Permalänk
Medlem

Vet inte om det exakt hör hit, men apropå PK(definierat som de åsikter som det brukar skapas rabalder i media och politik att säga emot) och media så tycker jag att den här historien med Omar Mustafa är rätt intressant att följa. Omar Mustafa är den där killen är ordförande för islamiska förbundet och som just mer eller mindre tvingats lämna sina styrelseuppdrag i socialdemokraterna.

Det som är intressant med denna historia är att två saker som traditionellt ofta brukar benämnas PK inom politik och media direkt strider mot varandra.
Det anses ofta viktigt att folk från olika kulturer är representerade inom vissa partier (om inte alla). Men samtidigt finns det ju självfallet kulturella strömmningar där synen på familjen och liknande skiljer sig från den svenska, vilket har visat sig vara fallet med Mustafa och ofta inom islam generellt. Det har rört sig om en syn där det främst ses som mannens uppgift att jobba och kvinnans uppgift att ta hand om familjen. Denna åsikt går starkt emot vad som är "PK" i politik och media.
Självfallet får man då en olöslig konflikt.

Det verkar som att man alltid ska låtsas vara tolerant mot alla kulturer och låta alla vara representerade. Då borde man inte bli så förvånad att andra kulturer faktiskt är skilda från den svenska. Det är liksom det som definierar andra kulturer. De kommer att ha annorlunda syn på saker och ting än medelsvensson.
Då följer naturligtvis den självklara frågan : Är socialdemokraterna nu intoleranta rasister ? Att tycka något negativt om någon kultur kunde ju tydligen sägas vara rasism (kulturell rasism) (och nej, självfallet är kulturell rasism ett ogenomtänkt tramsbegrepp som jag verkligen inte själv tycker har något som helst existensberättigande). Det är precis vad sossarna gör just nu.

Jag tycker att det är bra att denna konflikt seglat upp så att man får ta tag i det motsägelsefulla hyckleri man skapat. Antingen accepterar de andra kulturer som de är med allt vad det innebär i tro och åsikter, både det som de uppfattar som positivt och negativt eller så står de upp för sina värderingar och medger att de inte samtidigt kan vara toleranta för vilka kulturella strömningar som helst.
Här har viljan att stå för kvinnans likabehandling i familjen kommit i direkt konflikt med viljan att vara tolerant mot allt och alla och speciellt sådana som inte har samma syn på familjen.
Vad man väljer att göra är upp till sossarna själva, men man kan inte ha motstridiga åsikter av rent populistiska skäl hur länge som helst utan att något händer, vilket det nu har gjort. Uppenbarligen har de nu alltså rett ut det hela och säger att kvinnors rätt går före kravet mot att vara tolerant mot andra kulturer.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Vet inte om det exakt hör hit, men apropå PK(definierat som de åsikter som det brukar skapas rabalder i media och politik att säga emot) och media så tycker jag att den här historien med Omar Mustafa är rätt intressant att följa. Omar Mustafa är den där killen är ordförande för islamiska förbundet och som just mer eller mindre tvingats lämna sina styrelseuppdrag i socialdemokraterna.

Det som är intressant med denna historia är att två saker som traditionellt ofta brukar benämnas PK inom politik och media direkt strider mot varandra.
Det anses ofta viktigt att folk från olika kulturer är representerade inom vissa partier (om inte alla). Men samtidigt finns det ju självfallet kulturella strömmningar där synen på familjen och liknande skiljer sig från den svenska, vilket har visat sig vara fallet med Mustafa och ofta inom islam generellt. Det har rört sig om en syn där det främst ses som mannens uppgift att jobba och kvinnans uppgift att ta hand om familjen. Denna åsikt går starkt emot vad som är "PK" i politik och media.
Självfallet får man då en olöslig konflikt.

Det verkar som att man alltid ska låtsas vara tolerant mot alla kulturer och låta alla vara representerade. Då borde man inte bli så förvånad att andra kulturer faktiskt är skilda från den svenska. Det är liksom det som definierar andra kulturer. De kommer att ha annorlunda syn på saker och ting än medelsvensson.
Då följer naturligtvis den självklara frågan : Är socialdemokraterna nu intoleranta rasister ? Att tycka något negativt om någon kultur kunde ju tydligen sägas vara rasism (kulturell rasism) (och nej, självfallet är kulturell rasism ett ogenomtänkt tramsbegrepp som jag verkligen inte själv tycker har något som helst existensberättigande). Det är precis vad sossarna gör just nu.

Jag tycker att det är bra att denna konflikt seglat upp så att man får ta tag i det motsägelsefulla hyckleri man skapat. Antingen accepterar de andra kulturer som de är med allt vad det innebär i tro och åsikter, både det som de uppfattar som positivt och negativt eller så står de upp för sina värderingar och medger att de inte samtidigt kan vara toleranta för vilka kulturella strömningar som helst.
Här har viljan att stå för kvinnans likabehandling i familjen kommit i direkt konflikt med viljan att vara tolerant mot allt och alla och speciellt sådana som inte har samma syn på familjen.
Vad man väljer att göra är upp till sossarna själva, men man kan inte ha motstridiga åsikter av rent populistiska skäl hur länge som helst utan att något händer, vilket det nu har gjort. Uppenbarligen har de nu alltså rett ut det hela och säger att kvinnors rätt går före kravet mot att vara tolerant mot andra kulturer.

Jag tycker socialdemokraterna handlade helt rätt, de värderingar man har inom islam är i många fall raka motsatsen till den vi har här i västvärlden.

Sen har man ju fått höra ord som islamofob när man ifrågasätter islam så vi får se hur långt tid det tar innan någon kommer in och börjar gapa om det här. Låter ungefär lika logiskt som att använda ord som nazistofob tycker jag.

Det är ju inte bara i S som det fanns en islamist, M och MP har representanter som är ännu mera radikala som sitter högt upp i partierna med väldigt tvivelaktiga åsikter. Med tvivelaktiga åsikter så menar jag deras syn på kvinnor,judar och homosexuella.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Det verkar som att man alltid ska låtsas vara tolerant mot alla kulturer och låta alla vara representerade. Då borde man inte bli så förvånad att andra kulturer faktiskt är skilda från den svenska. Det är liksom det som definierar andra kulturer. De kommer att ha annorlunda syn på saker och ting än medelsvensson.
Då följer naturligtvis den självklara frågan : Är socialdemokraterna nu intoleranta rasister ? Att tycka något negativt om någon kultur kunde ju tydligen sägas vara rasism (kulturell rasism) (och nej, självfallet är kulturell rasism ett ogenomtänkt tramsbegrepp som jag verkligen inte själv tycker har något som helst existensberättigande). Det är precis vad sossarna gör just nu.

Jag tycker att det är bra att denna konflikt seglat upp så att man får ta tag i det motsägelsefulla hyckleri man skapat. Antingen accepterar de andra kulturer som de är med allt vad det innebär i tro och åsikter, både det som de uppfattar som positivt och negativt eller så står de upp för sina värderingar och medger att de inte samtidigt kan vara toleranta för vilka kulturella strömningar som helst.
Här har viljan att stå för kvinnans likabehandling i familjen kommit i direkt konflikt med viljan att vara tolerant mot allt och alla och speciellt sådana som inte har samma syn på familjen.
Vad man väljer att göra är upp till sossarna själva, men man kan inte ha motstridiga åsikter av rent populistiska skäl hur länge som helst utan att något händer, vilket det nu har gjort. Uppenbarligen har de nu alltså rett ut det hela och säger att kvinnors rätt går före kravet mot att vara tolerant mot andra kulturer.

Det råder ingen konkret konflikt mellan det "toleransideal" du påtalar och lagen. Det är en abstrakt konflikt som skapas när den påtalas men försvinner när läpparna stillnar.

Skrivet av wankeer:

Jag tycker socialdemokraterna handlade helt rätt, de värderingar man har inom islam är i många fall raka motsatsen till den vi har här i västvärlden.

Du är inte bara runkare, du är inkompetent också.
I ovanstående mening likställer du existensen i nedskrivet material med konkreta effekter och för att ditt resonemang då Islam är något specifikt kräver att genomslagskraften i det abstrakta är såpass att det konkreta per automatik leder till effekt.
Inkompetent, eller så är du islamofob. Är du det första så bör du darra av rädsla, ty jag lyssnar på Megadeths - Polaris.

Skrivet av wankeer:

Sen har man ju fått höra ord som islamofob när man ifrågasätter islam så vi får se hur långt tid det tar innan någon kommer in och börjar gapa om det här. Låter ungefär lika logiskt som att använda ord som nazistofob tycker jag.

Jag har redan gjort det, jag hade rätt i det. Sitt still och ta det lugnt.

Skrivet av wankeer:

Det är ju inte bara i S som det fanns en islamist, M och MP har representanter som är ännu mera radikala som sitter högt upp i partierna med väldigt tvivelaktiga åsikter. Med tvivelaktiga åsikter så menar jag deras syn på kvinnor,judar och homosexuella.

Spännande värre.
Lagen stiftas av riksdagen, väljarna väljer riksdagen. Lagen implementeras av domarna.
Ska du vara rädd för att bli tvungen att bära burka eller ska du rösta, engagera dig eller plugga till jurist.
Det är helt upp till dig men gör det fort innan Islamisterna tar över, tvingar dig att bära burka och börjar skjuta folk på Råsunda.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Vet inte om det exakt hör hit, men apropå PK(definierat som de åsikter som det brukar skapas rabalder i media och politik att säga emot) och media så tycker jag att den här historien med Omar Mustafa är rätt intressant att följa. Omar Mustafa är den där killen är ordförande för islamiska förbundet och som just mer eller mindre tvingats lämna sina styrelseuppdrag i socialdemokraterna.

Det som är intressant med denna historia är att två saker som traditionellt ofta brukar benämnas PK inom politik och media direkt strider mot varandra.
Det anses ofta viktigt att folk från olika kulturer är representerade inom vissa partier (om inte alla). Men samtidigt finns det ju självfallet kulturella strömmningar där synen på familjen och liknande skiljer sig från den svenska, vilket har visat sig vara fallet med Mustafa och ofta inom islam generellt. Det har rört sig om en syn där det främst ses som mannens uppgift att jobba och kvinnans uppgift att ta hand om familjen. Denna åsikt går starkt emot vad som är "PK" i politik och media.
Självfallet får man då en olöslig konflikt.

Det verkar som att man alltid ska låtsas vara tolerant mot alla kulturer och låta alla vara representerade. Då borde man inte bli så förvånad att andra kulturer faktiskt är skilda från den svenska. Det är liksom det som definierar andra kulturer. De kommer att ha annorlunda syn på saker och ting än medelsvensson.
Då följer naturligtvis den självklara frågan : Är socialdemokraterna nu intoleranta rasister ? Att tycka något negativt om någon kultur kunde ju tydligen sägas vara rasism (kulturell rasism) (och nej, självfallet är kulturell rasism ett ogenomtänkt tramsbegrepp som jag verkligen inte själv tycker har något som helst existensberättigande). Det är precis vad sossarna gör just nu.

Jag tycker att det är bra att denna konflikt seglat upp så att man får ta tag i det motsägelsefulla hyckleri man skapat. Antingen accepterar de andra kulturer som de är med allt vad det innebär i tro och åsikter, både det som de uppfattar som positivt och negativt eller så står de upp för sina värderingar och medger att de inte samtidigt kan vara toleranta för vilka kulturella strömningar som helst.
Här har viljan att stå för kvinnans likabehandling i familjen kommit i direkt konflikt med viljan att vara tolerant mot allt och alla och speciellt sådana som inte har samma syn på familjen.
Vad man väljer att göra är upp till sossarna själva, men man kan inte ha motstridiga åsikter av rent populistiska skäl hur länge som helst utan att något händer, vilket det nu har gjort. Uppenbarligen har de nu alltså rett ut det hela och säger att kvinnors rätt går före kravet mot att vara tolerant mot andra kulturer.

Om du orkar kan du ta del av denna LÅNGA artikel.

Obs, källan/källorna är ej godkända av Huzzbutt aka butthurt.

http://avpixlat.info/2013/04/14/sodermalmsmosken-en-del-av-mu...

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av wankeer:

Om du orkar kan du ta del av denna LÅNGA artikel.

Det är inte en artikel det är meningslösa anekdoter. Enskilda människor som tycker saker och Avpixlat har placerat dem under ett godtyckligt paraply.
Slutsats som kan dras: Vissa individer har vissa idéer
Slutsats som inte kan dras: Moskén på söder ansvarig för dem.

Så visst är det intressant, men inte som artikel eller seriös nyhetsförmedling, Det är skvallerjournalistik om ens det. Det är snarare en flashback tråd som någon knåpat ihop till ett enda långt flöde. Det enda förvånande med det hela är att ingen har berättat vem eller vilka som roas av stjärtsex.
Det intressanta är således att författaren avhållit sig från att spekulera kring sodomi.

Skrivet av wankeer:

Obs, källan/källorna är ej godkända av Huzzbutt aka butthurt.

Lägg ner ska du förolämpa mig kan du åtminstone göra det relevant. Istället för att projicera dina egna känslor.
Det är du har valt att starta en tråd där du avslöjar din oförmåga till källkritik, logiska resonemang och bristanda omdöme. Jag blir inte sårad eller kränkt av din exhibitionism; den talar för dig, inte för mig.

Källorna är inte godkända av mig, källorna bör inte vara godkända av dig. För att göra det helt enkelt för dig så enkelt det kan bli. Hade du skrivit något på universitet och använt avpixlat som en källa för något rörande tredjeman så skulle föreläsaren skrattat åt dig.

Avpixlat är inte en källa, i vätskemetaforernas värld är Avpixlat ett urholkat urinoarblock som söker glida till avloppet men fastnar på utspottade prillor.

Moskén på söder har funnits i 13 år. Det enda "islamistiska terrordådet" i Sverige misslyckades och gärningsmannen var bosatt i England.
Filadelfiakyrkan är förfan farligare enligt samma logik som du hängett dig till.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av wankeer:

Jag tycker socialdemokraterna handlade helt rätt, de värderingar man har inom islam är i många fall raka motsatsen till den vi har här i västvärlden.

Islam är en religion, det finns inte en uppsättning värderingar inom Islam lika lite som det finns en uppsättning värderingar inom kristendomen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Lägg ner ska du förolämpa mig kan du åtminstone göra det relevant. Istället för att projicera dina egna känslor.

Skrivet av Huzzbutt:

Du är inte bara runkare, du är inkompetent också.

Typ som i exemplet ovan?

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av wankeer:

Typ som i exemplet ovan?

Du har valt ditt namn, jag översatte det till svenska. När jag kallar dig för inkompetent så gör jag det för att du är det. Det ligger ingen subjektiv värdering i ordet, det är blott en sammansatt beskrivning av din bristande förmåga att framföra relevanta argument.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Du har valt ditt namn, jag översatte det till svenska. När jag kallar dig för inkompetent så gör jag det för att du är det. Det ligger ingen subjektiv värdering i ordet, det är blott en sammansatt beskrivning av din bristande förmåga att föra relevanta argument.

Men om jag har sådan brist på att ta fram relevanta argument och är så inkompetent varför återkommer du då att svara i denna tråd, det kan ju inte vara särskilt givande för någon med ditt intellekt att prata med en runkare?

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av wankeer:

Men om jag har sådan brist på att ta fram relevanta argument och är så inkompetent varför återkommer du då att svara i denna tråd, det kan ju inte vara särskilt givande för någon med ditt intellekt att prata med en runkare?

Det är inte givande att prata med dig men jag har en förhoppning om att du inser bristerna i dina resonemang när jag uppmärksammar dig på dem.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Det är inte givande att prata med dig men jag har en förhoppning om att du inser bristerna i dina resonemang när jag uppmärksammar dig på dem.

Japp, och om jag inser mina bristande resonemang som du återkommer till så kommer jag erkänna att du har rätt och jag fel som var din utgångspunkt.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av wankeer:

Japp, och om jag inser mina bristande resonemang som du återkommer till så kommer jag erkänna att du har rätt och jag fel som var din utgångspunkt.

Gott nog, det får ta sin tid men det kommer att ske.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Gott nog, det får ta sin tid men det kommer att ske.

Om inte så är jag övertygad om att gud kommer leda mig dit.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

I ovanstående mening likställer du existensen i nedskrivet material med konkreta effekter och för att ditt resonemang då Islam är något specifikt kräver att genomslagskraften i det abstrakta är såpass att det konkreta per automatik leder till effekt.

Det är inte ofta som jag inte begriper en mening på svenska, men det här är ett fascinerande undantag. Vad betyder den egentligen?

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Det är inte ofta som jag inte begriper en mening på svenska, men det här är ett fascinerande undantag. Vad betyder den egentligen?

Förståeligt, det blev rätt svårtytt det där. Mycket för att saker och ting hamnade i fel händelseordning.

Citat:

I ovanstående mening likställer du existensen i nedskrivet material med konkreta effekter och för att ditt resonemang då Islam är något specifikt kräver att genomslagskraften i det abstrakta är såpass att det konkreta per automatik leder till effekt.

A (det nedskrivna) är likställt med effekt B (verklig effekt)
A leder alltid till B

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk

Och så länkar du avpixlat...? På tal om politiskt oberoende, eller vadå?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av wankeer:

Jag tycker socialdemokraterna handlade helt rätt, de värderingar man har inom islam är i många fall raka motsatsen till den vi har här i västvärlden.

För att alla som bor på samma ställe och trorpå samma sak har samma värderingar? Till exempel är jag själv kristen precis som du, men jag delar verkligen inte de flesta åsikter du har lyckats visa här än så länge.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Finns en hel del i både koranen och alla de olika versionerna av bibeln(speciellt gamla testamentet) som är fullt av saker som bryter mot demokrati och jämdställdhet. Dock så brukar vissa bara koncentrera sig på muslimer och försöker påstå att kristendomen är okej men inte islam. Argumentet blir då att det bara finns muslimer som är självmordsbombare men inte kristna och därmed är kristendomen helt i enlighet med västerländska värderingar.
De verkar inte förstå att det är enskilda individer som tolkar koranen på sitt sätt. De finns många sätt att tolka koranen och bibeln på och det är det som leder till att folk begår sinnesdåd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Det råder ingen konkret konflikt mellan det "toleransideal" du påtalar och lagen. Det är en abstrakt konflikt som skapas när den påtalas men försvinner när läpparna stillnar.

Jag vet inte om du missuppfattade det jag skrev eller om jag missuppfattar dig, men jag har inte skrivit något om någon konflikt mellan toleransideal och lagen. Däremot skrev jag om hur jag ser att olika "toleransideal" har krockat inom socialdemokratin. Viljan att vara tolerant mot andra kulturer har krockat med viljan att stå upp för en jämställd syn på kvinnans och mannens roll i hemmet.

Skrivet av Swiifty:

Finns en hel del i både koranen och alla de olika versionerna av bibeln(speciellt gamla testamentet) som är fullt av saker som bryter mot demokrati och jämdställdhet. Dock så brukar vissa bara koncentrera sig på muslimer och försöker påstå att kristendomen är okej men inte islam. Argumentet blir då att det bara finns muslimer som är självmordsbombare men inte kristna och därmed är kristendomen helt i enlighet med västerländska värderingar.
De verkar inte förstå att det är enskilda individer som tolkar koranen på sitt sätt. De finns många sätt att tolka koranen och bibeln på och det är det som leder till att folk begår sinnesdåd.

Det är helt sant.
Däremot är det, som du skriver, helt oomtvistligt sant att både bibeln och koranen innehåller en väldig massa som går totalt emot både västerländska värderingar av idag och även lagen. Att något som står i klarspråk i en text ska kunna "tolkas" för att betyda något helt annat ser jag som fullkomligt absurt. Den ursprungliga meningen var ofta just exakt vad står i texten (tex sådant som beskriver hur många fruar man får ha etc).
Menar man allvar på att anamma nutida värderingar så borde man skriva en nyrevision av sina respektive heliga texter och plocka bort alla hemskheter och annat som inte är relevant idag och medge att mycket av det som står i deras "heliga" texter är förkastligt.
Hur skulle det vara om någon annan grupp i samhället såg likadant på skriven text, tex jurister ?
Då kan man döma folk till i princip vadsomhelst genom att "tolka" lagboken precis som man själv finner lämpligt.
Men hursomhelst det var lite av ett sidospår.

De finns många som kallar sig muslimer som lever i enlighet med västerländska värderingar i sin syn på familjen, så man bör inte dra alla muslimer över en kam. Dock är det i praktiken en stor skillnad mellan muslimer och kristna generellt i synen på familjen i Sverige (utomlands har ofta även kristna en rätt likartad syn på familjen som de har inom islam). Det innebär inte att Islam skulle vara en "värre" religion än kristendom, utan det har snarare med att göra att vi haft kristendom i vårt rika "västerland" i Europa under lång tid. Det har påverkat religionen. I fattigare länder med kristendom antar jag att de kristna också har en mer "traditionell" patriarkalisk familjesyn.
Till Sverige har många muslimer kommit från fattigare länder som Somalia, Irak och Afghanistan. Det är snarare detta som gör att de muslimska grupperingarna i Sverige generellt har en mer patriarkalisk syn på familjen (som sagt finns många undantag).

Jag måste säga att det är en mycket relevant punkt du tar upp här, Swiifty.
Lyssnar man på de radikala muslimerna (eller kristna för den delen) så låter det ofta som att deras religioner är oföränderliga och dikterar alla följare att följa en massa nödvändiga regler som ofta strider mot moderna värderingar. Men alla religioner har ju förändrats med tiden, se bara på kristendomen i Sverige.
Om vi nu tar alla som är livrädda för just islam och tänker att deras värsta mardröm blev verkligen och kristendomen byttes mot islam i Sverige, men där denna islam var lika sekulariserad som vår nuvarande kristendom. Skulle det verkligen ens vara ett problem ?
De skulle be till Allah istället för Gud och Jesus i kyrkorna/moskeerna, men för oss övriga skulle det inte påverka ett dugg.

Så det viktiga här är inte att fokusera på just vilken religion de oönskade strömningarna kommer, utan att motarbeta dessa var de än dyker upp.
Det är våra moderna värderingar vi bör stå upp för, inte att peka ut alla som bekänner sig till islam.
Idag återfinns förvisso de oönskade strömningarna oftare inom islam, men vi får inte ge efter för islamisternas eller islamofobernas vilja att få oss att tro att religionen är oföränderlig. De radikala muslimerna kan mycket väl förändra sig, eller så får de ta konsekvenserna av sina åsikter (som tex Mustafa som uteslöts från sossarnas styrelse).

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Har bara läst kort i ämnet Mustafa O, men om följande texter stämmer (Den ena texten finns även på ledarsidan i dagens svd):
http://blog.svd.se/ledarbloggen/2013/04/12/mustafa-ar-det-min...
http://blog.svd.se/ledarbloggen/2013/04/14/att-forolampa-alla...

, dvs att Mustafa O inte alls har haft några problem med att omge sig med personer och organisationer som uttrycker rasism, homofobi samt att kvinnor ska behandlas olika än män i samhället, ja då tycker jag verkligen att han inte har att göra i Socialdemokraternas ledning. Han bör inte ha något som helst inflytande i den svenska politiken.

Att hans anhang gått ut och kritiserat det faktum att han inte får vara kvar vittnar dessutom om en ohygglig oförståelse för de demokratiska ideal som de flesta anser att sverige bör styras utefter.

Oom något av ovanstående är otydligt hoppas jag att en normalintelligent läsare ändå förstår vad jag försöker uttrycka.

Permalänk

Vilka äckliga rasister sossarna är. Bra att pk-media nu visar dom det!!!

Det är ju inga problem för en muslim att hata judar i Sverige.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Köp ett ex av Flamman, Proletären och Nyhetsbanken till kaffet (läs: energidrycken) och sluta klaga.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Jag vet inte om du missuppfattade det jag skrev eller om jag missuppfattar dig, men jag har inte skrivit något om någon konflikt mellan toleransideal och lagen. Däremot skrev jag om hur jag ser att olika "toleransideal" har krockat inom socialdemokratin. Viljan att vara tolerant mot andra kulturer har krockat med viljan att stå upp för en jämställd syn på kvinnans och mannens roll i hemmet.

För att man ska kunna tala om att två ideal har krockat eller gnider mot varandra så krävs det att de faktiskt gör det. Ponera att socialdemokraterna eller vilket annat parti som helst fattar beslut på partikongressen om en partiprogram där punkterna står i motsatsförhållande, det är en krock.
Det är blott massmedialt tacksam oenighet i en fråga som många tycker är självklar.

Skrivet av Ninotramp:

Vilka äckliga rasister sossarna är. Bra att pk-media nu visar dom det!!!

?

Skrivet av Ninotramp:

Det är ju inga problem för en muslim att hata judar i Sverige.

Det är inga problem för dig att hata judar heller. Du får däremot inte särbehandla någon på grund av de diskrimineringsgrundande faktorerna

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

För att alla som bor på samma ställe och trorpå samma sak har samma värderingar? Till exempel är jag själv kristen precis som du, men jag delar verkligen inte de flesta åsikter du har lyckats visa här än så länge.

Skickades från m.sweclockers.com

För det första är så jag inte kristen, om du syftar på att jag skrev att gud ska leda mig till sanningen så var jag ironisk.

Vet inte vilka åsikter jag har som du inte delar, jag skapade denna tråd för att jag ville uppmärksamma på hur media hanterade denna situationen med kvinnan och taxichauffören som jag tyckte att de hanterade fel och väldigt orättvist.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem

Det misstaget många gör är att de kopplar ihop olika religioner med sekularism när det i själva verket inte behöver ha något att göra med varandra. Det är bara och titta i Amerika, ett land som många tänker på ord som demokrati, väst-världen etc dyker upp.

Men Amerika är kristet(mer än 60% är kristna) och många av sakerna vi i Sverige tar för givet (och som vi förknippar med common sense , demokrati, jämställdhet osv), vissa av dessa saker kommer inte så lätt i Amerika. Som att evolution ska undervisas i skolorna, att abort ska vara lagligt, homosexuella ska kunna ingå i äktenskap mm. Dessa är inte en självklarhet alls och något som vi skulle tycka är ett föråldrat sätt att se på saken.

Landet där jag kommer från, Bosnien, där ca 40% är muslimer, det är ett väldigt sekulariserat land men något vi oftast inte får ta del av från media. Folk dricker alkohol (stor bar kultur), tjejerna bär inte slöja, naturligt att kvinnor också ska koncentrera på sin karriär, jobba etc. Sedan givetvis är det mindre utvecklat än skandinaviska länderna och homosexualitet etc är inte något som är allmänt accepterat bland befolkningen. Men dessa beror inte på religionen (eftersom majoriteten inte följer den ordagrant) utan på andra faktorer som majoriteten av alla utvecklings länder delar.

Jag tycker det bästa sättet att motverka att religion sprids är att utbilda folket och inte att attackera en viss grupps religion eftersom självförsvars mekanismen hos människor brukar aktiveras som gör att man blir defensiv och försvarar sitt sätt utan att verkligen tänka efter om vad det är man försvarar. Även vuxna människor har den där mentaliteten att när föräldrarna säger gör inte sådär, så gör man så istället.
Sedan är faktumet att om människor bor i ett sekulariserat land blir sannolikheten väldigt stor att den sekularismen kommer avspegla sig på deras barn och på lång sikt kommer religionen suddas ut från uppfostran.

Jag tror att en av de största förklaringarna till varför människor röstar på partier som SD och som är mer kritiska t ex mot Islam än Kristendomen är oförmågan att göra kopplingen att det är socioekonomiska problem som gör människor mer brottsbenägna, inte etnicitet, och faktumet bara för att man själv inte kan få ett jobb, har en fin bil, elpriset är för högt etc att det inte beror på att din granne får socialbidrag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Vet inte om det exakt hör hit, men apropå PK(definierat som de åsikter som det brukar skapas rabalder i media och politik att säga emot) och media så tycker jag att den här historien med Omar Mustafa är rätt intressant att följa. Omar Mustafa är den där killen är ordförande för islamiska förbundet och som just mer eller mindre tvingats lämna sina styrelseuppdrag i socialdemokraterna.

Det som är intressant med denna historia är att två saker som traditionellt ofta brukar benämnas PK inom politik och media direkt strider mot varandra.
Det anses ofta viktigt att folk från olika kulturer är representerade inom vissa partier (om inte alla). Men samtidigt finns det ju självfallet kulturella strömmningar där synen på familjen och liknande skiljer sig från den svenska, vilket har visat sig vara fallet med Mustafa och ofta inom islam generellt. Det har rört sig om en syn där det främst ses som mannens uppgift att jobba och kvinnans uppgift att ta hand om familjen. Denna åsikt går starkt emot vad som är "PK" i politik och media.
Självfallet får man då en olöslig konflikt.

Det verkar som att man alltid ska låtsas vara tolerant mot alla kulturer och låta alla vara representerade. Då borde man inte bli så förvånad att andra kulturer faktiskt är skilda från den svenska. Det är liksom det som definierar andra kulturer. De kommer att ha annorlunda syn på saker och ting än medelsvensson.
Då följer naturligtvis den självklara frågan : Är socialdemokraterna nu intoleranta rasister ? Att tycka något negativt om någon kultur kunde ju tydligen sägas vara rasism (kulturell rasism) (och nej, självfallet är kulturell rasism ett ogenomtänkt tramsbegrepp som jag verkligen inte själv tycker har något som helst existensberättigande). Det är precis vad sossarna gör just nu.

Jag tycker att det är bra att denna konflikt seglat upp så att man får ta tag i det motsägelsefulla hyckleri man skapat. Antingen accepterar de andra kulturer som de är med allt vad det innebär i tro och åsikter, både det som de uppfattar som positivt och negativt eller så står de upp för sina värderingar och medger att de inte samtidigt kan vara toleranta för vilka kulturella strömningar som helst.
Här har viljan att stå för kvinnans likabehandling i familjen kommit i direkt konflikt med viljan att vara tolerant mot allt och alla och speciellt sådana som inte har samma syn på familjen.
Vad man väljer att göra är upp till sossarna själva, men man kan inte ha motstridiga åsikter av rent populistiska skäl hur länge som helst utan att något händer, vilket det nu har gjort. Uppenbarligen har de nu alltså rett ut det hela och säger att kvinnors rätt går före kravet mot att vara tolerant mot andra kulturer.

Hyckleriet och dubbelmoralen inom svensk politik (och media) är gigantiskt. Det propageras för jämställdhet och samma villkor för kvinnor och män. Samtidigt pratas det om hur viktigt det är att invandrare och muslimer tar en allt större roll i det svenska samhället. Det är hyckleri på hög nivå.

Ett annat exempel, såg ett inslag på nyheterna från socialdemokraternas kongress. Det var en talare som sa något i stil med. "Ni som tror att vi är jämställda och att vi är nöjda, då kan jag berätta för er att vi har bara börjat" Då skall vi komma ihåg att Sverige är världens mest jämställda land. Kvinnor och män i detta land är så gott som jämställda redan. Visst finns det lite skillnader kvar men globalt sett (eller Europeiskt sett) så är vi jämställda.

Samtidigt så försvarar företrädare inom partiet en person och ett förbund som definitivt inte har åsikter som ligger för jämställdhet. Snarare ligger deras värderingar i helt motsatt riktning. Är inte det hyckleri och dubbelmoral om något?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Hyckleriet och dubbelmoralen inom svensk politik (och media) är gigantiskt. Det propageras för jämställdhet och samma villkor för kvinnor och män. Samtidigt pratas det om hur viktigt det är att invandrare och muslimer tar en allt större roll i det svenska samhället. Det är hyckleri på hög nivå.

1. Vad har invandrare att göra med jämställdhet?
2. Vad har muslimer att göra med jämställdhet?

Jag vet dock redan vad du menar så låt mig översätta:

Skrivet av Huzzbutt rättar:

Hyckleriet och dubbelmoralen inom den sju etablerade partierna och PK-media är gigantiskt. Det propageras för jämställdhet och lika villkor för kvinnor och män. Samtidigt pratas det om hur viktigt det är att invandrare(muslimer) och Salafister islamiserar det svenska samhället. Det är hyckleri på hög nivå.

Struntprat helt enkelt

Skrivet av shogun-r:

Ett annat exempel, såg ett inslag på nyheterna från socialdemokraternas kongress. Det var en talare som sa något i stil med. "Ni som tror att vi är jämställda och att vi är nöjda, då kan jag berätta för er att vi har bara börjat" Då skall vi komma ihåg att Sverige är världens mest jämställda land. Kvinnor och män i detta land är så gott som jämställda redan. Visst finns det lite skillnader kvar men globalt sett (eller Europeiskt sett) så är vi jämställda.

Vad är problemet?
Är det på något sätt skadligt att att eftersträva mer jämställdhet?

Skrivet av shogun-r:

Samtidigt så försvarar företrädare inom partiet en person och ett förbund som definitivt inte har åsikter som ligger för jämställdhet. Snarare ligger deras värderingar i helt motsatt riktning. Är inte det hyckleri och dubbelmoral om något?

Det som gör det hela relevant är att just de åsikterna värderas högre än andra åsikter. Problematiken med avfällingar som får emot partilinjen eller har ett engagemang som inte är förenligt med den förda politiken återfinns i alla partier. Under det senaste året så har främst SD drabbats av dessa "skandaler" eller om man nu vill uttrycka sig mer korrekt: Massmedialt tacksamma anomalier. Det är dock individen som står i skuld inte partiet.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Hyckleriet och dubbelmoralen inom svensk politik (och media) är gigantiskt. Det propageras för jämställdhet och samma villkor för kvinnor och män. Samtidigt pratas det om hur viktigt det är att invandrare och muslimer tar en allt större roll i det svenska samhället. Det är hyckleri på hög nivå.

Ett annat exempel, såg ett inslag på nyheterna från socialdemokraternas kongress. Det var en talare som sa något i stil med. "Ni som tror att vi är jämställda och att vi är nöjda, då kan jag berätta för er att vi har bara börjat" Då skall vi komma ihåg att Sverige är världens mest jämställda land. Kvinnor och män i detta land är så gott som jämställda redan. Visst finns det lite skillnader kvar men globalt sett (eller Europeiskt sett) så är vi jämställda.

Samtidigt så försvarar företrädare inom partiet en person och ett förbund som definitivt inte har åsikter som ligger för jämställdhet. Snarare ligger deras värderingar i helt motsatt riktning. Är inte det hyckleri och dubbelmoral om något?

Var pratas det om att muslimer ska ta allt större roll i det svenska samhället? Man hör att branscher försöker få in mer kvinnor på chefspositioner, men aldrig hört något om att man försöker fylla någon sorts religions kvot, eller etnicitets kvot.

Så gott som jämställda? Du verkar mig inte ha en koll på näringslivet och de ständiga undersökningarna om löne skillnader mellan män och kvinnor. Vad vi har relativt jämställdheten i andra länder är irrelevant och finns ingen anledning att avstanna en positiv utveckling.

Varför kollar du bara på Islam? Kristendomen har lika många, om inte mer, negativa saker att säga om kvinnor. Men vänta ett tag nu, ingen följer väl bibeln ordagrant? Varför tror du sekulariserade muslimer skulle göra annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wankeer:

Vet inte vilka åsikter jag har som du inte delar, jag skapade denna tråd för att jag ville uppmärksamma på hur media hanterade denna situationen med kvinnan och taxichauffören som jag tyckte att de hanterade fel och väldigt orättvist.

Om det var ditt syfte sköt du dig rätt rejält i foten, som uttrycket lyder, genom att länka till Avpixlat. Avpixlat är numera urtypen för förvanskning, stigmatisering och ofta ren och skär dumhet. Avpixlat är extremt selektiva i deras nyhetsbevakning, och lägger fokus på personens etnicitet, bakgrund, religion och/eller härkomst utan att detta har något som helst värde för nyheten. Genom denna förvanskning framställer de en bild av samhället som inte på något sätt är förankrad i verkligheten. Propaganda sa Bill...

Permalänk
Medlem
Skrivet av badcash:

Om det var ditt syfte sköt du dig rätt rejält i foten, som uttrycket lyder, genom att länka till Avpixlat. Avpixlat är numera urtypen för förvanskning, stigmatisering och ofta ren och skär dumhet. Avpixlat är extremt selektiva i deras nyhetsbevakning, och lägger fokus på personens etnicitet, bakgrund, religion och/eller härkomst utan att detta har något som helst värde för nyheten. Genom denna förvanskning framställer de en bild av samhället som inte på något sätt är förankrad i verkligheten. Propaganda sa Bill...

Om avpixlat står för förvanskning vad kallar du då drevet etablerade medier drog igång mot personen som inte ville åka med chauffören, aftonbladet och liknade står för samma sak men åt andra hållet.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP