Asus Varidrive kombinerar dockningsstation med optisk enhet

Permalänk
Melding Plague

Asus Varidrive kombinerar dockningsstation med optisk enhet

Ultraportabla bärbara datorer har varken optisk enhet eller särskilt många anslutningar. För detta introducerar Asus den nya dockningsstationen Varidrive.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Wow.. Prislappen på denna var inte låg! Premium ska väl vara premium.. luktar lite apple prissättning på detta!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Asus Warpdrive var det första jag tänkte på

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Asus Warpdrive var det första jag tänkte på

Du var inte ensam

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

2000 kr för en optisk enhet och lite fler uttag. Dra mig bakom galler!

/S

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2500K CPU @ 4,5 GHz : GIGABYTE Geforce 680 : Asus P8P67 Pro B3 : 8GB Vengeance @ 1600 MHz : NZXT H2 Vit Classic Chassi : Intel 320 SSD 120GB (Spel) + OCZ Vertex 4 120GB (System) : NZXT Hale90 850w : Antec kühler 620 x 2 Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Asus Warpdrive var det första jag tänkte på

Haha.
Själv läste man just ett segtment om wardriving, trodde asus hade släppt något till det =D

För dyrt, men antar att folk har pengar till sånt här.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Försvinner inte lite av vitsen med en ultrabook om man ska släpa med sig fler grejer till den...? :-\

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Försvinner inte lite av vitsen med en ultrabook om man ska släpa med sig fler grejer till den...? :-\

Är nog tänkt att du har den på ditt skrivbord där du kanske redan har extra skärm etc.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Försvinner inte lite av vitsen med en ultrabook om man ska släpa med sig fler grejer till den...? :-\

nej vem gör det? det jag gillar med ultrabooks är storleken och batteritiden, om man ska släpa med sig extra tillbehör känns det lite lamt

men om man kör ultrabooken som sin ända dator kan jag se användning för detta när man dockar den hemma ihop med en större skärm, tangentbord och mus samt thunderbolt grafikkort och denna optiska läsaren kombinerat med en massa anslutningar

det är väl så de tänkt misstänker jag och var tog de externa grafikkorten vägen som skulle komma till thunderbolt?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Det här är apple priser rakt igenom, giriga Asuuuuus

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Kan inte optiska lagringsformat bara få dö?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Är nog tänkt att du har den på ditt skrivbord där du kanske redan har extra skärm etc.

Kan ju vara så, ja.

Skrivet av Oliver91:

nej vem gör det? det jag gillar med ultrabooks är storleken och batteritiden, om man ska släpa med sig extra tillbehör känns det lite lamt

men om man kör ultrabooken som sin ända dator kan jag se användning för detta när man dockar den hemma ihop med en större skärm, tangentbord och mus samt thunderbolt grafikkort och denna optiska läsaren kombinerat med en massa anslutningar

det är väl så de tänkt misstänker jag och var tog de externa grafikkorten vägen som skulle komma till thunderbolt?

Som du beskriver det känns det som att skrivbordet blir rörigt.
Men jag förstår vad du menar.

Ang. grafikkorten, ingen aning.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Wow.. Prislappen på denna var inte låg! Premium ska väl vara premium.. luktar lite apple prissättning på detta!

Skrivet av Batman:

Det här är apple priser rakt igenom, giriga Asuuuuus

Skickades från m.sweclockers.com

Tänk på att den innehåller en DVD läsare för runt 3-400kr, ett grafikkort som kan kopplas till USB som brukar kosta några hundringar, ett nätverkskort som kan kopplas till USB som även det kostar några hundringar, ett metallskal självklart inte är jättebilligt, tillverkning av detta, R&D kostnad etc etc. Inte så dåligt alls med 1600kr exklusive moms för allt det.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Oliver91:

nej vem gör det? det jag gillar med ultrabooks är storleken och batteritiden, om man ska släpa med sig extra tillbehör känns det lite lamt

men om man kör ultrabooken som sin ända dator kan jag se användning för detta när man dockar den hemma ihop med en större skärm, tangentbord och mus samt thunderbolt grafikkort och denna optiska läsaren kombinerat med en massa anslutningar

det är väl så de tänkt misstänker jag och var tog de externa grafikkorten vägen som skulle komma till thunderbolt?

Skrivet av Thomaseron:

Kan ju vara så, ja.

Som du beskriver det känns det som att skrivbordet blir rörigt.
Men jag förstår vad du menar.

Ang. grafikkorten, ingen aning.

Give Thunderbolt GPUs!

Fan vad man skulle kunna göra roliga saker med dessa alltså.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Snygg, oooja. Dyr, ja. Kioskvältare, knappast. Det är nog en ytterst begränsad skara som köper en dockningsstation som denna privat. Har även svårt att se att den ska slå bland företag, där dockningsstationer annars är en självklarhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| Desktop: Intel i7 4770K @4,5GHz / ASUS MAXIMUS VI IMPACT mITX / ASUS Radeon R9 290 DirectCU II OC 4GB @1100/6000MHz/ A-Data XPG 16GB 1600MHz CL9 @2133MHz CL10 / Seasonic Platinum SS-860XP2 860W / Samsung 840 Pro 256GB + 850 EVO 500GB/ Bitfenix Phenom Mini / Win 10 / Ubuntu ||

Permalänk
99:e percentilen

Hade varit bra om den kunde drivas med enbart USB 3.0, men jag antar att det inte räcker till.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

För det priset hade jag nog förväntat mig en bluray-läsare i stationen åtminstone...

Visa signatur

-=[ Use the S/PDIF Luke! ]=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse Laserman:

Kan inte optiska lagringsformat bara få dö?

håller med, kan inte kosta så farligt mycket mer och tillverka 1gb usb minnen istället.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Tänk på att den innehåller en DVD läsare för runt 3-400kr, ett grafikkort som kan kopplas till USB som brukar kosta några hundringar, ett nätverkskort som kan kopplas till USB som även det kostar några hundringar, ett metallskal självklart inte är jättebilligt, tillverkning av detta, R&D kostnad etc etc. Inte så dåligt alls med 1600kr exklusive moms för allt det.

nejnejnej! kostar verkligen inte så mycket för ett stort företag! de priserna du radar upp är vad du betalar om du går in på clas ohlsson och ska köpa en "supersnabb dvd brännare till din PC"

denna produkt kostar nog inte mer än 800kr och tillverka högst så de har stor vinstmarginal på denna och kunderna som vill ha en sådan här får helt enkelt bara betala för det finns inget liknande på marknaden.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Oliver91:

håller med, kan inte kosta så farligt mycket mer och tillverka 1gb usb minnen istället.

Tror det är både dyrare och mer tidsödande att tillverka USB-minnen än DVD-skivor.

Skrivet av Oliver91:

nejnejnej! kostar verkligen inte så mycket för ett stort företag! de priserna du radar upp är vad du betalar om du går in på clas ohlsson och ska köpa en "supersnabb dvd brännare till din PC"

denna produkt kostar nog inte mer än 800kr och tillverka högst så de har stor vinstmarginal på denna och kunderna som vill ha en sådan här får helt enkelt bara betala för det finns inget liknande på marknaden.

Fast många datorrelaterade produkter är det hög vinstmarginal på då R&D kostnaderna ofta är skyhöga inom branschen.

Ett GTX 680 kostar inte många hundralappar att tillverka, däremot kostade utvecklingen av Kepler-familjen ofantliga mängder pengar.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Ultrabook känns lite ironiskt när man ska betala tusenlappar för att bära med sig massa extra junk istället för att ha en dator som är några mm tjockare och man kan istället få plats med portar i datorn...

Beror naturligtvis på vad man har för behov. Men att ha allt externt blir inte smidigare om det är saker man behöver.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse Laserman:

Kan inte optiska lagringsformat bara få dö?

Skrivet av Oliver91:

håller med, kan inte kosta så farligt mycket mer och tillverka 1gb usb minnen istället.

Nej? För det finns fortfarande marknad för de optiska lagringarna...som.....film....musik...
O HUR kul är det att det inte finns spelare för säg bilbruk som läser tex. FLAC så sett? Hmmmmm.......

Tänk LITE längre eftersom all data som används på dessa medier inte bara är för datorer...

Permalänk
Avstängd

1999 kr!
För jävla dyrt!
Dessutom är den legacy och har bara DVD, den har inte äns Blu-ray!

Dåligt!

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

håller med, kan inte kosta så farligt mycket mer och tillverka 1gb usb minnen istället.

Skämtar du? DVD pressar man ut i en helt vansinnig takt, färdiga med innehåll. Ett USB-minne ska ha nån typ av chassi, en minneskrets, usb kontakt och lödning. Sen ska minnet skrivas. Även automatiserat blir det för dyrt. Digital nerladdning och streaming är snarare det som håller på att döda den optiska median.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Skämtar du? DVD pressar man ut i en helt vansinnig takt, färdiga med innehåll. Ett USB-minne ska ha nån typ av chassi, en minneskrets, usb kontakt och lödning. Sen ska minnet skrivas. Även automatiserat blir det för dyrt. Digital nerladdning och streaming är snarare det som håller på att döda den optiska median.

ja de vet jag väl, men nu menar jag inte cd-skivor eller dvd-filmer precis utan moderkortstillverkare t.ex. som alltid skickar med en onödig cd skiva som jag inte kan använda längre iaf för jag äger ingen optisk enhet så om inte nätverkskortet går igång måste jag ladda ner ethernet drivers från en annan dator

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonefox:

Nej? För det finns fortfarande marknad för de optiska lagringarna...som.....film....musik...
O HUR kul är det att det inte finns spelare för säg bilbruk som läser tex. FLAC så sett? Hmmmmm.......

Tänk LITE längre eftersom all data som används på dessa medier inte bara är för datorer...

Vi tänker bara på datorer, detta är sweclockers

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

ja de vet jag väl, men nu menar jag inte cd-skivor eller dvd-filmer precis utan moderkortstillverkare t.ex. som alltid skickar med en onödig cd skiva som jag inte kan använda längre iaf för jag äger ingen optisk enhet så om inte nätverkskortet går igång måste jag ladda ner ethernet drivers från en annan dator

Kanske på entusiast kort. Moderkort runt 400-500 tror jag vi kan glömma det. Då är det nog smidigare att skicka med en nerladdningslänk så att du själv kan lägga det på ett minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Kanske på entusiast kort. Moderkort runt 400-500 tror jag vi kan glömma det. Då är det nog smidigare att skicka med en nerladdningslänk så att du själv kan lägga det på ett minne.

jupp, jag har inte använt medföljande cd'n sen jag satt på socket am2

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonefox:

Nej? För det finns fortfarande marknad för de optiska lagringarna...som.....film....musik...
O HUR kul är det att det inte finns spelare för säg bilbruk som läser tex. FLAC så sett? Hmmmmm.......

Tänk LITE längre eftersom all data som används på dessa medier inte bara är för datorer...

  • Jag vill inte köpa musik och film på optiska lagringsmedium heller.

  • Det finns gott om mobiltelefoner/tablets/portabla spelare som klarar FLAC.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10