Samsung Ativ Book 6 läcker ut på nätet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mats42:

Det börjar ta sig.

Kan jag nu bara få en lightvariant med I5 istället samt ett dumpande av grafikkortet så kan det bli riktigt bra.
Behöver ingen I7 eller extern grafik för kontorsjobb men behöver 1080P upplösningen

Man behöver ingen 1080P upplösning för kontorsjobb heller och en i3 räcker oxå

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Man behöver ingen 1080P upplösning för kontorsjobb heller och en i3 räcker oxå

Skickades från m.sweclockers.com

Jo skulle jag säga, lägre upplösning gör att du får scrolla som en tok :/ Jag undviker helst att sitta och göra vettiga saker på min laptop med 1280*800-upplösning

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Gott om bakåtsträvare på SweClockers verkar det som. Ni som klagar, har ni ens provat Windows 8 med touch på en laptop? Nu syftar jag inte på ni som för det mesta spelar, utan de som faktiskt använder en dator som primära verktyget på jobbet / skolan.

På jobbet har jag en Fijitsu T902 med i7, 256 ssd, 8gb ram och Windows 8 Enterprise. Datorn har en 1600x900 upplösning på en 13.3" skärm (perfekt imo) 5 punkts touch. Den väger 1.9kg original, ca 2.1 med extra batteri istället för optisk enhet, vilket ger en arbetstid på ca 11h batteritid vid normalt kontorsarbete.

Det är en gudagåva när man ska läsa en massa tråkiga offerter, sortera fakturor och liknande. Bara docka ur datorn, ta en kopp kaffe och sätta sig i soffan. När man ska på kundbesök för att dokumentera, dema eller annat, då är det skitsmidigt med touch och de flesta kunder blir klart imponerade.

Väl tillbaka på kontoret, då dockas datorn i och vips så kommer bilden upp på 3 skärmar, mus och tangentbord är aktiverat. Då fungerar den precis som en stationär dator, touch är alltså verkligen inget tvång, men mycket trevligt att ha som komplement.

Men men, skulle Windows XP erbjudit DX11 skulle väl ni flesta sitta med det fortfarande.

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är fantastiskt att alla klagar på touch skärmar... Windows 8 har ju en massa smidiga gester som mer eller mindre kräver touch.

Ni måste finna er i att vi hårdvaruentusiaster kommer vara en allt mindre andel av marknaden i takt med att tekniken kommoditeras ytterligare. Vi kommer nog alltid finnas, men som del i marknaden kommer vi bara bli färre och det är inte nödvändigtvis en dålig sak.

Utan en strävan att göra produkter till vanligt folk hade vi nog inte haft så bra surfplattor, smartphones och operativsystem som vi har i dag. Tror jag.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Avstängd
Skrivet av richie.f:

Jo skulle jag säga, lägre upplösning gör att du får scrolla som en tok :/ Jag undviker helst att sitta och göra vettiga saker på min laptop med 1280*800-upplösning

Behövs ingen 1080P upplösning för att slippa skrolla som en tok

Skrivet av frillan125:

Gott om bakåtsträvare på SweClockers verkar det som. Ni som klagar, har ni ens provat Windows 8 med touch på en laptop? Nu syftar jag inte på ni som för det mesta spelar, utan de som faktiskt använder en dator som primära verktyget på jobbet / skolan.

På jobbet har jag en Fijitsu T902 med i7, 256 ssd, 8gb ram och Windows 8 Enterprise. Datorn har en 1600x900 upplösning på en 13.3" skärm (perfekt imo) 5 punkts touch. Den väger 1.9kg original, ca 2.1 med extra batteri istället för optisk enhet, vilket ger en arbetstid på ca 11h batteritid vid normalt kontorsarbete.

Det är en gudagåva när man ska läsa en massa tråkiga offerter, sortera fakturor och liknande. Bara docka ur datorn, ta en kopp kaffe och sätta sig i soffan. När man ska på kundbesök för att dokumentera, dema eller annat, då är det skitsmidigt med touch och de flesta kunder blir klart imponerade.

Väl tillbaka på kontoret, då dockas datorn i och vips så kommer bilden upp på 3 skärmar, mus och tangentbord är aktiverat. Då fungerar den precis som en stationär dator, touch är alltså verkligen inget tvång, men mycket trevligt att ha som komplement.

Men men, skulle Windows XP erbjudit DX11 skulle väl ni flesta sitta med det fortfarande.

Varför det då Win7 är så komplett det kan bli, bara för att det är nytt betyder inte att det är bra och pekskärm på en laptop är inget som gör något bättre eller smidigare, enda användningsområde (förutom surfplattor och mobiler) jag ser för pekskärmar är på informationstavlor i köpcentrum eller i butiker för att kolla erbjudanden, men absolut inget användningsområde för det privat

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Vad ni klagar, en Fujitsu har aktiv digitizer och stödjer också penna, Fujitsu har haft dual digitizer sedan innan iPad kom ut ens. Windows 8 är inget krav här, de kan användas för att anteckna i OneNote osv. Låt folk välja om de vill ha enbart kapacitiv touch eller inte, datorleverantörerna får nöjdare kunder så.

Permalänk
Skrivet av Justbecause:

Behövs ingen 1080P upplösning för att slippa skrolla som en tok
Skickades från m.sweclockers.com

Kanske inte men 1080P är mer eller mindre minimum för att ha uppe 2 fönster bredvid varandra vilket kan vara mycket praktiskt om man Tex ska skriva en text och samtidigt kolla upp fakta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Kanske inte men 1080P är mer eller mindre minimum för att ha uppe 2 fönster bredvid varandra vilket kan vara mycket praktiskt om man Tex ska skriva en text och samtidigt kolla upp fakta.

Det är ju inte behagligt att göra på 15,6" alls

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

...för att?! Förstår inte på vilket sätt han skulle ha fel

Skickades från m.sweclockers.com

1. Win 8 är passerad på de som ha pek-skärm = att man kan styra de med fingrarna.

2. Om de va Win 7 i en dator med pek-skräm, så är det ju rätt värdelöst. Då man inte få samma känsla.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Macke074:

1. Win 8 är passerad på de som ha pek-skärm = att man kan styra de med fingrarna.

2. Om de va Win 7 i en dator med pek-skräm, så är det ju rätt värdelöst. Då man inte få samma känsla.

Fast han sa ju "Pekskskärm och Windows 8 på en laptop, värdelöst.." och jag håller med han, sen använder jag alltid fingrarna för att styra min dator, har alltid gjort sedan första datorn

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Skrivet av Justbecause:

Det är ju inte behagligt att göra på 15,6" alls

Mycket smidigare/bekvämare än att behöva tabba mellan rutor hela tiden. Högre upplösning är även att föredra om man håller på med programmering då man kan ha fler klasser uppe samtidigt vilket kan göra det mycket lättare när man ska kalla på en funktion i en annan klass.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Mycket smidigare/bekvämare än att behöva tabba mellan rutor hela tiden. Högre upplösning är även att föredra om man håller på med programmering då man kan ha fler klasser uppe samtidigt vilket kan göra det mycket lättare när man ska kalla på en funktion i en annan klass.

...och det gör ju alla människor, jag gissar på att de flesta som kommer köpa denna gör det endast för att det är "coolt", inget annat

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Fast han sa ju "Pekskskärm och Windows 8 på en laptop, värdelöst.." och jag håller med han, sen använder jag alltid fingrarna för att styra min dator, har alltid gjort sedan första datorn

Jo de vet jag, men varför skulle Win 8 och pekskärm vara värdelöst? de är just den biten jag inte fattar. Finns de nåt problem lagga det eller fungerar det inte som de ska på laptop? Förklara för mig.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Nej Windows 8 är inte gjort för att navigera med fingrarna med hjälp av kapacitiv touch/pekskärm, vanliga Win32-program fungerar i princip inte bättre med pekskärm i Windows 8 än med Windows 7. Största förbättringen där är väl egentligen fetare ramar runt programmen så att du kommer åt dem med fingrarna. Stödet för penna (aktiv digitizer) har i inte förbättrats vad det gäller Windowsprogram. Det finns inget som du kör i en produktiv miljö i Windows Store-program. Startmenyn kan du navigera fint med multi-touch touchpad, eller mus med pekzon på.

Du behöver inte pekskärm för gester och att kunna skrolla i sidled. Eftersom det inte behövs och inte tillför något när du saknar aktiv digitizer finns det många som hellre köper en modell utan touch. Operativsystem spelar ingen roll där, det är inte Android på ≥ 10" det handlar om. Det är dessutom ingen konverterbar lösning som Fujitsu som någon tar upp. Det är clamshell. Du har alltså alltid trackpaden och tangentbordet där när du sätter dig i soffan. Trackpaden har stöd för gester för Windows 8 och du får upp charms, kan stänga Windows Store-program, kan byta mellan Windows Storeprogram och kan få upp startskärmen smidigt allt utan tangentbordet eller pekskärmen.

Permalänk
Skrivet av Justbecause:

...och det gör ju alla människor, jag gissar på att de flesta som kommer köpa denna gör det endast för att det är "coolt", inget annat

1080P är coolt på samma sätt som en stark processor, ett kraftigt grafikkort eller en SSD är coolt. Du klarar dig på en dator för 3000kr men det betyder inte att de dyrare datorerna är helt onödiga. Många kommer troligtvis köpa den utan att ha en stort behov av 1080p men då det inte finns någon nackdel med en mer högupplöst skärm tycker jag inte man ska klaga. Högre DPI gör det ju dessutom mer behagligt att läsa vilket många lär ha fördel av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

1080P är coolt på samma sätt som en stark processor, ett kraftigt grafikkort eller en SSD är coolt. Du klarar dig på en dator för 3000kr men det betyder inte att de dyrare datorerna är helt onödiga. Många kommer troligtvis köpa den utan att ha en stort behov av 1080p men då det inte finns någon nackdel med en mer högupplöst skärm tycker jag inte man ska klaga. Högre DPI gör det ju dessutom mer behagligt att läsa vilket många lär ha fördel av.

Jag använder min TV som skärm för tillfället och med 1080 blir det för liten text för att läsa ifrån soffan. Jag har försökt lösa det med de olika hjälpmedel som finns inbyggda i Windows 8 men den förstorar ju bara text som hör till Windows själv, den andra funktionen sänker ju upplösningen bara. Tyvärr kvarstår fortfarande det gamlingar säger, lägre upplösning gör saker enklare att läsa.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheGiant:

Är det bara jag eller är inte alla dessa nyheter om ultrabooks o annat ganska ointressant... ska jag spela sitter jag vid speldatorn o ska jag kolla aftonbladet har jag telefonen...

Grejen med denna är ju att den skulle kunna fungera som just en speldator samtidigt som den är liten och smidigt med full HD skärm. Mkt sällsynt fortfarande.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Jag använder min TV som skärm för tillfället och med 1080 blir det för liten text för att läsa ifrån soffan. Jag har försökt lösa det med de olika hjälpmedel som finns inbyggda i Windows 8 men den förstorar ju bara text som hör till Windows själv, den andra funktionen sänker ju upplösningen bara. Tyvärr kvarstår fortfarande det gamlingar säger, lägre upplösning gör saker enklare att läsa.

Eller finns de manuella systemet kikare

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Precis, skulle aldrig ens få för mig att peta på min egen datorskärm. Till och med på min Nexus 7 kör jag med en stylus för att undvika fingeravtryck på skärmen oftast.

Borde använda stylus på min Nexus 7 också egentligen, för det blir ett jäkla smet av fingeravtryck, ibland så pass mycket att jag måste torka av hela skärmen för att inte få felavläsningar (det är rätt irriterande när bokläsaren börjar byta sida av sig själv).

Att peta på en datorskärm är som att be om ett hammarslag i pannan. Jag skulle hellre se att det såldes pekfria skärmar som ger fingerförrövare en ordentlig stöt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Jag använder min TV som skärm för tillfället och med 1080 blir det för liten text för att läsa ifrån soffan. Jag har försökt lösa det med de olika hjälpmedel som finns inbyggda i Windows 8 men den förstorar ju bara text som hör till Windows själv, den andra funktionen sänker ju upplösningen bara. Tyvärr kvarstår fortfarande det gamlingar säger, lägre upplösning gör saker enklare att läsa.

Du kan ändra skalningen för hela systemet. http://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/3153/~/adj...

Högre upplösning har inget med hur stor/liten text är. Det är snarare så att det beror på hur operativsystemet hanterar olika DPI.

Permalänk

Trevligt med högre upplösning i denna!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

De borde byta brandvägg på Ativ Book 6 om den "läcker ut på nätet".

Visa signatur

MorphOS Nordic
011100110110000101101001011000100011000001110100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Du kan ändra skalningen för hela systemet. http://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/3153/~/adj...

Högre upplösning har inget med hur stor/liten text är. Det är snarare så att det beror på hur operativsystemet hanterar olika DPI.

Tack, jag har provat detta innan.
Men, nu varnar Windows för att min upplösning är lägre än 1600x1200 och att vissa saker inte kommer få plats på min skärm. Chrome lägger nu flikar över minimera-knapparna längst upp och bilder i 1920x1080 får inte plats så den funktionen minskar ju upplösningen på något sätt. Eller snarare, allting skals upp till högre DPI. Så effektivt får man ungefär samma effekt som om man sänker upplösningen, det blir lättare att läsa och se allting.

Visa signatur

Whales are nice!