Intel förutspår bärbara datorer med pekskärm för 200 dollar till julhandeln

Permalänk
Melding Plague

Intel förutspår bärbara datorer med pekskärm för 200 dollar till julhandeln

Nedgången på persondatormarknaden driver fram nya produkter och formfaktorer, som i kombination med lägre priser ska väcka konsumenternas intresse på nytt.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Vill inte ha pekskärm för jag vill inte ha någon kladdig fläckig skärm.
Inte heller vill jag ha ont i armarna över all belastning av att hålla armarna uppe och få belastningskador.

Ser hellre bra byggkvalité och bra batteritid.

Permalänk
Medlem

Netbooken är tillbaks i annan kostym.
Denna gång billig, platt och fruktansvärt slö istället för billig liten och fruktansvärt slö.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Kul för de som är intresserade. Själv får jag dock klåda och epileptiska anfall samt andnöd så fort jag ser ett fingeravtryck på en skärm ansluten till en PC (stationär eller laptop kvittar), så för min del fick de gärna behålla vanliga kladdfria skärmar och sänka priset istället.

Om det här sprider sig kanske det blir mer vanligt än inte med pekskärm och folk kommer gå runt och kladda ner varenda skärm av bara farten för att de antar att det är en pekskärm... Nej hu fan... Det är så man får krupp.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kul för de som är intresserade. Själv får jag dock klåda och epileptiska anfall samt andnöd så fort jag ser ett fingeravtryck på en skärm ansluten till en PC, så för min del fick de gärna behålla vanliga kladdfria skärmar och sänka priset istället.

Vanliga kladdfria?
Har alltid sett folk peta på skärmar, även om de aldrig använt en med touch.

Gillar inte heller touch på laptops/stationära. Känns som att det blir helt fel att använda (sträcka sig mot skärmen :s).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Nej tack, pet på laptop kan de behålla och sänka priset istället. Precis som Rektor/Ozzed säger

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Vanliga kladdfria?
Har alltid sett folk peta på skärmar, även om de aldrig använt en med touch.

Gillar inte heller touch på laptops/stationära. Känns som att det blir helt fel att använda (sträcka sig mot skärmen :s).

Jag menar skärmar som det inte är meningen att man ska kladda på. Visst gör folk det ändå ibland, och jag hatar det. Därför är jag rädd att det blir ännu vanligare att folk kladdar omkring även på kladdfria skärmar för att pekskärmar blir normen. Ungefär som treåringen som satt och nöp i en tidning och undrade varför inte bilden blev större.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag menar skärmar som det inte är meningen att man ska kladda på. Visst gör folk det ändå ibland, och jag hatar det. Därför är jag rädd att det blir ännu vanligare att folk kladdar omkring även på kladdfria skärmar för att pekskärmar blir normen. Ungefär som treåringen som satt och nöp i en tidning och undrade varför inte bilden blev större.

Sant, tror dock att pekskärmar blir standard om några år (enda negativa nu är väll att det är dyrare?).
Dystra tider för publika datorer och när man ska låna/supporta :/

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Netbook 2.0, förutspår nära 0 i intresse för dessa.

Känns idag som tillverkare och konsumenter ligger ganska långt ifrån varandra, som om tillverkare försöker skapa en efterfrågan på produkter konsumenten inte vill ha.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Vill inte ha pekskärm för jag vill inte ha någon kladdig fläckig skärm.
Inte heller vill jag ha ont i armarna över all belastning av att hålla armarna uppe och få belastningskador.

Ser hellre bra byggkvalité och bra batteritid.

Och det återigen går fortfarande använda tangentbordet och musen. Men för de gånger du kanske vill använda skärmen så går det, Dvs en valmöjlighet men på något sätt är detta en dålig valmöjlighet.

Sedan är nog inte dessa 200$ datorer det du letar efter utan snarare dyrare om du vill ha bra byggkvalitet & batteritid.

PS jag rekommenderar att ha med dig en trasa för att lätt och fort torka av skärmen, detta ingrepp tar någon sekund.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Netbook 2.0, förutspår nära 0 i intresse för dessa.

Känns idag som tillverkare och konsumenter ligger ganska långt ifrån varandra, som om tillverkare försöker skapa en efterfrågan på produkter konsumenten inte vill ha.

Låter som en telefonförsäljare

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Datavetare
Skrivet av MugiMugi:

Och det återigen går fortfarande använda tangentbordet och musen. Men för de gånger du kanske vill använda skärmen så går det, Dvs en valmöjlighet men på något sätt är detta en dålig valmöjlighet.

Sedan är nog inte dessa 200$ datorer det du letar efter utan snarare dyrare om du vill ha bra byggkvalitet & batteritid.

PS jag rekommenderar att ha med dig en trasa för att lätt och fort torka av skärmen, detta ingrepp tar någon sekund.

Det är en dålig valmöjlighet då det verkar vara en "möjlighet" som inte går att välja bort.

Touchskärm ger en rad nackdelar till systemet för oss som inte tänker använda dessa:
1. Även om det är tekniskt möjlig att göra en matt touchskärm så har det en del praktiska nackdelar så alla skärmar blir nu blanka!
2. Än så länge så blir skärmen något tjockare om den ska stödja touch
3. Hur man än vrider och vänder på det så driver touch upp priset på enheten

Själv ser jag exakt noll värde (faktum att värdet är negativ för mig p.g.a. av nackdelarna ovan) i touch-skärm, men är däremot beredd att betala en hel del för bra kontrast, exakt färgåtergivning och framförallt högupplösta paneler (> 200PPI). Men den sista punkten lyser med total frånvaro på allt förutom "retina" MBP, ska det vara så svårt för PC-tillverkarna att komma med seriösa konkurrenter till rMBP?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det är en dålig valmöjlighet då det verkar vara en "möjlighet" som inte går att välja bort.

Touchskärm ger en rad nackdelar till systemet för oss som inte tänker använda dessa:
1. Även om det är tekniskt möjlig att göra en matt touchskärm så har det en del praktiska nackdelar så alla skärmar blir nu blanka!
2. Än så länge så blir skärmen något tjockare om den ska stödja touch
3. Hur man än vrider och vänder på det så driver touch upp priset på enheten

Själv ser jag exakt noll värde (faktum att värdet är negativ för mig p.g.a. av nackdelarna ovan) i touch-skärm, men är däremot beredd att betala en hel del för bra kontrast, exakt färgåtergivning och framförallt högupplösta paneler (> 200PPI). Men den sista punkten lyser med total frånvaro på allt förutom "retina" MBP, ska det vara så svårt för PC-tillverkarna att komma med seriösa konkurrenter till rMBP?

I dagsläget så finns det 138 st datorer med pekskärm på hela prisjakt, men du har tillgång till över 2542 som inte har.

Vist nu borde man bara jämföra nya datorer och då är siffran 70 / 542. Dvs du har enorm valmöjlighet fortfarande och lär ha framöver om det nu så måste vara an dator utan toutchskärm. (Datorer med tillverkningsår från 2013 )

Jag tycker det skriks alldeles för ENORMT mycket om det här, det är i dagsläget inga problem och ser inte hur detta kommer bli ett problem, eller måste varenda dator som tillverkas upfulla ditt krav och vara ett alternativ till dig annars är allt kast?

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av MugiMugi:

I dagsläget så finns det 138 st datorer med pekskärm på hela prisjakt, men du har tillgång till över 2542 som inte har.

Vist nu borde man bara jämföra nya datorer och då är siffran 70 / 542. Dvs du har enorm valmöjlighet fortfarande och lär ha framöver om det nu så måste vara an dator utan toutchskärm. (Datorer med tillverkningsår från 2013 )

Jag tycker det skriks alldeles för ENORMT mycket om det här, det är i dagsläget inga problem och ser inte hur detta kommer bli ett problem, eller måste varenda dator som tillverkas upfulla ditt krav och vara ett alternativ till dig annars är allt kast?

Kan bara tala för mig personligen. Jag vill ha en premiumdator och är beredd att betala rätt mycket för att få mer eller mindre en perfekt laptop. "Premium" verkar i allt större utsträckning inkludera (blank)pekskärm på PC-sidan, så denna "valmöjlighet" har kraftigt minskat utbudet av "bra" laptops för mig (och många andra som också anser att en blank skärm på laptop är vansinnigt).

Det enda jag önskar just nu är att i alla fall en PC-laptop kunde lanseras med högupplöst (>200PPI) skärm, men i stället lägger man fokus på att stoppa in pekskärmar med TN-panel på 1366x768 och 1920x1080 för "premium"

Just nu finns det bara ett vettig alternativ som "premium laptop", 15" rMBP. Det är vad jag kommer köpa när Haswell versionen kommer ut om inget annat dyker upp. Tycker att OSX stagnerat, så skulle gärna välja något annat. Att köra Linux/Windows på MBP tycker jag inte är en option då båda dessa OS fungerar rätt dåligt på MBP, i alla fall jämfört med hur bra alla drivare och funktioner är under OSX.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

Har två enheter med pekskärm hemma nu, en tablet/laptop hybrid och en stationär all-in-one-PC på 23". Just ja, telefonen också. Det fungerar bra. Har faktiskt inte börjat kladda på skärmarna på jobbet ännu. Bra att de kommer ner i pris så att det blir standard överallt.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Rekordmedlem

Hellre bildmässigt bra skärmar alltså matta, hög upplösning och bra färg före touchtrams på en laptop, det som kanske motiverar touch är i så fall hybrider, men det lär inte komma.
De enda som har anständiga skärmar på laptops är Apple, men på pc finns det absolut inget som är riktigt bra, däremot tror jag att billiga pc kan bli en storsäljare och att kunna köpa en färdig enhet under 2000kr fyller en plats på marknaden eftersom de flesta skulle klara sig bra med en sån dator idag, bättre skärmar och låg strömförbrukning är steg i rätt riktning, så vi får hoppas det blir ordning på bildkvaliten istället för att försämra den med touch som ett desperat sätt att marknadsföra win 8 familjen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Bra med billigare priser men glöm för bövelen inte av kvalitén.

Undra vad man kan få för prestanda i en liten notebook som hybrid som är baserad på 4 kärnig bay trail. Vad tror ni?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

är däremot beredd att betala en hel del för bra kontrast, exakt färgåtergivning och framförallt högupplösta paneler (> 200PPI).

Och det kommer inga heller. Windows har dåligt stöd för hög PPI och Microsoft är upptagna med att implementera petfunktioner som ingen vill ha

Permalänk

Min nya hybrid-laptop/surfplatta Asus VivoTab TF810C har pekskärm och det är användbart även när jag använder den som laptop. T.ex. när jag ligger i sängen och det är svårt att manövrera touchpaden.

Det är en "Netbook 2.0" som någon i tråden uttryckte det lite föraktfullt. Men batteritiden är nu 20 timmar istället för 5 på en netbook. Och den startar på 0 sek, dvs är alltid igång. Och Windows 8 flyter på utan att vara segt.

Jag förutspår väldigt stort intresse för denna typ av datorer om de kommer ner i pris. För det största hindret för succé just nu är att man måste punga ut med ca 8000 kr för en sån dator och det är mycket mer än vad folk är beredda att ge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Bra att de kommer ner i pris så att det blir standard överallt.

Varför?

Edit: Seriöst, varför?
Du måste väl ha ett resonemang bakom ditt påstående?