Försäljningen av persondatorer i fritt fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Men så är det, jag har låtit bli att uppgrader mig till ny laptop eftrsom de bara finns med skit win8. Så visst tusan krymper marknaden på grund av ett ruttet os.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, rimligtvis är väl det som analysfirmorna säger sant. Vad har de annars betalt för?

Men har man bestämt sig för att inget är Windows 8's fel kan man tydligen gå hur långt som helst i att ignorera faktan som finns på bordet. Herregud. Det står ju till och med i Aftonbladet att det är Windows 8's fel, och dde skriver aldrig om teknik såvida det inte handlar om en ny iphone.

Windows 8 har hjälpt till att dra ner PC-försäljningen. Raset hade fortfarande existerat, men varit mindre om Windows 8 inte varit med i bilden. Detta är fakta.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, rimligtvis är väl det som analysfirmorna säger sant. Vad har de annars betalt för?

Men har man bestämt sig för att inget är Windows 8's fel kan man tydligen gå hur långt som helst i att ignorera faktan som finns på bordet. Herregud. Det står ju till och med i Aftonbladet att det är Windows 8's fel, och dde skriver aldrig om teknik såvida det inte handlar om en ny iphone.

Windows 8 har hjälpt till att dra ner PC-försäljningen. Raset hade fortfarande existerat, men varit mindre om Windows 8 inte varit med i bilden. Detta är fakta.

Att säga att det är fakta är väl till att ta i? Antaga att det är pga W8 är mer sant...

Permalänk
Medlem

Windows 8 hade varit total succe om dom inte slopat startknappen, hela touch konceptet är så jävla sämst på en stationär eller laptop, jag drar mig ju från att röra skärmen, vem fan vill ha fettfläckar på den..

Och en annan sak jag sett på många ultrabooks är att dom börjar ta bort den analoga trackpoint stickan och ersätta den med nån digital touch point stick som givetvis är helt värdelös.

Touch är så sjukt överhypat, var på möte hos samsung i kista och dom hade touch på toalettens spolknapp, känns....... nödvändigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Att säga att det är fakta är väl till att ta i? Antaga att det är pga W8 är mer sant...

Att Windows 8 är en av de bidragande orsakerna är mer än en gissning i det här läget. Analysfirmorna har tillgång till sjukt mycket data. De borde kunna göra en rimlig bedömning.

Att det var på grund av Mona Sahlin som sossarna torskade 2006 är väl också ett "antagande" i strikt mening men sambanden är såpass tydliga att det är bortom rimligt tvivel, det är så jag menar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Windows 8 hade varit total succe om dom inte slopat startknappen, hela touch konceptet är så jävla sämst på en stationär eller laptop, jag drar mig ju från att röra skärmen, vem fan vill ha fettfläckar på den..

Och en annan sak jag sett på många ultrabooks är att dom börjar ta bort den analoga trackpoint stickan och ersätta den med nån digital touch point stick som givetvis är helt värdelös.

Touch är så sjukt överhypat, var på möte hos samsung i kista och dom hade touch på toalettens spolknapp, känns....... nödvändigt

Jag är också allergisk mot fettfläckar på skärmen.

Jag har dessutom testat Windows 8 med pekskärm, som det är tänkt. Jag satt en hel arbetsdag och försökte använda touch så mycket som möjligt. Det är definitivt smidigare än mus/tangentbord i Windows 8 i alla fall, men det är smidigare att jobba totalt sett med Windows 7 och mus/tangentbord. Och ont i armen fick jag också. Om det blir standard kommer folk få sjukskrivas pga dålig ergonomi, och det gäller all touch, oavsett hur bra gesterna är utformade.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 14ccKemiskt:

Vilket är enklast, ändra mänskligheten till att bli mindre tröga eller att ändra Windows så att vi andra kan uppskatta det? Win 8 är fortfarande mindre populärt än vad Vista var och är.

Ja och det riktigt korkade är att man släppt på det som gjorde windows unikt och istället apat efter det som android gör bättre. Fetfail kort och gott, men vad fn, jag kan alltid köra linux så vill microsoft skjuta sig själv och hela hemdatormarknaden i sank så gör det. Stora företag gör stora misstag...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag är också allergisk mot fettfläckar på skärmen.

Jag har dessutom testat Windows 8 med pekskärm, som det är tänkt. Jag satt en hel arbetsdag och försökte använda touch så mycket som möjligt. Det är definitivt smidigare än mus/tangentbord i Windows 8 i alla fall, men det är smidigare att jobba totalt sett med Windows 7 och mus/tangentbord. Och ont i armen fick jag också. Om det blir standard kommer folk få sjukskrivas pga dålig ergonomi, och det gäller all touch, oavsett hur bra gesterna är utformade.

Ja pekskärm är bra till mobiler och i mobila tilämpningar, men för rent datorarbete är det en ergonomisk katastrof. Nu förstår de flesta företag detta, så de väljer andra lösningar som inte har samma problem - det finns en anledning att tangetbord och mus fortfarande är kvar efter alla dessa år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om det blir standard kommer folk få sjukskrivas pga dålig ergonomi, och det gäller all touch, oavsett hur bra gesterna är utformade.

Blir bra axelträning iallafall

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

Ja, rimligtvis är väl det som analysfirmorna säger sant. Vad har de annars betalt för?

Men har man bestämt sig för att inget är Windows 8's fel kan man tydligen gå hur långt som helst i att ignorera faktan som finns på bordet. Herregud. Det står ju till och med i Aftonbladet att det är Windows 8's fel, och dde skriver aldrig om teknik såvida det inte handlar om en ny iphone.

Windows 8 har hjälpt till att dra ner PC-försäljningen. Raset hade fortfarande existerat, men varit mindre om Windows 8 inte varit med i bilden. Detta är fakta.

Så andra analysfirmor som pekar på andra mekanismer har fel med andra ord. Vilken analysfirma ska man då tro på? Har den här rätt bara för att den råkar passa in i din världsbild? Tittar man på siffror så verkar den här analysen högst överdriven.

Kan ju passa på att bjuda på en länk och några citat från den också: http://www.gartner.com/newsroom/id/2420816

"Consumers are migrating content consumption from PCs to other connected devices, such as tablets and smartphones. Even emerging markets, where PC penetration is low, are not expected to be a strong growth area for PC vendors."

"Although the overall economy had some upward momentum, it did not help buoy PC growth, suggesting the economic recovery is having little impact on PC market conditions," Ms. Kitagawa said. "Similar to other mature markets, the U.S. will see the installed base of consumer PCs decrease going forward. This is because many of these systems will not be replaced with PCs; they will be displaced by other devices, or simply retired."

“The EMEA PC market continued to face challenges in the first quarter of 2013. Notably, it suffered from a fundamental shift in the role of PCs in the consumer market,” said Isabelle Durand, principal research analyst at Gartner. “Consumers' content consumption was — and still is — moving from PCs to other types of connected devices. Even in Central and Eastern Europe and the Middle East and Africa, where PC penetration is low, growth in PC shipments was down as first-time device buyers chose other devices.”

Sen har vi den här intressanta biten:

“Touchscreen-based Ultramobiles offer PC manufacturers an opportunity to recover market share from media tablets, but Windows 8 PCs with touchscreens accounted for only a small percentage of consumer PC shipments in the first quarter of 2013,” said Ms. Durand. “The majority of consumers remain unwilling to pay the price premium for touchscreen capabilities on PCs at this stage. But, even so, touchscreens and Windows 8 will represent key opportunities for PC manufacturers in the second half of 2013."

Så enligt din egen logik måste detta vara sant för att de är en analysfirma som fått betalt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Så andra analysfirmor som pekar på andra mekanismer har fel med andra ord. Vilken analysfirma ska man då tro på? Har den här rätt bara för att den råkar passa in i din världsbild? Tittar man på siffror så verkar den här analysen högst överdriven.

Analysfirmorna i det här fallet är Gartner och IDC. Jag har inte sett några analysfirmor som hävdar att Windows 8 haft positiv inverkan, eller ens saknat påverkan. Men finns det sådanna vill jag gärna se det.

Jag har dock svårt att tro att varenda tekniktidning frivilligt skulle smeta ner sitt anseende genom att publicera uppgifter från analysfirmor som är ute ock cyklar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

Analysfirmorna i det här fallet är Gartner och IDC. Jag har inte sett några analysfirmor som hävdar att Windows 8 haft positiv inverkan, eller ens saknat påverkan. Men finns det sådanna vill jag gärna se det.

Jag har dock svårt att tro att varenda tekniktidning frivilligt skulle smeta ner sitt anseende genom att publicera uppgifter från analysfirmor som är ute ock cyklar.

Jag la till en länk till just Gartner. Kan rekommendera den.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag la till en länk till just Gartner. Kan rekommendera den.

Det motbevisar ju inte vad de sagt tidigare. Det återstår väl att se om de har rätt gällande att Windows 8 innebär en uppsvingsmöjlighet i Q2.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Microsoft satsade helt fel på W8. Metro gränssnittet skulle vara något helt vid sidan om, och behållt standard looken som alla är vana med, vilken jävla katastrof alltså. Hur kunde dom inte förutse detta?

Permalänk
Medlem

Så minus ca 5.5% antal sålda persondatorer sedan förra kvartalet är "Fritt Fall"...

Om dessutom antalet sålda netbooks minskat eller helt blivit utplånat ur segmentet borde detta logiskt betyda att snittpriset på en dator gått upp och att branchen mycket väl kan omsätta lika mycket pengar idag trotts minskat antal sålda enheter.

Att sälja en PC för 10000 SEK är lika mycket omsättning som att sälja fem stycken netbooks för 2000 SEK styck. Dessutom är andelen vinst generellt sätt högre ju dyrare produkt, vinsten på prispressade netbooks är inte hög. Detta är något som ytterligare borde öka lönsamheten.

Kan vi få lite mindre vinklade dommedagsnyheter tack?!

Permalänk
Medlem

En intressant fråga blir även. "Vad är en person dator". Som nämnts tidigare android-win8 tablets kan lätt ses som vad som förr såg som "convertibles." Du kan få keyboard och touchpad lätt med tillbehör och använder systemet som en PC. Du kör windows eller kind of linux. Hur är inte det en "persondator" jämfört med tidigare definitioner.

Så när det gäller laptops så har marknaden inte ens nära på försvunnit, bara att de i statistiken inte räknar tablets som med tillbehör blir "laptops" som persondatorer. Speciellt med win8 tablets bör detta vara än mer tydligt.

En "tablet-laptop" har inte musklerna för en del saker, men för office/skrivande funkar det utmärkt. Än mer med microsofts ingång på tabletmarknaden så kommer mer databas baserade saker bli tillgängliga, vilket gör tabletbaserade "laptops" än mer fungerande.

Min asus transformer är tablet 70% av tiden. När jag vill ha en laptop... *Click* jag har en laptop.

Att säga att en dator inte är en persondator bara för att den kör android/Ios/RT är i sig korrupt.

EDIT: Var inte bekant med Ipad grejer, men efter lite research:

Alla som inte sysslar med video/bild redigering eller annat krävande dator arbete klarar sig bra med "tablet laptops" Om det är Android, Win, eller IOS spelar ingen roll. Så helt plötsligt kan en massiv del av "Pc-kundkretsen" ha en tablet när de vill, och sen få en laptop som fyller dess behov inom 3 sekunders ikopplande?

Var är den verkliga skiljelinjen mellan "tablet" och laptop/persondator?

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Sålänge komponenter (särskilt entusiastkomponenter) säljer bra e jag nöjd i alla fall.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoliani:

Jag förstår mobiltelefoner, man kan ju ringa och använda dom till allt möjligt nu förtiden. Men surfplattor? E det för slipsarna/mammorna och dom trötta? Hittar fortfarande inget exklusivt användningsområde för dom, förutom att det bara är en dyr pryl som säljer till dom som inte bryr sig.

Jag hade också samma syn på surfplattor. men jag har en 7" platta som jag använder mest som multi-fjärr (hembion, stereon, datorn och lampor/home automation) och e-bokläsare, men använder den flitigt som väckarklocka, web-radio, mediaplayer och för spotify och mail också.

För nämda funktioner tycker jag plattan fungerar utmärkt, mycket bättre än min telefon som bara har 4" skärm, mycket sämre batteritid och kostade det dubbla.

Ett bra komplement till stationär/bärbar dator, och en ersättare för alla fjärrkontroller, ebokläsaren, väckarklockan, radion.

Permalänk
Medlem

Här är mina tankar i ämnet. Jag jobbar med datorer och jag kan meddela att det hänt fler en 1 gång att kunder återvänt med datorn till vår verkstad och velat att vi nergraderar datorn från Windows 8 till Windows 7.

För de lite mer okunniga datoranvändarna som nätt och jämt lärt sig hur man använda en dator känner sig någolunda hemma i XP/Vista/7 miljön men när de försöker använda Windows 8 känner de sig helt vilsna eller känner att Windows 7 var mycket bättre helt enkelt.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 w/ Seasonic FOCUS PX 850W | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | AMD Ryzen 9 5900X | 32GB TridentZ 3600Mhz DDR4 | Geforce RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Med Windows 8 är det inte start knappen som är största problemet tycker jag, det är helskärms hoppandet som stör mest. Dom borde ha haft metro som app liknande mediacenter i win7/vista och fortsatt utveckla befintligt UI från win7:an.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Trist med persondatorerna, men att W8 gått trögt ser jag som bra då det kanske ger Microsoft lite signaler om deras gränssnitt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag är inte heller direkt förvånad... och det är inte bara en datorteknisk fråga, som det skrivs om i tråden utan se bara nutida samhällsutvecklingen i stort runt om i världen med sämre ekonomiska tider inte minst + att en och annan person kanske har idag ett vettigt datorsystem och finner sig inte akut i nöd med att behöva göra större uppgraderingar av sitt datorsystem utan väntar med det, om olika skäl till senare tid istället för att köpa nya saker nu.

/Saint25

Permalänk
Medlem
Skrivet av therat:

Ett bra komplement till stationär/bärbar dator, och en ersättare för alla fjärrkontroller, ebokläsaren, väckarklockan, radion.

Det är mer än det, med ett relativt billigt tillbehör blir en tablet en laptop. Ja inte något for photoshop, men det finns office, mail och en hel del andra program som många laptop användare behöver. Inget för den som vill göra seriös bildredigering eller gaming, eller en journalist som vill ha ett stort komplett keyboard. Utvecklings och programmeringsverktyg är även på frammarch.... Men!

Många, många kan använda en transformer/ipad+cruxpad eller win win 8 tablet med kit som en laptop replacement.

Än mer, så har dockstationer för keyboard-mus-skärm börjat komma. Går redan att göra men kommer kit som gör det snyggt och smidigt. Vilket betyder att man kan trycka in sin tablet hemma, och sitta vid pc-tangentbord, mus... Och skärm! Till och med fler än en skärm!

På tåget en tablet, på lunchen en tablet. I soffan en tablet, Vid köksbordet med en macka, den blir en laptop. Sätter sig vid "hemmakontoret" släpper ned tableten i en dock-station, det blir en stationär pc. På jobbet? Finns det en dockstation där så blir den stationär eller laptop där med.

Tablets är persondatorer, även fast vissa verkar låtsas att det är två helt skilda världar