säkert ^^
Finns ett bra talesätt "gå inte över ån, för att hämta vatten"

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk

BLuff , säljer aldrig utanför Sverige. Det är jobbigt och de finns mycket bluff-nissar.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk

finns flera tusen trådar om detta på internet och man får sån "scam" på alla annonser nästan.

skriv INTE mer med han. orkar inte förklara hur han lurar en men du kan läsa om det!

Visa signatur

Enthoo luxe | Custom loop |
GTX TITAN 3-Way SLI | 3960x@5ghz | x79 black edition
32GB ram | Samsung EVO 500GB | Lepa G1600 | <3

HTPC rajintek styx | i5 2500k@4,8ghz | GTX TITAN |

Permalänk
Medlem

Haha bättre än så där skulle min dotter på 13 månader ha formulerat sig.. Låter solklart som en scam då det "husslas" väldigt mycket pengar via/genom/ur/av paypal!

Jag skulle då rakt inte ge honom några uppgifter alls.

Permalänk

Om du finner något som ser ut att vara skrivet likt en färdig mall(Som detta exempel) så är det garanterad scam.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Det som jag hajjar till på är att en Brittisk person länkar till en .se domän när PayPal internationellt sätt är .com. Sedan är hans grammatik och stavning fruktansvärd lite här och var.

Skulle akta mig för att sälja till den personen.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Gör som de tidigare talarna säger, sälj inte till denne herre, luktar scam.

Visa signatur

|CPU: i5 3570k 3.4ghz | GPU: XFX Radeon 7950 | MB: ASUS P8Z77-V PRO, Socket-1155 |
RAM: Corsair Vengeance 8GB | PSU: Corsair TX 750W | Chassi: Corsair carbide 300R |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Det som jag hajjar till på är att en Brittisk person länkar till en .se domän när PayPal internationellt sätt är .com. Sedan är hans grammatik och stavning fruktansvärd lite här och var.

Skulle akta mig för att sälja till den personen.

Och att han skriver its istället för it's, är man från england bör det vara en rutin att skriva it's.

Hur som, bluff rätt igenom.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

"Oh i understand what you mean Okay..." vad är det för engelska?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av Esrakuf:

Hej!

I förrgår la jag ut en annons för en gitarr på blocket.
Efter några timmar får jag ett sms från en brittisk herre som vill att jag ska ta kontakt med honom via mail.
Sagt och gjort så mailar jag honom. Han undrar om pris och skick på gitarren, så jag svarar med prisuppgift och att den är i bra skick.
Han svarar tillbaka att han är nöjd med priset och skicket på gitarren, utan att ens göra en antydan till att pruta eller att vilja ha fler bilder på den.

Han vill betala via Paypal och säger att det är jättesäkert och bäst i världen o.s.v.
Han vill att jag ska ge honom mitt telefonnummer, namn, adress och paypal-adress.

Jag undrar hur gitarren ska fraktas till honom och han säger att han har en "private shipping agent" som ska komma och hämta den hos mig.
Jag säger att jag ska undersöka saken och skapa ett Paypal-konto samt att jag återkommer med uppgifter dagen efter.
Då får jag tillbaka ett mail med det här:

Thanks for your message.Oh i understand what you mean Okay... I want you to know that Paypal is a secure online Payment and you have nothing to worry about as its secure for the transaction and sorry to hear you don't have an account with PayPal.I hope you wont mind to get an account with PayPal.Its reliable and easy to use PayPal,all you need to do is visit www.paypal.se and register with them.When you are done with the registration send me the email used for the registration with PayPal so i can pay in.Await your response...

Det hela verkar väldigt forcerat och varför skulle just han vara så angelägen om att köpa en begagnad gitarr från Sverige när han men stor sannolikhet skulle kunna få en ny för samma pris i Storbritannien? Detta måste vara en bluff! Någon som råkat ut för något liknande?

/Linus

Bluff! Jag har nästan blivit lurad på samma sätt 2gånger!! Båda "personerna" var från England och det var även en gitarr jag sålde! De använde även nästan identiska meddelande, jag hittade även en av personerna på en "blocket blacklist". Ska du skicka gitarren så få pengarna i förskott, överför dem till din bank, och hämta ut dem i hand och skicka sen om du verkligen vill sälja.

EDIT: Om du ska skicka inom Sverige då, inte till "dem"!

Visa signatur

Powercolor Radeon 7900 XTX // Ryzen 7 7800X3D (be quiet! Pure Rock 2 FX Svart) // Kingston 32GB DDR5 6000MHz // MSI B650 Gaming Plus Wifi // Kingston Fury Renegade M. 2 2TB // Corsair RM850e ATX 3.0 850W // Kolink Observatory Lite Mesh A-RGB Svart //

Permalänk
Medlem

Scam:en går ut på att han betalar dig via Paypal - men betalningen är fake. Ser ut att komma från Paypal, men inte. Ev vill han dessutom betala in extra tusenlapp eller två till dig och be dig i sin tur betala "shipping-agenten" för transportkostnaden kontant när han hämtar varan. Isf blir man blåst BÅDE på varan och pengar.

Senast hade jag en "Britt" som ville köpa en gammal soffa o skicka till sin son i London

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Hajade också till på hans stavning och grammatik, samt hur han nämnde paypal 6 gånger i samma mail.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Scam:en går ut på att han betalar dig via Paypal - men betalningen är fake. Ser ut att komma från Paypal, men inte. Ev vill han dessutom betala in extra tusenlapp eller två till dig och be dig i sin tur betala "shipping-agenten" för transportkostnaden kontant när han hämtar varan. Isf blir man blåst BÅDE på varan och pengar.

Senast hade jag en "Britt" som ville köpa en gammal soffa o skicka till sin son i London

Han som skrev till mig skrev också att han hade en familj i London som han skulle skicka gitarren till!

Permalänk
Medlem

Jag får alltid mail, flertal mail från scotland, england etc när jag lägger ut annonser på blocket likt det TS fått, ofta gäller det elektronikvaror men kanske man får sådana mail idag oavsett vad för vara man lägger ut på blocket idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esrakuf:

Hej!

I förrgår la jag ut en annons för en gitarr på blocket.
Efter några timmar får jag ett sms från en brittisk herre som vill att jag ska ta kontakt med honom via mail.
Sagt och gjort så mailar jag honom. Han undrar om pris och skick på gitarren, så jag svarar med prisuppgift och att den är i bra skick.
Han svarar tillbaka att han är nöjd med priset och skicket på gitarren, utan att ens göra en antydan till att pruta eller att vilja ha fler bilder på den.

Han vill betala via Paypal och säger att det är jättesäkert och bäst i världen o.s.v.
Han vill att jag ska ge honom mitt telefonnummer, namn, adress och paypal-adress.

Jag undrar hur gitarren ska fraktas till honom och han säger att han har en "private shipping agent" som ska komma och hämta den hos mig.
Jag säger att jag ska undersöka saken och skapa ett Paypal-konto samt att jag återkommer med uppgifter dagen efter.
Då får jag tillbaka ett mail med det här:

Thanks for your message.Oh i understand what you mean Okay... I want you to know that Paypal is a secure online Payment and you have nothing to worry about as its secure for the transaction and sorry to hear you don't have an account with PayPal.I hope you wont mind to get an account with PayPal.Its reliable and easy to use PayPal,all you need to do is visit www.paypal.se and register with them.When you are done with the registration send me the email used for the registration with PayPal so i can pay in.Await your response...

Det hela verkar väldigt forcerat och varför skulle just han vara så angelägen om att köpa en begagnad gitarr från Sverige när han men stor sannolikhet skulle kunna få en ny för samma pris i Storbritannien? Detta måste vara en bluff! Någon som råkat ut för något liknande?

/Linus

http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad...

Permalänk
99:e percentilen

Andreas D har skrivit en sticky om just detta.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Den där engelskan fick mina ögon att blöda :'(

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem

Tack för länken, Ska kolla in detta!

Permalänk
Medlem

Du kan ju fortsätta att trolla honom tillbaks lite

Permalänk
Medlem

haha hände mig också när jag skulle sälja en bil , fick typ samma mail och han ville desutom hämta bilen innan han betalat! jo tjena

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd

Men har man pengarna på PayPal kan han väl inte ta tillbaka dem eller vill han att du ska lämna den först?

Permalänk
Medlem

Ganska saker på att det är en scam... om inte du får pengarna i förskott eller liknande... Dock på är PayPal ganska bra och säkert förövrigt... har använt det några gånger.

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K (H2O) GPU: ASUS GeForce GTX 770 DCII OC @ 1350Mhz
RAM: 16GB DDR4 Vengeance RGB 3600Mhz Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Burk: Fractial Design Meshify C PSU: Corsair 800W
Systemdisk: Samsung EVO 840 250GB SSD Lagringsdisk: Samsung 1TB 7200rpm
Mus: Cyborg R.A.T 5 Tangentbord: Razer Black Widow Ultimate

Permalänk
Medlem

sälj varan med CASH on Pickup ;D,.. alltså pengarn när hans "agent" kommer och hämtar så är det lugnt =D

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem

Sälj inte har blivit rätt så populärt för bedragare att rekommendera Paypal dock vet jag inte riktigt än utav vilken anledning, blev själv utsatt häromdagen för en bedragare på blocket som skrev att jag skulle föra över pengar på Paypal utan ens ha sett varan fastän jag skrev att jag kan hämta upp på plats och betala kontant, men då var varan helt plötsligt såld.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Jag fick ett liknande mail från någon som ville betala med paypal när jag hade ute min laptop på blocket;)

Permalänk

blocket kryllar idag av bedragare jag har fått mail fråm england alla gånger jag sålt på blocket sist då jag skulle sälja min bil en
opel vectra tror någon att dom skulle köpa en vanlig vectra vänster styrd då alla bilar i england är högerstyrda då dom har vänster trafik. så lätt lurad är jag i alla fall inte så ignorera alla svar från utlandet om du nu inte vill driva med dom lite.

Permalänk

När man använder paypal som betalings rutin,är det säljaren i detta tillfället Du som sänder "räkning" till köparen,
och inte tvertom som denna person här provar få dej att lita på.

Jag använder paypal mycket och det är ett perfekt betalsätt när man inte känner till köparen.

Levera inte ut adress,tlf osv.!!!!!!! Denna person här i normal läget inget behov för att få veta detta i köpfallet!!!!!

Levera inte ut gitarren!!!!!!!!! Föränn du har mottagit betalning, hvis du tänkar registrera dig hos Paypal.

När betalning är genomförd vil du få ett kvitto från paypal via mail.

Informera köparen :Ska gitarren hämtas ,är det kun kontant/cash som är godkänt vid utlämning,och inget annat.

Visa signatur

AIR COOLING MANIAC

Permalänk
Medlem

Jag ska se om jag kan trolla honom lite! Är det någon idé att anmäla email-adressen han skickar ifrån, eller är det bara bortkastad tid?

Permalänk

paypal är lite konstiga av sig, även fast de flesta tror att det är helt säkert.

http://consumerist.com/2012/01/03/paypal-tells-buyer-to-destr...

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"