Panasonic dementerar uppgifter om stoppad utveckling av plasma-tv

Permalänk
Hjälpsam

Bra nyhet, de här turerna gav onekligen Panasonic en hel del gratisreklam, men inte mig emot.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

"Alla" seriösa kör proj.

Den enda egentliga anledningen att ha en projektor är för att få största möjliga bild. Kvalitén är inte bättre. Snarare sämre (förutom eventuellt med CRT-projektorer, de har jag dålig koll på, annat än att de är ljussvaga). För att inte tala om behovet av kolsvart rum för att få någon svärta att tala om.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Exakt ghosting,cloudiong ser ju i stort sett alla (i alla fall alla som jag har påpekat detta för och många har bytt till plasma efter det) medans väldigt få ser plasmaflimmret (ingen jag känner gör detta vad jag vet och har frågat MÅNGA).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Exakt ghosting,cloudiong ser ju i stort sett alla (i alla fall alla som jag har påpekat detta för och många har bytt till plasma efter det) medans väldigt få ser plasmaflimmret (ingen jag känner gör detta vad jag vet och har frågat MÅNGA).

Flimret på min plasma syns om jag går riktigt nära (mindre än 50 cm), men märks absolut inte alls på normalt avstånd som är 2-3 meter i mitt fall. Jag vågar påstå att det är ett extremt överdrivet problem.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Den enda egentliga anledningen att ha en projektor är för att få största möjliga bild. Kvalitén är inte bättre. Snarare sämre (förutom eventuellt med CRT-projektorer, de har jag dålig koll på, annat än att de är ljussvaga). För att inte tala om behovet av kolsvart rum för att få någon svärta att tala om.

Då har du inte sett en riktig projektor, finns grymt bra som har riktigt bra bild bara du är beredd att betala för den

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte allt det här snacket om vilken teknik som är den bästa. Min LG LCD från 2009 visar Barnkanalen helt perfekt, mina barn har aldrig klagat

Nu är jag inte någon expert överhuvudtaget, men dom gånger jag har tittat på en plasma-tv har bilden varit i toppklass.
Men det har också finare LED-belysta LCD-apparater också varit när jag har kollat. Finns väl bra och dåliga modeller med alla tekniker, precis som med allt annat. Tror det är mest en smaksak.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av €lysian:

Jag förstår inte allt det här snacket om vilken teknik som är den bästa. Min LG LCD från 2009 visar Barnkanalen helt perfekt, mina barn har aldrig klagat

Nu är jag inte någon expert överhuvudtaget, men dom gånger jag har tittat på en plasma-tv har bilden varit i toppklass.
Men det har också finare LED-belysta LCD-apparater också varit när jag har kollat. Finns väl bra och dåliga modeller med alla tekniker, precis som med allt annat. Tror det är mest en smaksak.

Min son tittar på Disney Junior på en tjock-TV och han gnäller inte heller

Folk inbillar sig mest ang. bildkvallité bara för att de tagit ställning, lite av en placebo-effekt, den tjock-TV vi har har inte dålig bild, jag är 70-talist och har sett vad dålig bild är under min uppväxt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Den enda egentliga anledningen att ha en projektor är för att få största möjliga bild. Kvalitén är inte bättre. Snarare sämre (förutom eventuellt med CRT-projektorer, de har jag dålig koll på, annat än att de är ljussvaga). För att inte tala om behovet av kolsvart rum för att få någon svärta att tala om.

Men bio upplevelsen är värt mycket! Kvalitén? 1080p är 1080p vare sig det är 5" mobil eller +100" proj .

Wow upplevelsen får man mest utav bild ytan i min mening och att behöva ett kolsvart rum är att överdriva!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Min son tittar på Disney Junior på en tjock-TV och han gnäller inte heller

Folk inbillar sig mest ang. bildkvallité bara för att de tagit ställning, lite av en placebo-effekt, den tjock-TV vi har har inte dålig bild, jag är 70-talist och har sett vad dålig bild är under min uppväxt

Skickades från m.sweclockers.com

Du har en stor poäng i det du säger faktiskt. Jag är 30 år så jag har väl inte sett dom där riktigt gamla, usla apparaterna som fanns förr. Men under 80-talet hände det ganska mycket i teknikutvecklingen och på 90-talet började det komma väldigt fina tv-apparater. Den bästa jag har sett hittills är en Sony 32" CRT med plant bildrör och 100 Hz. Än idag har jag svårt att se den slagen av någon annan tv, trots att många är 10x dyrare än vad den var. En riktigt fin CRT har väldigt bra bild, inget snack om saken. Vad som är 'bäst' tycker jag är svårt att svara på, alla tekniker har för- och nackdelar.

Om man kunde få bildkvalitén från en bra CRT, med upplösningen, energiförbrukningen och tunnheten från en modern LCD, så vore det den perfekta TV:n tycker jag. Men det lär väl aldrig hända, tyvärr.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av €lysian:

Du har en stor poäng i det du säger faktiskt. Jag är 30 år så jag har väl inte sett dom där riktigt gamla, usla apparaterna som fanns förr. Men under 80-talet hände det ganska mycket i teknikutvecklingen och på 90-talet började det komma väldigt fina tv-apparater. Den bästa jag har sett hittills är en Sony 32" CRT med plant bildrör och 100 Hz. Än idag har jag svårt att se den slagen av någon annan tv, trots att många är 10x dyrare än vad den var. En riktigt fin CRT har väldigt bra bild, inget snack om saken. Vad som är 'bäst' tycker jag är svårt att svara på, alla tekniker har för- och nackdelar.

Om man kunde få bildkvalitén från en bra CRT, med upplösningen, energiförbrukningen och tunnheten från en modern LCD, så vore det den perfekta TV:n tycker jag. Men det lär väl aldrig hända, tyvärr.

Lustigt att du nämner just SONY, den jag har är en SONY KV32FC60

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=559

Bilden är jätteskarp och framför allt, dessa gamla apparater vägrar att dö, livslängen är mer prisvärd än dagens apparater, framför allt en perfekt TV när man har småbarn som vill peta på bilden hela tiden och slå på rutan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Lustigt att du nämner just SONY, den jag har är en SONY KV32FC60

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=559

Bilden är jätteskarp och framför allt, dessa gamla apparater vägrar att dö, livslängen är mer prisvärd än dagens apparater, framför allt en perfekt TV när man har småbarn som vill peta på bilden hela tiden och slå på rutan

Skickades från m.sweclockers.com

Det där kan mycket väl vara den som jag tänker på. Jävligt bra grejer.
Ja, dom håller verkligen i evigheter, och precis som du säger är det en klar fördel om man har småbarn.
Min tv har blivit ganska rejält misshandlad med färgkritor och annat. Det är helt omöjligt att få bort det helt.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av €lysian:

Det där kan mycket väl vara den som jag tänker på. Jävligt bra grejer.
Ja, dom håller verkligen i evigheter, och precis som du säger är det en klar fördel om man har småbarn.
Min tv har blivit ganska rejält misshandlad med färgkritor och annat. Det är helt omöjligt att få bort det helt.

Det känns igen, småbarn tar benämningen "Färg-TV" till en ny nivå

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Det känns igen, småbarn tar benämningen "Färg-TV" till en ny nivå

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, ja precis!

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Du har en stor poäng i det du säger faktiskt. Jag är 30 år så jag har väl inte sett dom där riktigt gamla, usla apparaterna som fanns förr. Men under 80-talet hände det ganska mycket i teknikutvecklingen och på 90-talet började det komma väldigt fina tv-apparater. Den bästa jag har sett hittills är en Sony 32" CRT med plant bildrör och 100 Hz. Än idag har jag svårt att se den slagen av någon annan tv, trots att många är 10x dyrare än vad den var. En riktigt fin CRT har väldigt bra bild, inget snack om saken. Vad som är 'bäst' tycker jag är svårt att svara på, alla tekniker har för- och nackdelar.

Om man kunde få bildkvalitén från en bra CRT, med upplösningen, energiförbrukningen och tunnheten från en modern LCD, så vore det den perfekta TV:n tycker jag. Men det lär väl aldrig hända, tyvärr.

CRT gör många saker bra, andra saker mindre bra. God rörelsehantering (ej 100hz are) och fin nyansering/gamma, inte minst.

100hz burkarna var inge vidare dock, modern bildprocessing är fullständigt överlägsen den som fanns då.

Det närmaste du kan komma en CRT med lcd egenskaper är förövrigt plasma, så gillar du Sonys gamla CRT:er så är det där du ska leta. Tror du skulle uppskatta en välkalibrerad panna gt60 eller vt60 t.ex (för att knyta tråden on topic igen)

Varför detta är goda nyheter förklaras enklast genom en länk till en av årets modeller, sanslöst mkt bildkvalite för pengarna:
http://www.hdtvtest.co.uk/news/panasonic-tx-p50gt60-201304052...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

CRT gör många saker bra, andra saker mindre bra. God rörelsehantering (ej 100hz are) och fin nyansering/gamma, inte minst.

100hz burkarna var inge vidare dock, modern bildprocessing är fullständigt överlägsen den som fanns då.

Det närmaste du kan komma en CRT med lcd egenskaper är förövrigt plasma, så gillar du Sonys gamla CRT:er så är det där du ska leta. Tror du skulle uppskatta en välkalibrerad panna gt60 eller vt60 t.ex (för att knyta tråden on topic igen)

Varför detta är goda nyheter förklaras enklast genom en länk till en av årets modeller, sanslöst mkt bildkvalite för pengarna:
http://www.hdtvtest.co.uk/news/panasonic-tx-p50gt60-201304052...

Det är/var skillnad på 100Hz TV och 100Hz TV, det fanns de 100Hz apparaterna som sålde endast på siffran 100Hz men ha avsaknad av nödvändiga filter och dylikt för att det skulle göra någon nytta, så folk kunde köpa en 100Hz TV billigt, folk är så lättlurade av endast siffror

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Hade nog inte gått över till bakbelyst LED/LCD efter mina två Panasonic plasmor ifall de förstått att 21:9 paneler är helt överlägset för film, men då Philips erbjöd detta bytte jag fabrikat och teknologi. 37" plasman blev kökstv och 46"aren flyttade hem till sonen. Dessutom drar min 58" LED mindre än hälften så mycket ström.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem

Lite tråkigt att behöva spräcka bubblan för plasmafolket men det är ganska uppenbart att ryktet är sant och att dem nu försöker rädda situationen för att inte skada försäljningen av det sista som finns kvar.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

Lite tråkigt att behöva spräcka bubblan för plasmafolket men det är ganska uppenbart att ryktet är sant och att dem nu försöker rädda situationen för att inte skada försäljningen av det sista som finns kvar.

/s

Snarare så att nu kommer folk som vill ha bildkvalite i första hand rusa ut och köpa så fort de bara kan.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Men bio upplevelsen är värt mycket! Kvalitén? 1080p är 1080p vare sig det är 5" mobil eller +100" proj .

Wow upplevelsen får man mest utav bild ytan i min mening och att behöva ett kolsvart rum är att överdriva!

Jo, det är ju just upplevelsen, som i första hand beror på den stora bilden, som är anledningen till att skaffa projektor - det var det jag menade. Jag hade projektor själv förut av just den anledningen, och skulle förmodligen ha det nu också om det inte vore för allt bök (projektormontering med perfekt injustering, montering av motordriven duk framför plasman så man kan fortsätta använda båda, kabeldragning och mörkläggning).

Med kvalité menade jag inte upplösningen, utan färger och kontrast. Där vinner plasman (förutom antagligen mot CRT-projektor som sagt). Och utan mörkläggning blir det dålig svärta, om man nu inte alltid ser i nattmörkret förstås.

Visa signatur

5950X, 3090