Google avslöjar specifikationer för Glass

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Aleshi:

Var ligger fokuspunkten? Jag kan då inte fokusera på något 2cm framför ögat. Och jag skulle få dålig syn snabbt ifall jag gjorde det dagligen. Måste ju lura ögat att fokusera långt bort.

Skrivet av Tobbbe__:

Kan någon ens fokusera/få skärpa på något som ligger så nära ögat? Allt närmare än 10cm från ögat är ju real life motionblur
Hur fungerar Tekniken?

Det är anledningen till att klossen är så pass tjock, man måste kollimera ljuset från displayen för att fokus ska hamna på oändligheten, samma sak som i HUD för flygplan och bilar.

http://en.wikipedia.org/wiki/Collimator#Optical_collimators

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony32:

Kommer suga hårt. Att skicka meddelanden etc via röststyrning fungerar aldrig bra. Skriver bara fel hela tiden, kommer bli pain in the ass. Vi alla kommer bli besvikna.

eller så skickar man bara ett röstmeddelande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det jag undrar är hur den kan upplevas som en skärm med annan upplösning. Den kan upplevas som en större skärm med lägre DPI, men inte samtidigt upplevas som att den har högre upplösning.

Den skulle kunna upplevas som en skärm med annan upplösning just när det gäller ppi..

Permalänk
Medlem

Undrar hur batteri tiden blir.
Hur styr man på skärmen? Röststyrning fungerar ju inte alls just nu så de
måste väll nästan ha någon sorts rörelse sensor för att man ska kunna skriva eller navigera på skärmen.

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

På vilket sätt är denna text menad att låta revolutionerande och high tech?

"För att återge ljud används benledningsteknik, som innebär att ljud överförs genom vibrationer i skallbenet in till innerörat."

De skryter inte om det precis, och de borde väl ändå nämna att det är så ljudöverföringen fungerar så att man slipper undra hur det faktiskt går till utan öronpluggar?

För mig låter det som om de vill få det att låta märkvärdigare än det är, det finns ju bara två sätt att höra på, ett egentligen eftersom mediet bara ändras men det ändå handlar om vibrationer, ja om man nu inte kopplar lite trådar till hörselnerven.

Permalänk
Skrivet av Moriquende:

Har du aldrig sett eller kört en bil med HUD, typ Corvette? HUD är det smidigaste och säkraste sättet att visa information när man kör bil.
Ett öga ser vägen och resten som är framför, det andra ser det som visas på rutan.

När man flyger eller kör får man data som har med själva körningen att göra vilket inte behöver vara fallet här. När det gäller utrustningen som AH-64 piloter har på hjälmen används den inte heller hela tiden.

Undersökningar har visat att folk oavsett simultankapacitet kör sämre när de pratar i telefon eller sms:ar, ja man har till och med kunnat påvisa att folk promenerar långsammare när det gör det. Jag är tveksam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Den skulle kunna upplevas som en skärm med annan upplösning just när det gäller ppi..

Utveckla vad du menar. Jag ser inte hur man kan uppleva fler pixlar än vad som finns. Om du har en skärm som består av 4 stora pixlar, så kan du justera upplevd ppi och storlek genom att ändra avståndet till den. Den kan upplevas som en låg-ppi skärm trots att den inte är det om den är nära t.ex. Men den kan aldrig upplevas som en skärm med 8 pixlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Utveckla vad du menar. Jag ser inte hur man kan uppleva fler pixlar än vad som finns. Om du har en skärm som består av 4 stora pixlar, så kan du justera upplevd ppi och storlek genom att ändra avståndet till den. Den kan upplevas som en låg-ppi skärm trots att den inte är det om den är nära t.ex. Men den kan aldrig upplevas som en skärm med 8 pixlar.

Skrivet av Nyhet:

Skärmen har en upplösning på 640 x 360 pixlar, vilket Google hävdar motsvarar en 25-tumsskärm med HD-upplösning på 1,5 meters avstånd.

Jag tycker det känns väldigt uppenbart att det dom syftar på är den upplevda pixeltätheten från avståndet.
Hur lätt är det att urskilja en enskild pixel på en 25'' hd skärm från 1.5m?
Hur lätt är det att urskilja en enskild pixel på google glass?
Lika lätt/svårt enligt google.

Skrivet av Fixad:

Skärmen har en upplösning på 640 x 360 pixlar, vilket Google hävdar motsvarar den upplevda pixeltätheten på en 25-tumsskärm med HD-upplösning på 1,5 meters avstånd.

Edit: För övrigt så har inte google nämnt några siffror om upplösningen på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Jag tycker det känns väldigt uppenbart att det dom syftar på är den upplevda pixeltätheten från avståndet.
Hur lätt är det att urskilja en enskild pixel på en 25'' hd skärm från 1.5m?
Hur lätt är det att urskilja en enskild pixel på google glass?
Lika lätt/svårt enligt google.

Men om den har en viss upplösning, DPI och ett avstånd. Så kan den motsvara en skärm som har lägre DPI, större avstånd men större storlek, aldrig någon med annan upplösning. Det korrekta vore att säga att den motsvarar en 25" skärm på 1,5 meters håll, men med 680x360 i upplösning om det är så att det är så stor del den tar upp av synfältet.
Men om de inte menar synfält utan istället menar att DPIn är lika hög som på en 25" HD-skärm på det avståndet så blir det också fel. Den kan inte ha så hög DPI, den storleken och så låg upplösning samtidigt. Då måste det helt enkelt vara då måste de mena att den är som en 25" skärm på 3 meters håll och med 680x360 i upplösning.

Alltså, 25", HD den PPIn samtidigt är en omöjlighet. Antingen beskriver de PPIn, men anger avstånd och upplösning fel, eller så beskriver de anspråket på synfältet, men då anger de PPI och upplösning fel. Eller så beskriver de ett mellanting och upplösning, PPI, avstånd och storlek på skärm är alla fel.

Beskrivingen är ju menad att beskriva PPI och storlek av synfältet. Och blir därmed meningslös då den falska upplösningsbeskrivningen omöjliggör en korrekt beskrivning av båda. I bästa fall så är den ena rätt, och den andra av dem antingen hälften eller dubbelt upp från det korrekta värdet, ingen liten felaktighet.

Permalänk
Medlem

Bara b/g nätverk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Bara b/g nätverk?

Strömförbrukningen är oftast betydligt lägre med tanke på att de inte är lika snabbt, och med tanke på storleken på ögonen så är det rätt logiskt att dom valt det, hastighetsmässigt så är det väl inte direkt nödvändigt med något snabbare överlag antar jag. Sedan så sägs det att a/b/g nätverk har bättre räckvidd än t.ex n. Och det stämmer i alla fall överrens med nätverket här hemma också

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Hur kommer det fungera att prata med glasögonen? Om man är vid något fullpackat ställe med massa folk som babblar, hur kommer det att gå då? Röststyrning som finns just nu är kass som den är, redan utan störande ljud. När sedan alla har dem och går runt och säger "Okay Glass" så kommer det ju bli ännu mer rörigt. Någon som kan förklara hur det fungerar, för så kan det ju inte vara...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannema:

Hur kommer det fungera att prata med glasögonen? Om man är vid något fullpackat ställe med massa folk som babblar, hur kommer det att gå då? Röststyrning som finns just nu är kass som den är, redan utan störande ljud. När sedan alla har dem och går runt och säger "Okay Glass" så kommer det ju bli ännu mer rörigt. Någon som kan förklara hur det fungerar, för så kan det ju inte vara...

Ja om det inte är en mikrofon som är nära munnen så måste den ju ha en känslighet som kan snappa upp allt möjligt i omgivningen. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ja om det inte är en mikrofon som är nära munnen så måste den ju ha en känslighet som kan snappa upp allt möjligt i omgivningen. :/

Precis, jag förstår inte riktigt hur Google hade tänkt lösa det. Förstår heller inte hur man styr glasögonen, måste man säga precis allt man vill att den ska göra? Till exempel, "Okay Glass, share my location on Facebook.", eller går det att "starta" Facebook-appen på något sätt, kanske genom att fokusera blicken på ikonen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillz:

Strömförbrukningen är oftast betydligt lägre med tanke på att de inte är lika snabbt, och med tanke på storleken på ögonen så är det rätt logiskt att dom valt det, hastighetsmässigt så är det väl inte direkt nödvändigt med något snabbare överlag antar jag. Sedan så sägs det att a/b/g nätverk har bättre räckvidd än t.ex n. Och det stämmer i alla fall överrens med nätverket här hemma också

Vad har storleken på 'ögonen' (antar att du menar glasögonen) att göra med saken?... Telefoner är mycket små de med och nätverksdelen blir nog inte mindre för att man skippar N-nätverk. (man kan ju skippa 5GHz bandet, det är mindre viktigt)
Sedan tror jag även att skillnaden i strömförbrukning är så minimal att man inte kommer märka skillnad.

Hastigheten på G-nätverk är ju ändå helt ok, men räckvidden är betydligt sämre än för N. Dessutom blir hastigheten dålig i utkanterna av signalen (sitter med en gammal G router just nu).
Enligt Wikipedia så har G en räckvidd på 38 och 120 meter, inne och ute, medans N har en räckvidd på 70 och 250, inne och ute. Och dessa siffror stämmer rätt bra i min erfarenhet.
N-nätverk har i princip dubbla räckvidden mot G.

På denna not så jag lite besviken över att den nya standarden AC ska gå ner till samma räckvidd som A/B/G, jag tycker 600Mbit/s räcker gott och avnjuter hellre längre räckvidd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Vad har storleken på 'ögonen' (antar att du menar glasögonen) att göra med saken?... Telefoner är mycket små de med och nätverksdelen blir nog inte mindre för att man skippar N-nätverk. (man kan ju skippa 5GHz bandet, det är mindre viktigt)
Sedan tror jag även att skillnaden i strömförbrukning är så minimal att man inte kommer märka skillnad.

Hastigheten på G-nätverk är ju ändå helt ok, men räckvidden är betydligt sämre än för N. Dessutom blir hastigheten dålig i utkanterna av signalen (sitter med en gammal G router just nu).
Enligt Wikipedia så har G en räckvidd på 38 och 120 meter, inne och ute, medans N har en räckvidd på 70 och 250, inne och ute. Och dessa siffror stämmer rätt bra i min erfarenhet.
N-nätverk har i princip dubbla räckvidden mot G.

På denna not så jag lite besviken över att den nya standarden AC ska gå ner till samma räckvidd som A/B/G, jag tycker 600Mbit/s räcker gott och avnjuter hellre längre räckvidd.

Storleken på glasögonen är av stor vikt då när man är glasögonbärare så spelar varenda gram roll, just för att man är så pass känslig över näsryggen om man belastar med hög vikt under en längre tid. Så spar man in på strömförbrukningen så behöver man inte större batteri.

Teoretiska siffror som man utläser på vad räckvidden bör vara är inte alltid överrens med verkligheten, har då inte lyckats hitta en n-AP som har bättre räckvidd än någon g-AP som jag har provat.
Du kanske endast provat i öppna områden, men där det är mycket väggar och föremål i vägen så är g-nätverket överlägset imho.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillz:

Storleken på glasögonen är av stor vikt då när man är glasögonbärare så spelar varenda gram roll, just för att man är så pass känslig över näsryggen om man belastar med hög vikt under en längre tid. Så spar man in på strömförbrukningen så behöver man inte större batteri.

Detta har ingenting att göra med det jag sa...
Läs igen och läs rätt.

Citat:

Teoretiska siffror som man utläser på vad räckvidden bör vara är inte alltid överrens med verkligheten, har då inte lyckats hitta en n-AP som har bättre räckvidd än någon g-AP som jag har provat.
Du kanske endast provat i öppna områden, men där det är mycket väggar och föremål i vägen så är g-nätverket överlägset imho.

Teoretiska siffror ger en rätt hyfsad bild av verkligheten om man bara tar dem med en nypa salt. SATA 6GB/s har en teoretisk max hastighet på 750MB/s. Det finns ett antal SSD:er som klarar av hastigheter nära 600MB/s (375MB/s och 300MB/s för SATA 3GB/s).
Jag kan ju inte säga att jag testat många konfigurationer, men jag tror ändå att de teoretiska siffrorna gäller rätt hyfsat i de flesta fall. Sitter du dock med billiga/gamla modem och adaptrar så får du antagligen ingen bra bild av saken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Detta har ingenting att göra med det jag sa...
Läs igen och läs rätt.

Teoretiska siffror ger en rätt hyfsad bild av verkligheten om man bara tar dem med en nypa salt. SATA 6GB/s har en teoretisk max hastighet på 750MB/s. Det finns ett antal SSD:er som klarar av hastigheter nära 600MB/s (375MB/s och 300MB/s för SATA 3GB/s).
Jag kan ju inte säga att jag testat många konfigurationer, men jag tror ändå att de teoretiska siffrorna gäller rätt hyfsat i de flesta fall. Sitter du dock med billiga/gamla modem och adaptrar så får du antagligen ingen bra bild av saken.

Rätt hyffsat är att tro för mycket när man kan veta vad som egentligen gäller

Har för tillfället skaffat mig en cisco 1130ag som jag har som AP (den har 'bara' 802.11a/b/g), den ger täckning över hela huset (2våningar) + ute på framsidan och baksidan med hastigheter kring 15-30MBit överallt. 2st av de n-AP's jag har ger bra hastighet när man är närmare, men när du helt plötsligt får 'ok' mottagning så sjunker det ner kraftigt för att sedan avta direkt när du rör dig det minsta.

300MB/s är max då avkodningen är 10:8 så för varje 8bitar så skickar den 10 egentligen. Så 3Gbps är verklig fart på 2.4Gbps, alltså 20% mindre.

Sen för att visa hur fel teoretiska siffror är så ta t.ex USB2.0. 480Mbps, har då aldrig sett någon få över 30-35MB/s över USB2.0. 480Mbps är som vi vet ca 60MB/s. Alltså långt ifrån verkligheten.

Hur som haver, om du ställer in nätverket rätt där hemma och ser till att din router inte använder en kanal som någon annan AP i din närhet använder sig av så ska du se att räckvidden ändras rätt mycket.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillz:

Rätt hyffsat är att tro för mycket när man kan veta vad som egentligen gäller

Jag tror de flesta teknikintresserade kan hålla med om att teoretiska siffror ger en hyfsad/okej/w.e. bild av verkligheten.
Det behöver inte vara exakta siffror för att man ska se skillnader när skillnaderna är stora.
Att klaga på att USB2 bara tar 30-40MB/s när den teoretiskt kan klara 60 är ju en petitess i sammanhanget.

Jag tvivlar på att varken du eller jag kan ge tillräckligt utförliga siffror på nätverksfronten för att göra diskussion lönsam, så jag tror det är bäst vi lämnar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Jag tror de flesta teknikintresserade kan hålla med om att teoretiska siffror ger en hyfsad/okej/w.e. bild av verkligheten.
Det behöver inte vara exakta siffror för att man ska se skillnader när skillnaderna är stora.
Att klaga på att USB2 bara tar 30-40MB/s när den teoretiskt kan klara 60 är ju en petitess i sammanhanget.

Jag tvivlar på att varken du eller jag kan ge tillräckligt utförliga siffror på nätverksfronten för att göra diskussion lönsam, så jag tror det är bäst vi lämnar det.

Jag kan fortsätta diskussionen och gå in mer ingående om du vill. Men jag försökte bara förklara kortfattat och enkelt för dom som inte är så pass insatta i det hela om varför g-nätverket användes istället för n.

Kan dra till ett annat exempel och det är ju att mobiltelefoner använder ett lägre spektrum pga räckvidden, är ju inte lika snabbt, men räckvidden är längre. Om du vill veta mer ingående och vill lära dig själv så kan du ju googla lite kring hur olika frekvenser används, vad dom har för fördelar och nackdelar.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillz:

Jag kan fortsätta diskussionen och gå in mer ingående om du vill. Men jag försökte bara förklara kortfattat och enkelt för dom som inte är så pass insatta i det hela om varför g-nätverket användes istället för n.

Det får du gärna göra, men då får du försöka hålla dig till relevanta grejer.

Citat:

Kan dra till ett annat exempel och det är ju att mobiltelefoner använder ett lägre spektrum pga räckvidden, är ju inte lika snabbt, men räckvidden är längre. Om du vill veta mer ingående och vill lära dig själv så kan du ju googla lite kring hur olika frekvenser används, vad dom har för fördelar och nackdelar.

Kan redan, inget behov av google. Nu kommer den gyllene frågan: vad har frekvenser på mobila nätverk att göra med Wi-Fi?