Microsoft: "Det är inte vårt fel att ingen köper Windows 8"

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Och då blir det ju ungefär lika trovärdigt som: Nej.

Fan vad trött jag är på Microsofts "Det går skitbra... men vi värgrar bevisa det. Ni får helt enkelt lita på att det vi säger är sant.... snälla?"-attityd.

Skrivet av Dahle86:

Kan det vara Microsoft Corporation tro?

Det återstå att se för kunden med runt 1000 klienter var ju inte dummare än att de bad att få kontaktuppgifter till referenskunden för att få komma och titta. Microsoft bad att få återkomma. Det är i sig ganska självklart att man inte lämnar ut sådana uppgifter utan att få klartecken från kunden, det konstiga är möjligen att microsoft inte redan förhandlat sig till ett sånt generellt tillstånd från denna första viktiga referenskund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av björk:

Gillar också Win8, använder dock aldrig några Metro appar förutom en för vädret (vilket är rätt schyst att få uppdaterat automagiskt i Metro-menyn). Jag har dessutom alltid kört med tangentbordskombinationer så stör mig inte på den s.k. avsaknaden av "startmeny" (tycker dock personligen att den nya menyn fungerar utmärkt). Navigerar och startar program m.h.a. windowsknappen (win + börja skriva namnet på applikationen + enter, win + w för settings, win + f för filer, win + e för explorer, ctrl-shift-esc för den nya underbara task managern etc.). Saker jag tycker är bättre i Windows 8 sträcker sig från små grejer som filkopiering och att man kan mounta ISO-filer direkt till större som den nya explorern eller att ex. Hyper-V nu är inkluderat. Därutöver tycker jag det känns både snabbare och mer responsivt än 7:an.

Jag kan dock se varför folk stör sig på det. Gemene man bryr väl sig inte om så mycket mer än att saker och ting fungerar och fungerar "så som det alltid har gjort". Använder man musen mycket kan jag också förstå att man inte känner sig hemma direkt eller att man tycker det är klumpigt.

Att kalla det katastrof känns däremot som en grov överdrift. Det må vara annorlunda men jag tycker det är ett mycket bra och gediget OS och efter en testperiod på några veckor på sänglaptopen fick det senare ersätta alla mina Windows 7 installationer. Nu har jag kört det i snart ett halvår på samtliga windowsmaskiner och skulle nog inte kunna byta tillbaka.

Bästa "pro" win 8 posten jag läst. Mycket bra konkreta exempel för hur du jobbar med datorn. Kudos

Använder mycket tangentbordsförkortningar med (dock främst i de program jag jobbar i, inte för själva OS:et), det jag använder musen till är främst multi-taskingen, enklare att hoppa mellan program än alt tab (om man inte har väldigt få program öppna, då kanske jag alt tabbar /skift alt tabbar).

Det som stör mig mest med desktop läget är att de gjort allt de kan för att ta bort de genvägar folk är vana att använda för att kontrollera sitt OS.
Kan du inte snabbkommandon så finns det längre inga genvägar ifrån ditt gamla desktop. Det är i princip obrukbart.
Och jag ogillar att nya modern UI är byggt för touch i första hand, och mus/tangentbord i andra hand (som sagt ok os för plattor o telefoner).

Vad det gäller start menyn så bryr jag mig inte så mycket om den kallas start eller är en symbol eller något. Använder aldrig navigeringen för "alla program" (gör någon detta?)
Start menyn används (i mitt fall) endast till topp listan för mest använda program, fil historik, run, control panel, administration tools och unified search. (unified search gör återmarch i windows blue hare jag hört, så det är nog en efterlängtad uppdatering).

Vad det gäller MUI och dess tillkortakommanden vill jag inte ens se på en workstation, hade fått bli att modda den så den alltid går till desktop mode.
Och modda in en variant av starkknappen med access till vad jag använde den till innan.

Jag tror att för en workstation så hade jag nog viljat köpa till en pekplatta att ha någonstans ovanför tangentbordet, bara för att få tillgång till alla swipe gestures. (hellre en det än en touch skärm.. vem fasen vill sitta o kladda på sina workstation skärmar???)

Är det någon som kör multi monitor setup i win8?

Hur fungerar Swipes i en sån setup? typ kommer charm menyn på höger sidan av skärmen längst till höger, eller höger sidan av center skärmen?
Hur gör den när du delar appar i sektioner?

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ak-47:

Smartphone marknaden tar över allt i dagsläget...

PC, konsoler, TV, Radio...allt detta rasar förutom Smartphone stapeln, den ökar :(...Allt man behöver är i en smartphone nuförtiden.

Allt man behöver finns inte i en smartphone, med enkelhet.

Ta till exempel den tabell jag gjorde baserat på Wikipedias rådata. Den gjorde jag i min dator, med ett spreadsheet. Det hade jag inte orkat göra varken på en smartphone eller en touch-platta. Utan mus och fysiskt tangentbord vore det mycket svårt och med enbart fullskärmsappar inte alls; det blir mycket copy-paste mellan fönstren.

Det är bara ett exempel där en modern dator klår mobila enheter, när det gäller produktion. Mycket av det man behöver finns i en smartphone, men inte självklart med enkelhet. I nödfall kan det dock vara bra.

Men annars, ja, för surfning och sådant räcker en mobil/pekplatta. Jag kollar ofta på Sweclockers via mobilen, men jag skriver nästan aldrig då det är så jobbigt när man har så liten skärm som min mobil har.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whippoorwill:

Hörde idag av en kund som ska uppdatera klientplattformen att Microsoft än så länge bara har en enda referens på svenskt företag som kör Windows8..en som de dessutom inte går ut med namnet på offentligt.

Kör någon annan än de själva Windows 8 på stort? Har svårt att se någon uppgradera en helt befintlig Windows 7 miljö på maskiner av olika ålder ha något intresse av att gå till Windows 8 och utsätta sig för massor merarbete och extra licenser för områden där det felar. Kan se att de levererar det på nya maskiner till vissa avdelningar / användare där det passar behov, mjukvaror och går att hantera däremot. Inte för att utnyttja Metro och Windows Runtime-program men.

Ett komplett migreringsarbete för ett helt företag är omfattande och omfattar så mycket mer än själva operativsystemet och applikationerna användarna ser/använder. Sen hjälper det väl inte heller att det finns en osäkerhet på vilken strategi och vilka produktcykler Microsoft vill ha, troligen kommer de ha bumpat upp kernelnummret innan de flesta hunnit tänka på att migrera. De har så mycket annat att tänka på. Att Microsoft själva skapar osäkerhet startar inte direkt intresse för stora migrationsprojekt och allt arbete kring det. Nog för att branschen har fullt upp med annat när det gäller ICT.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Kör någon annan än de själva Windows 8 på stort? Har svårt att se någon uppgradera en helt befintlig Windows 7 miljö på maskiner av olika ålder ha något intresse av att gå till Windows 8 och utsätta sig för massor merarbete och extra licenser för områden där det felar. Kan se att de levererar det på nya maskiner till vissa avdelningar / användare där det passar behov, mjukvaror och går att hantera däremot. Inte för att utnyttja Metro och Windows Runtime-program men.

Ett komplett migreringsarbete för ett helt företag är omfattande och omfattar så mycket mer än själva operativsystemet och applikationerna användarna ser/använder. Sen hjälper det väl inte heller att det finns en osäkerhet på vilken strategi och vilka produktcykler Microsoft vill ha, troligen kommer de ha bumpat upp kernelnummret innan de flesta hunnit tänka på att migrera. De har så mycket annat att tänka på. Att Microsoft själva skapar osäkerhet startar inte direkt intresse för stora migrationsprojekt och allt arbete kring det. Nog för att branschen har fullt upp med annat när det gäller ICT.

Nej att ta kostnaden för att uppgradera från fullt fungerande w7 till w8 är det nog få företag som gör, däremot om du ska uppgradera från äldre maskiner och XP så lär du ju åtminstone reflektera över om du ska gå på det nyaste eller det näst nyaste men beprövade.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Whippoorwill:

Nej att ta kostnaden för att uppgradera från fullt fungerande w7 till w8 är det nog få företag som gör, däremot om du ska uppgradera från äldre maskiner och XP så lär du ju åtminstone reflektera över om du ska gå på det nyaste eller det näst nyaste men beprövade.

Ha! På vårt jobb, har vi fortfarande Win2000. Det enda de gör är att skriva ut instruktioner, följekort och planeringskort med data hämtat från en server.
Några av dessa datorer har Realtek Ljudkretsar och grafikkort som hemdatorer, vilket absolut inte behövs.

Datorer som Googles Chromebook har hårdvara för att lösa dessa jobb men inte mjukvaran eller OS:et, än så länge.

Kanske en Linux dist, från en stor leverantör av utensilier (som fabriks-inredningar, verktyg, kemikalier, förbrukning med mera. Det finns några stora) eller en mjukvaruleverantör av produktionsprogram (bara de stora företagen har specialprogrammerade lösningar, med undantag naturligtvis) som bestämmer sig för att erbjuda paketlösningar med hårdvara, kan också nå framgång.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Whippoorwill:

Nej att ta kostnaden för att uppgradera från fullt fungerande w7 till w8 är det nog få företag som gör, däremot om du ska uppgradera från äldre maskiner och XP så lär du ju åtminstone reflektera över om du ska gå på det nyaste eller det näst nyaste men beprövade.

Det jag menar är att du kanske har hunnit få en eller två, eller tre revamps eller får stora uppdateringar av operativsystemet innan arbetet ens är färdigt. Visst måste man ta arbetet med service packs och annat som kan bryta systemet, men blir det större uppdateringar varje år eller liknande kan det bli mycket att hantera och en stor osäkerhet innan Microsoft satt sina planer i rullning på riktigt. Företag måste ta en helt annat ställning till och besluta ur helt andra förutsättningar om de ska gå till något som uppdateras hela tiden, där äldre versioner snabbt blir utan support där man kanske måste överge saker för att gå vidare. Det är ingen som kommer migrera till Windows 8 med NT6.3 i princip därtill.

När det gäller Microsofts nya programramverk är det ganska klart att de behöver 3-5 år till och tänka om flera gånger på vägen innan företag blir intresserade, att använda för egen utveckling iaf. Microsoft kan agera bättre, företag ser ju att det är i ett tidigt stadium vad det gäller vissa bitar, men företag kommer inte vara försökskaniner i onödan och de är ju främst intresserad av att det dem har ska fungera och rulla, sen om något kan förbättra för dem efter det så kan de visa intresse för nya grejer fast det är ju relativt litet fokus av det i W8.

Kan de inte få klara besked eller demonstrerad linje så har ju Microsoft hur som helst skapat osäkerhet som säkert kommer spela in hos företagen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cove:

Bästa "pro" win 8 posten jag läst. Mycket bra konkreta exempel för hur du jobbar med datorn. Kudos

Använder mycket tangentbordsförkortningar med (dock främst i de program jag jobbar i, inte för själva OS:et), det jag använder musen till är främst multi-taskingen, enklare att hoppa mellan program än alt tab (om man inte har väldigt få program öppna, då kanske jag alt tabbar /skift alt tabbar).

Det som stör mig mest med desktop läget är att de gjort allt de kan för att ta bort de genvägar folk är vana att använda för att kontrollera sitt OS.
Kan du inte snabbkommandon så finns det längre inga genvägar ifrån ditt gamla desktop. Det är i princip obrukbart.
Och jag ogillar att nya modern UI är byggt för touch i första hand, och mus/tangentbord i andra hand (som sagt ok os för plattor o telefoner).

Vilka genvägar är de de har gjort allt för att ta bort? För för mig så fungerar i princip alla mina genvägar från tidigare versioner.

Citat:

Vad det gäller start menyn så bryr jag mig inte så mycket om den kallas start eller är en symbol eller något. Använder aldrig navigeringen för "alla program" (gör någon detta?)

Yes

Citat:

Start menyn används (i mitt fall) endast till topp listan för mest använda program, fil historik, run, control panel, administration tools och unified search. (unified search gör återmarch i windows blue hare jag hört, så det är nog en efterlängtad uppdatering).

Ok. Det verkar som om du hade gillat Ctrl+X-menyn.

Citat:

Vad det gäller MUI och dess tillkortakommanden vill jag inte ens se på en workstation, hade fått bli att modda den så den alltid går till desktop mode.
Och modda in en variant av starkknappen med access till vad jag använde den till innan.

För en arbetsstation blir förstås obrukbar om man behöver trycka på Skrivbords-tilen eller Windowsknappen för att komma till skrivbordet när man startar datorn?

Citat:

Jag tror att för en workstation så hade jag nog viljat köpa till en pekplatta att ha någonstans ovanför tangentbordet, bara för att få tillgång till alla swipe gestures. (hellre en det än en touch skärm.. vem fasen vill sitta o kladda på sina workstation skärmar???)

Eller så skippar man touch och använder en mus. Vem vill sitta med en sketen touchplatta på sin arbetsstation när det finns möss, liksom? Inte jag i alla fall, aldrig i livet.

Citat:

Är det någon som kör multi monitor setup i win8?

Hur fungerar Swipes i en sån setup? typ kommer charm menyn på höger sidan av skärmen längst till höger, eller höger sidan av center skärmen?
Hur gör den när du delar appar i sektioner?

Charms kommer där du tar fram dem (eller där du hade dem sist om du använder exempelvis en gest som inte är knuten till en viss skärm). Självklart är det smidigast att ta fram charms på den "högraste" skärmen med mus eller liknande men med tangentbordsgenvägarna så fungerar charms bra överallt.

Permalänk
Medlem

IDC:s rapport med kommentaren

Citat:

“At this point, unfortunately, it seems clear that the Windows 8 launch not only failed to provide a positive boost to the PC market, but appears to have slowed the market"

har lett till att även mainstream nu rapporterar.

De finns de som ställer sig frågan "Should Microsoft Kill Windows 8 Immediately?" http://www.fool.com/investing/general/2013/04/12/should-micro...

och de som menar "Don’t Blame Windows 8 for All PC Sales Woes" http://mashable.com/2013/04/12/windows-8-pc-sales-woes/

Polariseringen är tydlig men 'skuldfrågan' för de dåliga försäljningssiffrorna fortfarande otydlig. Vem hade väntat sig något annat?

Jag tillhör de som menar att Windows 8 med all sannolikhet inte har hjälpt en redan nedåtgående försäljningstrend. Ser man dessutom på trådens senaste inlägg så inser man tydligt att stora företag inte vågar investera i nya datorer på en redan osäker marknad när Microsofts agerande är lika otydlig om PC:ns framtid.

Att optimera ett UI för konsumtion via datorn/pekplatta/smartphone är inte självklart bra för företag som producerar via datorn.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd

Det är nog inte bara Win8 som är boven i dramat.

Fast Win8 har med sitt vimsiga UI, del i nedgången, utan tvekan. På samma sätt som WinPhone mobiler inte har tagits emot med öppna armar av "vanligt folk".
Skälet är att rutor och symboler på hemskärmen, inte har samma attraktionskraft som möjligheten att själv välja bakgrundsbild och hur ikoner och widgets ska arrangeras på skärmen. [Även om det kallas bakåtsträvande]

Ett annan stor bov är att datortillverkarna (=de som sätter sin logga på datorn). Fortfarande flödar marknaden med lågprisdatorer med så vek prestanda att en stor del av datorspelen, inte fungerar på dem.

...Och vem sjutton har nytta av ett pekskärms OS när man sitter 3-4 meter från skärmen när man kopplar datorn TVn.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Det är nog inte bara Win8 som är boven i dramat.

Fast Win8 har med sitt vimsiga UI, del i nedgången, utan tvekan. På samma sätt som WinPhone mobiler inte har tagits emot med öppna armar av "vanligt folk".
Skälet är att rutor och symboler på hemskärmen, inte har samma attraktionskraft som möjligheten att själv välja bakgrundsbild och hur ikoner och widgets ska arrangeras på skärmen. [Även om det kallas bakåtsträvande]

Ett annan stor bov är att datortillverkarna (=de som sätter sin logga på datorn). Fortfarande flödar marknaden med lågprisdatorer med så vek prestanda att en stor del av datorspelen, inte fungerar på dem.

...Och vem sjutton har nytta av ett pekskärms OS när man sitter 3-4 meter från skärmen när man kopplar datorn TVn.

Stämmer "Windows 8.1 "Blue" kan låta användaren starta direkt till skrivbordet"

http://www.sweclockers.com/nyhet/16869-windows-81-blue-kan-la...

vill jag ha en gratis uppgradering till Windows 8.1

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Även google-sökningar verkar indikera ett ointresse för Windows 8 jämfört med tidigare releaser http://www.pcpro.co.uk/blogs/2013/04/15/windows-8-sparking-li...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Även google-sökningar verkar indikera ett ointresse för Windows 8 jämfört med tidigare releaser http://www.pcpro.co.uk/blogs/2013/04/15/windows-8-sparking-li...

Nice find! Jag har lagt in söklänken direkt i första mejlet i den här tråden bredvid de andra marknadsandelslänkarna, Netmarketshare, Statscounter, Wikipedias besöksloggar etc.

Testade också den här

http://www.google.com/trends/explore#q=Windows%207,%20Windows...

som inkluderar iPhone, iPad och Android och ställer dem mot Windows 7 och Windows 8.

Det är tydligt vad folk vill veta mest om, Apples produkter snarare än Microsofts. Det är ju samma trend som vi ser på Wikipedias besöksloggar, att mobila enheter lockar. Samtidigt verkar Android-hypen ha mattats, eller? Knappen 'Forecast' antyder förvisso fortsatt ökning.

Uppdatering

Enligt http://www.mis-asia.com/tech/operating-systems/windows-8-upda...

Citat:

The problem with Windows 8 sales isn't Windows 8, it's Windows Phone 8, says a Gartner analyst. As consumers move from PCs to tablets they are more likely to buy tablets with a familiar touch interface, says Gartner principal analyst Mikako Kitagawa. So users of Android phones are more likely to choose an Android tablet, Kitagawa says, and users of Windows Phone 8 devices are more likely to choose a Windows 8 tablet. But Windows Phone 8 lags far behind Androids and iPhones, so the coattail effect has less impact on Windows 8 tablet and PC sales than it would if Windows Phone 8 were more popular.

Problemet med Windows 8:s försäljning är alltså inte Microsofts agerande, utan Windows Phone 8?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Nice find! Jag har lagt in söklänken direkt i första mejlet i den här tråden bredvid de andra marknadsandelslänkarna, Netmarketshare, Statscounter, Wikipedias besöksloggar etc.

Testade också den här

http://www.google.com/trends/explore#q=Windows%207,%20Windows...

som inkluderar iPhone, iPad och Android och ställer dem mot Windows 7 och Windows 8.

Det är tydligt vad folk vill veta mest om, Apples produkter snarare än Microsofts. Det är ju samma trend som vi ser på Wikipedias besöksloggar, att mobila enheter lockar. Samtidigt verkar Android-hypen ha mattats, eller? Knappen 'Forecast' antyder förvisso fortsatt ökning.

Uppdatering

Enligt http://www.mis-asia.com/tech/operating-systems/windows-8-upda...

Problemet med Windows 8:s försäljning är alltså inte Microsofts agerande, utan Windows Phone 8?

Det är rätt tydligt. Windows 8 har alltså aldrig någonsin haft lika många sökningar som Windows 7, ens under en enda dag. Men jaja... det blir väl världsekonimi, surfplattor, smartphones, heffaklumpar och spöken som bortförklaringar som vanligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är rätt tydligt. Windows 8 har alltså aldrig någonsin haft lika många sökningar som Windows 7, ens under en enda dag. Men jaja... det blir väl världsekonimi, surfplattor, smartphones, heffaklumpar och spöken som bortförklaringar som vanligt.

Det var en spännande länk det där. Testade att byta ut kartornas färgade länder i 'Regional interest' mot 'City', och såg att Bangalore och New Delhi toppar träffarna! Visst finns Indien på kartan...

Detsamma gäller för flera i följande sök på Galaxy, Windows Phone, iPhone, iPad, Android

http://www.google.com/trends/explore#q=Galaxy,%20Windows%20ph...

Fast här ser man att det går illa för Nokia

http://www.google.com/trends/explore#q=Galaxy,%20Windows%20ph...

osv.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Bra sammanfattning av vad som just nu pågår, bland annat här på Sweclockers: http://semiaccurate.com/2013/04/16/microsoft-tries-a-new-wind...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Bra sammanfattning av vad som just nu pågår, bland annat här på Sweclockers: http://semiaccurate.com/2013/04/16/microsoft-tries-a-new-wind...

semiaccurate får mig alltid vilja köpa en android/linux tablet för att läsa deras artiklar liggandes på en soffa
Får se hur nya versionen av Nexus 7 serien kommer bli så kanske blir det ett köp

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

http://chitika.com/windows-8-university-adoption

Citat:

with institutional contracts being a sizable portion of Microsoft’s PC business as a whole, the Chitika Insights team looked to examine how Windows 8 was faring on college campuses. To quantify this study, we conducted an analysis of millions of desktop-based online ad impressions from February 22nd through February 28th, 2013. This timeframe was selected to avoid the potential influence of spring break or holiday weekends. Using the top 50 universities as ranked by U.S. News and World Report in 2013*, Chitika Insights then re-ranked the schools by the percentage of Web traffic identified as coming from desktop computers running Windows 8 through the ISP associated with that university.

3 av 50 universitet har 5-6 % träffar från Windows 8.
4 av 50 universitet har 4-5 % träffar från Windows 8.
10 av 50 universitet har 3-4 % träffar från Windows 8.
22 av 50 universitet har 2-3 % träffar från Windows 8.
9 av 50 universitet har 1-2 % träffar från Windows 8.
2 av 50 universitet har 0-1 % träffar från Windows 8.

Svårt att säga om det är bra eller dåligt.

Uppdatering

Nu syns "Windows Blue" i sökstatistiken
http://www.google.com/trends/explore#q=Windows%20XP,%20Window...

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Computer Sweden kallar helt vardagligt Windows 8 för en flopp i förbifarten: http://www.idg.se/2.1085/1.503466/odmjukt-microsoft-pa-vag-ti... Är det inte längre kontroversiellt att hävda att Windows 8 är en flopp, tro?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Computer Sweden kallar helt vardagligt Windows 8 för en flopp i förbifarten: http://www.idg.se/2.1085/1.503466/odmjukt-microsoft-pa-vag-ti... Är det inte längre kontroversiellt att hävda att Windows 8 är en flopp, tro?

Och ändå tjänade Microsoft, totalt, 18.5% mer än de gjorde för ett år sedan. Visserligen var Windows divisionens förtjänst ganska platt YoY men det måste ändå ses som helt okay med tanke på att PC försäljningen sjunkit 14%.

Att sedan läsa IDG och använda dem som referens för något som helst blir lite fel tycker jag, men men...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Microsoft tjänar som sagt pengar som jag påpekat, det är inte mindre datorer det handlar om, direkt, de får pengar från OEM-licenserna och från alla bolag som har volym-licenser, software-assurance och annan support eller uppgradering. De har nya versioner av Windows Server, Lync, Sharepoint, Exchange, MSSQL osv. De har alla affärssystem som de köpt upp från ett gäng bolag som de lyckas sälja in bara för att de är Microsoft, trotts att konkurrenter lyckas använda sig av och dra nytta av Microsofts tekniska plattform mycket snyggare. De har mycket vad det gäller mjukvaror och är ett av de mest lönsamma bolagen i branschen. Inget konstigt där. De har som sagt råd att experimentera lite här. De som inte kan göra det migrerar helt enkelt inte eller stänger av de nya funktionerna. Nog för att kunderna säkert vill ha lite mer klarhet också.

Microsoft har råd att göra dåliga köp, avveckla Nokia osv, de har tom hittat sett att tjäna pengar på det.

Problemet t ex Apple har nu är att deras vinster inte kan växa i samma takt som tidigare och de blir passé på aktiemarknaden. Det hjälper inte att de gör vinster, växer osv. De betalar inte ut några stora utdelningar och det går inte att hypa när de inte kan överträffa förväntningarna. Låtsasproblem men väl problem.

Att företag som Dell och HP är skakiga när det gäller PC visste vi redan och det beror på deras ledarskap som varit allt annat en toppen. Jämför vi Q1 13 mot Q1 12 har det dock inte hänt något drastiskt, utan ungefär som förväntat. Allt medan Lenovo fortfarande inte kunnat profileras sig mot konsumenter dessutom. Något övriga asiatiska bolag verkar lyckas bättre med.

Dessutom föll försäljningen av telefoner förra året, totalt sett. Nog överlever de för det och Microsoft kan t ex ösa pengar på Windows Phone tills de får en rewrite som kan ta den där 4-3 platsen, slösar de för mycket tid blir det dock en femte plats istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Och ändå tjänade Microsoft, totalt, 18.5% mer än de gjorde för ett år sedan. Visserligen var Windows divisionens förtjänst ganska platt YoY men det måste ändå ses som helt okay med tanke på att PC försäljningen sjunkit 14%.

Att sedan läsa IDG och använda dem som referens för något som helst blir lite fel tycker jag, men men...

Skickades från m.sweclockers.com

De har ju andra produkter än Windows, och nu var det inte "idg" utan computer Sweden, men kanske inlänkat från IDG... Minns inte riktigt.

I sig spelar det ingen roll egentligen. Det anmärkningsvärda var väl i så fall det vardagliga tonläget, om det nu finns sådant i textform.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Microsoft tjänar som sagt pengar som jag påpekat, det är inte mindre datorer det handlar om, direkt, de får pengar från OEM-licenserna och från alla bolag som har volym-licenser, software-assurance och annan support eller uppgradering. De har nya versioner av Windows Server, Lync, Sharepoint, Exchange, MSSQL osv. De har alla affärssystem som de köpt upp från ett gäng bolag som de lyckas sälja in bara för att de är Microsoft, trotts att konkurrenter lyckas använda sig av och dra nytta av Microsofts tekniska plattform mycket snyggare. De har mycket vad det gäller mjukvaror och är ett av de mest lönsamma bolagen i branschen. Inget konstigt där. De har som sagt råd att experimentera lite här. De som inte kan göra det migrerar helt enkelt inte eller stänger av de nya funktionerna. Nog för att kunderna säkert vill ha lite mer klarhet också.

Du glömmer att MS produkter faktiskt är bra. Windows Server är grymt, Azure är inte bara grymt utan också billigt i jämförelse med konkurrenterna, Visual Studio anser många vara den bästa IDEn. Lync, Sharepoint, Exchange är alla bland de bästa produkterna i sina kategorier. MS SQL Server används för att det är bra och en mogen programsvit med en massa bra verktyg och kostnaden är inte alls särskilt hög i sammanhanget. Sen tillkommer förstås alla fördelar som kommer av att ha produkter som kan integreras: att utveckla program i VS och sen också bygga sina databasapplikationer där (med SSDT), testa, sköta versionshantering, migrering osv. är ytterst smidigt. Samma sak med Office, Lync, Sharepoint, Exchange osv. De flesta IT-avdelningar köper inte hela system bara baserat på tradition utan de utvärderar och väger noggrant alla alternativ varje gång det är dags för en uppgradering. Att MS fortfarande är dominerande är ju faktiskt en indikation på att man använder och trivs med deras produkter, att man bedömer dem som värda sitt pris.

Citat:

Microsoft har råd att göra dåliga köp, avveckla Nokia osv, de har tom hittat sett att tjäna pengar på det.

Vi får se om det visar sig vara ett dåligt köp, än är det svårt att dra några definitiva slutsatser. Det ser dock inte så bra ut, Nokia har tappat otroligt mycket de senaste åren och partnerskapet med MS har inte hjälpt nämnvärt. Nokia har en tendens att ha ganska bra idéer men att inte låta dem spela ut utan lägga ner dem innan de fått en chans, exempelvis Meego, N-Gage, Communicator (som inte blev nerlagd men aldrig fick den marknadsföring den förtjänade) osv.

Citat:

Problemet t ex Apple har nu är att deras vinster inte kan växa i samma takt som tidigare och de blir passé på aktiemarknaden. Det hjälper inte att de gör vinster, växer osv. De betalar inte ut några stora utdelningar och det går inte att hypa när de inte kan överträffa förväntningarna. Låtsasproblem men väl problem.

Jo, att aktieägare förväntar sig utdelning vid varje tillfälle är ett stort problem för många företag. Förväntningarna är så höga att det är svårt att nå upp till dem hur bra det än går. För att företagen ska kunna hålla uppe tillväxt så måste de kunna återinvestera delar av sina vinster, inte bara ge ut allt till aktieägarna hela tiden. Tills ganska nyligen var det det normala, aktieutdelning fick man när det gick exceptionellt bra.

Citat:

Att företag som Dell och HP är skakiga när det gäller PC visste vi redan och det beror på deras ledarskap som varit allt annat en toppen. Jämför vi Q1 13 mot Q1 12 har det dock inte hänt något drastiskt, utan ungefär som förväntat. Allt medan Lenovo fortfarande inte kunnat profileras sig mot konsumenter dessutom. Något övriga asiatiska bolag verkar lyckas bättre med.

Jo, ledarskapet hos HP och Dell har inte varit idealt precis. Lenovo går dock bra, de är på god väg att bli den största datortillverkaren i världen (om de inte redan är det?), och det är inte så svårt att förstå varför om man jämför deras produkter med tidigare nämnda konkurrenter. Alla har väl hyfsad kvalitet på sina dyrare modeller, premium och företagsmodellerna, men det är bara Lenovo som har lyckats få den kvaliteten att sippra neråt i produktlinjen.

Citat:

Dessutom föll försäljningen av telefoner förra året, totalt sett. Nog överlever de för det och Microsoft kan t ex ösa pengar på Windows Phone tills de får en rewrite som kan ta den där 4-3 platsen, slösar de för mycket tid blir det dock en femte plats istället

Windows Phone är ganska bra idag, problemen är att apputbudet inte är alls i nivå med konkurrenterna samt att det inte finns tillräckligt många telefoner som folk faktiskt vill ha. MS är dock medvetna om problematiken och jobbar på att lösa den, exempelvis erbjöd de pengar till de som utvecklade appar till deras system, de pushar Nokia att göra mer åtråvärda telefoner osv. Att de skulle tappa tredjeplatsen bedömer jag som extremt otroligt, delvis för att det inte finns någon reell konkurrent (Sailfish, Ubuntu eller Firefox OS har en lång väg att gå innan de är ikapp) men främst för att det trots allt är MS, de har resurser liksom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

De har ju andra produkter än Windows, och nu var det inte "idg" utan computer Sweden, men kanske inlänkat från IDG... Minns inte riktigt.

I sig spelar det ingen roll egentligen. Det anmärkningsvärda var väl i så fall det vardagliga tonläget, om det nu finns sådant i textform.

CS är IDG. Sen är inte tonläget alls lika hårt i artikeln utan det är rubriken som ditt citat kommer från. Och vi vet väl allihop att den som skriver rubrikerna på IDG har ungefär samma verklighetsförankring som de som skriver Aftonbladet eller Expressens rubriker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

problemen är att apputbudet inte är alls i nivå med konkurrenterna samt att det inte finns tillräckligt många telefoner som folk faktiskt vill ha. MS är dock medvetna om problematiken och jobbar på att lösa den, exempelvis erbjöd de pengar till de som utvecklade appar till deras system [...].

De erbjöd $2000 USD. Skulle du ta det? Du får säkert skatta för det också...

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

De erbjöd $2000 USD. Skulle du ta det? Du får säkert skatta för det också...

Tja, det täcker i alla fall kostnaden för att bli en utvecklare för Windows Phone/MUI. Hade jag hållit på och utvecklat appar på hobbynivå exempelvis så hade det nog varit ett bra incitament. Det gäller dock endast i USA (vad jag har för mig) så det påverkar ju inte oss.

Vissa ser detta som ett tecken på att MS är desperata, och det är ju en relativt rimlig tolkning. Dock är det inte helt ovanligt och exempelvis gör Google samma sak nu för att få utvecklare till Glass och många andra har tidigare gjort på samma sätt för att lyfta deras plattformar. Kunderna byter ju inte till en plattform om det inte finns appar och apparna kommer inte utan kunder och detta är ju en metod för att hjälpa lite på vägen. Risken är dock att utvecklare hastar fram mängder med appar utan egentligt värde för att få del av dessa pengar, detta hade kunnat motverkas genom att ha vissa krav på kvalitet, betyg eller nytta men MS valde att belöna alla appar så vi får se hur det blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, det täcker i alla fall kostnaden för att bli en utvecklare för Windows Phone/MUI. Hade jag hållit på och utvecklat appar på hobbynivå exempelvis så hade det nog varit ett bra incitament. Det gäller dock endast i USA (vad jag har för mig) så det påverkar ju inte oss.

Vissa ser detta som ett tecken på att MS är desperata, och det är ju en relativt rimlig tolkning. Dock är det inte helt ovanligt och exempelvis gör Google samma sak nu för att få utvecklare till Glass och många andra har tidigare gjort på samma sätt för att lyfta deras plattformar. Kunderna byter ju inte till en plattform om det inte finns appar och apparna kommer inte utan kunder och detta är ju en metod för att hjälpa lite på vägen.

Tittar man på senaste dagarnas statistik från Clicky .com ser man två spännande saker angående kunderna och Windows.

1) Företag använder inte Windows 8
2) Windows 8 går inte om om Vista i marknadsandelar förrän efter midsommar

Datum Vista Windows 8 Windows 7 må 01-apr 13 4,94 3,96 39,06 ti 02-apr 13 4,82 3,76 39,95 on 03-apr 13 4,75 3,76 40,19 to 04-apr 13 4,82 3,74 40,1 fr 05-apr 13 4,89 3,86 39,39 lö 06-apr 13 5,35 4,33 36,45 sö 07-apr 13 5,34 4,44 36,96 må 08-apr 13 4,76 3,8 39,95 ti 09-apr 13 4,76 3,86 40,36 on 10-apr 13 4,8 3,94 40,44 to 11-apr 13 4,81 3,89 39,8 fr 12-apr 13 4,84 4 39,45 lö 13-apr 13 5,32 4,55 36,79 sö 14-apr 13 5,32 5,32 36,88 må 15-apr 13 4,65 3,95 40,35 ti 16-apr 13 4,58 3,93 40,8 on 17-apr 13 4,55 3,91 40,82 to 18-apr 13 4,63 3,94 40,78 fr 19-apr 13 4,67 4,05 39,99 lö 20-apr 13 4,9 4,34 38,72

1) Dessa värden visar att Vista och Windows 8 används mest av hemanvändare, då lördag och söndag ger toppar i användingen! Windows 7 (och Windows XP, som syns i länken ovan) har däremot dippar it användningen under helger.

Det betyder att Windows 8 fortfarande inte når ut till företag. Det kan inte vara bra. Orsaken är sannolikt att de inte vågar ta utbildningskravet för personalen som kommer att komma som ett brev på posten.

2) Först gjorde jag en linjär regression på värdena från, Må, Ti, On, To, Fr och uteslöt helgvärdena. Då fick jag funktionen Y = 4,9009487179 - 0,0149615385X för Vista och funktionen Y = 3,7876923077 + 0,0102307692X för Windows 8. Frågan är då, när är dessa lika stora?

REDIGERAT: Tog bort missvisande beräkningar och graf. Se uppdatering två inlägg nedan

Det betyder att Windows Blue (även kallad Windows 8.1) hinner presenteras än mer i detalj och att osäkerheten för nuvarande Windows 8 (dvs Windows 8.0) accelererar.

Jag tvivlar än mer på att Windows 8.0 når ens Vistas maxsiffror på 18% i marknadsandelar. Visst bör de vara desperata.

Tog bort missvisande graf
Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Ok, 91 dagar! Det betyder att Windows Blue (även kallad Windows 8.1) hinner presenteras än mer i detalj och att osäkerheten för nuvarande Windows 8 (dvs Windows 8.0) accelererar.

Jag tvivlar än mer på att Windows 8.0 når ens Vistas maxsiffror på 18% i marknadsandelar. Visst bör de vara desperata.

Och jag vet precis hur det kommer låta. Windows 8 floppar stenhårt och astroturfarna slår till med "Jamen det är väl klart att det inte går så mycket uppåt för Windows 8 nu när "alla" väntar på 8.1", och sådär kommer det hålla på nu, i evighet. Har man bestämt sig för att Windows 8 går bra spelar det ingen rioll vilka siffrir som presenteras eller vem som säger vad, det är lyckat i alla fall. Fan vet om det skulle bli ändring äns om Steve Balmer gick ut och sa att Windows 8 inte går något vidare... Jag tror inte det. Folk är starkt färgade och "Jag gillar Windows 8" är tydligen exakt samma sak som "Det går bra för Windows 8" i deras ögon.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Och jag vet precis hur det kommer låta. Windows 8 floppar stenhårt och astroturfarna slår till med "Jamen det är väl klart att det inte går så mycket uppåt för Windows 8 nu när "alla" väntar på 8.1", och sådär kommer det hålla på nu, i evighet. Har man bestämt sig för att Windows 8 går bra spelar det ingen rioll vilka siffrir som presenteras eller vem som säger vad, det är lyckat i alla fall. Fan vet om det skulle bli ändring äns om Steve Balmer gick ut och sa att Windows 8 inte går något vidare... Jag tror inte det. Folk är starkt färgade och "Jag gillar Windows 8" är tydligen exakt samma sak som "Det går bra för Windows 8" i deras ögon.

Fel i beräkningen... Det blev 44 dagar. Hade glömt att byta ut decimalkommat mot decimalpunkt.

Ny inmatning http://www.wolframalpha.com/input/?i=solve+%284.9009487179+-+...

Se länken för korrekt graf.

Det blir fortfarande efter midsommar.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Fel i beräkningen... Det blev 44 dagar. Hade glömt att byta ut decimalkommat mot decimalpunkt.

Ny inmatning http://www.wolframalpha.com/input/?i=solve+%284.9009487179+-+...

Se länken för korrekt graf.

Det blir fortfarande efter midsommar.

Detta måste vara så nära humor man kan komma när det kommer till matematik. Creds för att du lyckas konkretisera det hela på ett bra sätt!